SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Chlapi, mám sekeru. Je stará, sekal s ní můj děda v lese, pak otec a mám ji jako nostalgii za ně oba. Je silně podbroušená a tak bych ji chtěl renovonat navařením, i když koupit novou vyjde určitě levněji. čím bude vhodný a jakým materiálem ji navařit?
Mám doma mma, mig, tig.
Dík za radu a omlouvám se všem, co jim dotaz přijde jako hloupost.
Srn.
Offline
Navař ubyčejným migem a překuj.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Navař ubyčejným migem a překuj.
a to bude potom sekera k čemu? do vytríny leda
když už nadvařit tak nejlíp u kováře aby to zrovna vytáhl (vykoval) zakalil atd
Offline
Dal bych sekyru kováři ať jí překove a zakalí. Navařování bych nedělal půjde to blbě, když už tak TIG ale potřebuješ znát složení oceli a přivařit osří ze stejný nebo podobný z jaký byla vyrobená, žádný tvrdonávary nebo dokonce MIG to bude leda křehký nebo zas úplně měkký. Potom stejně překovat a zakalit. Jako nouzovka lze použít k výrobě sekery nebo navaření odřezek kolejnice (nebo jinou uhlíkovou ocel s obsahem uhlíku kolem 0,4 - 0,5 %). Ze starý kolejnice jsem už použitelnou sekyru vyrobil. Co je důležitý, před navařováním předehřát ve výhni, do červena, jinak ti to leda popraská.
Offline
1) obrušte do čista, z ostří udělejte několik mm širokou plošku
2) předehřejte na 150-180°C, ne míň, předehřev ten starý, unavený, uhlíkatý materiál potřebuje, víc ne, bude to nízkolegovaná ocel a ta se brzy popustí, dohřívejte i mezi vrstvami
3) navařte elektrodou UTP DUR 600
4) nabrušte
5) jděte sekat třeba roxory
Editoval JardaK (02-10-2014 17:22:19)
Offline
To už po návaru chromovou ocelí moc nebude vypadat jako historická sekyra.
Offline
Sekary se vždy odnesly ke kováři, ten je trochu potáhl a zakalil. Nedávno jsem nechal překovat 3sekery.
Offline
Asi jak říká tady Famater, prostě návštěva kováře bude nezbytná.
Offline
Sekery bezne vytahuji a pak kalim. Je to osvedceny zpusob tisice let pouzivany;)
Offline
Vytažení a zakalení je sice u sekyrky obvyklý způsob, ale opotřebením a i následným ohřevem se stále více snižuje hmotnost takové sekyrky. A u menšího typu je 10 dkg po dvojím vytahování docela znát.
Online
To jo, ale kvůli tomu nebudu navařovat 10dkg. Když už sekera není vhodná pro původní účel, tak se pořídí jiná a ta původní se bude používat na to, na co stačí. I to je důvod, proč se mi sešky 3ks starých seker.
Offline
Buďto se sekyra vytahuje, nebo se dá o nastavit, s tím, že kovář vytvoří po celé délce ostří rýhu, do ní vloží kus nové oceli a celé to kovářsky svaří k sobě a vykove. Sekera pak bývá trochu těžší, ale když se zvolí správná ocel, tak to j paráda Kamarád sehnal ocel z Poldovky, a ta má grády! Na nože výborná a do seker též (jelikož je ta ocel drahá, tak se využívá hlavně na ostří, zbytek sekery se dělá z jiný)... (kamarád jí sehnal snad celej vagon, ale je trochu hamižnej, takže jí škudlí doma ve stodole a postupně z ní dělá hlavně nože)
Offline
Na tyhle navarovany brity nebo na noze je vyborna kremiko chromova pruzinovka CSN 14260, delaly se z ni listovy pera k vagonum a je tudiz docela dostupna. Snese stejny zachazeni jako uhlikova ocel co se tyce tepelnyho zpracovani, da se kalit i do vody ale hodne opatrne, rada praska tak olej je jistejsi. Noze z ni paradne drzi ostri.
Haha pro nas kteri kovarsky navarovat neumime prichazi v uvahu obechcat to navarenim tigem.
Editoval samb (03-10-2014 15:57:48)
Offline
Pokud jde o běžné užívání tak plně vyhoví to, co napsal JardaK v příspěvku č.5. Řemeslnicky "čistší" je samozřejmě některý z kovářských postupů.
Online
Návar je šedý, 9% Cr ještě lesk neudělá a lišku to ve vlhku chytne také.
samb napsal(a):
To už po návaru chromovou ocelí moc nebude vypadat jako historická sekyra.
Offline
Hmm, také doporučuji navařit, a potom to ještě můžete vykovat, hupsněte do JZD pro staré EB 511, většinou jich tam maj hafo ještě když navařovali želízka na pluhy, 508 a 531nejdou kovat, praskaj, jen brousit ......hi
Offline
Děkuji všem za rady. Zvolil jsem návar 2,5 DUR600. Vybroušeno, vyhlazeno na pásovce. Naprostá spokojenost.
Ještě jednou dík. Srn.
Offline
Je takováto elektroda vhodná i k navařování na nerez 18Cr10Ni ? Nejde mi u návaru o korozivzdornost ale aby to drželo. Jednalo by se o záraznou sondu z nerezu, tyč o průměru 20mm s hrotem na konci, hrot bych rád opatřil tvrdonávarem aby se rychle neopotřebil při nárazu na kamení.
Editoval samb (06-10-2014 18:45:52)
Offline
Dal bych na tu nerezovou tyč dvě vrstvy nějaké přechodovky (např. OK 67.75) a na to už tvrdonávar. Třetí vrstva bude už velice odolný návar s plnými vlastnostmi.
Online
O.K. dík.
Offline
Ta mezivrstva mi přijde zbytečná, vzhledem k základnímu materiálu. Nebo obráceně, pokud uvedený typ, tak je možná zbytečné dávat tvrdonávar. Záleží na tom, jak moc chce samb prodloužit životnost.
Pokud ne na několikanásobek současné, pak uvedená přechodovka, stejně jako např. FOX A 7, kterou bych navrhl já, ale to je skoro totéž, jen od konkurence, vyhoví i jako návar. CrNiMn slitiny 18/8/6 totiž zpevňují tlaky a rázy. Návar ca. 200 HB zpevněním udělá ca. 40 HRc, což je o dost víc, než zmíněná 18/10. Navíc je to po navaření dobře obrobitelné a velmi houževnaté. Pokud potřebuje opravdu ještě tvrdší návar, tak tedy tu UTP DUR 600, ale může navařovat rovnou. Jen to chce alespoň tři vrstvy, protože první a ještě i druhá bude po promísení s austenitem výrazně měkčí, než jako v předchozím případě po promísení s uhlíkovou ocelí.
jirkati napsal(a):
Dal bych na tu nerezovou tyč dvě vrstvy nějaké přechodovky (např. OK 67.75) a na to už tvrdonávar. Třetí vrstva bude už velice odolný návar s plnými vlastnostmi.
Offline
40 HRc je už pevný dost, kalí se tak nástroje namáhaný rázem, třeba hrot cepínu či háku do ledu. Tady to asi může být i křehčí a tudíž tvrdší jako u sekáže do betonu. Ty speciální elektrody se prodávají kusově tak je možno použít klidně přechod i tvrdokov, no pravda že broušení bude obtížnější. Ještě není jistý kdy to budu vyrábět, dám pak vědět jak výrobek funguje.
Offline
Nyní v Brně jsem koukal , jak maník "navařuje" pomocí invertoru objel takovou elektrodou ve tvaru svíčky dokola motorový ventil a bylo hotovo . Bez viditelného oblouku , smradu , blikání atd . Jen si vždycky na tu elektrodu nabral práškový kov .
Offline
nějaká modifikace Tig? Saw?
Offline
Pokud chcete zachovat "ducha sekery", udělejte to tak, jak by to udělal Váš děda. Ten by zašel ke kováři a nechal ji překovat. Používal by ji tam, na co by stačila. Pokud by někde nestačila, zašel by opět ke kováři a nechal si u něho vyrobit novou. Pak by zašel do lesa, uřízl kus jasanu (pravděpodobně by měl nějaký v zásobě doma právě pro tyto účely) a topůrko si vyrobil.
Offline