SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím kolegové, potřebuji konzultaci - na mém vozíku za OA jsem zjistil, že je částečně shnilý jeden z jäckelů které tvoří nápravu samotnou, ta je vyrobena ze dvou jäckelů 30x30x2 mm vedle sebe, mezi ně je vevařen náboj kola (vozík je domácí výroby, cca 30 let starý, na papírech).
Jde mi o to, z jakých profilů vytvořit nápravu novou, zda opět použít jäckel nebo spíš silnostěné trubky? U toho jäckelu uvažuji o dvou vedle sebe (50x50x3 mm) a vyztužení konstrukce vevařením několika pásovin 50x5mm mezi jäckely jako výztuhy ala rameno jeřábu - cik cak.
Nebo použít silnostěnné trubky, opět mezi sebou vyztužené?
Nosnost nové nápravy min. 500kg při délce nápravy 1200mm
Abych nezapoměl, na konci nápravy z obou stran bude navařena z vrchu platle z plechu 100x100x5 pro uložení pružiny.
Předem děkuji za rady a připomínky.
Offline
Carcharot napsal(a):
(vozík je domácí výroby, cca 30 let starý, na papírech).
tohle jsou nejlepší vozejky co můžou být, sám ho mám taky. Když byl svět eště v pořádku člověk si svařil vozejk, dotáhl ho na DI tam se na to technik podíval a za malé všimné, často i bez, vozíku dodal papíry a hotovo.
Mám původní jen kousek oje s vyraženým výrobním číslem, vše ostatní je již několikrát měněno. Poslední verze náprava z dodávky Renault. Nosnost 1,5t. Podle prohnutí per celkem přesně stanovuji naloženou hmotnost.
Vozejk sám má cca 200Kg.
Offline
Proto jsem ho taky kupoval
Když máš všecko ostatní měněný, jak to je s STK?
Offline
STK vůbec žádnej problem - když vidí v TP domácí výroba buzerujou jen zvenku, boční odrazky, osvětlení SPZ, atd. Konstrukce vozíku nikoho nikdy nezajímala, koukaj na to jen z vrchu. Jezdím na cca 5 stanic STK co mám okolo. Někde na vozejk koukaj jen z dálky... s autem je to jiný, tam už je to složité...
Offline
Mame od tchana vozik(taky domadelany) pred dvema lety jsem na nem delal renovaci jedine co zustalo byli kola naprava a pera vsechno ostatni vcetne oje je nove a kdyby naprava klekla je to to nejmensi udelat novou..Naprosto bych to nehrotil a pouzil nejakou silnejsi trubku nebo silnejsi jäckel.Napravnice z jäcklu 30/30/2 to musela byt pekna hrachovina(na tom mem je naprava z lešenovky nebo obdobne silne trubky).Ja delal samotnou konstrukci korby z jäcklu 30/30/3. A to ma vozik jen 1000/1700 loznou plochu.(hrave snese 850 kg naklad i kdyz je typovany na 350kg celkova 500kg.
Editoval Honza007 (20-12-2015 06:14:17)
Offline
Ono ta náprava (celkově vozík) byl otypovaný na 250 Kg, takže tam takový jäckely stačily, než jsem si všiml že je zhnilá, vezl jsem na ní 500 kg a vydržela.... A ano, jsem si vědom že jsem dobytek a porušil jsem co se dalo.
Proto se taky snažím nyní o nápravu nápravy ( ach ta čeština ) abych nebyl okolí a sobě nebezpečný
Teď jsem se do díval do TP a mám tam zapsaný malý kola, jde to nějak změnit?
Offline
Jde. Musíte mít souhlas výrobce.
Offline
Myslíš že DI uzná vyvolávání duchů jako souhlas?
Offline
Tak jsem začal tu starou párat ven, úplně mě polívá horko, když si představím s čím se tady roky jezdilo po silnicích, troufnu si tvrdit, že takový ,,svary" jste ještě nikdo neviděl... Večer dodám fotky pro představu. Začínám mít obavy, zda je takto svařenej celej rám, že to můžu dělat z gruntu nový celý
Editoval Carcharot (20-12-2015 14:41:55)
Offline
Aspoň vieš , prečo sa domáca výroba vozíkov zakázala .
Offline
U nás to jde, nevím jak u Vás, ale je to dost lítání po úřadech - vopruz Made in EU
Offline
Já jsem měl vozík, rám z jaklu 40x40, délka 1800, uprostřed cca 60 - 80 cm dva jackly jako příčné a na nich ještě plech 6 mm, kterým se nastavba šroubovala na podvozek. A taky to vydrželo všechno.
Podle mně musí být vozík lakovaný - vystříkání dutin a kvalitní povrchovka zvenku - nátěr kvalitní základní barvou a skladovaný tak, aby po dobu životnosti k poruše nedošlo - pod střechou v suchu.
Použijete ve vozíku místo slabších jacklů silnostěnné trubky a ono to při bouračce se nezmačká, ale napíchne se to do auta a třebas tam někoho propíchne a zabije.... a máte problém.
Třeba já , když jsem dělal papíry k vozíku, jsem policajtům dával i výkres vozíku. Pokud tam ten výkres dodnes vydržel, tak při takové náhradě jacklů trubkama by při nehodě byl problém.
Offline
m.evil napsal(a):
Aspoň vieš , prečo sa domáca výroba vozíkov zakázala .
Jenže vozík posmrkaný pofidérními svary si dovolí přihlásit jen to největší hovado!!!
Jeden známý taky předělával vozík asi 20 let starý. Úplně shnilý. Původní jackely a různé plocháče z čeho to bylo vyrobené shnily, desky napadené asi nějakým kůrovcem nebo co, samá díra. Vyrobil komplet nový vozík, ale naopak, on zachoval jakoby ten původní princip stavby, jen dal nový materiál. Vyšlo ho to na pár kaček, proti těm dnešním jakoby vozíkům, mteré jsou celé z plechu a stojí třeba 15 000. Ho to prý přišlo na nějakých 6000,- kč se vším všudy.
Offline
vozík se smí svářet i dnes,jen se musí použít origo náprava a žehlička (když je brzdění tak nájezdovka atd ) pak svářecí průkaz (zkouška EN) a na technické z rozšířenou působností vystaví čistopis ... ale přesně je potřeba se optat na úřadě cca 2 roky zpět jsem to řešil s dekrou když jsem si chtěl stavě 1 nápravový podval na auta ....
Offline
Otázka je, jestli svařování nového vozíku má dneska smysl. Když je dost výrobců, kteří ty vozíky produkují v kvalitní povrchové úpravě žárový zinek a na požádání provedou na vozíku i menší úpravy.
Offline
Videl jsem uz hromadu fabrickych voziku(to ze jsou fabricke z nich kvalitni voziky nedela) ktere byly doost dolamane ponechme stranou ze zpravidla vlivem pretezovani. Ty domadelane dojedou vetsinou na povrchovku ale zas je nejmensi problem z nej udelat novy vozik a vse potrebne si nechat nazinkovat.Co se vyplati nebo nevyplati je relativni.Bohuzel kdyby vyrobci nesetrili za kazdou cenu tam kde nemaji nebylo by asi co resit (vyjma specialnich voziku).
Offline
Můj názor je takový, že když se vozík podomácku udělá poctivě a kvalitně, není co řešit. Nemusí se ani zinkovat, stačí to jen pořádně povrchově ošetřit základním nátěrem a kvalitní vrchní barvou. Jednou za čas tu starou barvu vzít kartáčem, znovu natřít a vozík vydrží možná i více než 20 let. Materiál jackel 30x30x3 nebo 40x40x3mm vydrží dost a desky se kdyžtak po nějakých pár letech vymění. Když se ale opět jednou začas natřou, není problém.
Ty nové vozíky vyjdou na hrozný balík, je to celé ošizené a jen s pozinkovaného plechu. To taky nevydrží věčně. Navíc ten asi 1mm plech, docela bída.
Offline
Při použití kvalitního materiálu a barev se nebojím životnosti 30 let a s kvalitní údržbou i víc, soudím dle té bestie co teď opravuji
Offline
No stym fabrickym vozikom staci troska blbo cuvnut a jack3l na ktorom je zehlicka sa pri jemnom opreti o chromovany naraznik ohne
Offline
jemna povrchova korozia
Offline
majk napsal(a):
vozík se smí svářet i dnes,jen se musí použít origo náprava a žehlička (když je brzdění tak nájezdovka atd ) pak svářecí průkaz (zkouška EN) a na technické z rozšířenou působností vystaví čistopis ... ale přesně je potřeba se optat na úřadě cca 2 roky zpět jsem to řešil s dekrou když jsem si chtěl stavě 1 nápravový podval na auta ....
Dneska vyrobit vozik doma jde, musíbyt naprava original z homologací, než se bude vyrabet musí byt povolení ke stavbě vozíku, vykresova dokumentace schvalena žehlička taky origo, svařeč musí mit tak zv. statnice a uřadu se musí doručit kopie svařečaku uředně oveřená.. a další papirováni. Sam jsem chtel přestavet vozík vyroby samo domo z malymi koly na velké povolení jsem nedostal vozik jsem nemel přepsany na sebe loni skončil vyřezenim z registru. Zajistil jsem si vozik co se vyraběl ve Frydku Mistku pod značkou Kempíg z laminatovym poklopem teďka mam doma 2 kusy jeden je na nd ma dobrou napravu, zbytek je celkem hyn a ten druhy jezdím snim ten se bude taky repasovat a lechce předelavat aby bylo zadní čelo oteviratelné a svetla přesunu pod korbu aby nezavazely na hoře ne,bo do boku vpoctatě dostane celou korbu novou naparava je z velmi tlusteho materialu jeto jackl, ale nevim silu stěny až dam korbu dolu tak to změřím.. a musím přesně dodržet rozměry jinak neprojde technickou.. Dneska už nejsou uřady tak benevoletní ke stavbě vozíku jako dříve. Ješte kolega kupoval v roce 1991 napravu nekde ve Valaškém Meziříčí i spapirem a nato si udělal nadstavbu a vozík byl automaticky přihlašeny jak prošel tecnickou prohlidkou...
Offline
V těch končinách v té době prodával homologovanou nápravu například Beskydsport.
Offline
Radim napsal(a):
V těch končinách v té době prodával homologovanou nápravu například Beskydsport.
přesně tak od tohoto vyrobce mam vozík za auto.
Offline