SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-02-2008 21:47:45

capumpor
Člen
Místo: Černý Vůl
Registrovaný: 15-08-2007
Příspěvky: 22

oprava součásti navařením

Potřeboval bych opravit hřídel. Jedná se o vymačkanou drážku pro pero a taky obnovení původního rozměru. Napadlo mě, že bych tu drážku prostě celou vyvařil a pak to upnul do soustruhu a na nejpomalejší otáčky to celé navařil dokola, pak soustružil, profrézoval novou drážku a brousil. Myslíte že to mám zkusit, nerad bych nadělal více škody než užitku. A bylo by to lepší MAGem v CO2 nebo elektrodou.
Díky za rady.

Offline

 

#2 17-02-2008 22:11:48

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: oprava součásti navařením

Víte z jakého materiálu je ta hřídel vyrobena?

Offline

 

#3 17-02-2008 22:45:37

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: oprava součásti navařením

Ahoj z jakého stroje je ta hřídel? Opravujem takto svislé čepy řízení určitě použít mag elektrodou by to chtělo hodně zručnosti.. smile Jinak ještě můžu dopručit původní rozměr hřídele trochu podtočit, aby navařená vrstva byla větší. Občas se může stát že by se odlupovali šupinky kovu při opracování na původní rozměr. A ještě pokud nemusí být drážka na stejným místě je dobré jí pootočit mimo původní umístění. Dále při navařování magem bude potřeba trochu si přidat větší posuv drátu a navařováná vrstva musí od hořáku jet nahoru. Pokud by jela dolu bude stýkat a dělat se boule. smile

Offline

 

#4 17-02-2008 23:23:37

capumpor
Člen
Místo: Černý Vůl
Registrovaný: 15-08-2007
Příspěvky: 22

Re: oprava součásti navařením

Je to hřídel z převodovky soustruhu SU35. Nevím značku oceli, asi nějaká dvanáctka. Ta hřídel není moc tvrdá, dá se pilovat. Drážky jsou 2 naproti sobě a na obou stranách hřídele. Příjdou na to nalisovat příruby z čepový hardyspojky. Byly na to velké rázy a ty pera vymačkaly hřídel.
Soustruh má nejméně asi 7 otáček za min a pro převod proudu bych použil staré ložisko. Bojím se, ale jestli se to nemůže nějak zkroutit, je to průměr 30 mm.
Potom bych také potřeboval takto opravit hřídel rotoru elektromotoru a navařit litinové přesouvače, kol ale tam to bude asi problém.

Offline

 

#5 18-02-2008 18:27:41

Dan Rohanský
Člen
Registrovaný: 15-02-2008
Příspěvky: 31

Re: oprava součásti navařením

Hele a co udělat nový drážky o kus dál a tamty tam nechat.

Offline

 

#6 23-02-2008 18:32:45

capumpor
Člen
Místo: Černý Vůl
Registrovaný: 15-08-2007
Příspěvky: 22

Re: oprava součásti navařením

Udělat jiný drážky by bylo určitě řešení, ale já bych potřeboval i zvětšit průměr. Jak se vymačkaly ty drážky, tak se mohl náboj na hřídeli pootáčet a tu hřídel vydřel. Je to pak potřeba nalisovat.
Tak jsem si to zkusil navařit nanečisto na jiné kulatině a moc to nešlo. Asi by to chtělo možná ještě pomalejší otáčky. Měl jsem 7 za minutu a asi je to ještě moc.

Offline

 

#7 05-01-2009 22:55:14

koník
Člen
Místo: Velvary
Registrovaný: 05-01-2009
Příspěvky: 63

Re: oprava součásti navařením

...pro toho,kdo navařuje na soustruhu:já bych to nedělal ,už kvůli tomu soustruhu...SU35 mám taky a ani nezačišťuju "šmirglpapírem",HLAVNĚ PROTO,ŽE SI ODDĚLÁŠ LOŽE...je lepší,jestli máš starou paknšajbu,tak si z ní udělej svařovací točnu,nebo si to nech někde udělat...a stou hřídelí u el.motoru je to stejný,je lepší jí uříznout,udělat na soustruhu zámek,protikus(větší průměr),svařit a potom stočit na požadovaný rozměr...dělal jsem si takhle dvoukotoučovou brusku...


...kovář zdraví pány svářeče...

Offline

 

#8 18-01-2009 00:03:21

capumpor
Člen
Místo: Černý Vůl
Registrovaný: 15-08-2007
Příspěvky: 22

Re: oprava součásti navařením

Já nesvařuju na SU35ce. Svařuju na starém volmanovi, který má u univerzály saně o 0.3mm níž než na konci. Respektive chtěl jsem. Ale nejde to. SU35 je právě soustruh, do kterého opravená hřídel příjde. Jak se často mění směr otáčení motorů tak se pero prostě vmáčklo do hřídele. Vzpříčilo se tam.
Zkoušel jsem to také tak, že jsem na starou univerzálku chytil kostru a upnul ložisko s tou hřídelí. Pak jsem otáčel ručně. Jde to krásně až do té doby než se má obrábět. Ten návar je zatraceně tvrdej. Soustružit to jakžtakž jde (plátkovým nožem), ale je to pak jedna destička na 5 minut, na tom starém soustruhu s vůlema. Frézovat nové drážky je rychlořeznou frézou nemožné. Já to sice potřebuju mít tvrdší, aby se to nevymačkalo znovu, ale při obrábění to dělá problémy. Takže u toho jsem zkončil.
Dnes jsem se po půl roce zase nadchnul, že se pokusím něco udělat. Rozebral jsem motor, mám to připravené.
To, jak říkáš s tím uříznutím je dobrý nápad, ale asi by to nešlo. Proto abych to provařil bych musel udělat velký úkos. Je to průměr asi 40 mm.
Ceočko se mi rozbilo tak se pokusím to navařit elektrodou. Uvidím jestli to půjde.

Offline

 

#9 06-02-2009 16:17:47

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: oprava součásti navařením

Ty hřídele obvykle bývají z uhlíkových, max. nízkolegovaných zušlechtitelných ocelí. Takže určitě neuděláš chybu s nějakým nízkolegovaným návarovým drátem kolem 250-300 HB, např. UTP A DUR 250. Chce to ale předehřev tak 300°C. Ne že by to nešlo za nižší teploty nebo za studena, ale bude vysoká tvrdost v přechodové oblasti a minimálně se budou lámat plátky při obrábění.
Použít se dají samozřejmě i svařovací slitiny, např. Böhler DCMS-IG je kromě žárupevných aplikací vhodný drát i na zušlechtitelné CrMo oceli, cementačky atd. Jde to samozřejmě i elektrodou, pokud se ale má navařovat hrana, chce to ověřit si u výrobce, jak je elektroda vyrobena. Hodně návarovek a u levnějších výrobců i spojovacích, jsou tzv. syntetické, s jiným jádrem než bude svar a dolegovává se z obalu. Na hraně se lépe vede jakostní jádrem legovaná elektroda, kde obal dělá je tu strusku. A už určitě chybu neuděláš s CrNiMn austenitem, např. FOX A7. Návar je houževnatý, asi 200 HB, tlakem a rázy zpevní asi na 400 HB.

Offline

 

#10 22-03-2009 13:07:09

papin
Člen
Registrovaný: 22-03-2009
Příspěvky: 2

Re: oprava součásti navařením

Zdravím . Navařováním tedy renovací ložiskových průměrů na hřídelích jsem se zabýval asi 6 let . byl jsem tehdy přijatý do práce u firmy , která chtěla rozjet tuto službu pro jinou firmu , která opravuje tiskařské válce pro celý svět . Celé zařízení jsem musel vymyslet a následně zrealizovat . Takže aby to bylo co nejrychlejší ,použil jsem vyřazený soustruh SU50 (pro jeho velkou točnou délku)  . Zněj jsme demontovaly motory , vyřadily převodovku . Na vřeteno ze zadu jsme přidal řemenici a koupil se pomalu běžný motor se šnekovým převodem na 220V . Zhotovil se regulátor otáček pro plynulou regulaci od 0 do ( asi) 20 ot/min a pro možnost měnit smysl otáčení . Kostra se připevnila na koníka . Z otočného hrotu se vyjmulo axiální ložisko a místo něj se daly měděné kroužky . Samotný způsob navařování spočíval v napojování jednotlivých prstenců svaru . Tedy navařil se kroužek a plynule se suportem přešlo k dalšímu . Nutné ovšem bylo navařit jako první krajový kroužek a potom začít z druhého konce . když se navařovalo od středu ven byl na konci čepu materiál příliš rozehřátý . Navařoval jsem čepy hřídelí o průměru od 15 do 200 mm . v délkách 20 až 250 mm . Výkon a velikost návaru se reguloval jednak svářečkou a za chodu hlavně kabelovým ovladačem otáček vřetene. Ideální bylo , když měl návar výšku 2mm a šířka prstence 3 - 4 mm . Takto navařené čepy se přesoustružily a následně brousily . Výsledek nesměl vykazovat žádné viditelné stopy navařování . Většinou materiál čepů byl obyčejná uhlíková ocel  nejčastěji 11523 a pod . Ovšem stalo se že jsem byl nucen obyčejným drátem navařit i nerezový čep , šlo to , jen už pak asi nebyl tak docela nerezový  :-) . Zdroj svařování jsem měl k dispozici Selko Neomig 322 a později Selko Genesis 352 přídavný materiál byl obyčejný (co nejlevnější) drát 1mm, plyn směs Ar+ CO Stargon (18/82 %).  Později abych nemusel nosit kuklu a potit se v zástěře jsem nad suport s připevněnou pistolí umístil plechovou boudu s průzorem se samo stmívacím sklíčkem a tlačítkem pro zapnutí a vypnutí svářečky . Na takto upraveném soustruhu jsem za 6 let já a můj kolega navařovali na dvě směny bez jakékoliv závady tisíce hřídelí .
pokusím se vložit fotky , tak snad se to povede :
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/8886ea2f10f8d3a5bb23ca2958917150
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/5f46e3458b2fea5f57f6bcecfa14e9ca
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/95c0ff59f7915dcc1320e93896f9c68c
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/4998fcf4b8d9da2db68e767c75fe4f17
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/3b9693a351992b5ee81ffb407710dad9
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/p/papinin/ac9a1c64cd6cccadf87bbbd2703638d1

Ke konci mé činnosti ve firmě už jsem to měl tak vychytané , že jediné co bylo při svařování cítit bylo cigáro, a slyšet jen rádio :-)

Offline

 

#11 22-03-2009 13:17:02

papin
Člen
Registrovaný: 22-03-2009
Příspěvky: 2

Re: oprava součásti navařením

Co se týká obrábění , ze skušenosti : Je lepší používat tvrdokov a to hlavně při frézování drážek . Ale taky to není pravidlo , některé návary byly opravdu měkké . Nevím, možná to bylo materiálem , možná záleželo na tom jak hodně byl čep svařováním nahřátý (Někdy byl až do tmavé žluté) a jak dlouho chládl .

Offline

 

#12 22-03-2009 18:30:34

Bohouš
Člen
Registrovaný: 15-06-2007
Příspěvky: 325

Re: oprava součásti navařením

Parádní práce - vypadá to velice profesionálně!!!


Svářeč (lepič) amatér MMA, MAG, TIG
KS 250R, KITIn 165, Gude 145+HFU 400
Maximal 2005 (MAG); TIG AC/DC 200A P
Plasma Berlan BPS40, autogen

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče