SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Nad ochrannym vodiacim "kruzkom" som spekuloval ale neviem ako ho spravit aby na horaku PT31 spolahlivo drzal a nezavadzal.
Berlan pouziva klasicky lacny PT31 horak, takze tryska je odizolovana od elektrody keramickym kruzkom. Obluk medzi tryskou a elektrodou podla mna nevznikol ani raz, aspon ziaden opal zvnutra trysky nebolo vidno. Jediny opal som videl medzi elektrodou a dielom v horaku do ktoreho sa vklada elektroda, ale to ma na svedomi pravdepodobne povoleny keramicky ochranny "obal", takze elektroda bola pravdepodobne dost navolno.
Akurat na medenu trysku sa lepilo roztavene zelezo a tym v nej vznikali male kratery, ktore som prehlboval odskrabnutim zeleznych prskancov. U poniklovanych trysiek sa zelezne prskance snad vobec nelepia, aspon nic skrabat nemusim. Dokonca sa poniklovanie ani neobrusuje od materialu.
Ono to prerusovanie obluku je asi najma kvoli mojmu nerovnomernemu tahaniu. Rovny rez nie je problem, ale take otvory ked taham trysku v podstate po naprskanom zeleze to je uz neprijemne. Najma pri hrubsom materiali. Pri 3mm som vyrezal asi 50 otvorov a elektroda to prezila. Ale na 5mm materiale som dorazil len lahko nacatu elektrodu na asi 10tich otvoroch. A este sa musim naucit pri tahani smerovat trysku nie kolmo ale trochu spat do rezu aby pripadne prskance nesli pred trysku.
Videl som niekde na allegre samozatmavovacie prilby s dvoma rozsahmi, ze vraj vhodne aj pre plazmu, tak sa skusim po nejakej porozhliadnut. Este mali vyhodu aj v lahko vymenitelnych napajacich clankoch.
Editoval ppp (12-06-2014 08:39:49)
Offline
První jsem měl na hořáku "pružinu" kterou jsem si udělal z nějakýho drátu co jsem našel, pak jsem měl trubku + šroubek na utáhnutí a nastavení. Ale podle mě je nejlepší zainvestovat do vozíku. Hlavně mám cca 1mm mezeru od materiálu, to hodně prodlužuje životnost spotř. částí. Podle mne je blbost hořák u berlana tahat přímo po materiálu.
Offline
Jasne ze je to blbost hori obluk medzi elekrodou a dizou, na ten horak sa da urobit z oceloveho drotu, taky priprvok.
Online
Vidim, ze su tu aj "vacsi" odbornici ako som ja. Videli si vobec niekedy pt31 aj inak nez na obrazku? Alebo aspon na obrazku? Keby obluk horel medzi elektrodou a tryskou (oba z medi okrem hafniovej spicky na elektrode) viac ako okamih pri zapaleni (ten tam moze kludne byt aj pri zapalovani cisto HF) tak je tryska davno roztavena. Jediny pripad kedy hori obluk medzi elektrodou a spickou (ak je to vobec spicka voci comu hori, uz si epamatam presne ako ten horak vyzera) je v pripade horaku pre rezacky, z ktorych tryska prud plazmy neustale aj vtedy ked nie je horak prilozeny k materialu. Sluzi to najma na rezanie karisieti a pod, kde by inak bolo treba stale vypinat a zapinat obluk. Lenze tam je na to konstruovany nielen horak ale aj rezacka, ktora vtedy automatikcy znizuje vykon an minimum aby este obluk udrzala ale aby sa spotrebny material na horaku rychlo neznicil.
Pri pt31 je medzi tahanim a netahanim trysky po materiali rozdiel len v tom, ze dochadza k mechanickemu opotrebovaniu trysky (ak je maksia ako material) a ohrievnaiu trysku od materialu. A pripadne jej prpchatiu roztavenym materialom, ale to hrozi aj pri zdvihnutej tryske, kedze material prska kade moze.
Offline
Tak hold udelejte plech k rukojeti a z toho vedeni hořáku .Vždycky je na hořáku místo kam se dé něco přidělat a pak pokračovat třeba kolečkama .
Osobně mám na čínskou AG-60 nebo něco podobného na řezání šrotu/autovraků/plechy do 10mm/atp a i když to táhnu po materiálu /rez/barva/barvy ze spoda aut a jinej humus tak nijak extra kratší životnost nepozoruju. Vždy odejde elektroda vevnitř a to asi tak po rozřezání toho co bych 230mm flexou řezal na 5-10 kotoučů tak to neřeším.Oproti tomu Trafimet A140 na 120A plazmě co mám nic moc nevydrží ani na 100A :-/
Taky se dá pořídit jiný hořak z číny za nijak převratnou cenu i z příslušenstvím.
A pilotní oblouk funguje trošku jinak a osobně na něm nevidím nic extra snad až na to když by se řezal děrovaný plech atp...
Neví někdo typ hořaku co snese 120A a je vodou chlazený ?
Offline
Ked tu p31 budes tahat po materialy a nahodou ti zhasne obluk tak ver tomu ze sa najprv zapali medzi elekrrodou a medenou spickou. A pan pali len 3-5 material, no ked budes pali 12mm ver tomu ze to tahat po matweialy nebudes.
Online
tahám pořad i po 10-12mm a i při zapálení.
Pokud to zapálí oblouk uvnitř a schoří tryska řek bych že je málo vzduchu .Nebo malý pruměr na daný proud ?pokud zrovna na tento hořak dělají ruzné pruměry.
Já pokud to mám na dlouhé hadici a na budíku 6 ... při puštění to klesne i pod 5 tak přidám ... ono ta čínska hadice hořaku pochybného pruřezu + v tom ještě vede kabel a v trysce pak bude místo 6 bar už jen 4 .
Offline
Juggernault napsal(a):
tahám pořad i po 10-12mm a i při zapálení.
Pokud to zapálí oblouk uvnitř a schoří tryska řek bych že je málo vzduchu .Nebo malý pruměr na daný proud ?pokud zrovna na tento hořak dělají ruzné pruměry.
Já pokud to mám na dlouhé hadici a na budíku 6 ... při puštění to klesne i pod 5 tak přidám ... ono ta čínska hadice hořaku pochybného pruřezu + v tom ještě vede kabel a v trysce pak bude místo 6 bar už jen 4 .
Na 12mm si myslím 6bar málo, našel jsem pěkný počítadlo na ztrátu tlaku http://e-konstrukter.cz/technicke-vypoc … ho-vzduchu , osobně si myslím , že to chce kratší hadici a větší průměr
Offline
ppp napsal(a):
Vidim, ze su tu aj "vacsi" odbornici ako som ja. Videli si vobec niekedy pt31 aj inak nez na obrazku? Alebo aspon na obrazku? Keby obluk horel medzi elektrodou a tryskou (oba z medi okrem hafniovej spicky na elektrode) viac ako okamih pri zapaleni (ten tam moze kludne byt aj pri zapalovani cisto HF) tak je tryska davno roztavena. Jediny pripad kedy hori obluk medzi elektrodou a spickou (ak je to vobec spicka voci comu hori, uz si epamatam presne ako ten horak vyzera) je v pripade horaku pre rezacky, z ktorych tryska prud plazmy neustale aj vtedy ked nie je horak prilozeny k materialu. Sluzi to najma na rezanie karisieti a pod, kde by inak bolo treba stale vypinat a zapinat obluk. Lenze tam je na to konstruovany nielen horak ale aj rezacka, ktora vtedy automatikcy znizuje vykon an minimum aby este obluk udrzala ale aby sa spotrebny material na horaku rychlo neznicil.
Pri pt31 je medzi tahanim a netahanim trysky po materiali rozdiel len v tom, ze dochadza k mechanickemu opotrebovaniu trysky (ak je maksia ako material) a ohrievnaiu trysku od materialu. A pripadne jej prpchatiu roztavenym materialom, ale to hrozi aj pri zdvihnutej tryske, kedze material prska kade moze.
Odborník moc nejsem , ale když jsem se pokoušel přeříznout traverzu tak jsem jel přímo po materiálu a pak jsem koukal že tryska byla ok, ale elektroda vevnitř byla o pul cm kratší
Offline
Atlan - ver comu chces. Rezal som 12cm Icko, v najhrubsom mieste malo viac ako 12mm. Tahal som trysku po materiali, pretoze lepsie tahat po nez si nechat zhasinat obluk tym ze dam horak tak daleko az obluk zhasne. Problem bol len v tom, ze material nemal kam odchadzat takze fukal nazad a lepil sa na trysku, izolator a material na miesto kam som s horakom este len chcel ist. Obluk, ktory sa na zlomok sekundy zapali medzi elektrodou a tryskou nie je nic hrozne. Ty si ale pisal o tom ze hori medzi nimi ako keby horel neustale co by znamenalo roztavenie trysky. Pritom tryske nie je nic, jedna poniklovana tryska prezije minimalne 3 elektrody. Kolko celkom este neviem, zatial som vypalil len 4 elektrody (8 spiciek) a mam druhu trysku, pretoze prva povodna medena neponiklovana sa rychlo rozrusila nafukanym materialom a mala dost blby plochy tvar. Mimochodom, rozmyslam kde sa asi zapali obluk ked trysku netaham po materiali a HF vytvori ionizovany most medzi elektrodou, tryskou a materialom. Ak si myslis ze v takomto priade len medzi elektrodou a materialom, s vynechanim trysky tak skutocne verim tomu, ze ja ta z omylu nedokazem vyviest. Ale v tomto sa mozeme mylit obaja a obluk medzi elektrodou a tryskou mozno nevznika vobec. Faktom je ze ked je mateiral spod otvoru na tryske odfuknuty tak obluk zhasina a nevznika medzi elektrodou a tryskou, ktora je nadalej vodivo spojena s rezanym materialom. Preco to neviem, asi tomu brani prudiaci vzduch, ktory zhasne obluk este pred vytvorenim. Znovu vznikne az ked posuniem otvor trysky prec z rezu niekam nad material.
Nemam rad kecy na nete. Co tak radsej nejake rady namiesto kecov. Pretoze sa musim ucit robit s plazmou sposobom: vynachadzam koleso. A namiesto uzitocnych rad vidim len kopu pozerskych kecov. Teda od niektorych. Nastastie su aj taki ktori maju snahu pomoct, ale to nie je tvoj pripad. Napriklad drzanie horaku mierne sikmo tak aby prud vzduchu smeroval tam kde som uz rezal, lebo tym sa mi dostane menej pred horak a tym znizujem riziko ze narazim na nerovnost vzniknutu naprskanym materialom. Dalej, zahybanie rezu, k ktorom som tu cital zaujimavu teoriu o prudeni elektronov. Mne zahybal rez vtedy ked fukal vietor. Stacilo nasmerovat trysku mierne proti vetru a rez uz neyuhybal. Dalej to, ze naprskany material sa najlepsie odstranujem odseknutim/odklepnutim, pretoze je prekaleny a este aj drzi na reze len tenuckym vlasom. Ked by som ho chcel obrusit uhlovou bruskou tak si akurat narobim robotu, lebo kaleny material sa blbo brusi a musim zbrusit cely prskanec co je zbytocna robota.
Juggernault - vidim ze ta AG60 ma uz predpripravu na drotenu pomocku, ktora sa da aj kupit, ale pt31 nic a v podstate sa tam neda nejako rozumne dorobit nieco co by viac pomahalo nez zavadzalo. Rezacky co maju horak ag60 alebo podobny vsak stali min. o 200 viac, co je uz takmer 100% ceny navyse oproti berlanu.
jakobt - prerezal som 12cm Icko a este sa chvilu dalo s jednou stranou elektrody rezat. Ale este sa mi nestalo aby som mal elektrodu kratsiu o polcm, pretoze ked je hafnium fuc tak sa s tym pt31 reze neskutocne zle a to ma upozorni ze je cas skontrolovat elektrodu. V nej je vtedy krater tam kde bolo predtym vidno hafnium a vidno ze uz zacina tiect aj kus elektrody vedla kratera. A co som vypozoroval tak hafnium mizne ani nie podla prerezanych metrov, centimetrov, mm ale najma podla zapnuti a zhasnuti obluku. Mozno pri inom horaku a/alebo vykonnejsej plazme sa to tak neprejavuje, ale berlan + pt31 sa doslova ohlasi o vymenu elektrody.
Offline
No lyzica na bager je hotova, tak nemam kde skusat, ale viem ze sa stavalo ked je horak blizko tak plazma lizne trysku a uz je nepouzitelna, ja pouzivam len medene kratke. Ked bude moznost vyskusam tahat po materiali, jednu trysku obetujem. Idem pozriet. Ten link na vzduch, ja som rezal aj 18mm ale bolo to sikmo odpalene.
Online
Mě se elektroda upálí tak o 3mm a řezat stím nejde .. tryska je celkem OK ..
Jestli je připravený nebo ne je celkem jedno pokud to nutně chci tak bych to tam napáchal nějakou objimkou u rukojeti. Já tu potřebu nějak nemám.
Pokud to fouká z5 nahoru tak je moc velká postupová rychlost nebo ne? Mě osobně to dělá tak 5mm ukos při 12mm tj spodek řezu je o max 5mm pozadu ,pokud víc začne to uhýbat do strany až to přestane prořezávat.
Momentálně dochází spotřební material a hořák už je taky nic moc tak koukám po nějakám lepším
Offline
jirkati napsal(a):
Docela stačí okopírovat běžně na hořácích používané dotykové systémy (kroužky, vidličky), uchytit na krk hořáku nad/za hubicí. Naši svářeči (paliči) si běžně ze svářecího drátu dělají opěrky na řezání ve stísněných místech, které jen pružností drátu drží přímo na hubici. Tím, že se na hořák netlačí tak se taková opěrka moc nepohybuje. Jako ochranu očí používají hoši raději svářečské brýle se skly č. max. 6 s lehkou koženou maskou.
ja som nástavec na horák vyrobil ako je na obrázku
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/4 … horaku.jpg
len sa nasunie na keramicku hubicu
Editoval edob (21-11-2014 12:28:06)
Offline
Nemá niekto skúsenosti aký tlak vzduchu nastaviť podľa nastaveného prúdu? Nejakú tabuľku, alebo výpočet, aby som nemusel vždy najprv skúšať a zničiť kus materiálu, prípadne i trysku a elektródu.
Offline
tohle bych moc neřešil, 5barů v aparátu (6 z kompresoru) a hlavně stabilní dodávka 220-250litrů při tomto tlaku / minutu.
Každopádně udělej dofuk, alespoň 15 - 20sec po vypnutí řezáku, jinak tryska+elektroda rychle odejde.
Taky doporučuju filtrovat vzduch za kompresorem, na trhu jsou přímo na toto filtry.
Dlouho jsem řezal bez něj, po zprovoznění filtru klesla spotřeba elektrod a trysek cca o 50%.
Hypertherm Powermax.
Offline
To bourač: tím filtrem myslíš něco spešl, nebo běžnej odlučovač. Můžeš hodit třeba obrázek, nebo odkaz?
Díky
Offline
třeba tohle, odlučovač nezachytí prach nasátý přes hrubý filtr kompresoru ani všechnu vodu, tyhle filtry ano, vydrží dle výrobce tisíce hodin provozu
http://www.aircompeq.com/zamicro.html
http://www.kompresory-svoboda.cz/filtry.html
Editoval bourač (06-12-2014 12:39:01)
Offline
Má niekto skúsenosti s horákom PT31XL? Sú k tomu nejaké bližšie informácie?
Editoval edob (12-12-2014 14:20:37)
Offline
Tak už som aj ja , novým majiteľom plazmovej rezačky .
Mam však jeden problém .
Poradil by mi niekto , čím vyznačiť miesto rezu na oceli?
Skúšal som to modrou fixou ,ale pri rezáni ju vôbec nevidno .
Offline
m.evil skús niečo od tejto firmy alebo niečo podobné ,u nás tym síce značíme piestnice do opravy nech vieme že je naša a nie cudzia ale sortiment majú dosť pestrý http://www.newbrand.sk/trvale_znacenie.htm
Offline
Co takhle rýsovací jehla?? Delal jsem to u autogenu a funguje to i u plazmy.
Zatím jsem se nesetkal s popisovačem který by vydržel teploty při palení jo snad jedině křída ale ta není moc presná.Hdyž jsme palili traverzy na nastavování tak jsme meli udelané přípravky podle kterých jsme rýsovali.
Editoval Honza007 (22-12-2014 06:50:33)
Offline
Pokud rovný řez je jednoduší řezat podle plocháče cca 3mm tlustého přisvorkovaného k řezanému + šířka trysky je to i podstatně rovnějíší než od ruky.Problém bude asi I profil atp.
Offline
zdravim vsechny, tak uz jsem take poridil tuto nej masinu na svete a pomalu vypaluji i hridele :-) a nyni vazne, za ty prachy co vice chtit. masinka docela maka a na plech uplne supr. hlavne na kryty, vanicky atd. ale mam v planu postavit cnc stul. mate nekdo skusenosti se stavbou ? tedy te pc casti ? moc se tim nechci zabivat, nejak nemam ani cas na to to studovat. byl by nekdo ochotny poradit spusobem : kup tyhle motory - ty stacej. a treba tuto jednotku. treba jsem videl neco jako krabicku kam se do tehle svorkovnice cvakli tri draty od moturku, do tohodle stekru kabel od pc a frcito. je nekdo prosim ochotny mi toto sformulovat ? diky.
Offline
Spíš se podívej na cnc forum tam je o tom psáno dost ale tak jednoduché to není hlavně kvuli masívnímu rušení od oblouku a jeho zapalování!!!
Offline
diky za jasnou odpoved. jinak jsem prave chtel zdali to tu uz nekdo nerealizoval a z jakych dilu. na cnc foru me to prijde tak nejak netykave, ze jak nekdo nevi co je driver tech a tech kroku tak ho nikdo nenavede. ja uz jednou neco podobneho mel. znamy nekde poridil jistou krabicku, napajel na ni jen svorkovnice a frcelo to paradne. jen uz jsem toho kluka po odstehovani nevidel snad tri roky.
Offline