SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím ve spolek. Chtěl bych se zeptat, zda-li někdo nemáte zkušenosti jak omezit kroucení plechu (2mm) při svařování. S nerezí začínám a co jsem se tu dočetl ,tak se velice ráda kroutí. Potřebuju svařit takovou nádrž a než se do toho pustím, tak nechci udělat nějakou volovinu. Tak kdyby někdo věděl jak na to (třeba nějaký fígl).
Díky moc předem za rady
Offline
Pokud půjde o kouťáky, případně lemové sváry na nějaké krychli, tak se toho moc bát nemusíš. Dáš si menší proud aby se to moc nevyhřívalo, ale tak aby se to provařilo a nemělo by to nic udělat. Nedávno jsem svařoval něco podobného a ani se to nehlo... Byla to vana tvaru kvádru - ohnutá vana a lemovými sváry jsem přivařil bočnice...
Offline
Já právě se toho nejvíc bojim....jasně, když se to trochu prohne, tak se holt prohne, ale kdyby se to dalo udělat tak, aby se to neprohnulo, byla by to paráda. Napadalo mě i to, že bych si to jenom nabodoval, pak ponořil do kádě s vodou a v cca 1-2cm nad hladinou vézt svar. Takže plechy by byly permanentně ve vodě a tudíž chlazené. Měl bych samozřejmě vše izolované (rukavice, kostření - mám zařízení, co si připneš na tělo a když začně probíhat tělem proud, tak to vypne zásuvku , atd...) - myslíš, že je to blbost?
A chtěl bych použít elektrody přímo na tuto nerez (myslím BOHLER FOX-EAS 2A) - mám je doma ještě ani nerozbalený.
jo a jsou to lemové sváry na kvádru a občas koutovým svárem přivařený vstupní a výstupní trubky (asi pr. 60,3x2 - ještě nevím přesně, ale tak +-)
Editoval jindrich (11-10-2014 13:54:59)
Offline
Jo takhle, ty to chceš elektrodou... Já myslel, že tigem. Ono jít na 2mm plech s elektrodou je trochu odvaha... Zejména pak, jestli to má i těsnit. To už chce dobře zvládat vaření s elektrodou. Zkus raději sehnat někoho, kdo by to udělal tím tigem. Nicméně to můžeš vyzkoušet i s tou elektrodou, jen to nevař celé naráz ale po částech. Například 50mm svár, 100mm mezera, a postupně to pak dovařovat. To by mělo taky dost omezit deformaci. Horší budou ty trubky pokud budou dál od hrany, tam se asi deformaci moc nevyhneš...
Offline
Zdar,
díky za rady.
Já s elektrodou umim. Vařim MMA už léta a takovéto věci už jsem vařil i s 2,5mm elektrodou a 100% těsnost. Jenomže všechno z obyč plechu. Teď poprvé z nerezového plechu. Tak mám z toho trochu "bobky", protože cena za chybu je zde mnohem vyšší než u obyč.
Takže vařitelnost nerezu je stejná (alespoň přibližně) jako u konstrukční oceli? Mám teď na mysli rychlost propálení, kvalita sváru(housenka) atd...
Já totiž taky řešim, jak se k tomu materiálu vůbec chovat
Já si asi vezmu nějaký plechový odřezek a budu nejdřív zkoušet, co to udělá za různých podmínek - pokus-omyl ... myslim, že to neuškodí. Holt zničim pár elektrod a kousek plechu, ale myslim,že menší škoda, než celej výrobek.
Jinak moc díky za rady....ono pro začínajícího blbce, co má poprvé v životě udělat něco z nerezu, je každá dobrá rada nad zlato
Offline
Nejdrive huste nabodovat a pak svaret na stridacku za neustaleho ochlazovani kratkymi housenkami. Obecne nerez vede teplo vyrazne hur a deformace ma 2,2* vetsi nez obyz konstrukcni oceli.
Editoval Honza007 (11-10-2014 18:46:00)
Offline
Tak nerez se vaří víceméně stejně jako obyč ocel. Je tam trošku rozdíl v "ostrosti" oblouku a trochu míň se lázeň rozlévá, tudíž propálení by mělo přijít o nějakou sekundu později než u obyč oceli. Nicméně pokud to budeš vařit poprvé, tak je lepší si to vyzkoušet. Já z toho měl taky bobky, když jsem měl poprvé vařit nerez elektrodou, ale po vyzkoušení jsem zjistil, že je to téměř to samé... Nakonec to uvidíš, jak to zkusíš... Jinak co se deformací týká, tak nerez se při tepelné deformaci ohýbá zhruba 2x více než obyčejná ocel. Pokud bych dělal například 1 svarovou housenku ze strany na stranu na plechu širokém 100mm tlustém 10mm a na stejném plechu z nerezi, tak ten nerezový by se ohnul cca 2x víc než ten obyčejný. Nicméně nerez jde tím pádem zase líp rovnat plamenem, než obyčejná ocel...
Jnak abych trochu přiblížil to sváření na přeskáčku, tak tady je pár fotek co jsem vařil dva nerezové plechy k sobě - síla 1,5mm délka 900mm http://rellik.rajce.idnes.cz/nerez/ - Vařeno tigem cca 50mm svár, 200 mezera (to tam bohužel nemám vyfocené. Pak nechané vychladnout. Dále pak do mezer na středy opět kratší housenka a postup dál stejný... Po svaření (z obou stran) byly deformace minimální - požadavek byl zachovat rovinnost v 1mm, což bylo dodrženo.
Offline
jindrich napsal(a):
asi vezmu nějaký plechový odřezek a budu nejdřív zkoušet, co to udělá za různých podmínek -
vařím elektrodou už víc než 30let a tento postup taky používám u věcí které nesmím zkurvit. Naladím ampéry v řádu jednotek, vyzkouším rychlost a úhel elektrody a jde se na to...
Offline
Hele,
tak abych to shrnul.
1. vzít kus plechu (odřezek) a zkoušet a zkoušet
2. až bude "naladěno" začít hustě bodovat plechy k sobě (cca po 5cm)
3. pak vzít do ruky chlazení (prostě něco z čeho poteče voda) a začít vařit po těch 5cm a hned a rychle chladit a takhle pokračovat, až bude zavařeno.
Až budu mít vyvařeno - čím nejlíp opracovat sváry ? Nechci brousit (pokud teda neudělám nějakou botu a bude tam boule). Jen něco jako kartáčovat - prostě aby ty svary nebyly "černý".
Moje vybavení : KUHTREIBER 170 TIG-LA (sice komplet TIG hořák mám i s elektrodama 1,6mm fialovejma a redukčním ventilem Argon, ale ještě mi chybí ten plyn i s bombama. V Německu maj úplně jiný ceny za tyhle bomby. Hlavně tady co jsem koukal, tak jsou jen 8l bomby. V tom Německu maj 50l a to se mi zamlouvá víc. Navíc za super peníze s certifikací pro EU. Prostě si postupně dle možností a financí zařizuju dílnu. Patřil mezi "homo kutilus" ), BOHLER FOX-EAS 2A 2mm
Dík Jindra
Offline
Pokud budeš vařit elektrodou, tak nijak zvlášť sváry čistit nemusíš, zůstanou lesklé - stačí na to nerez ocelák. Pokud budeš vařit tigem a moc to nepřehřeješ, tak bude taky stačit ten ocelák - tak jsem čistil i sváry na mém odkazu. Jinak je na to taková kyselinová želatina, např http://www.froweld.cz/svarovaci-technik … bal-1-7-kg - Po "namoření" a nechání cca 1h působení se to dá lehce opláchnout vodou... Doporučuju nanášet na studené sváry - 1/ neodpařuje se a nevzniká tak moc škodlivých výparů, 2/ při nanesení na horký materiál se připeče a nejde pak dolů - zůstane takový zažloutlý flek...
Tak přeju hodně úspěchů...
Jinak argon i s velkou flaškou seženeš i u nás... http://chobola.cz/prislusenstvi/lahve
Offline
Hele, právě v Německu (bydlim asi 25km od hranic) mají 50l argon čistoty 4.6 (4.8 +20EUR) za 240EUR vč. MwST (19%) a vč. náplně. Proto nad tim uvažuju. Takže ještě koupim nerez kartáč. To mořidlo bude dobrá věc....takže taky obohatím šuflík s chemií
Dneska jsem dokončil jednotlivé díly, co půjdou k sobě...no tak zejtra se začne na ostro V nejhorším případě počkám na tu Argon bombu a udělám to TIGem. Svářečka to zvládne tak se uvidí....
Jinak díky za dobrý rady a jdu se s tim poprat.
Kdyby ještě něco tak písnu
J.
Offline
ja po tigu prebehnem zvar tymto kotucikom
http://eshop.hurtik.sk/kartac-kot-80x12 … 12714.aspx
je to ovela rychlejsie a vysledok ovela lepsi, ako obyc. kartacom
pouzivam ho v aku srobovacke - kotucik vydrzi dlhsie, ako v priamej bruske, kde pri vyssich otackach z toho casom zacnu odletovat drotiky
Editoval rcp (12-10-2014 11:24:50)
Offline
rcp napsal(a):
ja po tigu prebehnem zvar tymto kotucikom
http://eshop.hurtik.sk/kartac-kot-80x12 … 12714.aspx
je to ovela rychlejsie a vysledok ovela lepsi, ako obyc. kartacom
pouzivam ho v aku srobovacke - kotucik vydrzi dlhsie, ako v priamej bruske, kde pri vyssich otackach z toho casom zacnu odletovat drotiky
Díky... tak to je paráda. Tak to beru
Offline
Takže připraveno, snad i vyladěno. Hele, jen pro kontrolu : elektroda 2,0mm (doporučený proud 40-60A) nastaveno 46-48A, rychlost tahu cca o 50% vyšší než u běžné konstrukční oceli , úhel elektrody tak cca 80st po směru tahu elektrodou. - kupodivu při dochlazování deformace takřka nulová (fakt jsem po vyvaření cca 5cm sváru najednou naměřil tak 0,2-0,3mm deformace - hloubkoměr) - což mě až udivuje!!
Ty elektrody Bohler mám taky poprvé v životě v ruce a to je nádhera. Krásně zapalujou, neprskají a nádherně drží oblouk. Tady na fóru je tu někdo doporučoval - už vím proč
Tak jdu na to naostro )
Offline
Kyselinovej gel na čištění funguje a funguje i samotná ředěná kyselina dusičná nebo chlorovodíková. Normálně to kartáčuju za mokra, nerezák se namočí do ředěný dusičný a jde to dobře. Nejrychlejší je lučavka v tý nerez šumí jak zinek tak stačí pár vteřin a vypadá jako ze stříbra. Je potřeba dobře opláchnout od chloridů.
Na sucho se okuje nerezu čistí špatně. Možná na to stačí jakákoliv kyselina - k rozpuštění alkalických oxidů kovů v okujích.
Offline
samb napsal(a):
Kyselinovej gel na čištění funguje a funguje i samotná ředěná kyselina dusičná nebo chlorovodíková. Normálně to kartáčuju za mokra, nerezák se namočí do ředěný dusičný a jde to dobře. Nejrychlejší je lučavka v tý nerez šumí jak zinek tak stačí pár vteřin a vypadá jako ze stříbra. Je potřeba dobře opláchnout od chloridů.
Na sucho se okuje nerezu čistí špatně. Možná na to stačí jakákoliv kyselina - k rozpuštění alkalických oxidů kovů v okujích.
Kartáč namočit do kyseliny a kartáčovat? Trochu pokus o sebepoškození ne? I když patlám ten gel na sváry štětcem, tak to občas stříkne. Je to pěkná svině, na pokožce za chvilku pálí, montérky žere. Nechtěl bych to dostat do oka... A jaké okuje u svařování nerezu? To už musí být tedy dobře přehřáté, pokud to dělá okuje... Nerez se dá svařit i tak, že pak není téměř potřeba nějakého čistění a stačí to vzít zlehka brusným filcem http://www.technomat.sk/obchod_homedir/ … 20runo.jpg A právě u té elektrody to čištění téměř odpadá, jelikož svár po oklepání strusky je skoro čistý...
Editoval Rellik (13-10-2014 16:03:50)
Offline
Zdarec,
takže mám hotovou "vanu" ... prostě celej spodek. Jde to zatím krásně. Deformace - no trošku se prohnulo dno (rozměr 40x130cm). Ale jako pro mé potřeby naprosto super. Popravdě řečeno se mi to teď prohnulo nejmíň, ze všech
Okuje? No občas trochu prskne, ale hlavně proto, že se tam dostane voda od chlazení minulého sváru. A nebo taky kvůli mí nervozitě - ne že by se ta ručka nezaklepala
Ještě na tom je dost práce...
Akorát teda jsem nečekal, že když chladne svár, tak ta struska doslova střílí...tak bacha na oči!
Já myslim, že k očištění bude stačit ten obyč nerez kartáč na vrtačku....fakt je kolem málo bordelu a opálenin.
Teda kartáčovat s kyselinou - tak to je masakr! Asi má hooooodně dobrej ochrannej oblek Z toho jde jinak respekt.
Offline
Jindřichu, tady ti již někdo psal, že svar eldou nebude třeba moc čistit. Při chladnutí struska odletí sama a svár je zlaté barvy. Stačí očistit jen flísem.
Offline
Těmi okujemi bylo spíš myšleno velké přehřátí sváru při TIG svařování - asi tak nějak http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … 135119.jpg Při správném nastavení a svarové rychlosti pak není svár téměř potřeba čistit http://rellik.rajce.idnes.cz/Svarovani/#DSC_0989.jpg Po čištění kyselinovým gelem pak vypadají tak: http://rellik.rajce.idnes.cz/Svarovani/#DSC_1012.jpg Což u přehřátého sváru, na kterém se už tvoří okuje není 100% možné a na sváru zůstanou černé vměstky, které jsou odstranit pouze mechanicky...
Editoval Rellik (13-10-2014 20:04:49)
Offline
Jasně, dík za fotky. Tak konečně chápu co a jak u nerezi jsou "okuje", přehřátej svár atd. Myslím, že někde se mi to povedlo trochu vyhřát - takže mechanicky. Tak zkusim oboje. Uvidíme
U tý elektrody je to opravdu většinou zlatavý - ale taky až do modra. A okolí (asi tak 1cm na každou stranu) je takový "očouzený" tak to se mi tam nelíbí ...
Takže to udělám tak jako na začátku - koupim kartář a kyselinu. Kousek zkusim kyselinou a kousek kartáčem. Co bude lepší, tak to použiju.
J.
Offline
To jakou barvu má svár záleží na tom, při jaké teplotě odpadne struska. Když při vyšší teplotě může být namodralý. Při TIGU, pokud se do svaru dodá moc tepla se na povrchu vytvoří šedá až černá vrstva. Nejsou to okuje, ale vrstva, která vznikne přetvořením karbidů chromu. Její vznik závisí na době, po kterou je svár vystaven teplotě vyšší než cca 850°C. Správným nastavením, vedením hořáku atd by se mělo vzniku této vrstvy předejít. Povrch sváru by měl být lesklý, i když zbarvený (zlatá a ž modrá). Po moření zůstane lesklý.
Offline
Tady se to rozjelo. Kartacovani samozrejme tak aby to cakalo smerem ode me. Zadnej problem. Okujemi jsem myslel zacernani, svary jsou samozrejme cisty lehce do zluta a mistama do modra. Ale bezprostredne okolo kde uz neni struska je to cerny. Jinak samozrejme pozor na strusku, strili to.
K tem chemikaliim, kyselina dusicna nebo chlorovodikova jsou jeste hodny kyseliny. Zato ty komercni pripravky, gely, obsahuji kyselinu fluorovodikovou a to je teprv vysoce toxicky sajrajt.
Samotny svar zacerna az kdyz ho (nepovedeny) opravuju tigem. Pravda ze je to zacernani a ne okuje.
Editoval samb (13-10-2014 22:54:58)
Offline
Zdravím Všechny
Z mé vlastní zkušenosti se zamezením deformací jsem v nedávné době odzkoušel produkt na bázi gelu, který zamezuje postupu tepla dále do materiálu. Výrobek na kterém jsem tuto techniku vyzkoušel byl vyroben z materiálu 1.4301 o síle plechu 1 mm. Délka svárů od 270 mm do 450 mm. Tam kde jsem nemohl nanést chladící gel ( v místech obdélníkových průduchů) jsem pro odvod tepal použil z obou stran přiložený měděný plech. Celek jsem ošetřili gelem a poté pravidelně po 40 mm nastehoval. Ihned po nastehování jsem svařované strany svařoval postupně bez přidávání materiálu v délkách sváru cca 100 - 150 mm. Vždy jednu stranu a následně protilehlou.
Sám nevím jakou roli v konečném výsledku sehrál onen gel na výsledek, ale je pravda, že teplo neproniklo za nanesený gel. Výsledek byl k mému konečnému překvapení velice dobrý a na ploše konečného produktu jsem nenalezl žádné známky deformace. Bohužel nemám možnost častého experimentování a učím se rovnou na konečném produktu, ale určitě se v budoucnu nalezna zase nějaká možnost tento postup zase odzkoušet.
PetrN
Offline
Při řešení deformací tenkých nerezových plechů (1.4301) jsem ze zajímavosti též vyzkoušel daný gelový prostředek (Tech master - Heat stop). Provedl jsem dva vzorky o údajích: 1.4301; tl. plechu 2 mm; 150x150 mm; BW; TIG
Jeden vzorek bez gelu, druhý vzorek s naneseným gelem 2 cm od osy svaru.
Výsledkem bylo, že gel opravdu zamezil prostupu tepla do okolního materiálu. To ovšem vznik deformací nepotlačilo, naopak podpořilo, protože teplo se drželo v místě svaru a jeho těsné blízkosti.
Aspoň trochu jsem doufal, že gel bude mít podobný účinek jako příložka z mědi a bude napomáhat odběru tepla z místa svaru, na místo pouhého zastavení prostupu.
Editoval LukS (10-01-2019 07:33:17)
Offline