SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
To je stara fotka, mel jsem 4 sekundy a ted mam 6 a elektroda je stribrna. No je to kovovy stul, ale je na tom nejaky original nastrik proti korozi. Je to od kolegy z fabriky. Je to takova 1cm tlusta ocelova deska.
Offline
Nástřik, nenástřik musí to být dokonale vodivě spojené a v místech styku svařence přenést svařovací proud bez podstatného úbytku napětí. Pokud to ten nástřik nedokáže, tak buď musí pryč, nebo na to dej plech. Myslím si, že ti to udělalo už dost problémů.
Offline
Tom a zelenu elektrodu si na hlinik este neskusal? Lebo ta je priamo na hlinik. Zlatu pouzivam na hlinik len ked potrebujem zvarit nejake uplne drobnosti ..
Offline
Famater: ano, dám tam normální plech na ten stůl a uvidí se.
Výrobce: nikdy jsem ji nezkusil, jelikož ji nemám. Ale možná vemu nějaký kus na zkoušku jak to s tím půjde.
Offline
A to je přesně to co pořád píšu (nejen tady) - pořádná kostra... A k tomu kvalitní elektrody.. ne z alíka...
Offline
A jak se pozna "kvalitni elektroda"? Cili ze to prodejce nebere od stejneho Cinana, jen ve velkem?
Offline
No z Aliku nebo Ebayka ti hlavně dojdou elektrody jako z praku prohnutý...to mluví za vše... a jak píše Rellik...kostra dělá sakra divy a to je základ! Dokonce i u nové svařečky řikám jako první vyměnit pořadné kleště. Když za mnou přijde mlaďoch co si koupí Ideala 212ku a nasraný, že to nesvařuje a já jen hodím své "zamáky" a prsknu mu lajnu na jakel a mu spadne brada. I tohle shazuje mašinu u zákazníků.
Offline
Ja mám z Ali elektrody a vše jsou krásně rovný. Žádný prohnutí nebo poškozený. V obchodech vidím právě většinou taky elektrody z Číny.
Offline
Tom_ napsal(a):
Famater: ano, dám tam normální plech na ten stůl a uvidí se.
Výrobce: nikdy jsem ji nezkusil, jelikož ji nemám. Ale možná vemu nějaký kus na zkoušku jak to s tím půjde.
Tak si jí ani nekupuj. Zelený jsou původní elektrody na AC, když se ještě nedělaly ty legovaný. Kromě nižšího zatížení maj tu nectnost, že udělaj mnohem větší kalotu, než ty legované. Což pravděpodobně souvisí s tím menším zatížením.
Já používám dva typy: červenou na DC a světle modrou na AC.
Offline
Nejlepší máš zlatou a máš klid je na vše ,nebo šedou. Také dobrá a na vše. Jinak kalotu máš takovou jakou si nadstavíš. Jak nadstavuješ sílu voframu tak to není folfram ale kalota . Síla folframu při svařováni není důležita . To musíš vědět sám od -do jakou sílu potřebuješ. Mašinu to nezajíma.
Offline
pafik1605: Svetle modrou mam (2% lanthan ) a s ni to nefungovalo vubec. Jakmile jsem prehodil na zlatou, tak rozdil byl obrovsky. S tou modrou se tomu oblouku nechtelo vubec.
pat : pouzivam zlatou, vetsinou 2.4mm .
Offline
Ty máš Tome stále záhady. Na Al fungují v podstatě všechny elektrody. Protože elektroda při AC více tepeně namáhaná, tak se to řeší u zelené vytvořením "kaloty" která zajistí, stabilitu do určitého proudu tím, že povrch kaloty-t.j. koule více tepla vyzáří. Dnešní inveroty umožní snížit zatížení elektrody zmenšením poměru EP a je možné při použití "legovaných elektrod" používat elektrody broušené do špičky, která se trochu ubrousí, aby ze zatížením špička jen zakulatila. To dává výhodu lépe soustředěného oblouku. elektrody modré a fialové (E3) mají nejvyšší tepelnou odolnost proto se na Al hodně používají. Červené a zlaté mají trochu rychlejší zapálení oblouku a jsou vhodné na tenčí plechy nerez.
Pat má zásadní pravdu v tom, že je zbytečné hledat nějaký zázrak změnou typu elektrody. Nedělat si zbytečně bordel jak v hlavě, tak v šuplíku velkým počtem druhů elektrod.
Závěr: Pokud ti modrá špatně fungovala, tak hledej chybu jinde, než v té elektrodě.
Pro Pata: Není náhodou v návodu na Froníka , že ta tvorba kaloty je jen u zelených (WP)? Myslím, že jsem to tam někde četl.
Offline
Famater napsal(a):
Ty máš Tome stále záhady. Na Al fungují v podstatě všechny elektrody. .... Pat má zásadní pravdu v tom, že je zbytečné hledat nějaký zázrak změnou typu elektrody. Nedělat si zbytečně bordel jak v hlavě, tak v šuplíku velkým počtem druhů elektrod.
Závěr: Pokud ti modrá špatně fungovala, tak hledej chybu jinde, než v té elektrodě......
Správnej závěr. Modrá (světle) má o půl procenta víc té samé legovací přísady, než zlatá. Jestli se dělá i tmavě modrá s jinou přísadou, netuším. Ale je mi to fuck .
Offline
Šedá se doporučuje jako univerzální. Mě se velmi osvědčila. Snáší i větší zatížení než zelená. Při přechodu
z AC na DC mi stačí nabrousit kalotu do špičky.
Offline
Famater nevím co kdo psal ale já tím vařím pořád a šlape to jak píši. Nedstavíš kalotu tímže zadáš udaje po zobrazení wolframu. když máš malou kalotu zobrazí se přetíženi wolframu ale to si nevšímej přeci víš co tam máš za jehlu. Já jsem to konzultoval s aplikačním technikem od Froniku. Není to z mé hlavy ale opravdu to šlape.
Offline
Ještě poznatek kolega vařil na F MW2200 opálena jehla a takové divné zvuky jako vaření bez argonu já jsem vzal hořák z moji mašiny a klid tak se přehodil jiný vlastně třetí hořák a také pohoda no tak ten co dělal bordel leží něde v šuplíku někdy se juknu čím to bylo ale asi volná kleština nebo něco tového špatně poskládany možná spadla hadička v rukojeti
Offline
Hoši neplantajte sem Froniusy. Ty JET tigy nemají možnost nastavení průměru elektrody, takže tohle je naprosto nepodstatné... Jinak to jde nastavit naprosto normálně i bez toho... (Balance 25-30% u JET TIG)
EDIT: Větší foto... https://photos.app.goo.gl/B4cZ8bWUQ6GfPVDe8
Editoval Rellik (23-11-2020 07:21:56)
Offline
Tady zopakuji fotku elektrod na Al:
Pate, mě je jasné že když máš praxi, tak si to v hlavě zkoriguješ. Já zrovna jako Rellik nemám možnost nastavení průměru elektrody. Někdy, po nabroušení zajíždím elektrodu tím, že změním balance trochu do plusu. Hlavně při větších proudech, aby se v průběhu sváření neměnil tvar špičky.
Offline
Konecne jsem se zase dostal k nejakymu svareni jiz svarenych zbytku. Pedal nastesti jiz funguje a je to znat hlavne na te regulaci proudu behem svareni. Neni to sice uplne jak bych si predstavoval, ale dulezite je, ze se to hybe smerem dopredu.
Zkusim koupit kostřící pásky a ukostřit i konstrukci stolu spolu s deskou.
Offline
Tak to jsem nevěděl ,že některé svářečky tuto funkci nemaji. Je to vcelku zásadni u svařováni hliníku jakou si nadstavíš kalotu. Tak už vím proč některé svary vypadají tak jak vypadají. Tak se omlouvám
Offline
Tak to bohužel ale není.
Offline
pat napsal(a):
Tak to jsem nevěděl ,že některé svářečky tuto funkci nemaji....
Spíš je to tak, že většina svářeček jí nemá.
Zajímalo by mě, co to nastavení obnáší, protože jsem nikde nenašel, jaké parametry (kromě proudu) ovlivňují velikost kaloty. Čištění je parametr, který na ní má samozřejmě vliv, ale je to parametr, který se nastavuje z jiného důvodu.
Tom: no vidíš, to už se dá použít
Editoval pafik1605 (23-11-2020 17:34:31)
Offline
Famater co není? Daleko přesnější vedení oblouku. Když vaříš jen plechy k sobě pak je to jedno jak jsi v koutě ne li ve štěrbině pak to tak jedno není hlavně u tenkých plechu
Offline
Pafíku, tam se zadává průměr elektrody. Protože froník předpokládá, že se jedná o zelenou, tak hlídá podle nějaké tabulky maximální proud.
Migatronik (musel bych se podívat který typ) to má zase jinak. Ten předpokládá, že tam máš šedou a podle průměru elektrody, který zadáš mění balanci podle skutečného proudu tak, aby ti ta elektroda neukápla. Když použiješ jinou, tak musíš udělat korekci.
A tak by se našly u různých svářeček různé přístupy konstruktérů. Také balance u Froníka neznamená, že při nastavení 0 je balance 50/50%, ale jen 35%. Podobně to má myslím i alfa. A pak se domlouvejme!
A co se týká té kaloty, je to nutné zlo při svařování AC. Protože je elektroa tepelně více zatěžovaná, kdyby zůstala špičatá, tak by teplota stoupala až by se utavila. Příroda to zařídila tak, že s rostoucí teplotou se začíná elektroda tavit a vzniká kulička, která s zvětší tak, že se teplo, které se vyvine na elektrodě, vyzáří. Kulička má větší povrch kterým vyzařuje teplo do okolí. A to tak, že až hubice zčervená. Ta kulička, odborně kalota se zvětší tak, aby se dosáhlo rovnováhy mezi teplem na elektrodě vyvinutým a povrchem té kaloty vyzářeným. Má to svou mez, kdy už se kulička zvětší natolik, že ji už dál vnitřní síly neudrží a upadne. Nejdřív se začne podivně kroutit a pak "prsk! Pro sváření, tedy ovládání oblouku je ideální špička. Ale ta u AC moc nevydrží. U "legovaných" elektrod, které snesou větší zatížení se vytvoří jen malá kalota, menší než u čistého wolframu. Nejlepší pro ovládání oblouku je když se kujička nevytvoří, když se konec elektrody jen zaoblí. Proto je dobré jít tomu trochu naproti tím, že se špička ubrousí do "komolého kužele". Velikost ubroušení je věcí zkušenosti.
Tolik můj pohled na tuto záležitost.
Offline
Famater: Aha, takže konstruktéři u Froniusu cosi předpokládají a podle toho se hlídá proud.
EWM má taky nastavení průměru elektrody, ale je to totožné pro AC i DC a říkají k tomu, že to je optimalizace pro zapálení oblouku. Jakej typ elektrody, to jsem v návodu nenašel. O nějaké další korekci čehokoliv se u tohodle parametru nezmiňují.
Ale včera jsem konečně přišel na to, jak se u nich nastavuje pulzování. Teda ne že bych to neuměl zapnout, ale jejich logiku. Oni to nemaj jako ostatní; kde nastavíš horní proud, dolní proud, kmitočet a střídu. Jejich logika je něco jako reverzní polská logika u raných vědeckých kalkulaček HP . Navíc si jeden proud v mašině počítaj sami z těch nastavených; ten spodní. Tři roky mi trvalo, než jsem měl čas nad tím trochu bádat a nastavováním různých parametrů z jednoho kraje do druhého zjistit, jak to vlastně ti germáni mysleli .
Offline