SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 18-03-2008 03:58:06

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

to admin: stavba domaceho AC TIG ma zaujala. Podla clanku

http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? … 2007072701

ste jeho stavbu (tiez narychlo) skusali tiez. Na akej urovni sa vsak (aj ked ste poznamenal ze nebudete komentovat) da takto zbuchanou TIGovackou zvarat hlinik? Najviac ma zaujmaju parametre vplyvajuce na pevnost zvaru (dosiahnutelna cistota, porovitos, prievar...) estetika ma az tak netrapi. Nakoniec, brusit sa da vzdy smile
    Neziadam precizne vyjadrenie podlozene testamy, potesil by ma aj Vas teoreticky, empiricky odhad/predpoklad, co by sa s takehoto typu konstrukcie dalo poriesit za nejakych 15000Kc, ked by sa napr. doladila stabilita obluka, HF zapalovanie a pod. Napriklad, je mozne aspon v nejakom zmysle mozne porovnat tejto AC TIG s DC/AC TIG na urovni 45tis?
   Je mozne povedat ze svojim AC charakterom je aj na kolene postavena AC TIG lepsia ako akakolvek nepulzna MIGovacka?
   Mnohokrat som totiz zazil situaciu, ze kvalita zvaru sa davala za vinu zvarovaciemu zariadeniu a zanedbali sa zvaracove schopnosti a cit. Narazam na to, ze keby "15papierove baubau AC TIG" bolo teoreticky schopne urobit pevnostne zodpovedny zvar, a absencia nastavovanie parametrov, ktore sa za tieto peniaze urobit nedaju (pomer amplitud, frekvencia, pocet impulzov...), by sa ciastocne vykompenzovala tvrdohlavostou smile a usilim zavaraca, tak potom je to idealna investicia pre garaz, nie? Dakujem

Offline

 

#27 21-03-2008 11:43:16

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Tak to je otázka do pranice... Už nad tím přemýšlím tři dny smile Ale hlavní je momentální nedostatek času. Vrátím se k odpovědi později. Snad o víkendu.

Offline

 

#28 25-03-2008 15:40:44

Pepa Z.
Člen
Místo: VUT v Brně, FSI, ÚMVI, OKM
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 28

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

A taky trochu pro jasnovidce. Nejlepší je opravdu provést srovnávací testy obou typů zařízení. Takže klasika, příčná zkouška tahem svarového spoje, lámavost svaru (tříbodový ohyb), makro, hodnocení porezity a DAS pomocí obrazové anylýzy. Pokud by o tohle byl opravdu zájem což asi zůstane pouze u akademické debaty tak u nás není problém tyhle testy provést na připravených zk. tělesech.

Offline

 

#29 25-03-2008 22:08:33

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

To vůbec není špatný nápad. Problém ale asi bude v čase. Jako vždycky. Přesto nad tím budu ještě chvíli uvažovat.

Offline

 

#30 26-03-2008 23:23:43

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

low-end zariadenie, male rozpocty, vyrobok "kusovka", si casto musia vystacit s "low-end pristupom". Keby som zvazoval vyrobit aspon malu seriu, bolo by to ine kafe. Pokial ale cenu jedneho kusu nechem slusnymi testami zdvojnasobit, musim si vystacit aj s nezavaznym nazorom cloveka znaleho, ktory pri tom bol smile.  Mne by stacil len hruby opis napr.:
-zvaranie nemozne,
-zvaranie na hranici pouzitelnosti pretoze napr zvar penii, necisti sa, nie je mozne tymto riesenim dosiahnut spolahlivy obluk a pod...
-zvar umerne trpezlivosti zvaraca pevny, avsak nepohladny,
-zvar by mohol byt pevny pri vacsich hrubkach, kde je mozne vnasanim vacsieho mnozstva tepla vynutit hlbsi prievar, avsak nemozne zvarit tenke plechy,
-zvaranie ktore ma predpoklady dosiahnut viac parametrov na uspokojivej urovni,
-ne/dosiahnutelna citliva regulacia vnasaneho tepla (tenke plechy).
-mechanizmus "samocistenie versus chladenie elektrody" by mal byt zachovany...a pod.

  Pochopim ak sa nic s toho neda predpokladat. Asi by bolo zaujimave oslovit pana ktory s tym zacal, vsak?

Aj tak dakujem

Offline

 

#31 02-04-2008 12:10:28

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Tak jsem to vymyslel. Odpovím formou článku. Dostal se mi pod ruku další "primitivoTIG AC". Nemůžu napsat "BauBauTIG", protože jako základ slouží masivní svářecí trafo JS90. Už jsme s tím včera svařovali. Dnes budeme pokračovat a připravím pokračování toho článku, ve kterém se budu zamýšlet i nad tou užitnou hodnotou. Tedy to, čemu jsem se chtěl původně vyhnout.... smile

Offline

 

#32 03-04-2008 12:26:30

Pepa Z.
Člen
Místo: VUT v Brně, FSI, ÚMVI, OKM
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 28

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Super. Díky ti Admine. Už se těším. A nezapomeň přiložit fota provedených pokusných svarů a reálného zapojení toho zdroje.

Offline

 

#33 03-04-2008 16:47:45

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

parada, tiez sa tesim smile

Offline

 

#34 06-04-2008 20:17:13

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Pepo Z. co kdybysme to teda vyzkoušeli? Myslím ty zkoušky svarů u vás. Alespoň zkoušku tahem. Viděl bych to na tupý svar na plechu typu AlMg tl. 3-5 mm. Svar provedený továrním AC TIGem a a BauBau AC TIGem. Jaké velikosti by měly zkušební vzorky mít, aby jste je mohli otestovat?

Offline

 

#35 07-04-2008 13:33:29

Pepa Z.
Člen
Místo: VUT v Brně, FSI, ÚMVI, OKM
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 28

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Není problém. Dle ČSN EN 895 by pro tuto tloušťku plechu měla být šířka svařených pásů 25 mm, délka pásů stačí 200 mm. Dle normy  bude lepší udělat delší závar (stačí 100 mm) a vyříznout 2 až 3 pásy zprostřed (start a ukončovací kráter se dává pryč. Je vhodné mít rozšířené konce zk. tyčí aby se to trhalo v pracovní části a ne v samosvorných upínačích (tvar psí kost). Jsem opravdu zvědav jestli vyhoví a lom bude v základním materiálu a ne ve svaru nebo v TOO. Pro doladění detailů mě kontaktuj na mail.

Offline

 

#36 07-04-2008 14:17:51

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Super. Zavaříme vzorky a ozvu se na mail. Ale bude to nejdříve za týden. Jsou důležitější věci smile

Offline

 

#37 16-04-2008 16:48:43

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

PEPA.Z. : Tak už se na tom pracuje. Dnes jsme udělali vzorky BauTIGEM a zítra chceme svařovat továrním TIGem (máme k dispozici GAMU 200 AC/DC). Tloušťka materiálu je 2 mm.

Pošlete mi na e-mail adresu kam to pak mám zaslat, ju?

Offline

 

#38 17-04-2008 11:20:21

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

takze minimalne "nejako" to ide smile .Som zvedavy na vysledok

Offline

 

#39 17-04-2008 11:26:51

Bohouš
Člen
Registrovaný: 15-06-2007
Příspěvky: 325

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

To Admin: Nechcete ty plechy nejdříve vyfotit a zveřejnit je než je pošlete? Taky jsem docela napnutej, jak to vaří.....


Svářeč (lepič) amatér MMA, MAG, TIG
KS 250R, KITIn 165, Gude 145+HFU 400
Maximal 2005 (MAG); TIG AC/DC 200A P
Plasma Berlan BPS40, autogen

Offline

 

#40 17-04-2008 16:02:11

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Jasně, že to vyfotím smile

Offline

 

#41 04-05-2008 17:30:32

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

zatial nic nove?

Offline

 

#42 06-05-2008 19:01:55

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Zatím se toho moc neudálo. Majitel "BauTiga" se totiž trochu zalekl důležitosti úkolu a odnesl si ho domů na "dopilování" smile Ale příští týden už by měl být zpět u nás. Naštěstí máme nafoceno jak to vypadalo původně, takže o to nepřijdete. Budou to navíc prý jen kosmetické změny.

Sice jsme svařili několik vzorků, ale ještě si na to pozveme TIG AC profíka.

Offline

 

#43 12-05-2008 21:29:31

AlbHert
Člen
Registrovaný: 18-03-2008
Příspěvky: 6

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

ono zase, ked "dopilovane" stale este niekde pod sumu 15-17tis je aj tak menej ako polovica za najlacnejsiu AC-TIG masinu. Ci su aj vlastnosti polovicne, to uz je ina otazka smile (ktora ma zaujima)

Offline

 

#44 13-05-2008 12:35:17

Pepa Z.
Člen
Místo: VUT v Brně, FSI, ÚMVI, OKM
Registrovaný: 02-08-2007
Příspěvky: 28

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Ahoj. Taky mám doma jeden nevyužitý svařovací transformátor (2f, 60-180 A) takže bych se do přestavby rád pustil ale čekám až to za mě někdo doladí abych to mohl jen sprostě okopčit. Ta investice je na dnešní poměry minimální a výsledek vypadá docela slibně. Jen bych chtěl upozornit všechny rádoby opraváře a ladiče motocyklů že svařování a opravy rámů je dost ošemetná záležitost a to by chtělo asi už profi stroj a hlavně fůru zkušeností.

Offline

 

#45 11-10-2008 23:10:24

lt-pek
Člen
Registrovaný: 17-02-2008
Příspěvky: 26

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Ak sa da zverejnit postup na stavbu TIG  s trafka. Mna len tak napodlo /som iba zvedavy/ co bo sa stalo taka mala prstavbva  len TIG AC napijit natvrdo na trafko /ved je AC/ na - horak s vol.elektrodou /zapalovat naskrabnutim / a + na kostru. Ja som len zamicnik mozna je to blbost?

Offline

 

#46 13-10-2008 16:58:47

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

It-pek a tento článek je o čem? Já myslel, že to je přesně to, co uvádíš. Nebo ne?

Je tam jen malá změna: ten ionizátor na HF zapalování je tam nutný. Ono totiž při použití trafa na síťové frekvenci 50Hz nejen, že nejde naškrábnout oblouk, ale po zapálení bez běžícího ionizátoru zhasíná. Takže HF musí v tomto případě běžet neustále i při svařování.

Offline

 

#47 16-10-2008 22:12:52

lt-pek
Člen
Registrovaný: 17-02-2008
Příspěvky: 26

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Este len tak pre autora ake trafo pouzil ked som sa na fore docital ze je pri metode TIG AC treba napatie okolo 90V a tie hoby maju do 50V. Potom vraj nejde zapalit obluk vobec.za odpove dik

Offline

 

#48 19-10-2008 11:33:49

MiraGSX
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 03-08-2008
Příspěvky: 476

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Zdravím, chtěl jsem se jen informovat jestli ty zkoušky pevnosti svarů proběhly a jaké byly výsledky?

Díky


ISTP Kutil
WSME-200A AC/DC TIG; KITin 170 TIG LA; SioMIG 351
svářecí kabely do 160A; TIG hořák ESAB BTF 150 a ZHT-315 + čína (unknown); P600e

Offline

 

#49 02-11-2008 20:58:24

admin
Administrator
Registrovaný: 07-06-2006
Příspěvky: 1152
Web

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Neproběhly, neb nejsou zavařeny vzorky. Majitel Bautiga jej stále nedonesl, byť prý už zase svařuje. Přiznám se, že to usnulo, ale pokusím s s tím něco udělat.

Offline

 

#50 04-11-2008 12:48:51

soda
Člen
Registrovaný: 04-11-2008
Příspěvky: 14

Re: Čím svářet hliník bez použití Tigu AC/DC ?

Admin: Taky by me ty testy svaru moc zajimaly, neb jsem se stal hrdym majitelem AC TIGu :-)) Puvodni svarecku 110A jsem vyztuzil MOTem, kvuli zvyseni napeti na prazdno, ionizatorem z feritovyho trafa z telky se svickou coby jiskristem (indukovani do sekundaru svareciho trafa je podle me fakt zbesila metoda), dokonce par relatek co resej predfuk a dofuk. Na testy rad ZAPUJCIM, vari to dle myho nazoru hezky, ale srovnani pevnosti svaru udelanyho profi masinou by mohlo byt fakt zajimavy.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS