SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 17-04-2008 16:10:59

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1155
Web

Spoj TITAN - NEREZ

Tohle bude asi dotaz hlavně na jirkati a Petra, ale dal jsem to do fóra, ať je to pro příště k nalezení:

Dnes jsem dostal dotaz, je-li možné provést heterogenní svar titanu s korozivzdornou ocelí (17 246) metodou TIG. Jedná se o spoj trubka - trubkovnice. Síla stěny trubky z Ti je 2 mm. Trubkovnice má být nerezová. Existuje možnost to svařit? Základní principy svařování titanu znám, o nerezu nemluvě. Ale vzájemný spoj? A co pájení? Je tam nějaká šance? Zatím selhala veškerá literatura, kterou mám k dispozici...

Offline

 

#2 17-04-2008 17:29:55

cipisek32
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 05-09-2007
Příspěvky: 302

Re: Spoj TITAN - NEREZ

A co to zkusit . Nějakej kousek na zkoušku snad bude ne ? Myslím , že TIGEM by to mohlo jít  .


Kitin 170LA

Offline

 

#3 17-04-2008 21:59:31

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4032

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Zkusím přes víkend najít poznámky z r. 2000, kdy jsem spolupracoval s jednou děčínskou firmou na výrobě titanových chladičů o velikosti cca 20 x 6 m. Byla to krásná práce pro jeden nejmenovaný nechutně bohatý africký stát. Chladiče byly součástí klimatizace pro supervýškový hotel. Díky blízkosti moře nestačily ani nejlepší Al materiály. Byla tam řada problémů, takže musím vyhledat podrobnosti.

Offline

 

#4 18-04-2008 11:03:05

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1155
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Děkuji. Počkám přes víkend, jestli se "něco najde". Jestli na těch chladičích byly tyhle heterogenní spoje, máme vyhráno.

To Cipisek32: na zkoušení právě není prostor ani materiál. Je to ve fázi rozhodnutí zda vzít zakázku či nikoliv. Ale jestli se to bude dělat a jak, určitě to sem napíšu.

Offline

 

#5 18-04-2008 11:15:24

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

admin napsal(a):

Tohle bude asi dotaz hlavně na jirkati a Petra, ale dal jsem to do fóra, ať je to pro příště k nalezení:

Dnes jsem dostal dotaz, je-li možné provést heterogenní svar titanu s korozivzdornou ocelí (17 246) metodou TIG. Jedná se o spoj trubka - trubkovnice. Síla stěny trubky z Ti je 2 mm. Trubkovnice má být nerezová. Existuje možnost to svařit? Základní principy svařování titanu znám, o nerezu nemluvě. Ale vzájemný spoj? A co pájení? Je tam nějaká šance? Zatím selhala veškerá literatura, kterou mám k dispozici...

Pane Admine, svarový spoj mezi nerezem a Ti nelze metodou TIG uspokojivě provést. Pájení jsem zatím nezkoušel.

Offline

 

#6 18-04-2008 19:43:11

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

http://www.euro-titan.com/downloads.php?open=downloads
http://www.journalarchive.jst.go.jp/jnl … nlabstract
Jestli jsem to dobře pochopil, tak připadá v úvahu pouze pájení a to ještě za zvláštních podmínek, nebo naplátovat výbuchem na trubkovnici desku z titanu.
Další možnost je nevařit, pokud to bude pracovat do 300°C, ale klasicky zaválcovat. Ale nevím, jak by titan šel.

Editoval Petr (18-04-2008 23:04:01)

Offline

 

#7 20-04-2008 21:11:46

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4032

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Prošel jsem si poznámky a o heterogenních spojích s titanem jsem si připomněl:
1, Tuto technologii mají zvládnutou jen USA a Rusko a používají ji na svařovaných spojích na pláštích ponorek
2, Při výrobě titanových chladičů pro klimatizaci jednoho hotelu v zahraničí byl na sítnici i na trubky použit materiál Ti GRUPE 2
3, Při svařování byla použita metoda ORBITIG s přídavným materiálem čistým titanovým drátem od fy Boehler
4, Sítnice s úkosem 1,5 mm o tl. 26 mm stejně jako konce trubek 28 x 2 mm (zároveň se sítnicí) byly předehřáty na 200 st.C a "zaplaveny" Ar až do úplného vychladnutí
5, Na obou sítnicích byly připájeny metodou TIG pomocí drátů (asi) od fy Boehler nerezové upínací a kluzné lyžiny, pomocí kterých byly chladiče upevněny v transportních a současně montážních nerezových rámech. Pájení se provádělo současně se svařováním trubek  do sítnic, protože byl tvrdě omezen počet ohřevů
6, I při ORBITIGU občas některý svár zapěnil. Musel se hned při teplotě předehřevu vyfrézovat a zavařit znova
7, Každý spoj se těsně před svařováním znovu pečlivě kartáčoval nerezovými kartáči

Původní zadání znělo na zaválcované Ti trubky do Ti sítnic. Jenže při následném přivařování půkruhových komor na sítnice se trubky u stěn komor uvolňovaly.

Editoval jirkati (21-04-2008 21:02:58)

Offline

 

#8 21-04-2008 13:38:19

jko
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 2

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Dobrý den, chtěl bych reagovat na dotaz ohledně svařování titan - austenit. Pokud mám já informace, tento spoj bohužel možný není. Jediné řešení je konstrukční uspořádání tak, aby nevyhnutelná titanová část byla připevněna jinak než svařováním. Tzn. titanová trubkovnice sevřená mezi přírubami z libovolného materiálu a potom bezproblémové svařování titanová trubka-trubkovnice TIG-em (orbitálním). Další možnost je zmíněná plátovaná trubkovnice: černý materiál (např. P265... + vrstva titanu). Ta část, která je černá, přivařit běžnými metodami k černým (nerezovým navazujícím částem) a titanové trubky navlečené skrz trubkovnici přivařené bez problémů orbitální hlavičkou TIG např. bez přídavného materiálu.
Jinak - o heterogenním spoji nerez + titan (ale i černý + titan) skutečně nevím a myslím si že ani neexistuje z fyzikální podstaty související s atomovou mřížkou.
K těm ponorkám nevím nevím, možná je to svařování chápáno jako nějaké vytěsnění nebo tak nějak. Ale plnohodnotný spoj - to se mi nezdá.

Edit: Jinak bych chtěl říci, že se mi toto fórum líbí a jsem rád, že jsem ho objevil.

Editoval jko (21-04-2008 13:52:15)

Offline

 

#9 21-04-2008 18:23:48

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1155
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Děkuji všem zúčastněným za perfektní informace. Opravdu moc mi (a nejen mě) to pomohlo a navíc jsem zase chytřejší! Jsem rád, že jsem ten dotaz nakonec vrhul sem. Díky.

jko: vítejte na Svarfóru.

Offline

 

#10 21-04-2008 21:21:58

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4032

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Jen dodatek k heterogenním spojům i když se nejedná o titan. V mateřské firmě v Německu děláme na jednom typu auta spoj trubek D78/3 mm z Al a oceli. Na straně Al je to svár, na straně oceli pájený spoj. Pokrok v heterogenních spojích se nedá zastavit - existuje pramen o výrobě ponorek, kde se píše o pájeném spoji mezi přední kuželovou částí z nerezu a válcovitými díly trupu z titanu. V Petrem uvedeném pramenu http://www.euro-titan.com/downloads.php?open=downloads jsou v sekci Welding nádherně popsány varianty spojů s titanem. Skoro na konci je velmi zajímavá tabulka možných spojů. Už jsem si ji zařadil do poznámek. smile

Offline

 

#11 21-04-2008 22:19:50

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

jirkati napsal(a):

Jen dodatek k heterogenním spojům i když se nejedná o titan. V mateřské firmě v Německu děláme na jednom typu auta spoj trubek D78/3 mm z Al a oceli. Na straně Al je to svár, na straně oceli pájený spoj. Pokrok v heterogenních spojích se nedá zastavit - existuje pramen o výrobě ponorek, kde se píše o pájeném spoji mezi přední kuželovou částí z nerezu a válcovitými díly trupu z titanu. V Petrem uvedeném pramenu http://www.euro-titan.com/downloads.php?open=downloads jsou v sekci Welding nádherně popsány varianty spojů s titanem. Skoro na konci je velmi zajímavá tabulka možných spojů. Už jsem si ji zařadil do poznámek. smile

Jen pro upřesnění. Ta ocelová  trubka je pozinkovaná?

Offline

 

#12 22-04-2008 20:26:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4032

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Petře, původní zadání znělo Al + pozinkovaná trubka. Snaha o snížení nákladů na výrobu vedla ke zrušení zinkování. A k ocelové části se přivařuje roboticky řada dalších dílů a vrstva Zn komplikovala sváry. Takže je to teď bez pozinkování. Každý cent úspor se počítá.

Offline

 

#13 20-07-2008 02:42:41

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

jirkati napsal(a):

Prošel jsem si poznámky a o heterogenních spojích s titanem jsem si připomněl:
1, Tuto technologii mají zvládnutou jen USA a Rusko a používají ji na svařovaných spojích na pláštích ponorek

Docela jste mne tímto navedl k získání určitých informací, snad užitečných pro pouhé teoretizování, neboť uplatnit toto v běžné svařečské praxi není jednoduché.

Svařování součástí z Titanu jako takového u nás ve firmě bez závažných problémů provádíme. Jestli je možně provést metodou TIG heterogenní spoj mezi Titanem a stainless 304, jak zde původně postoval pan Admin, jsme si na základě určitých praktických zkušeností vysvětlili, že provést nelze.

Nicméně mám několik známých inspectorů od NAVY, pro kterou naše firma dodává určité výrobky a tak jsem vznesl dotaz na toto téma, zdali některá firma dodávající pro NAVY má tuto technologoii zvládnutou.

Dověděl jsem se toto:
Spoj mezi Titanem a 304 ss. se provádí následovně. Při teplotě mezi 800 - 900°C se ve vakuu napařuje na Titan vrstva Niklu, kdy dojde k reakcím mezi Ni a Ti a tím pevnému difuznímu (atomárnímu) spojení obou kovů. Dochází k formování  Ni3Ti, NiTi and Ni2Ti v difúzní zóně při uvedené teplotě.

Potom lze spoj provest pomocí laserového, nebo elektronového svařování. Je jen několik pracovišť v USA, kde lze toto úspěšně provést. Tolik strohá informace pro zajímavost.

Offline

 

#14 21-05-2012 16:59:14

vpalupa
Člen
Registrovaný: 21-05-2012
Příspěvky: 1

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Spoj Ti (gr.2) a AISI 304 (17 240) jde vytvořit pájením ve vakuu. Běžně to děláme.

Offline

 

#15 10-08-2012 13:33:04

macouso1
Člen
Registrovaný: 01-06-2010
Příspěvky: 29

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Pri zváraní titánu k oceli sa ako kompaktibilná medzivrstva používa vanád.

Offline

 

#16 10-08-2012 17:34:38

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

macouso1 napsal(a):

Pri zváraní titánu k oceli sa ako kompaktibilná medzivrstva používa vanád.

Můžete popsat detaily? Jakým způsobem se ta vrstva  vanadu připojí k titanu? Tavným svařováním to asi nebude, že? Vznikají pokud vím křehké intermetalické složky a svarová pevnost je silně degradována. Zajímal by mne celý postup provedení spoje mezi titanem a ocelí. Děkuji.

Offline

 

#17 11-08-2012 08:02:53

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3212

Re: Spoj TITAN - NEREZ

A co tahleta technologie? http://www.explosia.cz/?show=svarovani 
Někdy před 10 nebo ještě více lety mě zaujala jejich poměrně rozsáhlá expozice na veletrhu v Brně.

Editoval Radim (11-08-2012 08:07:13)

Offline

 

#18 11-08-2012 12:17:13

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Spoj TITAN - NEREZ

Radim napsal(a):

A co tahleta technologie? http://www.explosia.cz/?show=svarovani 
Někdy před 10 nebo ještě více lety mě zaujala jejich poměrně rozsáhlá expozice na veletrhu v Brně.

Radime, OK. O tom vím. Právě proto mne zajímalo, jakým způsobem se ta kompaktibilní vrstva, ten spoj mezi titanem a vanadem provádí. Protože tavným svařováním vzniká výše popsaný jev a takový spoj prostě nejde běžnými svař. metodami provést bez degradace pevnosti.  Stejně, nebo velmi podobně je tomu při provedení sváru jiných nesourodých materiálů, např hliník - ocel. hliník - měď ap. Míním běžné metody - MMA, TIG, MIG.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče