SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Díky všem kdo se snažili poradit. Aktuálně jsem tedy rozhodnut to probrousit do poloviny - dával jsem to pod 50x lupu a zkoušel to namáhat do stran a vypadá to, že prasklina jde jen do vrchní 1/3. Následně tedy nahřeji na 250st. a zavařím dle doporučení obalovanou elektrodou Welco 1625, hned svár prokovu a nasledně druhou stranu a přebrousím. Vyzkouším pak v praxi na trámu a pokud to prdne tak to zkusím celé znovu provařit, vykovat a zakalit - výheň, kovadlinu i 50l soudek oleje s hasičákem mám , jen se mi do toho moc nechce, jelikož nevím, co je to za material. Jak by jste odhadli ideální kalící teplotu (popustím to na 250st)? Kovařinu dělám jako hobby - čistím si tím hlavu od kancelářských hnidopichů a nikam nespěchám. Rád mám doma funkční použitelné nástroje - tak trochu jsem staromilec - cokdyby nám vypnuli někdy elektriku
Offline
bourač napsal(a):
Jendo myslíš že každej slušnej zkušenej a zralej řemeslník má doma výheň jako ty, nebo velký autogeny jako já?
Kdyz se chce vsechno jde v nejhorsim staci kus provrtane trubky horkovzduska a par šamotovych cihel však si musime poradit ne;)
Offline
Pokud jste se rozhodl dělat to s 250°C předehřevem, tak bych určitě neutrácel za 1625, protože to nic nepřinese, ale použil běžnou nelegovanou bazickou elektrodu.
A ani svar neprokovával, protože nelegovaný svar, stejně jako nízkolegovaný z té 1625 prokovete jen minimálně. Myslím tím zhutnění s nárůstem pevnosti a tvrdosti a eliminaci pnutí v základním materiálu. Prostě jen vyčistil, vybrousil, předehřál, zavařil a nechal pomaleji vychladnout.
Pokud už chcete utrácet za jakostnější materiál, tak rovnou zvolte něco na bázi niklu, buď typ NiCr70/20, nebo klidně i elektrodu na litinu. Svar s vysokým obsahem niklu jednak zabrání přechodu uhlíku do svaru a jeho zkřehnutí, jednak pro vysokou tažnost eliminuje pnutí a nakonec - dá se prokovat. Tzn. rozeženete napětí do okolního materiálu a získáte vytvrzení téměř na dvojnásobek.
A předehřev Vám bude stačit 120-150°C, takže s tvrdostí ostří to nic neudělá. Ale svar bude trochu vidět, takže pokud nechcete jen funkci, ale i design, tak asi nic.
Offline
JardaK napsal(a):
Ale svar bude trochu vidět,
tedy kolego, musím jen smeknout klobouk, svár jakoukoli "lepší" (niklovou) elektrodou bude na starém povrchu sekery vidět po jakékoliv konečné úpravě...
Offline
Vždyť píšu, že tam bude vidět a že pokud mu jde o vzhled, tak to nemá cenu. Jen jsem dával alternativu k vysokému předehřevu.
bourač napsal(a):
JardaK napsal(a):
Ale svar bude trochu vidět,
tedy kolego, musím jen smeknout klobouk, svár jakoukoli "lepší" (niklovou) elektrodou bude na starém povrchu sekery vidět po jakékoliv konečné úpravě...
Offline
Skylla napsal(a):
Díky všem kdo se snažili poradit. Aktuálně jsem tedy rozhodnut to probrousit do poloviny - dával jsem to pod 50x lupu a zkoušel to namáhat do stran a vypadá to, že prasklina jde jen do vrchní 1/3. Následně tedy nahřeji na 250st. a zavařím dle doporučení obalovanou elektrodou Welco 1625, hned svár prokovu a nasledně druhou stranu a přebrousím. Vyzkouším pak v praxi na trámu a pokud to prdne tak to zkusím celé znovu provařit, vykovat a zakalit - výheň, kovadlinu i 50l soudek oleje s hasičákem mám , jen se mi do toho moc nechce, jelikož nevím, co je to za material. Jak by jste odhadli ideální kalící teplotu (popustím to na 250st)? Kovařinu dělám jako hobby - čistím si tím hlavu od kancelářských hnidopichů a nikam nespěchám. Rád mám doma funkční použitelné nástroje - tak trochu jsem staromilec - cokdyby nám vypnuli někdy elektriku
pane vy perlíte: pod lupu dávat prasklinu, dobrý no. a co jste viděl, velký kulový že? to byste musel obrousit a zalapovat a pod mikroskop aby to bylo vidět, trhlina co je vidět to je vždy jenom ta větší část ale většinou pokračuje tím že vidět není, mnohdy při destruktivním rozlomení je povrch čistý lom a uvnitř už je rez takže prasklina je z venku nezjistitelná jedině rentgénem nebo tím jak se menuje ..ultrazvukem
zavařte to tou vaši broumovskou bazikou pane kancelářský, budu vám ji tak dlouho otloukat o hlavu až se přiznáte k vraždě (té sekery třeba) nebo dokud se nepřiznáte že jste přestřelil, pokud mě někdo tluče do hlavy bludy tak mě to tak rozohní že nepřestanu rýpat dokud se dotyčný nepřizná, co jsem psal o pár přispěvků výš? že je to dotaz nějakého inženýra který má svoji broumovskou bazickou a ostatní lidi ji tudíž musejí mít taky a to já hned poznám že se jedná o typ člověka co sedí výš než obyčejný dělník, který se už ve škole učil že žádná broumovská neexistuje, no a na další straně zde jste se doznal že jste se právě vrátil z kanceláře, zkrátka štve mě to že lidi s tvrdým COčkem rozhodují o duležitých věcech pak stoho vznikají broumovské baziky a baziliky a kdoví co ještě
Offline
Hmm, jak jsem jukla postup jste dle mě zvolil dobře, tu teplotu bych neřešíla , jen ohřát a plivnout na to jak staří fachmani, a pan Jarda K, vyvařte si ten rádius a pochlubte se výsledkem, zdravím
Offline
evik napsal(a):
... a pan Jarda K, vyvařte si ten rádius a pochlubte se výsledkem...
Nějak Vám nerozumím, o co jde?
Offline
Hmm, omlouvám se, zase jsem se blbě vyjádřila k tý teplotě předehřevu, jak jste správně uvedl 100-150 stupnů, mě kovář učil to odhadnout podle vypařování hmm, kemru, a tím vyvařením ostrého přechodu se opravdu sníží dynamické namáhání kritického místa, ne? No takhle to dělám já, obyč. holka od sporáku, zatím mi to vše drží a nikdo mi nevynadal, jak mi říká šéf, někdy i blbec poradí.....peču mu kuřátko s nádivkou.
Offline
evik napsal(a):
kemru,
to jsou teda výrazy... z jakého kmene taková hezká holka může být?
já na stanovení teploty používám slinu - na želízko lehce plivnu a :
1. slina se roztéká - 90°C
2. slina se jemně zmenšuje a do pár sec, zmizí 90/120°C
3. slina se zpění a rychle se odpaří 120 - 140°C
4. slina se odrazí a poskakuje po materiálu - 140°C a více.
Offline
Dies sind bereits Werkzeuge für große arbeiten - Sie werden nicht zu Hause passen. Ich mag immer noch mehr https://schlüsseldienstbasel.ch/wie-offnet-man-die-autotur-wenn-sich-der-schlussel-im-auto-befindet/ - dort können Sie auch kleine arbeiten von lokalen Schlosser bestellen.
Offline
Nerad se pletu ale tohle chce šikovnýho kováře ten ji překove a po kovářsky svaří prasklinu ve výhni, tak že to nikdo nepozná a znova zakalí a popustí
Editoval Carls (06-08-2019 18:42:53)
Offline
Carls:Už jste to někdy zkoušel?Ano kovářsky svařit a komplet prokovat by to bylo nejlepší,ale viděl jste v jakých místech a až kam trhlina pokračuje? máte představu jak rázem ty 2 kusy svařit k sobě a jak se na to bude tvářit brada sekery?Nemluvě o tom že víme prd o tloušťce materiálu v exponovaných místech.¨To už by bylo jistější vyrobit ji celou znovu.Než kompletní prokování kvůli zabránění zhrubnutí/zkřehnutí struktury.
Offline
Nevím ale na vesnic z dob mýho mládí se prasklé sekery nosili ke kováři ten je překoval a vždy nadával pokud byla prasklá hlava utrhnutá a pod ale skoval to a opravil
Vetšinou praskliny byly od nesprávnýho použití sekery Mlátilo se jí na hlavu kladivem a pod.
Offline
Myslíte si, že se mi to podaří dostatečně předehřát na plynovém sporáku?
Vybrousil bych to a zavařil OK48.
Editoval davidma (11-03-2024 20:40:52)
Offline
Proč na plynovém sporáku? To bude prudký, nerovnoměrný a možná zbytečně vysoký ohřev.
Nelegované oceli, které mají jen vyšší obsah uhlíku, se obvykle nepředehřívají na víc než 250°C a to udělá každá elektrická trouba. A tohle se tam vejde.
Po vybroušení to dejte to do trouby, nastavte 250°C, tipuji po 20 minutách to vyndejte, ryhle zavařte, dejte zpět, vypněte troubu a nechte to v ní vychladnout.
Offline
Na sporaku, protoze ho mam k dispozici a prislo mi to jako "dobrej napad".
Do trouby neni problem. Diky za tip.
Offline
Ak je to obyčajná sekera, tak stačí vybrúsiť večko a zvariť. Neraz som to takto spravil a neprasklo mi to. Max. to hodiť do vaty, aby to chladlo pomaly.
Offline
Taky jsem takto neodborně svařil a drží to dodnes. Jen jsem od tý doby citlivej na tlučení palicí na sekeru a důsledně používám klíny.
Offline
Pánové, na vojně mi ukazoval řidič, co dokáží originální sovětské sekery ve výbavě tanku. Seknul s ní do pancíře T72, kde způsobila zásek hluboký cca 2 mm a na sekeře ani stopa poškození ostří. Do dneška mám otazníky ohledně materiálu a tepelného zpracování.
Offline