SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 08-01-2009 21:14:23

Lucky
Člen
Registrovaný: 08-01-2009
Příspěvky: 1

Jakou automatickou nabíječku

Dobrý den.
Před třemi měsíci jsem si pořídil do automobilu novou 55Ah baterii. Je "bezúdržbová" (má přelepené zátky). Po nějakém čase zčernalo magické oko a tak jsem usoudil, že ja čas na nabíjení. Vybral jsem si tuto nabíječku: http://www.akushop.cz/bosch-battmax-aut … p-216.html
Problém je v tom, že nabíječka hned po připojení indikovala, že baterie je nabitá. Při tom na ní bylo 12,4V. Tak jsem oprášil nabíječku starou a nabil jsem baterii stálým proudem 3A. Po třech hodinách nabíjení magické oko zezelenalo a na baterce se ustálilo napětí na 12,8V.
Potřeboval bych od Vás poradit, co mám teď s tou novou nabíječkou dělat? Napadlo mě, že bych požádal prodávajícího, aby mi ji vyměnil za jiný typ. Po dlouhém výběru jsem si našel tuto: http://www.motostar.cz/cs/dily-k-motocy … 10091.html
Parametrově je sice jen do 50Ah, ale dočetl jsem se, že může být použita i na větší kapacitu. Jen se prodlouží doba nabíjení. Teď jde jen o to, abych neměl zbytečnou lítačku a nabíječka se bude chovat stejně jako ta BOSCHka.
Díky za rady a postřehy

Offline

 

#2 08-01-2009 21:40:55

pkod
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 26-07-2007
Příspěvky: 211
Web

Re: Jakou automatickou nabíječku

Ta prvni nabijecka je zrejme jenom stara overena konstrukce trafa a usmernovace, doplneneho indikaci napeti (doufam, ze ji nekrivdim). Ve vasem pripade bude urcite neco spatne, nebot akumulator PB/12V je plne nabit az pri napeti 14,8V a vice. Zkontrolujte tedy hlavne pripadnou pojistku. Dalsi krok je reklamace.
Ta druha nabijecka je sice technolicky zrejme lepsi, ale zase je to spis nabijecka k motorce nebo jen udrzovaci k autu. Proudem 0,8A, ktery je maximalni, se bude Vas aku nabijet vice jak 82hodin!

Sice nemam konkretni zkusenost, ale z velkou pravdepodobnosti bude lepsi volba elektronicka nabijecka s proudem kolem 6A. Takova byla nedavno v akci pokud si vzpominam u Lidla za necelych 500,-. Me se osvedcilo dobijeni upravenym zdrojem pro automobilove lednice (5A a slusna kvalita konstrukce).

Offline

 

#3 09-01-2009 06:11:11

jenda
Člen
Registrovaný: 14-07-2008
Příspěvky: 157

Re: Jakou automatickou nabíječku

Je také možné, že nabiječka od Bosche, může mít nějakou "vstupní kontrolu" napětí baterie a pokud nebude baterie vybitá pod 12 V, tak prostě nezačne nabijet. Když jsem nedavno hledal vhodné zapojení pro domáckou výrobu nabiječky, narazil jsem na takové zapojení, kde nabiječka nezačala nabijet, pokud napětí baterie bylo nižší než 9 V. Takže je možnost, že obdobný případ se může dít i u Vaší nabiječky.
Zkuste kontaktovat prodejce a zeptat se, jak probíhá nabíjecí cyklus, pokud to není napsáno v návodu.

Offline

 

#4 09-01-2009 14:25:41

soban
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 09-11-2008
Příspěvky: 76

Re: Jakou automatickou nabíječku

Pokud ta baterie má magické oko, tak bude asi gelová.

Musíte hledat nabíječku která má psáno že se může použít pro gelové akumulátory (gelové akumulátory se nesmí přebíjet aby články plynovaly - což se stane pokud použijete obyčejné staré nabíječky které nevypnou napájení při dosažení požadovaného napětí na článek - u baterek s elektrolitem se dolije pouze destilka a nic se neděje pokud elektrolit nenecháte vyvařit :-) )

Takže si kupte nějakou nabíječku která může nabíjet gelové akumulátory s požadovanou kapacitou (pro 55Ah by měla nabíječka dodávat proud asi 5,5A takže 6A nabíječku.

Já jsem si koupil EINHELL AFEN10

Je pro baterie normální i bezúdržbové a s kapacitou od 5Ah do 200Ah napětí pouze 12V proud 10A efekt/7,1A aritmetický - pro vaši baterii je vhodný

http://www.elektrolode.cz/9576-einhell/ … ll-afen10/

Sice tu jsou trochu jiné údaje oproti krabici co mám já ovšem 5Ah baterii asi nemáš aby jsi se s tím trápil, a pokud použiješ větší kapacitu tak se to akorát bude déle nabíjet.

http://shop.mulac.cz/store/goodsdetail. … sID=afen10

Jinak když jsem ji rozšrouboval tak provedení nic moc - tyrystor KP20A600V usměrnovací můstek KBPC3510 pokud to někomu něco řekne + malá destička s elektronikou 2 tranzistory a pár odporů.

U usměrnovače  je pojistka 25A napřímo připájená zvenku na výstupu k baterii je pojistka 16A na transformátoru je nějaká asi tepelná pojistka označená KSD II 115.

Tak zde pár obrázků:

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/715_1.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/715_3.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/715_2.jpg

Editoval soban (09-01-2009 14:55:04)

Offline

 

#5 09-01-2009 19:36:20

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Jakou automatickou nabíječku

Lucky: K tej prvej, poznám podobný výrobok ktorý bol nepodarok, t.j. bol zle navrhnutý, ja by som na tvojom mieste dal vymeniť , druhý výrobok ti môžem odporúčať,lebo veľa mojich kolegov motorkárov to používa a chváli sit to.
POZOR!
Niektoré nabýjačky nemajú vyhladzovacie kondenzátory, a na výstupe majú pulzujúce JS napatie, ktoré klesá k nule. Tento pulz je tak dimenzovaný že baterku nabýja len napríklad od 3/4 svojej okamžitej hodnoty. Ale pozor multimetre merajú efektívnu hodnotu napatia nabýjačky (celú plochu pulzu), čiže netreba stresovať, ked sa nameria na výstupe nabýjačky nejakých 11,8-12V. To je už horšia vec ked na baterke po dobití odmeráte 12V

p.s. nie reklama smile
Ja momentálne vlastním toto http://www.cemont.com/file/otherelement/pj/___w6591.pdf

ID charger 9, je to invertor  riadený procesorom,procesor riadi cyklus nabýjania, ktorý je rozdelený do viacerých stupňov. Je to dobrá nabýjačka, ale pre kutila nepotrebná, mal som tú možnosť zohnať to lacnejkšie,tak ju mám.

p.s pre vaš info:
Nabíjacia charakteristika W
Nabíjací prúd dodávaný zariadením, klesá podľa nabíjacej charakteristiky W. Čo to znamená? Nabíjacia charakteristika W znamená nabíjanie akumulátorov s voľným elektrolytom, prúdom klesajúcim v závislosti na stúpaní napätia nabíjaného akumulátora. Nábíjačky s nabíjaciou charakteristikou W sa používajú pre ich jednoduchú konštrukciu a nižšiu cenu na nabíjanie štartovacích a trakčných akumulátorov.

Nabíjacia charakteristika I

Nabíjacia charakteristika I sa používa menej často, ale pre informáciu napíšeme, že sa jedná o nabíjanie konštantným prúdom. Stúpanie napätia nabíjaného akumulátora závisí na type akumulátora, kapacite, teplote prostredia a intenzity nabíjacieho prúdu.

Nabíjacia charakteristika U

Táto charakteristika U predstavuje nabíjanie akumulátorov na konštantné napätie, ktoré sa udržuje s presnosťou jedného percenta. Počiatočný vysoký nabíjací prúd s priebehom nabíjania najprv rýchlejšie potom pomalšie klesá. Výhodou je rýchlá obnova elektrického náboja na začiatku nabíjania akumulátora, bez toho aby vysoký nabíjací prúd poškodzoval elektródy v akumulátore. V priebehu nabíjania,nabíjací prúd klesá a na konci nabíjania je prúd taký malý, že nemôže poškodzovať kladné elektródy. Preto pri konštantnom napätí 14,7 V sa dá nabitý akumulátor ďalej nabíjať aj ďalších 24 hodín, pretože nabíjací prúd nepresahuje 0,01 % kapacity. Pri konštantnom napätí 14,0 V sa môže nabitý akumulátor trvalo nabíjať po celú dobu životnosti.


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#6 09-01-2009 20:56:44

pkod
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 26-07-2007
Příspěvky: 211
Web

Re: Jakou automatickou nabíječku

Soban: gelovka to urcite nebude. Magicke oko je totiz v zasade zelena kulecka, ktery pri urcite hustote elektrolytu vyplave na hladinu. Takze je tam kapalny elektrolyt a tedy zadny gel ani napustene rouno.

Offline

 

#7 10-01-2009 09:53:06

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Jakou automatickou nabíječku

http://www.eprona.cz/cz/nb21.html

vlastnim tuto      spokojnost

Offline

 

#8 10-01-2009 10:06:03

prezident
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 25-12-2008
Příspěvky: 228

Re: Jakou automatickou nabíječku

SO 545 napsal(a):

http://www.eprona.cz/cz/nb21.html

vlastnim tuto      spokojnost

to vypadá na poctivý český výrobek bez spolupráce číny. Ta asi nebude z Lidlu za 599kč jako výše zmiňovaný einhel. Nemáš taky náhodou foto vnitřností pro posouzeí:-)


MMA/TIG GAMA145 SVARBAZAR EDITION, HFU400 + WP17V, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MIG/MAG BT-GW150, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MMA/TIG Barevná krabice 200AC/DC

Offline

 

#9 10-01-2009 10:32:49

roman
Člen
Registrovaný: 19-10-2008
Příspěvky: 48

Re: Jakou automatickou nabíječku

Lucky napsal(a):

Dobrý den.
Před třemi měsíci jsem si pořídil do automobilu novou 55Ah baterii. Je "bezúdržbová" (má přelepené zátky). Po nějakém čase zčernalo magické oko a tak jsem usoudil, že ja čas na nabíjení. Vybral jsem si tuto nabíječku: http://www.akushop.cz/bosch-battmax-aut … p-216.html
Problém je v tom, že nabíječka hned po připojení indikovala, že baterie je nabitá. Při tom na ní bylo 12,4V. Tak jsem oprášil nabíječku starou a nabil jsem baterii stálým proudem 3A. Po třech hodinách nabíjení magické oko zezelenalo a na baterce se ustálilo napětí na 12,8V.
Potřeboval bych od Vás poradit, co mám teď s tou novou nabíječkou dělat? Napadlo mě, že bych požádal prodávajícího, aby mi ji vyměnil za jiný typ. Po dlouhém výběru jsem si našel tuto: http://www.motostar.cz/cs/dily-k-motocy … 10091.html
Parametrově je sice jen do 50Ah, ale dočetl jsem se, že může být použita i na větší kapacitu. Jen se prodlouží doba nabíjení. Teď jde jen o to, abych neměl zbytečnou lítačku a nabíječka se bude chovat stejně jako ta BOSCHka.
Díky za rady a postřehy

Napiš mi prosím jakou značku baterky jsi si koupil?Já si objednal baterku přes net a má taky magické oko a mám s ní problémy.Oko svítí jako plíseň na sýru a baterka nenastartuje ani dřevěný trakař.Přitom napětí je 12.8V(při zeleném oku).Tak nevím jestli neodešel článek a nebo jestli mi to něco nevybíjí a nebo to magické oko je jen frajeřinka k ničemu aby zmátla.

Editoval roman (10-01-2009 12:07:46)

Offline

 

#10 10-01-2009 12:56:46

prezident
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 25-12-2008
Příspěvky: 228

Re: Jakou automatickou nabíječku

Ten kdo má své auto rád tak kupuje kvalitní akumulátory v pořadí BOSCH-VARTA-AKUMA dle finančních možností a ještě ušetří, jelikož se v moto světě obecně ví, že např. aku. z bau... mají poloviční nebo dvoutřetinovou životnost těchto značkových aku a u běžných kapacit nestojí ani o tolik méně. Kupodivu i magické oko funguje:-).


MMA/TIG GAMA145 SVARBAZAR EDITION, HFU400 + WP17V, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MIG/MAG BT-GW150, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MMA/TIG Barevná krabice 200AC/DC

Offline

 

#11 10-01-2009 13:29:40

pkod
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 26-07-2007
Příspěvky: 211
Web

Re: Jakou automatickou nabíječku

prezident napsal(a):

Ten kdo má své auto rád tak kupuje kvalitní akumulátory v pořadí BOSCH-VARTA-AKUMA dle finančních možností a ještě ušetří, jelikož se v moto světě obecně ví, že např. aku. z bau... mají poloviční nebo dvoutřetinovou životnost těchto značkových aku a u běžných kapacit nestojí ani o tolik méně. Kupodivu i magické oko funguje:-).

Velka cast batrerek v ceskych bau... je ze stejne linky jako akuma a varta. Srovnejte napriklad technologicke znacky na plastovem vylisku nebo carove kody.
Samozrejme ne vsechny levne baterky jsou stejne kvality.

Offline

 

#12 10-01-2009 13:35:32

pkod
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 26-07-2007
Příspěvky: 211
Web

Re: Jakou automatickou nabíječku

roman napsal(a):

Napiš mi prosím jakou značku baterky jsi si koupil?Já si objednal baterku přes net a má taky magické oko a mám s ní problémy.Oko svítí jako plíseň na sýru a baterka nenastartuje ani dřevěný trakař.Přitom napětí je 12.8V(při zeleném oku).Tak nevím jestli neodešel článek a nebo jestli mi to něco nevybíjí a nebo to magické oko je jen frajeřinka k ničemu aby zmátla.

Ne ze bych si na netu koupil baterku, ale "magicke oko" indikuje stav pouze jednoho clanku. Je proto pravdepodobne, ze mate v jednom clanku svod nebo zkrat a proto take nizsi napeti/vykon. Schvalne tu baterku dejte na nabijecku a zmerte napeti pote, co zacne plynovat. Pokud bude mit min jak 14V, mate jeden clanek ve zkratu. Napeti kolem 13V na nabite a odpojene baterce je OK.
Pokud jsou jednotlive clanky pristupne, da se merit hustota elelktrolytu a urcit tak, ktery clanek je spatny.

Ja bych oloveny akumulator bez sroubovacich vicek nekoupil. Sice nektere maji vycka zalisovana (daji se vypacit), ale byvaji pod samolepkou, pri vyndavani se poskodi (tesnost) a ztraci se zaruka. Jednu co jsem dostal a ma "magicke oko" je dokonce zalepena z vyroby hornim panelem bez otvoru a k elektrolytu se neda dostat bez destrukce plaste.

Editoval pkod (10-01-2009 13:42:24)

Offline

 

#13 10-01-2009 13:36:56

SO 545
Člen
Registrovaný: 15-11-2008
Příspěvky: 996

Re: Jakou automatickou nabíječku

prezident napsal(a):

SO 545 napsal(a):

http://www.eprona.cz/cz/nb21.html

vlastnim tuto      spokojnost

to vypadá na poctivý český výrobek bez spolupráce číny. Ta asi nebude z Lidlu za 599kč jako výše zmiňovaný einhel. Nemáš taky náhodou foto vnitřností pro posouzeí:-)

Foto kludne mozem doplnit. Je to fakt poctiva Cz praca a vyraba sa uz pekne dlho. 500sk nestoji ani nahodou ale zase je to nabijacka.Cena je tusim niekde okolo 7000-8000czk.
Ak ma niekto zaujem o schemu staci poziadat vyrobcu mne ju ochotne zaslali.

Offline

 

#14 10-01-2009 14:09:02

pa
Člen
Registrovaný: 17-05-2008
Příspěvky: 247

Re: Jakou automatickou nabíječku

ta NB21 mi silne pripomina starou NB20 ,ktera je v tomhle vlakne
http://www.nasetraktory.com/forum/viewt … p;start=15
pb aku s tekutym elektrolytem bez sroubovacich vik bych si taky nekoupil. protoze chca nechca se i v dobre nabijeci soustave voda rozklada na vodik a kyslik a ubyva. vyssi hustota elektrolytu tak bude casem prispivat leda k obnazeni desek nebo k sulfataci. baterie bez moznosti doplnit vodu nema predpoklady dozit se tak vysokeho veku ,jako ta sama s vicky ,predevsim pri castejsim dobijeni ex. nabijeckou nebo neporadku v nab. soustave. mam takovy dojem.
bude asi delana pro provoz v novem aute ,kde je vsechno v poradku a s kterym se pravidelne jezdi a o baterku se nikdo zajimat nebude. po uplynuti par let se auto proste proda a koupi se nove s novou baterkou.

Offline

 

#15 10-01-2009 14:45:42

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Jakou automatickou nabíječku

najlepšia baterka je tá, ktorú ani neviete kde sa na chádza v aute, až po 5rokoch to zisťujete, ked meníte na novú smile


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#16 10-01-2009 15:17:53

roman
Člen
Registrovaný: 19-10-2008
Příspěvky: 48

Re: Jakou automatickou nabíječku

pkod napsal(a):

roman napsal(a):

Napiš mi prosím jakou značku baterky jsi si koupil?Já si objednal baterku přes net a má taky magické oko a mám s ní problémy.Oko svítí jako plíseň na sýru a baterka nenastartuje ani dřevěný trakař.Přitom napětí je 12.8V(při zeleném oku).Tak nevím jestli neodešel článek a nebo jestli mi to něco nevybíjí a nebo to magické oko je jen frajeřinka k ničemu aby zmátla.

Ne ze bych si na netu koupil baterku, ale "magicke oko" indikuje stav pouze jednoho clanku. Je proto pravdepodobne, ze mate v jednom clanku svod nebo zkrat a proto take nizsi napeti/vykon. Schvalne tu baterku dejte na nabijecku a zmerte napeti pote, co zacne plynovat. Pokud bude mit min jak 14V, mate jeden clanek ve zkratu. Napeti kolem 13V na nabite a odpojene baterce je OK.
Pokud jsou jednotlive clanky pristupne, da se merit hustota elelktrolytu a urcit tak, ktery clanek je spatny.

Ja bych oloveny akumulator bez sroubovacich vicek nekoupil. Sice nektere maji vycka zalisovana (daji se vypacit), ale byvaji pod samolepkou, pri vyndavani se poskodi (tesnost) a ztraci se zaruka. Jednu co jsem dostal a ma "magicke oko" je dokonce zalepena z vyroby hornim panelem bez otvoru a k elektrolytu se neda dostat bez destrukce plaste.

Díky moc za radu.Já se nad tím doma zamyslel a došel k názoru, že ono magické oko je vlastně koule, která stoupá a klesá podle hustoty elelrolytu.Je to vlastně jako u klasického hustoměru.Toto oko je, ale jak píšeš jen v jednom článku.
Bohužel baterka je bezúdržbovka.Případné víčka jsou pod nálepkou.Ale co je pozitivní , že jsem ji koupil před rokem takže se na ní pořád ještě vztahuje záruka.Já si tento typ baterie koupil po dobré zkušenosti z předešlých let, kdy jsem měl "bošku" a ta mi v autě vydržela 8 let.Vybila se jen jednou, když se pokazil modul dobíjení.Pošlu to prodejci ať se stará a vyřídí záruku.

Offline

 

#17 10-01-2009 15:27:42

pa
Člen
Registrovaný: 17-05-2008
Příspěvky: 247

Re: Jakou automatickou nabíječku

to ja bych radsi vyssi zivotnost ,nez 5 let. vetsinou sme meli stesti a bat vydrzely vice. v nasem aute je baterka 8mym rokem a v zime uz ji musi tatik obcas dobijet ,protoze jinak spatne toci. kamaradovi zase jedna akuma vydrzela 4 roky. ale to zavisi nejen na baterce ,takze tezko usuzovat.

Offline

 

#18 10-01-2009 17:18:46

arno
Člen
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 778

Re: Jakou automatickou nabíječku

pa,nie len na baterke,ale či auto je v garáži,koľko sa používa,aké dlhé trate jazdíš,koľko krát si zabudneš zapnuté svetlá atď....


Zablokovaný z vlastní vůle z důvodu napadení jiným uživatelem.

Offline

 

#19 10-01-2009 20:48:34

prezident
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 25-12-2008
Příspěvky: 228

Re: Jakou automatickou nabíječku

To pkod:
fajn, já se pohybuji v moto světě a asi zde v mém kraji zrovna máme smůlu na dodávky těch horších, kterých mám v garáži asi deset od různých lidí (nikdy by jsem takovou nekoupil) a ani jedna není starší 5-ti let a stejně jsem je dostal s tím, že jak začne mrznout tak sotva otočí motorem i čerstvě nabité. Já je používám jako zdroj na svícení v garáži, ale jejich vnitřní odpor je opravdu ohromující. Nejvíce mě zaujal aku Carefour - je velmi vzhledně proveden má efektní stříbrný obal a spoustu velmi výrazných nápisů reflexní barvou  typu full calcium technology, no.1... atd., rok výroby 2004, má magické oko a tak bych mohl pokračovat... Netvrdím, že nejsou stejné jako značkové, nebo že nejsou ze stejné linky. Je jasné, že každý sériový výrobce potřebuje odbytiště i na vytříděné ne zcela povedené kusy.Osobně jsem rád, že jsou lidé co kupují akumulátory tohoto typu, jelikož nebýt jich tak platím za akumulátor ještě víc, protože výrobce by musel kompenzovat výrobu jinak. Tak to prostě v konzumním světě chodí.

To SO 545 pokud se tedy výrobce schematem netají, mohl by jsem vás požádat o jeho zaslání, třeba sem, nebo na meil?


MMA/TIG GAMA145 SVARBAZAR EDITION, HFU400 + WP17V, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MIG/MAG BT-GW150, doplněn el.mg.v. předfuk dofuk
MMA/TIG Barevná krabice 200AC/DC

Offline

 

#20 10-01-2009 22:00:01

koník
Člen
Místo: Velvary
Registrovaný: 05-01-2009
Příspěvky: 63

Re: Jakou automatickou nabíječku

...lidi,koupil jsem si v r.1992 Fiat 850,r.v.1970...bylo mi řečeno,že je tam špatná baterie,a že je nutno koupit novou...cca 1 rok jsem jezdil bez problémů,ale pak mi baterie po delším stání podala ruku...zajel jsem(po rozjetí z kopce)k nám,do Velvar, k firmě,která se bateriemi zabývá asi 40 let...po skouknutí technikem mi bylo řečeno,že baterie je ještě ta původní,z r.1970...nechali si jí tam jako raritu a prodali mi novou,která vydržela bez nabití asi 8 let,než jsem veterána prodal...když se to spočítá,tak podtrženo sečteno,té baterii bylo 23 let...tak o čem se bavíte,nějaké "magické" oko může být třeba i na závadu...dnes používám baterii svitkovou(Optima)a podle testů,i po rozbití obalu,udrží startovací napětí až 10 hodin...za dost peněz,dost muziky...


...kovář zdraví pány svářeče...

Offline

 

#21 11-01-2009 20:52:56

soban
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 09-11-2008
Příspěvky: 76

Re: Jakou automatickou nabíječku

Já bych se bezúdržbových baterií nebál.

Problém je v tom že pokud máte víčka napevno zavřené chce to nabíječku která nebude baterii přebíjet aby se voda nezačala vypařovat (plynovat). Tak stejně musí být kvalitní dobíjení v autě (regulátor).

Od bráchy jsem koupil auto s vadnou baterií zimu přežila, ale po týdnu stání nenastartovala, byla to bezůdržbová tak jsem se do ní kouknul - vyloupl zátky a elektrolitu neubylo, prostě odcházely desky. (Vše fungovalo pouze stratila kapacitu)

Novou jsem koupil normálně v globusu typ GL462 62Ah 500A a zatím bez problémů (koupena 20.3.2007) - taky má oko. Tehdá za cenu 1800,-Kč když jsem se díval jinam tak jinde ji měly za 2200,-Kč (specializované obchody).

Taky jsem zvědav jak dlouho vydrží, ale myslím že těch 5 let vydrží.

Samozřejmě že do globusu a pod.... dodávají podřadné baterie které nesplňují nějaké kritéria - ovšem tu základní životnost by měly vydržet.
Další problém je jak se v takových obchodech s tou baterií zachází - kolikrát ji kdo převrátil, kolikrát spadla z regálu - jak dlouho tam je kdy ji naposledy někdo dobil a pod....

Jinak k tomu že nechce baterie točit motorem - musíte taky pořídit baterii která dodá potřebný startovací proud - to že je silnější ještě neznamená že dokáže dodat tak velký startovací proud (moje stačí dodat 500A) - může být baterie která má větší kapacitu, ale dodá menší startovací proud. (Koukněte jakou do auta montuje výrobce a porovnejte oba údaje jak kapacitu tak startovací proud.)

Taky skontrolujte svorky jak na baterii tak na startéru - pokud se vám kabel nebude pozdávat vyměňte ho - taky skontrolujte ten spínač na startéru zda nejsou kontakty ohořelé.

Jinak koukněte na: http://www.autobaterie.com/  zvláště pak na rady a tipy.

Offline

 

#22 15-02-2010 14:50:39

Mrazik
Člen
Registrovaný: 12-01-2010
Příspěvky: 6

Re: Jakou automatickou nabíječku

Po stručném přečtení příspěvků jsem došel k názoru, že se v nich vytrácí podstata problému:
1. Každý olověný (PB) akumulátor má provozní napětí 1,7 V až 2,35 V na 1 článek - pro 12 V akumulátor je v sérii 6 článků, t.j. 10,2 V až 14,1 V
2. Překročením napětí 2,35 V / článek znamená vyvíjení vodíku a nutnost zpětně doplňovat destilovanou vodu. Na živostnosti akumulátoru
    se velmi podepíše mizerná destilka! Kdo chce, aby mu akumulátor vydržel opravdu dlouho, použije destilku prodávanou v lékárně
    (je několikrát desitilovaná s vysokým stupněm čistoty), protože i stopové příměsi nečistot silně zkracují životnost akumulátoru.
    Uzavřené (hermetické) akumulátory mají vyřešenou recyklaci uvolněného vodíku zpět do elektrolytu!
3. Pro správné dobíjení PB akumulátoru je třeba mít dobíječku s charakteristikou U-I, t.j. poskytující napětí max. 14,1 V (12V aku)
    a dodávající maximální proud, na který je konstruovaná - tento proud se zmenčuje s nabitím aku. Není tedy správné se "radovat" jak nám ten aku
    při nabíjení krásně "vaří" :-)))
4. Velikost nabíjecího proudu by měla být zhruba 0,1 udávané jmenovité kapacity aku (aku 50 Ah => nabíječka 5A), protože aku by měl být dobíjen relativně
    malým proudem. Je to z důvodu zamezení tvorby hrubozrného sulfátu (síranu olovnatého) a po úplném nabití PB aku se zmenší na tzv. konzervační proud
    o velikosti několika desítek nebo stovek miliampér (např. úplně nový 40 Ah/12 V PB aku jej měl 40 mA, ale po 1 roce provozu již 100 až 120 mA)
5. Nabíjení a vybíjení PB aku je elektrochemická přeměna z houbovitého olova na síran olovnatý a naopak. Potíž je v tom, že velké vybíjecí či nabíjecí
    proudy způsobí tzv. hrubozrnný sulfát a ten se již cyklické přeměny neúčastní, špatně nebo vůbec se rozpouští, zmenšuje tak aktivní plochu PB desek
    a tím vzrůstá vnitřní odpor PB aku (takový aku má sice odpovídající napětí, ale "nedá" téměř žádný větší proud a je nutné jej vyměnit). Proto také
    při velmi vybitém aku se po nastartování doporučuje zapnout všechny el. spotřebiče v autě, aby alternátor "nepral" do baterky velký proud, ale celá
    el. soustava se spotřebiči zatížila a na dobíjení aku zbylo jen trochu :-)
    Velmi malé periodicky se opakující proudy (několik krát větší než konzervační proud) mohou částečně hrubozrnný sulfát rozpouštět a takzvaně starý aku
    "oživit".
6. Běžný PB aku má délka života asi 200 plných vybití/nabití a s částečnými cykly se úměrně prolužuje. Tedy prakticky vzato velké vybíjecí proudy (startování)
   je třeba uvažovat vždy ke kapacitě aku (viz. bod 5.) a dobu vybíjení je třeba vztáhnout na částečné cykly - čím kratší, tím větší počet cyklů a tím delší
   doba života aku (př. 44 Ah PB aku mi ve Š120 vydržel max. 4 roky a v Yarisovi je již 8 let, protože jsem musel s motorem ve "120" dlouho točit než to
   chytlo a v Járovi to chytne po 1 až 3 vteřinách).
7. Obyčejný PB aku nemá tak dlouhou životnost jako PB aku s tzv. Ca technologií (slitina PB dotovaná kalciem) - to je třeba rozlišovat při koupi aku
    a je jedno zda je otevřený či hermetický. Akumulátory do náklaďáku mají ještě do slitiny olova přidávané stříbro pro pevnější konstrukci PB mřížek
    a větší odolnost proti vibracím - také jsou podstatně dražší!

Offline

 

#23 15-02-2010 19:15:22

pkod
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 26-07-2007
Příspěvky: 211
Web

Re: Jakou automatickou nabíječku

Mrazik:
par detailu pro upresneni

Akumulator by pro dosazeni maximalni zivotnosti mel byt vzdy nabijen do znaku plneho nabiti - napeti se pri konstantnim proudu s casem jiz nezvysuje. Jedine tak dojde k uplnemu rozpusteni krystalu siranu. Takto nelze navijet hermeticky uzavrene aku. "zlepsijici" primesi v elektrodach zpravidla plynovaci napeti zvysuji a dnes uz casto neplati hranice 14,8V. Samozrejme nelze takto nabijet akumulator trvale. Pri trvalem nabijeni musi byt napeti pod plynovacim.

Male vybijeci proudy a hluboke vybijeni podporuji sulfataci (rust velkych nerozpustnych krystalu siranu) a droleni elektrod. Proto se musi aku udrzovat (skladovat) trvale nabity. Prebijeni muze pri prudkem vyvoji plynu (velkem proudu) zpusobit droleni elektrod.

Nabijeci proud je omezen oteplenim akumulatoru a plynovacim napetim. V tomto pasmu si maximalni proud "omezi" akumulator sam (rychlost reakce). Zapinani spotrebicu po startu nema moc efekt. Velky pulsni proud je naopak skodlivy, zpusobuje vibrace a droleni elektrod (pulsni nabijeni rizene tyristorem - casty to omyl).

Pri vybijeni akumulatoru se premenuje kyselina na siran a pri uplnem vybiti zustane v akumulatoru "cista" voda. To je take duvod, proc vybity akumulator pri nizke teplote zamrzne.

Editoval pkod (15-02-2010 19:23:55)

Offline

 

#24 16-02-2010 11:24:27

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4461

Re: Jakou automatickou nabíječku

No, každý nově zakoupený akumulátor, kromě neznačkového levného šuntu z benzinek nebo ze supermarketů by měl mít k sobě nějaký návod, kde tyhle základní věci, do jakého napětí, jakým maximálním proudem nabíjet a spoustu dalších věcí. Nebo dnes odkaz na webové stránky, kde se toto najde. Stačí jen podle toho návodu vybrat nabíječku a režim nabíjení.
Podle mně se u každého takového akumulátoru zaplatí levný měřák za pár stovek pro ověření, jestli se to děje správně.
Co se týká proudu nabíječek, shora je to omezeno maximálním nabíjecím proudem, zespoda četností užívání a způsobem stání auta. Když mám auto v garáži a vyjedu jednou za týden, stačí na nabíjení malé levné trafíčko a proud od 50 milimapér po 100 - 400 miliampér. Když jezdím každý den a auto mi stojí před barákem, takže musím večer vzít baterku do bytu a ráno ji mít nabitou, musím mít nabíječku s plným dovoleným nabíjecím proudem...

Editoval Radim (16-02-2010 11:25:27)

Offline

 

#25 16-02-2010 11:58:45

vkalina
Člen
Registrovaný: 07-04-2008
Příspěvky: 266

Re: Jakou automatickou nabíječku

Pokud jezdim kazdy den, nepotrebuji nabijecku, ale novou baterku smile


BERLAN BWIG180

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče