SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Dobry den,
Mám tady takovou perličku. Potřebuji svařit litinové výfukové svody s výfukovou částí turbodmychadla. Deformace je zde nepřípustná. Prosím o radu, postup svařování, jaký přídavný materiál volit. Popřípadě nejvhodnější metodu svařovaní k dispozici mám MMa/tig svářečku. Výfukové svody jsou starší ale nikdy nejeté, nejedná se o degradovanou litinu teplem a výfuk. plyny to samé platí u turba. Spektrometrem jsem nechal změřit složení. Výfuková část turba obsahuje: Ni 39,30%
Fe 57,51%
Cr 1,87%
Mn 0,59%
Výfukové svody: Mo 0,906%
Nb 0,008%
ZN 0,073%
Cu 0,115%
Ni 0,257%
Fe 97,975%
Mn 0,240%
Přikládám foto jak by to mělo vypadat aby jste věděli o čem je řeč. Tvůrce těchto turb jsem kontaktoval ale sdělil mi, že postup svařovaní je tajný. Děkuji za každou radu
Offline
Tohle byl dobrý pokus. Tvůrce turba - tedy svého výrobku - nechce svůj specielní postup zveřejnit, a vy se ho snažíte obejít? Samozřejmě, že by se postup nechal vydedukovat, ale požadavek na nulovou deformaci je známkou toho, že existuje již vymakaný postup. Sváry na litinách a ocelolitinách jsou vždy zatíženy deformací, kterou je možné eliminovat upnutím svařence během svařování a následným temperováním po svaření až do vychladnutí. Navíc se použijí přídavné materiály, které snesou a částečně vykompenzují tahy a tlaky při svařování a chladnutí. Zpravidla se použijí přídavné materiály na bázi Ni, které takové vlastnosti mají.
Všechno se ale musí předem opakovaně ověřit, proto si výrobce svůj postup chrání.
Online
Abych uvedl vše na pravou míru a nebyl opětovně napaden, že chci někoho obejít apod.... Potřebuji to pouze na svůj vůz. Nikoliv za účelem výdělku. Tvůrce je z Německa vyrobil pár kusů takto upravených turbodmychadel a realizaci dalších v poslední době nehodlá provádět, tak se snažím sehnat informace kde se dá abych to mohl realizovat. Rád bych to někomu dal udělat kdo se tím zabývá bylo by to nejlepší řešení pro mě a rád mu za to zaplatím ale jak jsem řekl. Díky za pochopení
Offline
pan Hlaváč svařuje litinu, na svym vebu tam má dokonce napsany že svařuje i sběrná potrubí (myslim že to je tento případ) tu: http://www.hlinik-litina.cz/?strana=lit … celolitina
nebo tady CZ WELDING http://www.czwelding.cz/cz/dilna/svarovani_litiny taky svařují svody motorů a jinou litinu, opravdu stačí jenom hledat
Editoval Kramlik (25-01-2014 00:09:28)
Offline
z výsledků spektrometru je jasné že svody jsou "obyčejná" litina, kdežto skříň turba speciální žáruvzdorná slitina.
Spektrometr nenaměří % uhlíku, údaj důležitý pro samotný svar. Pochybuju že originál výrobce něco na skříni turba svařuje, co jsem viděl vše je odlitek a spoje jsou přírubami.
imho jediný Frank zde může něco napsat o svařitelnosti takového materiálu.
Offline
bourač napsal(a):
z výsledků spektrometru je jasné že svody jsou "obyčejná" litina, kdežto skříň turba speciální žáruvzdorná slitina.
Spektrometr nenaměří % uhlíku, údaj důležitý pro samotný svar. Pochybuju že originál výrobce něco na skříni turba svařuje, co jsem viděl vše je odlitek a spoje jsou přírubami.
imho jediný Frank zde může něco napsat o svařitelnosti takového materiálu.
Děkuji za důvěru, Bourači, ale tady snad ani nepůjde o problém svařitelnosti. Ta litina(pokud není degradovaná spalinami) by s tou Ni slitinou měla jít zavařit normální Ni elektrodou. Dokonce by to za určitých podmínek mohlo jít TIGem čistým niklovým drátem ER Ni1. Tady bude mnohem důležitější fixovat ty součásti tak, aby tam nevznikly po svaření deformace, nebo odchylky. Bylo by asi nutné vyrobit robustní přípravek, všechny díly sešroubovat tak aby se nemohly pohnout během svařování. Po svařování zabalit a až po úplném vychladnutí rozebrat. Nicméně ani podle této fotografie mi není jasné co a jak se k sobě bude svařovat. To bych potřeboval vidět a konzultovat přímo na místě a podle toho zvolit postup. Takle na dálku je to těžké. Proto jsem na to ani nereagoval.
Offline
Offline
JardaK napsal(a):
WIG drát UTP A 8051 Ti
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 8051ti.jpg
Jestli to nemáte daleko do Příbrami, tak mohu doporučit Zbyňka Novotného, je fakt dobrý.
605 227 973
To je rovněž výborná volba. Tady u takového spoje bude rozhodující tažnost a tu mají oba materiály(jak ten ER NI1, 27%, tak UTP A 8051 Ti 25%), to jest vynikající.
http://www.midalloy.com/html/pdf/nickel … 20Wire.pdf ER Ni1
http://www.bohlersoldabrasil.com.br/pes … 1%20Ti.pdf UTP A 8051 Ti
Offline
Děkuji za rady. Jsem z Královéhradeckého kraje ale za kvalitou si rád dojedu. Výrobce turba na skříni nic nesvařuje, to máte pravdu. Zde není jiný způsob jak turbo přichytit k výfukovým svodům pro 1.9tdi motory. Turbo je původem z Mercedes Model ML350 BlueTec Sport. Dnes jsem začal se spárováním turba a svody. K té deformaci, když se to při svařování pohne. Já nevím cca 5mm doleva, doprava, tak by to ani nevadilo. Měl na mysli spíše deformaci jako zkroucení výfuk. komory atd.. zde je foto č.1 origo vstup do výfuk. komory a foto č.2 uříznutého vstupu který by se měl navařit na přírubu svodů viz poslední foto
Offline
Aha, toto už je jasnější. A nešlo by na ty svody vyrobit nátrubek a přírubu, která by pasovala k tomu turbu??? To potom přivařit k těm svodům. Nebo vůbec mezikus s dvěma přírubami? Jedna aby pasovala na svody a druhá na turbo. Tím by se vyloučila případná deformace skříně toho turba i svodů, neboť by se svařil pouze ten mezikus s přírubami. Ale už to máte vlastně uříznuté, takže taková úvaha je mimo Třeba to tak jako tak nejde kvůli místu, kdyby tam byla ta příruba s nátrubkem navíc.... To byla jen úvaha...
Offline
no základní chyba byla že už se tu přírubu od turba uřezal, ale co se dá dělat. Čim delší příruba tím menší deformace skříně turba o svody bych se nebál. Vem plotnu plechu tak 15mm a více na ni přišroubuj ty svody. Pak naheftuj turbo. Turbo rozeber a uděl do té skříně kde se to sešroubovává vložku z oceli tak aby byla v toleranci H8/n7 (jemně nalisované) tím zamezíš vzniku ovality a exentricity přírubových ploch. pak nahřát vše tak na 100C a svářet. Chladnutí v zábalu při malém teplotním spádu. A podle té 1 fotky ten tmavý flek vedle svaru je pozůstatek rovnání.
Editoval franišek (26-01-2014 11:35:15)
Offline
Všem moc děkuji za rady. Přírubu na turbu jsem musel uříznout až takhle blízko. Ono to na fotce je špatně vidět ale to kolínko co tam bylo. Má počátek natáčení úhlu hned u skříně. Kdybych řezal dál nedostal bych se jakoby do roviny ale zůstalo by tam kus kolene.
Offline
Podobny hybrid sme riesili pre kamarata s prace zvody 1,9l motor AGR a teleso turba z 2.0l kod si uz nepamatam
Zlicovanie sme poriesili u nas zvarali to v zvaracskej skole ASKO Kosice.
Turbo funguje dodnes cca 4-5rokov .... diely boli pouzite.
Cena za zvarenie bola cca 30e ked si dobre pamatam.
Pri rezani a licovani si mohol liatinovu cast turba odskrutkovat.
Pekne oddelis a mas istotu ze tam nebudes mat pilina a podobny bordel co moze turbo skoro odpisat.
Nic nerozladis.
Na lepenie alebo upchanie niecim by som sa nespoliehal.
Editoval SO 545 (26-01-2014 13:22:36)
Offline
Pokial viem tak takéto zvody používal Opel u svojich benzínových 2.0T
Osobne by som to riešil štandardným turbom, ku ktorému vyrobil prírubu, ktorú by som privaril na zvody
Offline
Výfuková část při řezaní byla samo sebou odšroubovaná. To bych si nové turbo rychle popravil. Našrouboval jsem jí potom zpět a kontroloval jak to bude vypadat jako celek. Svody jsou z 1.9tdi AGR mají největší průměr kanálů a byli za pár kaček a ještě k tomu nikdy nejezdily. Turbo standartním způsobem přichytit nelze. Podívejte se na fotku se zakroužkovaným kolenem. Turbo by bylo jakoby kolmo vrtulkami k motoru. Respektive výstupem výfuku z turba natočené k bloku motoru.
Offline
Ved stačilo vyrobiť taký protikus k turbu, aby som ho mal natočené tak ako chcem a priváriť len ten protikus a turbo priskrutkovať
Offline
Jasně chápu ale asi by byl problém s místem, hlavně nad poloosou. Turbo by bylo podstatně níž. Takhle je to na knop, když ještě beru v úvahu pohyb motoru.
Offline
Jen by mě zajímalo jestli nekdo skusil jestli to turbo z MLa neni odlitek z nerezu .A říkam to proto že tu mám dvě turba z Volva které mají výfukovou čast z nerezu a podle barvy na fotkách ma ložiskovej domeček jiný odstín (tmavší)
Offline
Juggernault napsal(a):
Jen by mě zajímalo jestli nekdo skusil jestli to turbo z MLa neni odlitek z nerezu .A říkam to proto že tu mám dvě turba z Volva které mají výfukovou čast z nerezu a podle barvy na fotkách ma ložiskovej domeček jiný odstín (tmavší)
Samozřejmě je to speciální materiál. To je přeci hned v prvním příspěvku - je tam udané složení měřené spectrometrem. "Výfuková část turba obsahuje: Ni 39,30% Fe 57,51% Cr 1,87% Mn 0,59%"
No a já sem hodím pro zajímavost tabulku materiálů, které se používají na výrobu turbochargerů, opravdu takových, které odolávají teplotám kolem 1000°C...
Editoval Frank (27-01-2014 01:13:25)
Offline
A je tohle osazení opravdu vyzkoušené???Dle mého krhavého pohledu na ten objemový poměr komor se mi to nezdá...Pardon,je to krapet OT,ale aby se vynaložené úsilí neminulo účinkem...Koncernové traktůrky mají poněkud zvláštní charakter spalování (obzvlášť AGR,ALH a jejich deriváty) a s tím související menší energii ve spalině....
Offline
Hmm, něco podobného jsme taky svářeli, nejvíc práce dá příprava, stehnout, vyzkoušet, dobrousit, zase stehnout ,až to bude sedět, myslím že jsme použili Welco 1660, trochu ohřáli a po kouskách, tvarově je to v poho, nemělo by se to hnout.......
Offline
Ano tohle osazení je opravdu vyzkoušené. Jedná se o turbo s kuličkovými ložisky, el. regulací a duální chlazení (voda, olej). Aplikovat se bude na motor PD 1.9tdi ASZ 96kw. Tvůrce turb na prvních foto má stejné turbo na svém autě se stejným typem motoru. Dosahuje 312koní a 590Nm s vynikajícím náběhem turba od nízkých otáček.
Offline
Frank napsal(a):
Juggernault napsal(a):
Jen by mě zajímalo jestli nekdo skusil jestli to turbo z MLa neni odlitek z nerezu .A říkam to proto že tu mám dvě turba z Volva které mají výfukovou čast z nerezu a podle barvy na fotkách ma ložiskovej domeček jiný odstín (tmavší)
Samozřejmě je to speciální materiál. To je přeci hned v prvním příspěvku - je tam udané složení měřené spectrometrem. "Výfuková část turba obsahuje: Ni 39,30% Fe 57,51% Cr 1,87% Mn 0,59%"
No a já sem hodím pro zajímavost tabulku materiálů, které se používají na výrobu turbochargerů, opravdu takových, které odolávají teplotám kolem 1000°C...
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … -tbl-2.jpg
Aaa to jsem si nevšiml
Offline
Offline
Pak dej vědět jestli to vubec natlačí 1bar xD
Offline