SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 07-06-2013 10:01:16

dr.street
Člen
Registrovaný: 20-05-2013
Příspěvky: 5

Předehřev materiálu

Dobrý den, mám dané otázky k seminární práci, chtěl jsem se zeptat jestli by tu byl někdo tak hodný a z praxe mi je dokázal osvětlit.

1) K čemu vlastně slouží předehřev materiálu?
2) Co se stane se strukturou materiálu když je vystaven příliš dlouho vysoké teplotě?
3) Proč jste použil nedestruktivní a destruktivní zkoušky svaru právě tyto a ne jiné (projděte si jaké metody měření tvrdosti a s jakým rozsahem zatížením se používají při zkoušení svarů)

K té třetí otázce je to spíše kvuli tomu že ve školních, laboratorních podmínkách nebyla možnost využití jiných zkoušek materiálu. Spíš mě zajímají ty další možné metody zkoušek svarů, já použil: vizuální,kapilární, makro/mikro strukuru a mikrotvrdost.
A hlavně odpoveď na druhou otázku. Tam mě napadá jen že při překročení teploty odjde k zakalení TOO a může nastat možnost trhlin?

Materíál: vysokopevnostní ocel S500MC - tl. 30mm a S700MC - tl. 4 mm, teplota přededhřevu 160 stupnu

Děkuju moc za pomoc.

Editoval dr.street (07-06-2013 11:45:30)

Offline

 

#2 07-06-2013 11:23:09

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Předehřev materiálu

Neda mi to ale to jste se asi moc nenaucil.Protoze tohle uz by mel vedet absolvent  zakladniho kursu svareni (tedy alespon polovicku kladenych dotazu).Myslite si ze tu za vas bude nekdo vypracovat elaborat na  nekolik stran A4?Trosku mi to pripomina vtip o tech dvou inzenyru co sedi pred ordinaci lekare a jeden druhemu rika "vzhledem k tomu jaky jsme my inzenyri tak se k tomu doktorovi bojim jit"

Ps:pochopim jeste nejake doplnkove dotazy.

Editoval Honza007 (07-06-2013 11:37:08)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#3 07-06-2013 11:41:26

dr.street
Člen
Registrovaný: 20-05-2013
Příspěvky: 5

Re: Předehřev materiálu

Honza007 - nechci po někom X stránkové elaboráty, stačí odpověd na 2-3 řádky! Na škole jsme žádný svářečský kurZ neměli, jen teorii pár přednášek. Takže budu rád když mě poradí někdo kdo to má zažité z praxe, Díky.

Offline

 

#4 07-06-2013 11:52:51

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Předehřev materiálu

1.na snizeni vnitrniho pnuti
2.co treba zmena struktury? Hrubnuti zrna. Oxidace? zalezi na teplote, dobe,okolnim prostredi.
3.na atomovem reaktoru nebo vazniku tezko udelas destruktivni zkouzku kdezto treba na takovem taznem zarizeni na auto to problem neni ze.To zalezi na dulezitosti svaru a na spouste dalsich veci.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#5 07-06-2013 13:07:17

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Předehřev materiálu

Honzo trochu ses trefil ale taky si hodně vedle. Na VŠ se to řeší jen pro to že je to maník kterému je neco kelem 23let a jak dostane diplom atak to vypadá že požral moudrost celého světa.
OT 2 je to dost o metalurgii, Neslyšel si někdy o popouštění oceli. Tak neco podobného se ti stane když svarek normalizačně přežíháš.
OT3 destruktivní to je ta tvoje mikro a makro struktura že svar rozřežeš a civíš na to pod mikroskopem.
Nedestruktivní je kap. vizualní pak je RTG dos t oblíbení a ultrazvuk nejoblíbenější. A více ti poví Jirkati nebo Frank to jsou experti na technologii svařování

Offline

 

#6 07-06-2013 18:45:31

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1096

Re: Předehřev materiálu

Dost složitá problematika, že? Tady Vám každý poradí to, s čím se potkává. Uvidíte, co z toho dáte dohromady. Ale na teorii byste se měl zeptat spíš Vašich kantorů. A v praxi se držet doporučení výrobců základních a přídavných materiálů a neshánět na webu "co se kde šustne"
Na otázku č. 1 je ještě pár odpovědí, např.:
Kromě zmíněného snížení pnutí při vyšší teplotě předehřevu svařenec pomaleji chladne a tím se snižuje tvrdost v tepelně ovlivněné zóně.
U vysokopevnostních ocelí, které jsou zde uvedeny, klesá riziko trhlin zapříčiněných vyšším obsahem vodíku.
Dále proto, aby se svařovala houževnatější struktura než např. martenzit. Proto třeba u nástrojových ocelí má být předehřev a výdrž při svařování na teplotě ca. o 50°C vyšší než teplota Ms na IRA diagramu. A teď to prolne do otázky č. 2 - u zušlechtěných materiálů by zase předehřev neměl překročit popouštěcí teplotu, pokud se nemají změnit vlastnosti svařovaného materiálu.
Dále k otázce č. 2 - změna struktury, tečení, stárnutí (nemusí být vždy záporná vlastnost).
K tomu, jak jste si sám odpověděl na druhou otázku "při překročení teploty odjde k zakalení TOO": Není náhodou zakalení otázkou ochlazovací rychlosti spíš než teploty?

Honza007 napsal(a):

1.na snizeni vnitrniho pnuti
2.co treba zmena struktury? Hrubnuti zrna. Oxidace? zalezi na teplote, dobe,okolnim prostredi.
3.na atomovem reaktoru nebo vazniku tezko udelas destruktivni zkouzku kdezto treba na takovem taznem zarizeni na auto to problem neni ze.To zalezi na dulezitosti svaru a na spouste dalsich veci.

Offline

 

#7 07-06-2013 18:58:49

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Předehřev materiálu

Ja jsem sem napsal to co me behem prace v par volnych minutach napadlo k veci.Jinak to je samozrejme na nekolikastrankovy elaborat.Ale to ze co nejlepsi znalost teorie je dobrym vychozim zakladem pro ziskavani praktickych informaci.

Ps: pokud tu pisu cokoli spatne rad uvitam kohokoli kdo me opravi


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#8 07-06-2013 19:49:15

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Předehřev materiálu

dr.street napsal(a):

Dobrý den, mám dané otázky k seminární práci, chtěl jsem se zeptat jestli by tu byl někdo tak hodný a z praxe mi je dokázal osvětlit.

1) K čemu vlastně slouží předehřev materiálu?
2) Co se stane se strukturou materiálu když je vystaven příliš dlouho vysoké teplotě?
3) Proč jste použil nedestruktivní a destruktivní zkoušky svaru právě tyto a ne jiné (projděte si jaké metody měření tvrdosti a s jakým rozsahem zatížením se používají při zkoušení svarů)

K té třetí otázce je to spíše kvuli tomu že ve školních, laboratorních podmínkách nebyla možnost využití jiných zkoušek materiálu. Spíš mě zajímají ty další možné metody zkoušek svarů, já použil: vizuální,kapilární, makro/mikro strukuru a mikrotvrdost.
A hlavně odpoveď na druhou otázku. Tam mě napadá jen že při překročení teploty odjde k zakalení TOO a může nastat možnost trhlin?

Materíál: vysokopevnostní ocel S500MC - tl. 30mm a S700MC - tl. 4 mm, teplota přededhřevu 160 stupnu

Děkuju moc za pomoc.

Já na těch pár otázek odpovím jen tak z hlavy, obecně...  nemohu z časových důvodů víc.

1) K čemu vlastně slouží předehřev materiálu?

- Ke snížení obsahu difusního vodíku v materiálu.
- K omezení tzv. studených prasklin   
- Kvůli obsahu uhlíku v oceli - uhlíkový equivalent. Hodnotu předehřevu nutno vypočítat podle procenta C.
- Kvůli omezení vlivu TOO v okolí sváru vlivem prudkého chladnutí - možnost zakalení v případě některých mat.

2) Co se stane se strukturou materiálu když je vystaven příliš dlouho vysoké teplotě?

- Nastává změna mikrostruktury materiálu, degradace pevnosti, kde hlavním degradačním dějem je hrubnutí sekundárně vyloučených karbidů.

3) Proč jste použil nedestruktivní a destruktivní zkoušky svaru právě tyto a ne jiné

- Nedestruktivní zkoušky se používají pro zjištění vad zjevných, nebo skrytých. Přípustnost vad ve svarech je obecně stanovena druhem, velikostí a četností vyskytujících se vad v závislosti na typu svaru a způsobu namáhání. Určuje příslušná norma. (neznám přesně tu Českou)

-Destruktivní zkoušky jsou prováděny kvůli zjišťování mechanických vlastností materiálů. Opět sanoveno normami.

Ještě doplním:
Jen tak z praxe: Dám sem snímek tělesa ventilu. Všimněte si nahoře černou barvou označení RT MT OK. To znamená, že těleso prošlo nedestruktivní zkouškou RT (rentgen), dále prošlo MT (magnetickou zkouškou) a to bez nálezu zjevných vad. Protože se jednalo o velmi důležitý ventil, zákazník si přál udělat ještě UT (ultrazvukovou zkoušku). A tato zkouška odhalila rozsáhlý defekt, který se při odstraňování jevil jako dvojitá stěna. Prostě místo, kde byl uvnitř materiál nespojen. Jakási velmi plochá bublina v materiálu. Neviditelná na rentgenu a neodhalená magnetickým testem. Tloušťka stěny opravovaného tělesa asi 50 mm.
Takže v praxi se z tohoto důvodu používá více metod odhalení defektu. Škoda, že ta fotka ukazuje už jen stádium opravy...
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/213_p3060062.jpg

Editoval Frank (08-06-2013 01:28:42)

Online

 

#9 10-06-2013 06:56:29

dr.street
Člen
Registrovaný: 20-05-2013
Příspěvky: 5

Re: Předehřev materiálu

Děkuji za odpovědí.

Ještě jednu otázku mám, u základního materiálu S 500 MC a TOO bez předehřevu,vyýrazně stouply hodnoty tvrdosti až na hranici dovoléného zatížení 380HV oproti vzorku s předehřevem.

Chtěl jsem se zeptat čemu přisuzuje vyšší hodnoty tvrdosti u svaru bez přededehřevu? Jen tomu, s předehřevem pomalu chladne a tím se snižuje tvrdost jak píše JardaK?

Offline

 

#10 10-06-2013 07:15:02

kocicirada
Člen
Registrovaný: 07-12-2012
Příspěvky: 9

Re: Předehřev materiálu

dr.street: četl si co ti tady psali???

Offline

 

#11 10-06-2013 10:52:07

dr.street
Člen
Registrovaný: 20-05-2013
Příspěvky: 5

Re: Předehřev materiálu

četl, odpověděl mi na to JardaK tak jsem se chtěl zeptat jestli je i neco dlašího. Tak jestli to víš rád si nechám říct další možnost abych byl chytřejší!!

Offline

 

#12 10-06-2013 21:47:03

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3205

Re: Předehřev materiálu

dr.street napsal(a):

četl, odpověděl mi na to JardaK tak jsem se chtěl zeptat jestli je i neco dlašího. Tak jestli to víš rád si nechám říct další možnost abych byl chytřejší!!

Toto  není politika nebo sociologie, kde je správný ten názor, který řekne nejvíc lidí. Toto je technika, a tam je správný jen jeden názor. Ten, podle kterého se ta věc v reálu chová.

Offline

 

#13 10-06-2013 21:53:48

Unihero
Člen
Registrovaný: 14-06-2010
Příspěvky: 707

Offline

 

#14 10-06-2013 22:26:56

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4112
Web

Re: Předehřev materiálu

Frank napsal(a):

Jakási velmi plochá bublina v materiálu.

tohle mě zajímá, čas od času na takovou věc narazím při řezání nějakého válcovaného profilu, myslím si že to může vzniknout při válcování za studena.
Franku polotovar toho ventilu je odlitek?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#15 10-06-2013 22:51:35

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2397

Re: Předehřev materiálu

U valcovanych (za tepla) materialu jsem se s tim take jiz setkal.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#16 11-06-2013 00:53:54

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1939
Web

Re: Předehřev materiálu

bourač napsal(a):

Frank napsal(a):

Jakási velmi plochá bublina v materiálu.

tohle mě zajímá, čas od času na takovou věc narazím při řezání nějakého válcovaného profilu, myslím si že to může vzniknout při válcování za studena.
Franku polotovar toho ventilu je odlitek?

Tento na snímku je odlitek z uhlíkové oceli A105 WCB. Ale děláme i z výkovků. To je mnohem pracnější a nákladnější výroba, neboť je potřeba mnoho třískového obrábění a svařovacích prací na takovém ventilu. Ty se vyrábí pro velmi vysoké tlaky a teploty, záleží na materiálu pro jaký účel ventil slouží.

Máte pánové (Bourač i Honza 007) správný postřeh a pravdu. I ve válcovaném materiálu, či výkovku se podobné defekty vyskytnou.  smile

Online

 

#17 09-07-2013 11:51:36

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4112
Web

Re: Předehřev materiálu

Na téma předehřev (a dohřev) materiálu mám ještě zajímavý poznatek - při tomto počasí - kdy svítí slunce, se výrobek, konstrukce umístěná venku rozpálí na cca 90°C má to významný vliv na rychlost při řezání kyslíkem - kov se nemusí vneseným teplem ohřívat z nějakých 15°C na zápalnou teplotu ale z 90°C - řeže to jak po másle.
Podobně to musí být při sváření - teplota svaru klesá pomaleji a vzniklá pnutí tedy musí být menší...


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#18 03-07-2014 12:28:20

icecreamm
Člen
Registrovaný: 03-07-2014
Příspěvky: 2

Re: Předehřev materiálu

Zdravím potreboval by som poradiť mam trubku 273 x 28 z 15NiCuMoNb5....Potrebujem ju tak meter od konca nahriať a trochu ohnuť aby som zavaril zvar ktory bude z predohrevom a vyžihany....Na aku teplotu maám ohriať a následne ochladiť trubku aby som to ohol,a štruktúra materiálu mi ostala zachovaná??

Offline

 

#19 03-07-2014 18:24:20

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4026

Re: Předehřev materiálu

Taková teplota neexistuje. Tahle kotlová ocel 15NiCuMoNb5 (WB36) je vynikající materiál, který vykazuje docela masivní strukturální změny při překročení teploty cca 350 st.C. A to je při ohýbání za tepla vždy. V průmyslové výrobě se tento problém řeší následným normalizačním žíháním. To zřejmě nebude v daném případě možné, takže nezbývá, než teplem při ohýbání dotčenou část + cca  200 mm na každou stranu vyžíhat stejně, jako by se tam dělal svár.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče