SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Zdravím, potřeboval bych poradit. Tlaková nádoba, tloušťka stěny 8mm, médiem voda, 140 kpa, teplota 120stupnů. Došlo k protržení pláště. Ultrazvukem jsem zjistil rozáhlé oslabení stěny. Jedinná možnost přeplátovat záplatou o rozměrech 250x320x8 dle změření zeslabení stěny. Medoda 111, PM OK 48.00. Chci se zeptat na Váš názor a jestli je norma, která řeší přeplátované spoje na tlakových celcích. Napadá mě ČSN EN 12 952, ČSN EN 13 480. DÍKA ZA NÁZOR A RADU.
Offline
U nás při opravě kotlů železničních vozů je přeplátování zakázáno.Přípustné je pouze vyříznutí poškozené části kotle a vsazení nové části.Rohy musí být zaobleny daným poloměrem k celkové velikosti vsazeného dílce.Důležité je plné provaření kořene bez vrubů a krápníků.Převýšení z vnitřní části max. 3mm.
Offline
pokud došlo k protržení vlivem ubytku tloušťky nemá smysl opravovat, zařízení je po skončení životnosti, provizorní krátkodobá oprava na nezbytně nutnou dobu je možná i jinak nepřípustným plátováním, hned druhý den to může opět prasknout, zkusil bych provizorní krátkodobý provoz s menším tlakem.
Co to je? nějaký kotel?
Offline
Zdravím a děkuji. Jde o nízkotlaký ohřívák 20MW turbogenerátoru. Tlak je jen 0,14MPa. Přeplátované spoje na tlakových celcích nejsou povoleny, jde o koutové svary a ty jsou nepřípustné. Ale celé zařízení je příliš drahe cca 3 mil. Tak jsem jednou nohou, víte kde.
Offline
víme,
ten úbytek tloušťky je celoplošný? není třeba jen v nějakém exponovaném místě které by šlo postupem dle kolegy ŽOS opravit?
Offline
Maki tohle nemá rozumné řešení. Tlak 1,4 barů, teplota počítám až 150 st.C, to bez vsazení oboustranně svařované záplaty nepůjde. A ta je stejně nepřípustná. Jedině na nějakou výjimku jako krátkodobá oprava. Ale neznám revizáka, který by to pustil do rutinního provozu. Takže jedině nový ohřívák.
Opravil jsem přetlak, o půlnoci člověk přehlédne chybějící desetinnou čárku. Omlouvám se. A díky Pruduchovi za upozornění.
Editoval jirkati (20-04-2013 19:51:57)
Online
OT, ale trochu k veci: Prečo sa nesmie opraviť takéto poškodenie záplatou, ani keby bola osadená zvnútra?
Offline
0,14Mpa (140kPa) není 14 barů, ale 1,4 - pro pořádek.
Offline
Takhle se opravdu v praxi svařují přeplátované spoje, jak venkem tak i vnitřkem. Setkal jsem se s tím už mnohokrát, ale až teď jsem to řešil osobně. Je to hrůza. Vím ten provozní tlak není tak markantní, ale hned vedle něho stojí vysokotlaký ohřívák a může se stát, že budou po mě chtít ten stejný postup a to je na kreminál. Revizní technik to po konzultaci semnou vzal, ale je to riziko. Je to jen dočasné řešení, ale nikdy nevíš co se může stát.
Souhlasím s Jeanem. je to ale v rozporu s normami a v tom, že koutový svar není schopen přenést takové napětí jako V svar. Není provařený a vrubová houževnatost je menší.
Co vím žádná norma se k těmto spojům nevěnuje. Snad by to při dneštní technologií měl nekdo propočíat a navrhnout takový přeplátovaný spoj, který by vyhovoval. Mluvil jsem s doc. S. ten mi potvdil, že je to problém. Prostě nesvařovat !!! Zdar a díky za názor.
Offline
Chtěl jsem se zeptat ŽOS. Ty máš v tomto praxi ? A kde jsi to, na jakém zařízení s kakými parametry nádoby použil ? Díky.
Offline
Kotlový vůz Zaes, materiál kotle 11378, PM E-B 121 průměr 2,5mm.Ve většině případů je ke svaru dobrý přístup z obou stran, takže díly nemusí být tak pečlivě slícovány-nedostatky kořene se opraví podložením podkládací housenkou.V případě nemožnosti přístupu ke kořeni, bych volil buď metodu 141 pro kořen a zbytek 111 nebo 135, případně 135 svářečkou s nějakým kořenovým programem(třeba FastRoot od Kemppi).V případě celého svařování metodou 111 pozor při svařování kořene v zaobleních záplaty.Při vytváření náběhu kořene řezným kotoučem je nebezpečí poškození svarových ploch dalšího pokračování kořene(zvětšení mezery, odbroušení otupení).Je lepší použít k vytvoření náběhu buď ruční frézku,nebo sjetý řezný kotouč o co nejmenším průměru.Před vlastní opravou je lepší udělat člověka co to bude provádět, pracovní zkoušku pro nastavení parametrů a ověření zručnosti.Na plechu stejné tlouštky jako u opravovaného zařízení, o rozměrech 500x500mm, bych nechal svařeče vevařit záplatu 300x250mm za použití podmínek jako u budoucí opravy(polohy svarů,technologie přípravy a svařování).VT,případně NDT nebo makrovýbrus svarů pak ukáže, jak je svářeč schopen si s úkolem poradit.Vzhledem k ceně opravovaného zařízení a pravidlu o max. 2 opravách svaru na tlakovém zařízení, se tahle práce navíc určitě vyplatí
Editoval ŽOS (21-04-2013 11:56:37)
Offline
Vítkovice Power Engineering, ptal bych se po p. Josefu Sedláčkovi, má rozsáhlé zkušenosti se stavbou a opravami tlakových energetických zařízení.
http://www.vitkovicepower.cz/11/cs/node/2593
Offline
Žos si myslí že každý svářeč je jelito. Jde u to že na zkušebním kusu se mu to povede, protože nebude mít rádius a ještě si s tím může otáčet a různe polohovat. N a zařízení s to pokaždé povést nemusí a pak se to všechno vypálí a záplata zvětší. Tak dlouho dokud to není mna 100%. Ještě bych dopročil nevyřezávat díl flexou, ale použít plamen pod úkosem. Vypáli se tak díra pro záplatu na poprvé s minimem broušení flexou a s málo hrby na vyvařování.
Offline
Maki, s čím so mnou súhlasíš, ja som sa pýtal, prečo sa to nesmie ?
Editoval jean (21-04-2013 17:35:18)
Offline
Františku, příště lépe čti!!!Jde o to, aby se nastavily parametry pro svařování naostro a vyzkoušelo se to.Jinak jsem psal, že polohy svařování a technologie přípravy a svařování mají být stejné.Předvýrobní zkouška je běžná pracovní činnost při výrobě nebo opravách důležitých zařízení.
Offline
jean. Sohlasím s Tvou otázkou. proč by to nešlo.
Offline
ŽOS nebuď na franiška zlej, on zřejmě neví, co to znamená opravovat podle EN 15085 a k tomu ještě V95/5. Každý nezná všechno a tyhle normy jsou skoro tak přísné jako svařování v jaderném programu. My, co v tom pracujeme, to bereme jako samozřejmost.
Online
příspěvek kolegy ŽOS je naprosto fundovaný a je vidět že je to profik, nemám potřebu lézt někomu do zadku, ale píšu to kvuli tomu aby se odborníci nenechali odradit žvásty od laiků.
Offline
Já sem jenom zažil že podle té normy se opravovaly tlaková zařízení na jedné teplárně. Svářeč si to nacvičil pod dozorem a že ho furt nekdo jebal tak šel marodit. Druhý to taky cvičil a pak řekl že nikam neleze a bojí se výšek, nakonec se nic nezkoušelo a vařilo se naostro už na zařízení. Jen z důvodu toho že nastal časový zklus a platilo by se penále. A zatím nic neteče a reklamace nepřišla. Ale jinak má pravdu.
Jinak ty normy nejsou zas tak svazující. Sem si jen tak pro rozšírění obzorů přečetl, a zjisti že se podle 2/3 se normálně u nás dělá a když je to za oceán tak je to ještě přísnější. Jen s tím pravidlem 2x opravovat svár se mi to nějak nezdá.
Editoval franišek (21-04-2013 21:07:32)
Offline
Amen.
tiez verim ze takychto prispevkov od jirkati alebo ZOS bude stale viac...
pomaha to aj nam /mne/ laikom.
Offline
franišek napsal(a):
Já sem jenom zažil že podle té normy se opravovaly tlaková zařízení na jedné teplárně. Svářeč si to nacvičil pod dozorem a že ho furt nekdo jebal tak šel marodit. Druhý to taky cvičil a pak řekl že nikam neleze a bojí se výšek, nakonec se nic nezkoušelo a vařilo se naostro už na zařízení. Jen z důvodu toho že nastal časový zklus a platilo by se penále. A zatím nic neteče a reklamace nepřišla. Ale jinak má pravdu.
Jinak ty normy nejsou zas tak svazující. Sem si jen tak pro rozšírění obzorů přečetl, a zjisti že se podle 2/3 se normálně u nás dělá a když je to za oceán tak je to ještě přísnější. Jen s tím pravidlem 2x opravovat svár se mi to nějak nezdá.
Vivat manazery CZ-SK .. to nič že to potom buchne...
Offline
Ono při svařování tlakových nádob a potrubí nelze brát nic na "lehkou váhu" a je bezpodmínečně nutné dodržet veškeré normy, technologické postupy, materiály a práci musí vykonávat patřičně kvalifikovaný pracovník. O tom netřeba vést debatu.
Chtěl bych se jen zeptat, zda někdo nezná příčinu havárie parovodu v Č. Budějovicích, ke které došlo před několika lety. (Možná Jirkati by věděl?)
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci … protahuje/
Něco podobného se stalo zde v NY City:
http://www.novinky.cz/zahranicni/amerik … emrel.html
Noviny často píší strašný blbosti, nebo vůbec nic.
Editoval Frank (21-04-2013 23:46:51)
Offline
Základní otázka asi bude, na koho se to hodí, až to "buchne"
Offline
Franku, byl jsem na jednom školení kde přednášel zcela jiné téma znalec, který spolupracoval na vyšetřování budělovického průšvihu. O přestávce jsme ho začali zpovídat a on v další části přednášky řekl, co co asi bylo hlavní příčinou. Z řemeslnického hlediska to byla totiž parádní prasečina. Při opravě toho parovodu se vsazovala celá nová trubka na porušené místo s několika sváry na malé délce. Nový díl byl o (asi) 300 mm delší a hoši si tedy odtlačili celou trasu do kompenzátoru. A ještě ke všemu jim spadly jezdce nesoucí to izolované potrubí z pojezdových traverz. To ovšem nikoho nevzrušilo a naprali tam horkou páru. Při dilataci délky potrubí teplem dále do kompenzátoru se vnější strany ohybů dostaly do tak velkého tahového napětí, že v součtu s vnitřním přetlakem a zeslabením stěny na vnější straně ohybu se vyčerpala pevnost materiálu v tahu a ten nevydržel.
Za normálních okolností se trubka trhá vždy po délce, v tomto případě tam prý byly trhliny pod úhlem 60 stupňů.
Online
Stránky: 1 2