SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Jsem ve svařování laik. Kdysi jsem četl postup pro svařování litiny. Zaujala mě tam jedna drobnost. Doporučovali prasklinu v odlitku na obou stranách ukončit ještě před svařováním vyvrtanými dírami s průměrem kolem 4-5 mm. Tím se prý zabrání šíření trhliny vlivem pnutí při svařování.
Offline
Protože nikdy nejde přesně určit, kde končí v litině trhlina (nevidíme necelistvost na molekulární a atomární úrovni), řeší se to vyvrtáním dírky přes celý profil a předpokládá se, že jsme tím konec trhliny ošetřili. Při svařování se kolem ohřátého místa vyskytují značná napětí, která by mohla případný konec trhliny posouvat dál. O samotném svařování litin si můžete přečíst v článku "Svařování litiny v příkladech" v rubrice SVAR INFO.
Offline
Měl bych taky dotaz na svařování litiny. Mám doma starší kuchyňský pecek s litinovým kruhovým roštem a takovým zobáčkem, co pasuje do dorazu na litinovém protikusu. Používá se na podzim na přitápění, spalování nasekaného chrastí ze zahrady, v zimě se v něm přitápí uhlím a v případě potřeby vaří nějaké větší věci. Stářím se rošt opotřeboval, takže zobáček - plocha asi 15x15 mm se obrousil a rošt propadává. A taky rošt kolem celého obvodu je příliš volný a uhlíky hodně propadávají do popela. Potřeboval bych za prvé na čelní stěnu zobáčku přivařit aspoň několik milimetrů silnou vrstvu a za druhé totéž i po obvodu toho roštu, bajočko to je průměr 15 cm. Návar musí vydržet rázy při prosévání popela do popelníku a sklápění roštu a trvalejší vysokou teplotu při topení uhlím až červeného žáru. Jakým materiálem obecně by to bylo nejvhodnější navařit, ať vím, co mám po svářečích chtít a jak by to asi bylo náročné finančně? Preferuji levnější řešení, i za cenu opakované opravy po nějaké stovce hodin topení v pecku.
Offline
Rošty do kamen se odlévají z litiny, která sice velmi dobře snáší vysokou provozní teplotu, ale je prakticky díky obsahu uhlíku nesvařitelná. Je sice možné se pokusit při vysokém předehřevu až na 400 st. C udělat potřebné návary bronzovou elektrodou s navařováním po 20 mm kouskách a pak nechat velmi pomalu schladnout v izolačním zábalu. Ale nutno říci, že šance na dlouhodobou životnost je malá a rošt po takové opravě často popraská a je stejně na vyhození. Lepším řešením je nechat si ve slévárně odlít nový rošt i s potřebnými rozměrovými úpravami. A cena bude srovnatelná se dvěma opravami u svářeče. Před pár léty jsem vyráběl svařované rošty místo litinových ze žáruvzdorného materiálu. Cena za materiál, jeho dělení plazmou a následné svaření příslušnými elektrodami byla řádově v tisících Kč. Jen pro zajímavost - kruhový otočný rošt do kamen Ficoterm jsem z nouze svařil z obyčejné kulatiny 12 mm na jednu zimu a je v provozu u kamaráda na chatě minimálně 10 let.
Offline
Ahoj musím se přidat taky jsem stál před problémem praskélho litinového roštu do kotle Dakon který je dělený na dvě části. Přitom samostatně se koupit nedají a celý nový stojí asi 2.000,- vyřešil jsem obyčejným materiálem žádnej žáruvzdornej obyčejná šestka s žebrem proti ohýbaní a na autogenu vypálené díry a bez problému slouží druhou zimu...
Offline
Radim napsal(a):
Měl bych taky dotaz na svařování litiny. Mám doma starší kuchyňský pecek s litinovým kruhovým roštem a takovým zobáčkem, co pasuje do dorazu na litinovém protikusu. Používá se na podzim na přitápění, spalování nasekaného chrastí ze zahrady, v zimě se v něm přitápí uhlím a v případě potřeby vaří nějaké větší věci. Stářím se rošt opotřeboval, takže zobáček - plocha asi 15x15 mm se obrousil a rošt propadává. A taky rošt kolem celého obvodu je příliš volný a uhlíky hodně propadávají do popela. Potřeboval bych za prvé na čelní stěnu zobáčku přivařit aspoň několik milimetrů silnou vrstvu a za druhé totéž i po obvodu toho roštu, bajočko to je průměr 15 cm. Návar musí vydržet rázy při prosévání popela do popelníku a sklápění roštu a trvalejší vysokou teplotu při topení uhlím až červeného žáru. Jakým materiálem obecně by to bylo nejvhodnější navařit, ať vím, co mám po svářečích chtít a jak by to asi bylo náročné finančně? Preferuji levnější řešení, i za cenu opakované opravy po nějaké stovce hodin topení v pecku.
Jestliže je rošt volný do litinového protikusu je to typická známka toho, že je materiál afektovaný dlouhodobým působením tepla a zplodin hoření, které prostoupily do materiálu (Litiny) a nastala deformace. Nejvíce destruktivní je síra obsažená v uhlí, která působením žáru prostupuje do litiny a totálně zlikviduje jakoukoli možnost opravy takové litiny svařováním. Nový rošt, pokud praskne mechanickým namáháním opravit lze, použitím niklu, bronzu, nebo slitiny NiCu (MONEL) jako příd. materiálu. To, co zde popisujete zřejmě půjde opravit jen stěží, nebo vůbec. Takže je možnost vyrobit celý rošt z dostupných materiálů, nejlépe žáruvzdorná ocel, nebo nechat na zakázku vyrobit originálně nový z litiny.
Offline
Dík za informace, přesně to myslím, litinový rošt je příliš volný do litinového mezikusu, který i vypadá, jako by trochu uhnul. Dosud jsem si myslel, že to byl nějaký od výroby méně kvalitní odlitek, který se i tak nesešrotoval, ale použil se do levnějšího sporáku. Ovšem ve sporáku se dlouhodobě topilo černým uhlím, používal se kdysi na každodenní vaření, takže to by mohlo být i tou teplotou a sírou. Takže se nebudu zajímat o nějaké navařování na ten rošt, zatím to jakž takž s úpravami jde, až to nepůjde, tak budu podle možností dělat rošt nový. Zatím to finančně vypadá tak, že až to bude aktuální, seženu obyčejnou pásovinu od oka 30 x 6 nebo podobnou a rošt z ní svařím, ale nevylučuji i rošt z nějakého žáruvzdorného nerezu či rovnou nový odlitek.
Offline
Svařovat starou přepálenou litinu lze také nerezovou elektrodou označovanou dle AWS č. 312.Esab označuje tyto elektrody OK 68.81 a OK 68.82. Musíme však dodržovat některé obecně platné zásady pro svařování litiny.Nevybrušovat svar úhlovou bruskou,ale raději drážkovat , vařit po malých částech , temovat, použít předehřev a nakonec nechat cu nejpomaleji chládnout.
Online
svarovani napsal(a):
šla by litina svařovat ceóčkem? mám doma starý kamna který potřebujou opravyt.
co by teda kto mu bylo potřeba jakej plyn drát a pod.
děkuji za radu.
Našel jsem tohle.alespoň pro info: http://www.chemweld.cz/?p=productsList& … %ED-litiny
Obecné zásady při vaření litiny, ať s předehřevem nebo za studena.
Offline
mtajovsky napsal(a):
Jsem ve svařování laik. Kdysi jsem četl postup pro svařování litiny. Zaujala mě tam jedna drobnost. Doporučovali prasklinu v odlitku na obou stranách ukončit ještě před svařováním vyvrtanými dírami s průměrem kolem 4-5 mm. Tím se prý zabrání šíření trhliny vlivem pnutí při svařování.
Litinu nevrtat, lépe ji vydrážkovat speciální elektrodou. Nebrousit. Použít speciální MMA elektrody s 95proc Ni pr vaření za studena, krátké sváry cca 2 - 4cm podle tloušťky materiálu, nechat pomalu chladnout a po skončeí celé akce ohřát alespoň na 300st.C a pomalinku nechat vychladnout.
Offline
K příspěvku 33:
To bych nedoporučoval, i když spousta prodejců nazývá 312 elektrodou "zlatou" "královskou" atd. a dávají ji na vše, s čím si neví rady. Pokud austenitické elektrody použít na litinu, tak spíš typy 70% Ni a 20% Cr, např. UTP 068 HH, Böhler Fox Nibas 70/20, Thermanit Nicro 82 atd. Ale proč, když je dnes tolik vhodných elektrod speciálně na litinu. Např. UTP 8 nebo Thermanit Nickel A zejména díky pulsujícímu oblouku dobře nalegovávají starou litinu. Ale pokud je to vypálený rošt, tak už to ani není litina, spíš surové železo. Jedinou možností je použít elektrodu na Fe-bázi, např. UTP 81. Ta není svařovací, spíš nalegovávací. Udělá se se návar, nejde to dobře, moc to nedrží, svar je křehký, ale to nevadí. Stejně se obrousí a část legur do základu přešla. Párkrát se to zopakuje a když je už dostatečná vazná vrstva, použije se klasická elektroda pro litinu za studena, např. výše uvedená UTP 8.
Je ale otázka, jestli se to vyplatí. Navíc u roštů bývá jeden problém, už popsaný v nějakém dřívějším článku. A to prostředí se sírou a sírou nasycený materiál. To totiž dost omezuje použití elektrod pro svařování za studena. Ty jsou na niklové bázi a nikl se sírou tvoří velmi křehké sulfidy. Existuje ještě bezniklová vanadem legovaná elektroda UTP 807 pro svařování za studena, přiznám ale, že s ní nemám žádné zkušenosti.
K příspěvku 34:
Plný drát UTP A 8051, trubičkový drát SK FNG nebo SK FNMG. Ale pro domácí použití bych se přiklonil spíše k elektrodám.
Editoval JardaK (22-12-2014 15:56:45)
Offline
Už jsem to zmínil zde v tomto vláknu: http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 63&p=1
Zkoušel jsem výrobek firmy ESAB ( http://products.esabna.com/EN/home/fill … _aws_class ) a výsledek je podstatně lepší, než použití electrod. Zřejmě je minimalizované vnesené teplo při metodě MAG. Jinak ovšem sírou nasycený materiál nelze uspokojivě, nebo vůbec, svařit ani Vámi popsaným způsobem materiály na bázi Vanadia. V tak silně sírou afektovaném materiálu už téměř není kov, jsou to většinou sirníky Fe a uhlík.
Offline
Zdravim všechny svařeče potřebuju poradit - Jak mam svařit stary litinovy křiž?
Offline
Lůďa napsal(a):
Litinu nevrtat, lépe ji vydrážkovat speciální elektrodou. Nebrousit. Použít speciální MMA elektrody s 95proc Ni pr vaření za studena, krátké sváry cca 2 - 4cm podle tloušťky materiálu, nechat pomalu chladnout a po skončeí celé akce ohřát alespoň na 300st.C a pomalinku nechat vychladnout.
Udělal bych na obou dílech úkos z obou stran pro X svar. Bylo by nejlepší ty úkosy připravit strojně, ale v nouzi používám i brusku ( nouzi mám dosti často ). Postup i přídavný materiál jak napsal Lůďa. Pokud tam toho niklu bude o pár % méně nevadí. Každou housenku prokovat. Další housenku klást až na tom udržíš ruku. Housenky neroztahovat do stran, pouze táhnout. Použít průměr elektrody max. 2,5 mm.
Pokud se jedná o dekorativní předmět je možná výhodnější použít elektrodu o složení cca 70% Ni 30%Cu ( ono toho niklu tam je většinou o pár % méně, protože jsou ve složení i další prvky jako Fe, Mn aj.). Tuto slitinu proto, neboť její zabarvení se nejvíce přibližuje základnímu materiálu. Postup stejný jako u předešlé elektrody.
Editoval Petr (31-03-2009 22:16:00)
Offline
Petr napsal(a):
Udělal bych na obou dílech úkos z obou stran pro X svar. Bylo by nejlepší ty úkosy připravit strojně, ale v nouzi používám i brusku ( nouzi mám dosti často ). Postup i přídavný materiál jak napsal Lůďa. Pokud tam toho niklu bude o pár % méně nevadí. Každou housenku prokovat. Další housenku klást až na tom udržíš ruku. Housenky neroztahovat do stran, pouze táhnout. Použít průměr elektrody max. 2,5 mm.
Pokud se jedná o dekorativní předmět je možná výhodnější použít elektrodu o složení cca 70% Ni 30%Cu ( ono toho niklu tam je většinou o pár % méně, protože jsou ve složení i další prvky jako Fe, Mn aj.). Tuto slitinu proto, neboť její zabarvení se nejvíce přibližuje základnímu materiálu. Postup stejný jako u předešlé elektrody.
To souhlasím. Ty úkosy jdou také velice dobře pomocí Tungsten Carbid frézek. Slitinu Ni Cu doporučuji rovněž a to nejen kvůli přibližně stejné barvě zákl. mat. Ta slitina má velkou elasticitu a menší pevnost než litina a tudíž eliminuje vznik pnutí tak, že nepřesáhne pevnost v tahu litiny, kdy vznikají v litině v okolí sváru praskliny. Já osobně používám ke svařování touto slitinou TIG, pouze v případě svařování tlustých odlitků Ni elektrody.
Offline
mám dotaz
při jaké teplotě se tavý šedá litina, chcí si vyrobit kovářskou výheň z litinových plátu o tl. asi 5mm, vanu bych si chtěl udělat z litinových plátu tak bych chtěl vědět zda se ta vana bude muset vyzdívat šamotovýma cihlama, nebo by to mohlo vydržet tak vysokou teplotu aby se nepropálila.
děkuji
Editoval svarovani (16-04-2009 15:56:56)
Offline
Litina je slitina Fe a C, kde obsah uhlíku je více než 2,14 % C. Obvykle v šedé litině je obsah C 3 - 4% a také 1 - 3% Si. Teplota tavení je závislá právě na obsahu uhlíku a křemíku a pohybuje se v rozmezí 1150 až 1200 °C. Tedy zhruba o 350°C nižší než železo.
Offline
Ahoj, drive jsem varil litinu obalovanou elektrodou a vysledek nebyl nic moc. Potom jsem si poridil Fronius
1500 a horak TIG a zkusil jsem to. Je to parada. Po nejake dobe jsem zjistil, ze potrbuji varit i hlinik a ten zase touto masinkou nejde, pouze zese obalovanou elektrodou a to je zase patlama patlama, tak jsem si poridil Selco 200ac/dc a to je jeste lepsi nez Fronius v DC pouziti. Ted svaruji vse nejradsi TIGEM, i medene trubky a jsem z toho unesenej. Chce to, ale vic trpelivosti. Vysledek stoji za to.
Offline
Mám jen malé zkušenosti s vařením litiny. Většinou jsem se tomu vyhnul vzal si autogen a mosaz. Vzpoměl jsem si ale na tchána, který vařil prasklou vložku válce autogenem a jako materiál používal staré pístní kroužky. K mému údivu po přebroušení opravy motor běžel víc než rok.
(potom se rozpadl zbytek auta a motor skončil i s autem v tavbě). Uvádím to jen jako příklad nouzové opravy. Dost mě překvapila trvanlivost takové opravy.
Offline
Může se litina vydrážkovat plasmou? (použít drážkovací hubici) a zajímaly by mě názory na to použití autogenu s pístními kroužky viz. příspěvek nademnou. zní to zajímavě.
Offline
Mě to taky překvapilo. Naučil ho to někdo, když dělal u dráhy na havarijním vlaku. Já bych si myslel, že když na to pudu se švajcem, že se to pokroutí a možná i popraská.
Offline
Pro sváření litiny autogenem byly používány tyčky , které vypadaly jako litinové a jako "tavidlo" černý prášek . O jeho složení jsem se nezajímal , ale šlo to perfekt . Dělal jsem v textilce , kde byly staré stavy , skoro vše v litině , takže se vařilo často . Je to proti vašim radám , ale sám jsem to zkoušel tak dlouho , až jsem došel k tomu , že vařím , vařím , vařím , až je hotovo a při světle červené barvě . Fakt je jeden , že to byly profily , ne blok motoru , ale stejně jsem vařil svěrák York a také stále dokola , dokola i s přesahem , pak obrousit a slouží jako nový . Inu každý jak mu to jde .
Offline
Dobrý den chlapi,
prosím o radu jakou elektrodou mám zavařit spodek popraskaného York svěráku.
Mám doma invertor KITIn 145 . Tady se na to odpovídalo : http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=1137 ale nejsem z toho nějak moudrý, každý radí jinou elektrodu.
Díky . franta zalud
Editoval f.zalud (10-07-2011 13:54:12)
Offline
jistota je to vzít a odnést do svařovací školy Halexo v přerově. Instruktor p. Bukva a zavaří to moc rád. určitě se mu to povede. a moc za to nebere a když jsi z OL tak to není tak daleko. to patří k te khlavě válce na motorku
Editoval franišek (10-07-2011 17:29:09)
Offline