SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
|
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
zajímalo by mě, jestli je možno nabíjet Pb akkumulátor do auta pomocí invertoru, který má regulaci proudu od 5-ti ampér. Nebo je to nesmysl a proč? Na co mají vlastně svařovací invertory regulaci od tak malého proudu? Dík za vysvětlení.
Offline
moje uvaha na dane tema
nezkousel sem to jeste ,ale myslim ,ze v nouzi jo. chtelo by to propojit nejdrive mezi inv. a baterkou ,nastavit proud a pak teprve zapnout sit. vypinac invertoru. vypinat v opacnem poradi. musel by byt ale zapojen voltmetr na baterce a prubezne ,nejlepe kazdou chvili kontrolovat napeti. pri dosazeni asi 14,5V primerene snizit proud podle kapacity baterky a vypnout to pri dosazeni 14,8 - 15V. je to proste zdroj proudu bez potrebneho omezeni napeti a to je nutno brat v potaz. nevim taky ,jestli invertor bude ochoten nastartovat do baterky ,pri opacnem poradi pripojeni by se zbytecne opalovaly svorky. mozna by bylo vhodne pred pripojenim nastavit nejmensi proud ,aby hotstart neudelal nebezpecne velky napetovy impuls.
jo a dodrzet polaritu ,nebo mezi baterku a svarecku pojistku. jinak kour.
Editoval pa (11-01-2009 14:30:41)
Offline
No nejsem si až tak jistý vašimi poznatky... Nabíjecí zdroj má být tvrdého průběhu (př. MIG/MAG) trafo, to by šlo na výstupu svářečky MIG/MAG máte dejme tomu na nižší stupeň 26V seženete do serie 12V žávorku spolu s baterií zapojíte do serie a vesele nabijíte. Samozhřejmě žárovku alespoň o 55W jinak nabijíte 3dny
.
Tohle znám z praxe když jsem chtěl 12V nabíječkou dobít 6V baterii do motocyklu (tj do serie s baterií zapojím žárovku a není co řešit).
S tím nabijením od inventoru jsem na pochybách... ale těším se až zmíněnou teorii odzkoušíte a dáte nám vědět ![]()
Offline
mira gsx-
lepsi by bylo ,kdybyste napsal co nema byt. veta : "Nabíjecí zdroj má být tvrdého průběhu (př. MIG/MAG) trafo" muze mit platnost jako napr. "spravny chlap ma byt spinavy a ma smrdet". migmag na 26V s zarovkou 55W pri nehlidani konecneho napeti muze baterku taky pekne povarit ,navic V/A charakteristika zarovky bude mit na svedomi castecnou stabilizaci proudu. ale nic proti tomu nemam a musi to fungovat. dale bezne existuji nabijece Pb aku s I charakteristikou.
zrovna tak ale musi fungovat nabijeni jakymkoli zdrojem ,pokud je schopen a ochoten do baterky protlacit vhodnou velikost proudu. takze invertor je urcite schopen ,ale nemusi byt ochoten[UTE 200 je to treba jedno]. navic schazi napetove omezeni pro zamezeni prebiti [nutno poctive ohlidat clovekem] a to podle meho z toho dela sice mozny zpusob ale nouzovy a nepohodlny[dalsi "ale" jsou napsane v prvnim prispevku].
normalne ste ve me vyprovokoval zvedavost a pri nejblizsi prilezitosti vyzkousim svuj TP1400 ,jestli bude ochoten tlacit. jestli to ale omylem prepoluju ,tak to mate na svedomi. davat tam pojistku je pro me moc prace.
koukal sem ,ze se neco podobneho resi soubezne i tady - http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=896
tam bych se ponejvice ztotoznil s Pkod.
Editoval pa (11-01-2009 21:35:33)
Offline
Dobře omlouvám se, nabíjení konstantním proudem je taktéž možné. Musíme ale věděť kolik kapacity ve zmíněném zdroji chybí a je nutno dodat nebo jej hlídat multimetrem jak jste výše uvedl.
Prostě mě zarazil způsob nabíjet akumulátor 80V a nikdy jsem se ještě nesetkal s nabíjením akku konstantním proudem.
Kažodpádně jak budu mít čas a dostanu se na chatu zmíněný způsob schválně otestuju na jedné dosluhující.
Edit: - nevyzkouším můj kittin má min. 10A
Editoval MiraGSX (11-01-2009 23:09:38)
Offline
tak sem vyzkousel tp1400 jako nabijec. pri nastaveni minima 5A klestak ukazal 7A ,nechal sem to asi 3 min a vse probihalo v poradku. takze podle me jestli ma nekdo prazdnou baterku a potrebuje odjet s osobakem ,nakladakem nebo treba autobusem ,je to vhodna metoda ,pokud ma zakladni znalosti o problemu a nejlepe jeste voltmetr a ampermetr.
jde to ,ale dre to.
Offline
Nabíjení konstantním proudem se běžně používalo u baterií, kde se dala míra nabití změřit. Konstatní proud znamená taky dodaný konstatní náboj do aku, takže se prostě změřením aku zjistilo, jaký náboj je třeba dodat a na takovou dobu nadstavil časový spínač... Měření konstantním proudem se dále používá u téměř všech rychlejších nabíječek, dokud je nabíjený akumulátor málo nabitý. Teprve když už je nabitý řekněme ze 2 /3, pozná se to obvykle podle napětí na akumulátoru, přechází nabíjení konstatním proudem na nabíjení spíše konstatním napětím neboli zmenšuje se nabíjecí proud, protože více nabitý akumulátor má horší účinnost, více proudu se v něm mění v teplo. Až nakonec se podle něčeho zjistí, že je aku nabitý, potom nabíjení buď úplně ustane nebo někdy akumulátorem prochází jenom velice malý udržovací proud, který eliminuje ztráty v akumulátoru a dobíjí poslední zbytky nenabité hmoty uvnitř akumulátoru. Konkrétí průběh záleží hodně na typu akumulátoru.
Co se týká použití invertoru, hluboce vybité olověné startovací baterie snesou i podstatně větší nabíjecí proud než je jmenovitý, musí se jen hlídat plynování a potom teplota baterií. Pokud už nejsou zesulfatované. Kolikrát vyšší proud, to nevím, musí se to dělat s citem a každopádně se tím snižuje životnost aku, ale pro nějaké rychlonabití, aby motor vůbec chytil a bylo možné s autem vyjet, se to hodí.
Offline
ked sa nemýlim,tak regulácia prudu u invertora je funkčná až pri priamom kontakte 2 polov,teda ked sa vypne vrda a invertor prejde do režimu zvárania a výstupné napatie je 80V a viac.
Offline
skusal som inventorom formatovat a nabijat NiCD 24v 360ah, tazko zohnat nabijacku co da 50-70 A a napetie minimalne 30V
ale musite pouzit len tie lacne a hlupe co nemaju ochrany, tie inteligetnejsie si myslia ze sa prilepila elektroda a znizia prud na minimum
Offline
ja som to skušal Kitinom 170 TIG LA. Bez pripojeného akum,ulátora napatie na svorkách 14,7V po propjení akumulátora 58V. Prud som znížil na minimum 10A. Takže touto to určite nepojde ani v prípade nudze.
Offline
Nedoporučuji tyto experimenty provádět. Dnešní uzavřené akku baterie mohou daleko snáze explodovat (mají sice přetlakový ventil, ale ten nemusí být dostatečně průchodný pro velký vývin plynů při prudkém nabíjení) a hrozí poškození elektroniky vozidla, baterii je třeba vždy odpojit oběma póly od instalace vozidla. Hrozí i poškození svařovacího invertoru. Daleko jednodušší je vypůjčit si startovací kabely nebo klasickou nabíječku. Pokud vozidlo nabíjí, baterie se po nastartování nabije delší jízdou.
Offline
Žádné poškození invertoru nemůže hrozit , ledaže by spad ze stolu na zem .
Offline
Pánové, už si zase poměřujete pindíky? 99% invertorových svářeček funguje tak, že pokud se elektrický odpor obvodu svářečka - kabely - předmět dostane pod cca 2 ohmy (tedy do zkratu) na déle než cca 1 sec., tak elektronika prakticky ihned vypne svařovací proud. Každý to známe z "přilepené" elektrody. Elektrický odpor baterie je zaručeně pod hodnotou 1 ohm. Z toho plyne, že invertorovou svářečkou toho moc nenabijete. Něco jiného jsou transformátorové systémy, které jsou podstatně "tvrdší", a proto dokážou přilepenou eletrodu pěkně rozžhavit. I když se to usměrňovacímu systému moc nelíbí. Totéž platí i pro rotační svářečky, i když ty jsou mnohem odolnější proti destrukci.
Offline
Asi záleží na napětí baterky. 24 voltová baterka je v rozsahu svařovacího napětí elektrod, tam by mohl invertor nastavený proud držet, 12 voltová by už měla být pod hranicí, kdy začínají fungovat ochrany invertoru a tam by invertor už mohl vypínat.
Offline
I když si příspěvků jirkati hodně vážím, tady musím oponovat. Určitě 99% invertorových svářeček nemá antistik (nebo jak se to píše). Co znám čtyři svářečky, tak dvě z nich antistik nemají (i když u jedné se to psalo). A asi nejjednodušší forma antistiku je měření výstupního napětí. A něco kolem 10V by mohlo být rozhodovací napětí, takže věřím, že i s takto vybavenou svářečkou bych baterku nabil. A jestli ne, stačí do přívodu strčit rozumný odpor, pak to jde na 100%. (vyzkoušeno na svářečce s antistikem, kde jsem si potřeboval nouzově přesušit elektrodu. Normálně to nejde, ale s přídavným odporem, což může být např. drát z plotu nebo 10 elektrod v sérii nebyl problém. K tomu odporu 1 ohm je třeba ale započítat také to protinapětí. Jaký proud by Vám tekl do baterek, pokud by napětí z invertoru bylo stejné jako baterek s odporem 0 ohmů? A trafosvářečky jsou podstatně měkčí, ne tvrdší, proto je výsledek takový, jaký píšete
Offline
Invertor je přece proudový zdroj, takže +- by měl do baterek téct na invertoru nastavený proud. Přidaný odpor pouze posune napětí invertoru výš, kde nezasahuje ochrana antistikem, ale zas ne tak moc, aby se neprojevil pokles proudu při příliš vysokém svařovacím napětí invertoru. Případně nějaké funkce invertoru, když je na oblouku příliš vysoké napětí.
Řekl bych odhadem, že pro 12V olověný akumulátor a nastavený proud například 30 ampér by měl přidaný odpor posunout výstupní napětí invertoru o 10 voltů, aby na výstupu invertoru bylo při nastaveném proudu 30 A napětí od cca 19 V po cca 26 V.. Takže přidaný odpor by měl být asi 0,33 ohmů. A minimální výkonovou ztrátu okolo 300 watt. Při použití obyčejných ocelových drátů nebo tyčí by se měl přidaný odpor dimenzovat tak, aby se protékajícím proudem jeho teplota moc nezvyšovala. Jednak kvůli bezpečnosti, ale taky kvůli tomu, že by se rozžhavením jeho odpor dost zvýšil a výpočty by mohly být zmatečné. Dále se musí asi započítat i odpory přívodních kabelů, pokud by byly tenčí a delší.
Postupovat by se mohlo třeba tak, že by se nejdřív použil odpor kolem 0,8 - 1 ohm, ten by se připojil přímo na invertor a měřením proudu tím odporem by se na invertoru nastavil požadovaný výstupní proud, třeba těch 30 Ampér. Pak by se místo toho odporu připojila baterka se srážecím odporem 0,33 ohmů v sérii a mohlo se nabíjet.
Offline
Není co bych dodal, v podstatě píšeme oba totéž.
Offline