SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 04-11-2008 23:33:43

mtajovsky
Člen
Registrovaný: 28-10-2008
Příspěvky: 17

Re: Svařování litiny

Jsem ve svařování laik. Kdysi jsem četl postup pro svařování litiny. Zaujala mě tam jedna drobnost. Doporučovali prasklinu v odlitku na obou stranách ukončit ještě před svařováním vyvrtanými dírami s průměrem kolem 4-5 mm. Tím se prý zabrání šíření trhliny vlivem pnutí při svařování.

Offline

 

#27 05-11-2008 07:27:31

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Protože nikdy nejde přesně určit, kde končí v litině trhlina (nevidíme necelistvost na molekulární a atomární úrovni), řeší se to vyvrtáním dírky přes celý profil a předpokládá se, že jsme tím konec trhliny ošetřili. Při svařování se kolem ohřátého místa vyskytují značná napětí, která by mohla případný konec trhliny posouvat dál.  O samotném svařování litin si můžete přečíst v článku "Svařování litiny v příkladech" v rubrice SVAR INFO.

Offline

 

#28 17-12-2008 21:57:24

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2751

Re: Svařování litiny

Měl bych taky dotaz na svařování litiny. Mám doma starší kuchyňský pecek s litinovým kruhovým roštem  a takovým zobáčkem, co pasuje do dorazu na litinovém protikusu. Používá se na podzim na přitápění, spalování nasekaného chrastí ze zahrady, v zimě se v něm přitápí uhlím a v případě potřeby vaří nějaké větší věci. Stářím se rošt opotřeboval, takže zobáček - plocha asi 15x15 mm se obrousil a rošt propadává. A taky rošt kolem celého obvodu je příliš volný a uhlíky hodně propadávají do popela. Potřeboval bych za prvé na čelní stěnu zobáčku přivařit aspoň několik milimetrů silnou vrstvu a za druhé totéž i po obvodu toho roštu, bajočko to je průměr 15 cm. Návar musí vydržet rázy při prosévání popela do popelníku a sklápění roštu a trvalejší vysokou teplotu při topení uhlím až červeného žáru. Jakým materiálem obecně by to bylo nejvhodnější navařit, ať vím, co mám po svářečích chtít a jak by to asi bylo náročné finančně?  Preferuji levnější řešení, i za cenu opakované opravy po nějaké stovce hodin topení  v pecku.

Offline

 

#29 17-12-2008 22:40:07

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3497

Re: Svařování litiny

Rošty do kamen se odlévají z litiny, která sice velmi dobře snáší vysokou provozní teplotu, ale je prakticky díky obsahu uhlíku nesvařitelná. Je sice možné se pokusit při vysokém předehřevu až na 400 st. C udělat potřebné návary bronzovou elektrodou s navařováním po 20 mm kouskách a pak nechat velmi pomalu schladnout v izolačním zábalu. Ale nutno říci, že šance na dlouhodobou životnost je malá a rošt po takové opravě často popraská a je stejně na vyhození. Lepším řešením je nechat si ve slévárně odlít nový rošt i s potřebnými rozměrovými úpravami. A cena bude srovnatelná se dvěma opravami u svářeče. Před pár léty jsem vyráběl svařované rošty místo litinových ze žáruvzdorného materiálu. Cena za materiál, jeho dělení plazmou a následné svaření příslušnými elektrodami byla řádově v tisících Kč. Jen pro zajímavost - kruhový otočný rošt do kamen Ficoterm jsem z nouze svařil z obyčejné kulatiny 12 mm na jednu zimu a je v provozu u kamaráda na chatě minimálně 10 let. smile

Offline

 

#30 18-12-2008 09:44:34

Zelenej
Člen
Místo: Humpolec
Registrovaný: 08-05-2007
Příspěvky: 176

Re: Svařování litiny

Ahoj musím se přidat taky jsem stál před problémem praskélho litinového roštu do kotle Dakon který je dělený na dvě části. Přitom samostatně se koupit nedají a celý nový stojí asi 2.000,- vyřešil jsem obyčejným materiálem žádnej žáruvzdornej obyčejná šestka s žebrem proti ohýbaní a na autogenu vypálené díry a bez problému slouží druhou zimu... smile

Offline

 

#31 18-12-2008 14:06:40

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Radim napsal(a):

Měl bych taky dotaz na svařování litiny. Mám doma starší kuchyňský pecek s litinovým kruhovým roštem  a takovým zobáčkem, co pasuje do dorazu na litinovém protikusu. Používá se na podzim na přitápění, spalování nasekaného chrastí ze zahrady, v zimě se v něm přitápí uhlím a v případě potřeby vaří nějaké větší věci. Stářím se rošt opotřeboval, takže zobáček - plocha asi 15x15 mm se obrousil a rošt propadává. A taky rošt kolem celého obvodu je příliš volný a uhlíky hodně propadávají do popela. Potřeboval bych za prvé na čelní stěnu zobáčku přivařit aspoň několik milimetrů silnou vrstvu a za druhé totéž i po obvodu toho roštu, bajočko to je průměr 15 cm. Návar musí vydržet rázy při prosévání popela do popelníku a sklápění roštu a trvalejší vysokou teplotu při topení uhlím až červeného žáru. Jakým materiálem obecně by to bylo nejvhodnější navařit, ať vím, co mám po svářečích chtít a jak by to asi bylo náročné finančně?  Preferuji levnější řešení, i za cenu opakované opravy po nějaké stovce hodin topení  v pecku.

Jestliže je rošt volný do litinového protikusu je to typická známka toho, že je materiál afektovaný dlouhodobým působením tepla a zplodin hoření, které prostoupily do materiálu (Litiny) a nastala deformace. Nejvíce destruktivní je síra obsažená v uhlí, která působením žáru prostupuje do litiny a totálně zlikviduje jakoukoli možnost opravy takové litiny svařováním. Nový rošt, pokud praskne mechanickým namáháním opravit lze, použitím niklu, bronzu, nebo slitiny NiCu (MONEL) jako příd. materiálu. To, co zde popisujete zřejmě půjde opravit jen stěží, nebo vůbec. Takže je možnost vyrobit celý rošt z dostupných materiálů, nejlépe žáruvzdorná ocel, nebo nechat na zakázku vyrobit originálně nový z litiny.

Offline

 

#32 20-12-2008 09:14:13

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2751

Re: Svařování litiny

Dík za informace, přesně to myslím, litinový rošt je příliš volný do litinového mezikusu, který i vypadá, jako by trochu uhnul. Dosud jsem si myslel, že to byl nějaký od výroby méně kvalitní odlitek, který se i tak nesešrotoval, ale použil se do levnějšího sporáku. Ovšem ve sporáku se dlouhodobě topilo černým uhlím, používal se kdysi na každodenní vaření, takže to by mohlo být i tou teplotou a sírou.  Takže se nebudu zajímat o nějaké navařování na ten rošt, zatím to jakž takž s úpravami jde, až to nepůjde, tak budu podle možností dělat rošt nový. Zatím to finančně vypadá tak, že až to bude aktuální, seženu obyčejnou pásovinu od oka 30 x 6 nebo podobnou a rošt z ní svařím, ale nevylučuji i rošt z nějakého žáruvzdorného nerezu či rovnou nový odlitek.

Offline

 

#33 10-01-2009 20:44:29

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 945

Re: Svařování litiny

Svařovat starou přepálenou litinu lze také nerezovou elektrodou označovanou dle AWS č. 312.Esab označuje tyto elektrody OK 68.81 a OK 68.82. Musíme však dodržovat některé obecně platné zásady  pro svařování   litiny.Nevybrušovat svar úhlovou bruskou,ale raději drážkovat , vařit po malých částech , temovat, použít předehřev a nakonec nechat cu nejpomaleji chládnout.

Offline

 

#34 01-02-2009 22:14:52

Lůďa
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 22-01-2009
Příspěvky: 13

Re: Svařování litiny

svarovani napsal(a):

šla by litina svařovat ceóčkem? mám doma starý kamna který potřebujou opravyt.
co by teda kto mu bylo potřeba jakej plyn drát a pod.
děkuji za radu.

Našel jsem tohle.alespoň pro info: http://www.chemweld.cz/?p=productsList& … %ED-litiny
Obecné zásady při vaření litiny, ať s předehřevem nebo za studena.

Offline

 

#35 01-02-2009 22:23:42

Lůďa
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 22-01-2009
Příspěvky: 13

Re: Svařování litiny

mtajovsky napsal(a):

Jsem ve svařování laik. Kdysi jsem četl postup pro svařování litiny. Zaujala mě tam jedna drobnost. Doporučovali prasklinu v odlitku na obou stranách ukončit ještě před svařováním vyvrtanými dírami s průměrem kolem 4-5 mm. Tím se prý zabrání šíření trhliny vlivem pnutí při svařování.

Litinu nevrtat, lépe ji vydrážkovat speciální elektrodou. Nebrousit. Použít speciální MMA elektrody s 95proc Ni pr vaření za studena, krátké sváry cca 2 - 4cm podle tloušťky materiálu, nechat pomalu chladnout a po skončeí celé akce ohřát alespoň na 300st.C a pomalinku nechat vychladnout.

Offline

 

#36 03-02-2009 14:17:46

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1073

Re: Svařování litiny

K příspěvku 33:
To bych nedoporučoval, i když spousta prodejců nazývá 312 elektrodou "zlatou" "královskou" atd. a dávají ji na vše, s čím si neví rady. Pokud austenitické elektrody použít na litinu, tak spíš typy 70% Ni a 20% Cr, např. UTP 068 HH, Böhler Fox Nibas 70/20, Thermanit Nicro 82 atd. Ale proč, když je dnes tolik vhodných elektrod speciálně na litinu. Např. UTP 8 nebo Thermanit Nickel A zejména díky pulsujícímu oblouku dobře nalegovávají starou litinu. Ale pokud je to vypálený rošt, tak už to ani není litina, spíš surové železo. Jedinou možností je použít elektrodu na Fe-bázi, např. UTP 81. Ta není svařovací, spíš nalegovávací. Udělá se se návar, nejde to dobře, moc to nedrží, svar je křehký, ale to nevadí. Stejně se obrousí a část legur do základu přešla. Párkrát se to zopakuje a když je už dostatečná vazná vrstva, použije se klasická elektroda pro litinu za studena, např. výše uvedená UTP 8.
Je ale otázka, jestli se to vyplatí. Navíc u roštů bývá jeden problém, už popsaný v nějakém dřívějším článku. A to prostředí se sírou a sírou nasycený materiál. To totiž dost omezuje použití elektrod pro svařování za studena. Ty jsou na niklové bázi a nikl se sírou tvoří velmi křehké sulfidy. Existuje ještě bezniklová vanadem legovaná elektroda UTP 807 pro svařování za studena, přiznám ale, že s ní nemám žádné zkušenosti.

K příspěvku 34:
Plný drát UTP A 8051, trubičkový drát SK FNG nebo SK FNMG. Ale pro domácí použití bych se přiklonil spíše k elektrodám.

Editoval JardaK (22-12-2014 15:56:45)

Offline

 

#37 03-02-2009 16:17:06

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Už jsem to zmínil zde v tomto vláknu: http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 63&p=1
Zkoušel jsem výrobek firmy ESAB ( http://products.esabna.com/EN/home/fill … _aws_class ) a výsledek je podstatně lepší, než použití electrod. Zřejmě je minimalizované vnesené teplo při metodě MAG. Jinak ovšem sírou nasycený materiál nelze uspokojivě, nebo vůbec, svařit ani Vámi popsaným způsobem materiály na bázi Vanadia. V tak silně sírou afektovaném materiálu už téměř není kov, jsou to většinou sirníky Fe a uhlík. smile

Offline

 

#38 31-03-2009 18:59:44

M-lee
Člen
Registrovaný: 31-03-2009
Příspěvky: 2

Re: Svařování litiny

Zdravim všechny svařeče potřebuju poradit - Jak mam svařit stary litinovy křiž?

Offline

 

#39 31-03-2009 21:41:20

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Svařování litiny

Lůďa napsal(a):

Litinu nevrtat, lépe ji vydrážkovat speciální elektrodou. Nebrousit. Použít speciální MMA elektrody s 95proc Ni pr vaření za studena, krátké sváry cca 2 - 4cm podle tloušťky materiálu, nechat pomalu chladnout a po skončeí celé akce ohřát alespoň na 300st.C a pomalinku nechat vychladnout.

Udělal bych na obou dílech úkos z obou stran pro X svar. Bylo by nejlepší ty úkosy připravit strojně, ale v nouzi používám i brusku ( nouzi mám dosti často ). Postup i přídavný materiál jak napsal Lůďa. Pokud tam toho niklu bude o pár % méně nevadí. Každou housenku prokovat. Další housenku klást až na tom udržíš ruku. Housenky neroztahovat do stran, pouze táhnout. Použít průměr elektrody max. 2,5 mm.
Pokud se jedná o dekorativní předmět je možná výhodnější použít elektrodu o složení cca 70% Ni 30%Cu ( ono toho niklu tam je většinou o pár % méně, protože jsou ve složení i další prvky jako Fe, Mn aj.). Tuto slitinu proto, neboť její zabarvení se nejvíce přibližuje základnímu materiálu. Postup stejný jako u předešlé elektrody.

Editoval Petr (31-03-2009 22:16:00)

Offline

 

#40 01-04-2009 16:30:06

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Petr napsal(a):

Udělal bych na obou dílech úkos z obou stran pro X svar. Bylo by nejlepší ty úkosy připravit strojně, ale v nouzi používám i brusku ( nouzi mám dosti často ). Postup i přídavný materiál jak napsal Lůďa. Pokud tam toho niklu bude o pár % méně nevadí. Každou housenku prokovat. Další housenku klást až na tom udržíš ruku. Housenky neroztahovat do stran, pouze táhnout. Použít průměr elektrody max. 2,5 mm.
Pokud se jedná o dekorativní předmět je možná výhodnější použít elektrodu o složení cca 70% Ni 30%Cu ( ono toho niklu tam je většinou o pár % méně, protože jsou ve složení i další prvky jako Fe, Mn aj.). Tuto slitinu proto, neboť její zabarvení se nejvíce přibližuje základnímu materiálu. Postup stejný jako u předešlé elektrody.

To souhlasím. Ty úkosy jdou také velice dobře pomocí Tungsten Carbid frézek. Slitinu Ni Cu doporučuji rovněž a to nejen kvůli přibližně stejné barvě zákl. mat. Ta slitina má velkou elasticitu a menší pevnost než litina a tudíž eliminuje vznik pnutí tak, že nepřesáhne pevnost v tahu litiny, kdy vznikají v litině v okolí sváru praskliny. Já osobně používám ke svařování touto slitinou TIG, pouze v případě svařování tlustých odlitků Ni elektrody. smile

Offline

 

#41 15-04-2009 18:07:49

svarovani
Člen
Registrovaný: 31-07-2007
Příspěvky: 182

Re: Svařování litiny

mám dotaz
při jaké teplotě se tavý šedá litina, chcí si vyrobit kovářskou výheň z litinových plátu o tl. asi 5mm, vanu bych si chtěl udělat z litinových plátu tak bych chtěl vědět zda se ta vana bude muset vyzdívat šamotovýma cihlama, nebo by to mohlo vydržet tak vysokou teplotu aby se nepropálila.
děkuji

Editoval svarovani (16-04-2009 15:56:56)

Offline

 

#42 16-04-2009 08:21:27

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1676
Web

Re: Svařování litiny

Litina je slitina Fe a C, kde obsah uhlíku je více než 2,14 % C. Obvykle v šedé litině je obsah C 3 - 4% a také 1 - 3% Si. Teplota tavení je závislá právě na obsahu uhlíku a křemíku a pohybuje se v rozmezí  1150 až 1200 °C. Tedy zhruba o 350°C nižší než železo.

Offline

 

#43 25-08-2009 00:10:13

Dopita
Člen
Registrovaný: 24-08-2009
Příspěvky: 4

Re: Svařování litiny

Ahoj, drive jsem varil litinu obalovanou elektrodou a vysledek nebyl nic moc. Potom jsem si poridil Fronius
1500 a horak TIG a zkusil jsem to. Je to parada. Po nejake dobe jsem zjistil, ze potrbuji varit i hlinik a ten zase touto masinkou nejde, pouze zese obalovanou elektrodou a to je zase patlama patlama, tak jsem si poridil Selco 200ac/dc a to je jeste lepsi nez Fronius v DC pouziti. Ted svaruji vse nejradsi TIGEM, i medene trubky a jsem z toho unesenej. Chce to, ale vic trpelivosti. Vysledek stoji za to.

Offline

 

#44 16-09-2010 18:55:31

oharekpavel
Člen
Registrovaný: 13-09-2010
Příspěvky: 9

Re: Svařování litiny

Mám jen malé zkušenosti s vařením litiny. Většinou jsem se tomu vyhnul vzal si autogen a mosaz. Vzpoměl jsem si ale na tchána, který vařil prasklou vložku válce autogenem a jako materiál používal staré pístní kroužky.  K mému údivu po přebroušení opravy motor běžel víc než rok.
(potom se rozpadl zbytek auta a motor skončil i s autem v tavbě).   Uvádím to jen jako příklad nouzové opravy. Dost mě překvapila trvanlivost takové opravy.

Offline

 

#45 16-09-2010 21:47:10

nellospeed
Člen
Registrovaný: 28-09-2009
Příspěvky: 269

Re: Svařování litiny

Může se litina vydrážkovat plasmou? (použít drážkovací hubici) a zajímaly by mě názory na to použití autogenu s pístními kroužky viz. příspěvek nademnou. zní to zajímavě.

Offline

 

#46 16-09-2010 22:23:48

oharekpavel
Člen
Registrovaný: 13-09-2010
Příspěvky: 9

Re: Svařování litiny

Mě to taky překvapilo. Naučil ho to někdo, když dělal u dráhy na havarijním vlaku. Já bych si myslel, že když na to pudu se švajcem, že se to pokroutí a možná i popraská.

Offline

 

#47 17-09-2010 07:10:50

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3074

Re: Svařování litiny

Pro sváření litiny autogenem byly používány tyčky , které vypadaly jako litinové a jako "tavidlo" černý prášek . O jeho složení jsem se nezajímal , ale šlo to perfekt . Dělal jsem v textilce , kde byly staré stavy , skoro vše v litině , takže se vařilo často . Je to proti vašim radám , ale sám jsem to zkoušel tak dlouho , až jsem došel k tomu , že vařím , vařím , vařím , až je hotovo a při světle červené barvě . Fakt je jeden , že to byly profily , ne blok motoru , ale stejně jsem vařil svěrák York a také stále dokola , dokola i s přesahem , pak obrousit a slouží jako nový . Inu každý jak mu to jde .

Offline

 

#48 10-07-2011 13:48:03

f.zalud
Člen
Registrovaný: 29-10-2008
Příspěvky: 14

Re: Svařování litiny

Dobrý den chlapi,
prosím o radu jakou elektrodou mám zavařit spodek popraskaného York svěráku.
Mám doma invertor KITIn 145 . Tady se na to odpovídalo : http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1137 ale nejsem z toho nějak moudrý, každý radí jinou elektrodu.
Díky . franta zalud

Editoval f.zalud (10-07-2011 13:54:12)

Offline

 

#49 10-07-2011 17:28:18

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Svařování litiny

jistota je to vzít a odnést do svařovací školy Halexo v přerově. Instruktor p. Bukva a zavaří to moc rád. určitě se mu to povede. a moc za to nebere a když jsi z OL tak to není tak daleko. to patří k te khlavě válce na motorku

Editoval franišek (10-07-2011 17:29:09)

Offline

 

#50 10-07-2011 17:34:20

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Svařování litiny

Frank napsal(a):

Litina je slitina Fe a C, kde obsah uhlíku je více než 2,14 % C. Obvykle v šedé litině je obsah C 3 - 4% a také 1 - 3% Si. Teplota tavení je závislá právě na obsahu uhlíku a křemíku a pohybuje se v rozmezí  1150 až 1200 °C. Tedy zhruba o 350°C nižší než železo.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2886_fe_diagram.jpg

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS