SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#126 21-11-2020 16:41:36

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

To je stara fotka, mel jsem 4 sekundy a ted mam 6 a elektroda je stribrna. No je to kovovy stul, ale je na tom nejaky original nastrik proti korozi. Je to od kolegy z fabriky. Je to takova 1cm tlusta ocelova deska.

Online

 

#127 21-11-2020 16:47:46

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3502

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Nástřik, nenástřik musí to být dokonale vodivě spojené a v místech styku svařence přenést svařovací proud bez podstatného úbytku napětí. Pokud to ten nástřik nedokáže, tak buď musí pryč, nebo na to dej plech. Myslím si, že ti to udělalo už dost problémů.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#128 21-11-2020 17:50:54

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1152
Web

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tom a zelenu elektrodu si na hlinik este neskusal? Lebo ta je priamo na hlinik. Zlatu pouzivam na hlinik len ked potrebujem zvarit nejake uplne drobnosti ..


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma, Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200 3w1 IGBT PFC PLASMA, Dnipro M SAB 210,
Speedglas 9100XX, Kowax KWX820 ARC+, Bomar STG 120, Kompresor Parkside PKO 400 B2, Profi3Dmaker, Ender 3 PRO, pieskovaci box Lincos 110L, klima Whirlpool PACW12CO :-)
https://lnk.sk/pE05 - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#129 21-11-2020 18:31:42

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater: ano, dám tam normální plech na ten stůl a uvidí se.

Výrobce: nikdy jsem ji nezkusil, jelikož ji nemám. Ale možná vemu nějaký kus na zkoušku jak to s tím půjde.

Online

 

#130 21-11-2020 19:46:36

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

A to je přesně to co pořád píšu (nejen tady) - pořádná kostra... A k tomu kvalitní elektrody.. ne z alíka...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#131 21-11-2020 21:54:13

E-Ryc
Člen
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 55

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

A jak se pozna "kvalitni elektroda"? Cili ze to prodejce nebere od stejneho Cinana, jen ve velkem?

Offline

 

#132 21-11-2020 23:23:59

Discovera
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 07-06-2009
Příspěvky: 1056
Web

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

No z Aliku nebo Ebayka ti hlavně dojdou elektrody jako z praku  prohnutý...to mluví za vše... a jak píše Rellik...kostra dělá sakra divy a to je základ! Dokonce i u nové svařečky řikám jako první vyměnit pořadné kleště. Když za mnou přijde mlaďoch co si koupí  Ideala 212ku a nasraný, že to nesvařuje a já jen hodím své "zamáky" a prsknu mu lajnu na jakel a mu spadne brada. I tohle shazuje mašinu u zákazníků.

Offline

 

#133 22-11-2020 09:21:43

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Ja mám z Ali elektrody a vše jsou krásně rovný. Žádný prohnutí nebo poškozený. V obchodech vidím právě většinou taky elektrody z Číny.

Online

 

#134 22-11-2020 10:35:20

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1217

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tom_ napsal(a):

Famater: ano, dám tam normální plech na ten stůl a uvidí se.

Výrobce: nikdy jsem ji nezkusil, jelikož ji nemám. Ale možná vemu nějaký kus na zkoušku jak to s tím půjde.

Tak si jí ani nekupuj. Zelený jsou původní elektrody na AC, když se ještě nedělaly ty legovaný.  Kromě nižšího zatížení maj tu nectnost, že udělaj mnohem větší kalotu, než ty legované. Což pravděpodobně souvisí s tím menším zatížením.
Já používám dva typy: červenou na DC a světle modrou na AC.

Offline

 

#135 22-11-2020 10:55:36

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2321

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Nejlepší máš zlatou a máš klid je na vše ,nebo šedou. Také dobrá a na vše.  Jinak kalotu máš takovou jakou si nadstavíš. Jak nadstavuješ sílu voframu  tak to není folfram ale kalota . Síla folframu  při svařováni není důležita . To musíš vědět sám  od -do jakou sílu potřebuješ. Mašinu to nezajíma.

Offline

 

#136 22-11-2020 11:42:48

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

pafik1605: Svetle modrou mam (2% lanthan ) a s ni to nefungovalo vubec. Jakmile jsem prehodil na zlatou, tak rozdil byl obrovsky. S tou modrou se tomu oblouku nechtelo vubec.

pat : pouzivam zlatou, vetsinou 2.4mm .

Online

 

#137 22-11-2020 12:06:23

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3502

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Ty máš Tome stále záhady. Na Al fungují v podstatě všechny elektrody. Protože elektroda při AC více tepeně namáhaná, tak se to řeší u zelené vytvořením "kaloty" která zajistí, stabilitu do určitého proudu tím, že povrch kaloty-t.j. koule více tepla vyzáří. Dnešní inveroty umožní snížit zatížení elektrody zmenšením poměru EP a je možné při použití "legovaných elektrod" používat elektrody broušené do špičky, která se trochu ubrousí, aby ze zatížením špička jen zakulatila. To dává výhodu lépe soustředěného oblouku. elektrody modré a fialové (E3) mají nejvyšší tepelnou odolnost proto se na Al hodně používají. Červené a zlaté mají trochu rychlejší zapálení oblouku a jsou vhodné na tenčí plechy nerez.
Pat má zásadní pravdu v tom, že je zbytečné hledat nějaký zázrak změnou typu elektrody. Nedělat si zbytečně bordel jak v hlavě, tak v šuplíku velkým počtem druhů elektrod.
Závěr: Pokud ti modrá špatně fungovala, tak hledej chybu jinde, než v té elektrodě.

Pro Pata: Není náhodou v návodu na Froníka , že ta tvorba kaloty je jen u zelených (WP)? Myslím, že jsem to tam někde četl.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#138 22-11-2020 12:24:55

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1217

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater napsal(a):

Ty máš Tome stále záhady. Na Al fungují v podstatě všechny elektrody. .... Pat má zásadní pravdu v tom, že je zbytečné hledat nějaký zázrak změnou typu elektrody. Nedělat si zbytečně bordel jak v hlavě, tak v šuplíku velkým počtem druhů elektrod.
Závěr: Pokud ti modrá špatně fungovala, tak hledej chybu jinde, než v té elektrodě......

Správnej závěr. Modrá (světle) má o půl procenta víc té samé legovací přísady, než zlatá. Jestli se dělá i tmavě modrá s jinou přísadou, netuším. Ale je mi to fuck smile.

Offline

 

#139 22-11-2020 19:49:33

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 882

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Šedá se doporučuje jako univerzální. Mě se velmi osvědčila. Snáší i větší zatížení než zelená. Při přechodu
z AC na DC mi stačí nabrousit kalotu do špičky.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#140 22-11-2020 21:16:17

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2321

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater nevím co kdo psal ale já tím vařím pořád a šlape to jak píši. Nedstavíš kalotu  tímže zadáš udaje  po zobrazení  wolframu.  když máš malou kalotu zobrazí se přetíženi wolframu ale to si nevšímej  přeci víš co tam máš  za jehlu. Já jsem to konzultoval s aplikačním technikem od Froniku. Není to z mé hlavy ale opravdu to šlape.

Offline

 

#141 22-11-2020 21:24:30

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2321

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Ještě poznatek  kolega vařil na F  MW2200 opálena jehla a takové divné zvuky  jako vaření bez argonu já jsem vzal hořák z moji mašiny a klid  tak se přehodil jiný vlastně třetí hořák a také pohoda  no tak ten co dělal bordel leží něde v šuplíku někdy se juknu čím to bylo  ale asi volná kleština nebo něco tového  špatně poskládany  možná spadla hadička v rukojeti

Offline

 

#142 23-11-2020 07:20:15

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Hoši neplantajte sem Froniusy. Ty JET tigy nemají možnost nastavení průměru elektrody, takže tohle je naprosto nepodstatné... Jinak to jde nastavit naprosto normálně i bez toho... (Balance 25-30% u JET TIG)
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3218_img_20201107_160058.jpg

EDIT: Větší foto... https://photos.app.goo.gl/B4cZ8bWUQ6GfPVDe8

Editoval Rellik (23-11-2020 07:21:56)


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#143 23-11-2020 08:08:59

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3502

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tady zopakuji fotku elektrod na Al:
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3584_elektrody.jpg
Pate, mě je jasné že když máš praxi, tak si to v hlavě zkoriguješ.  Já zrovna jako Rellik nemám možnost nastavení průměru elektrody. Někdy, po nabroušení zajíždím elektrodu tím, že změním balance trochu do plusu. Hlavně při větších proudech, aby se v průběhu sváření neměnil tvar špičky.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#144 23-11-2020 14:54:10

Tom_
Člen
Místo: Těšínsko
Registrovaný: 10-01-2018
Příspěvky: 442

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Konecne jsem se zase dostal k nejakymu svareni jiz svarenych zbytku. Pedal nastesti jiz funguje a je to znat hlavne na te regulaci proudu behem svareni. Neni to sice uplne jak bych si predstavoval, ale dulezite je, ze se to hybe smerem dopredu.
Zkusim koupit kostřící pásky a ukostřit i konstrukci stolu spolu s deskou.

https://www.imgup.cz/images/2020/11/23/126806063_158212615987415_8304472031570757286_n.jpg

Online

 

#145 23-11-2020 15:51:26

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2321

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tak to jsem nevěděl ,že některé svářečky tuto funkci nemaji. Je to vcelku zásadni u svařováni hliníku  jakou si nadstavíš kalotu. Tak už vím proč některé svary vypadají tak jak vypadají. Tak se omlouvám

Offline

 

#146 23-11-2020 16:03:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3502

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Tak to bohužel ale není.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#147 23-11-2020 17:33:03

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1217

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

pat napsal(a):

Tak to jsem nevěděl ,že některé svářečky tuto funkci nemaji....

Spíš je to tak, že většina svářeček jí nemá.
Zajímalo by mě, co to nastavení obnáší, protože jsem nikde nenašel, jaké parametry (kromě proudu) ovlivňují velikost kaloty. Čištění je parametr, který na ní má samozřejmě vliv, ale je to parametr, který se nastavuje z jiného důvodu.
Tom: no vidíš, to už se dá použít smile

Editoval pafik1605 (23-11-2020 17:34:31)

Offline

 

#148 23-11-2020 18:08:00

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2321

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater   co není? Daleko přesnější vedení oblouku. Když vaříš jen plechy k sobě pak je to jedno  jak jsi v koutě ne li ve štěrbině pak to tak jedno není hlavně u tenkých plechu

Offline

 

#149 23-11-2020 19:21:40

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3502

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Pafíku, tam se zadává průměr elektrody. Protože froník předpokládá, že se jedná o zelenou, tak hlídá podle nějaké tabulky maximální proud.
Migatronik (musel bych se podívat který typ) to má zase jinak. Ten předpokládá, že tam máš šedou a podle průměru elektrody, který zadáš mění balanci podle skutečného proudu tak, aby ti ta elektroda neukápla. Když použiješ jinou, tak musíš udělat korekci.
A tak by se našly u různých svářeček různé přístupy konstruktérů. Také balance u Froníka neznamená, že při nastavení 0 je balance 50/50%, ale jen 35%. Podobně to má myslím i alfa. A pak se domlouvejme!
A co se týká té kaloty, je to  nutné zlo při svařování AC. Protože je elektroa tepelně více zatěžovaná, kdyby zůstala špičatá, tak by teplota stoupala až by se utavila. Příroda to zařídila tak, že s rostoucí teplotou se začíná elektroda tavit a vzniká kulička, která s zvětší tak, že se teplo, které se vyvine na elektrodě, vyzáří. Kulička má větší povrch kterým vyzařuje teplo do okolí. A to tak, že až hubice zčervená. Ta kulička, odborně kalota se zvětší tak, aby se dosáhlo rovnováhy mezi teplem na elektrodě vyvinutým a povrchem té kaloty vyzářeným. Má to svou mez, kdy už se kulička zvětší natolik, že ji už dál vnitřní síly neudrží a upadne. Nejdřív se začne podivně kroutit a pak "prsk! Pro sváření, tedy ovládání oblouku je ideální špička. Ale ta u AC moc nevydrží. U "legovaných" elektrod, které snesou větší zatížení se vytvoří jen malá kalota, menší než u čistého wolframu. Nejlepší pro ovládání oblouku je když se kujička nevytvoří, když se konec elektrody jen zaoblí. Proto je dobré jít tomu trochu naproti tím, že se špička ubrousí do "komolého kužele". Velikost ubroušení je věcí zkušenosti.
Tolik můj pohled na tuto záležitost.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#150 Včera 09:55:19

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1217

Re: Tipy, rady a konzultace ke sváření hliníku

Famater: Aha, takže konstruktéři u Froniusu cosi předpokládají a podle toho se hlídá proud.
EWM má taky nastavení průměru elektrody, ale je to totožné pro AC i DC a říkají k tomu, že to je optimalizace pro zapálení oblouku. Jakej typ elektrody, to jsem v návodu nenašel. O nějaké další korekci čehokoliv se u tohodle parametru nezmiňují.
Ale včera jsem konečně přišel na to, jak se u nich nastavuje pulzování. Teda ne že bych to neuměl zapnout, ale jejich logiku. Oni to nemaj jako ostatní; kde nastavíš horní proud, dolní proud, kmitočet a střídu. Jejich logika je něco jako reverzní polská logika u raných vědeckých kalkulaček HP smile.  Navíc si jeden proud v mašině počítaj sami z těch nastavených; ten spodní. Tři roky mi trvalo, než jsem měl čas nad tím trochu bádat a nastavováním různých parametrů z jednoho kraje do druhého zjistit, jak to vlastně ti germáni mysleli smile.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2020


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS