SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 23-09-2016 11:59:20

vitjakes
Člen
Registrovaný: 26-10-2015
Příspěvky: 19

Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Zdravím vás,

v prvé řadě se omlouvám, určitě už se tady něco podobného řešilo a všechno vedlo zpátky ke stříbru, ale mě by zkrátka zajímalo, jak je možné, že občas narazím na internetu na rám z nerezových trubek, který je spájený MOSAZNOU pájkou.

Mám v plánu při výrobě nerezových řídítek pro dokonale vyhlazené spoje použít tvrdé pájení. Tady vidíte nerezová řídítka, která jsou (alespoň podle článku a mého úsudku) spájená mosazí: https://static1.squarespace.com/static/ … rmat=1000w

Tady zase nerezový rám, totéž:
http://www.cxmagazine.com/soma-fabricat … cross-2014

Je opravdu možné, že ty lidi používají mosaz? Jde mi čistě o cenu a vzhled, jinak bych klidně přistoupil ke stříbru, ale tam je cena pájky úplně jinde a není tedy moc prostoru k učení a chybám.

Vím, že se při teplotách, kdy mosaz taje, nerez začíná degradovat, ale při použití například slitiny 316L s nízkým obsahem uhlíku - tedy nižší šancí tvoření karbidů chromu, by to ZA POUŽITÍ správného tavidla (nemám tušení, jaké to asi může být) fungovat mohlo, co myslíte? Ocením jakoukoliv radu či poznatek či opravu, jestli se opravdu jedná o mosaz (v článku ji zmiňují). Případně jakýkoliv ne přehnaně drahý způsob, jak naložit se stříbrem. Mockrát děkuji!

P.S. Ještě chci dodat, že spíše než o dokonalou pevnost mi jde čistě o ten vzhled, jednotlivé spoje bych ještě před samotným pájením na několika místech bodově svařil TIGem.

Editoval vitjakes (23-09-2016 12:02:13)

Offline

 

#2 23-09-2016 13:21:38

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3571

Offline

 

#3 23-09-2016 15:54:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1716
Web

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

vitjakes napsal(a):

Zdravím vás,

v prvé řadě se omlouvám, určitě už se tady něco podobného řešilo a všechno vedlo zpátky ke stříbru, ale mě by zkrátka zajímalo, jak je možné, že občas narazím na internetu na rám z nerezových trubek, který je spájený MOSAZNOU pájkou.

Mám v plánu při výrobě nerezových řídítek pro dokonale vyhlazené spoje použít tvrdé pájení. Tady vidíte nerezová řídítka, která jsou (alespoň podle článku a mého úsudku) spájená mosazí: https://static1.squarespace.com/static/ … rmat=1000w

Myslím, že to není typické pájení mosazí, nýbrž TIG pájení některým typem ERCuNi Bronzu.

http://www.weldingwire.com/Images/Inter … bronze.pdf

Offline

 

#4 23-09-2016 20:58:14

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2717

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

To je dobrý podklad. Překvapilo mě ale, že i na hliníkové bronzy doporučují DCEN.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#5 24-09-2016 14:38:14

vitjakes
Člen
Registrovaný: 26-10-2015
Příspěvky: 19

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Můžu se zeptat, kde bych ten bronzový drát u nás sehnal? O TIG pájení už jsem leccos slyšel i viděl, ale nikde jsem na bronzové dráty nenarazil.

Editoval vitjakes (24-09-2016 14:38:36)

Offline

 

#6 24-09-2016 16:12:30

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1716
Web

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

vitjakes napsal(a):

Můžu se zeptat, kde bych ten bronzový drát u nás sehnal? O TIG pájení už jsem leccos slyšel i viděl, ale nikde jsem na bronzové dráty nenarazil.

No jo, no, máte pravdu, já tady dal odkaz na USA, zkuste třeba Welco: http://www.welco.cz/katalog/barevne-kov … -mig-draty
   http://www.welco.cz/library/files/welco/t1308.pdf

Editoval Frank (24-09-2016 16:16:06)

Offline

 

#7 24-09-2016 19:22:08

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 666

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Ja som pár kúskov silikon bronzu kúpil na ebay. Esab to vyrába pre tig pod názvom Fontargen A 220 W, pre mig je to Fontargen A 220 M.
http://www.svarecky-elektrody.cz/fontar … kg/d-1199/

Editoval huat (24-09-2016 19:33:38)


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#8 24-09-2016 20:09:45

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2717

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Doporučuji zeptat se tady: http://www.ferda-welding.cz/


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#9 25-09-2016 17:52:52

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Fontargen je výrobní závod Böhlera, ne Esabu smile

huat napsal(a):

Ja som pár kúskov silikon bronzu kúpil na ebay. Esab to vyrába pre tig pod názvom Fontargen A 220 W, pre mig je to Fontargen A 220 M.
http://www.svarecky-elektrody.cz/fontar … kg/d-1199/

Offline

 

#10 25-09-2016 17:58:38

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Pokud jde o WIG pájení (podobně jako MIG pájení), tzn. přídavný materiál je bronz, taví se v elektrickém oblouku, základní materiál se netaví, jen nahřívá obloukem na teplotu tavení přídavného materiálu a spoj je tedy proveden difuzí, tak na nerez je vhodnější CuAl8 než CuSi3, i když to jde i s ním. CuAl8 má ale lepší smáčivost a spoj vyšší pevnost.
CuAl8 je např. UTP A 34 nebo Fontargen A 215/8W a pro obsah hliníku je lepší střídavý WIG.

Offline

 

#11 25-09-2016 18:07:14

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 666

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Už som to zistil ,ale predavá to aj esab.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#12 26-09-2016 10:41:06

vitjakes
Člen
Registrovaný: 26-10-2015
Příspěvky: 19

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

JardaK: Už obepisuju všechny dodavatele: Welco, ESAB a Böhler, pak dám vědět, jak to vypadá. Každopádně mockrát děkuju za udání směru! Ještě by mě zajímalo, jak je to potom s tvrdostí toho napájeného materiálu? Bude to podobně poddajné jako mosaz, nebo mám očekávat těžší broušení?

Offline

 

#13 26-09-2016 10:53:43

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2717

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Esab má CuAl8 pod označením 19.40 (Tigrod, Autrod). V českém katelogu je jen jako drát MIG, v polském je uveden i jako TIG. Pochybuji ale, že se dá sehnat v množství menším než 5kg.  Je možné použít drát MIG, ale je k dostání jen 1mm. Zkoušel jsem smotat více drátu dohromady, ale jsou tvrdé a většinou prasknou. Drátem 1mm jde pájet jen tenké plechy, protože se obtížně udržuje teplota svarové lázně. Slovům prodává to ESAB moc nerozumím, protože nevím, že by měl ESAB svoje prodejny.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#14 26-09-2016 12:07:20

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Mosaz má ca. 110 HB, hliníkový bronz ca. 100 HB.

vitjakes napsal(a):

JardaK: Už obepisuju všechny dodavatele: Welco, ESAB a Böhler, pak dám vědět, jak to vypadá. Každopádně mockrát děkuju za udání směru! Ještě by mě zajímalo, jak je to potom s tvrdostí toho napájeného materiálu? Bude to podobně poddajné jako mosaz, nebo mám očekávat těžší broušení?

Offline

 

#15 26-09-2016 21:04:12

Haufra
Člen
Registrovaný: 08-07-2007
Příspěvky: 128

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Je i 1,6 mm pro MIG běžně s ním děláme návary.Dokonce tam máme i klubíčko asi 2,4 mm na případné opravy návaru tigem.Některý výrobce má i CuAl 7.

Offline

 

#16 04-12-2016 18:40:59

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 76

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Potřebuji připájet na nerezový plech 0,6 mm ideálně mosaznou závitovku M4. Originál výrobku je tak zhotoven, rád bych dodržel technologii. Abych přehnaně nepálil materiál uvažoval jsem o TIG pájení. Nemám s tím ale zkušenost a mám strach ze zinku v mosazné tyčce. Trochu se smiřuji se změnou materiálu závitovky, ale i tak bych rád zůstal u letování. Poraďte správnou cestu, tzn. jestli má cenu zkoušet mosaznou závitovku, jestli CuSi3 (který jsem původně zamýšlel) nebo zmíněný CuAl8, nastavení svářečky, na co si dát bacha. Mám i střídavou, takže lze cokoli. Předem dík za rady.

JardaK napsal(a):

Pokud jde o WIG pájení (podobně jako MIG pájení), tzn. přídavný materiál je bronz, taví se v elektrickém oblouku, základní materiál se netaví, jen nahřívá obloukem na teplotu tavení přídavného materiálu a spoj je tedy proveden difuzí, tak na nerez je vhodnější CuAl8 než CuSi3, i když to jde i s ním. CuAl8 má ale lepší smáčivost a spoj vyšší pevnost.
CuAl8 je např. UTP A 34 nebo Fontargen A 215/8W a pro obsah hliníku je lepší střídavý WIG.


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#17 05-12-2016 12:46:38

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 76

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

To vypadá, že mi nikdo nechce poradit smile Doufám, že se někdo z ochotných a zkušených najde. Měl by okrajově ještě jeden dotaz k MIG pájení, lze použít libovolný zdroj, nebo jsou na to speciální stroje? V mém případě Lorch prodává speciální program, který ale stojí cca 10 TKč, takže se mi (pro občasnou potřebu) nevyplatí do toho investovat. Musí opravdu být zcela jiný režim svářečky? Předem díky za Vaše rady a postřehy. Snad tedy nějaké budou... big_smile


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#18 05-12-2016 13:41:50

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2717

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Pokud pájet mosaz na nerez plech, tak stříbrnou pájkou, plamenem.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#19 05-12-2016 15:41:12

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Souhlas, nejlépe Ag55Sn, např. Fontargen A 314 s tavidlem F 300 HF Ultra, nebo obalenou AF 314. 

Famater napsal(a):

Pokud pájet mosaz na nerez plech, tak stříbrnou pájkou, plamenem.

Offline

 

#20 05-12-2016 15:45:19

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

V tomto případě to vůbec nemusíte řešit, protože to ani CuSi3, ani CuAl8 nezapájíte. CuSi3 začíná tát od ca. 960°C, CuAl8 ca. od 1030°C. No a mosaz ca. od. 870°C. Takže díl, který se pokusíte zapájet, ukápne o 100°C dřív než pájka.

A.I.F napsal(a):

To vypadá, že mi nikdo nechce poradit smile Doufám, že se někdo z ochotných a zkušených najde. Měl by okrajově ještě jeden dotaz k MIG pájení, lze použít libovolný zdroj, nebo jsou na to speciální stroje? V mém případě Lorch prodává speciální program, který ale stojí cca 10 TKč, takže se mi (pro občasnou potřebu) nevyplatí do toho investovat. Musí opravdu být zcela jiný režim svářečky? Předem díky za Vaše rady a postřehy. Snad tedy nějaké budou... big_smile

Offline

 

#21 05-12-2016 16:48:09

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2717

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Já pájím TIGem jak CuSi3 tak CuAL8. Není to tak jednoduché udržet akorát teplotu tavné lázně, chce to cvik a správně nastavit svářečku. Na tohle, kdyby byla závitová tyč ocelová Pz a plech nerez 0,6mm moc by se mi do toho nechtělo.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#22 05-12-2016 17:25:20

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 76

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Díky. Tyhle odpovědi jsem trochu čekal smile Dám na Vás pánové, připájím to stříbrem. Ještě zkusím mosaz plamenem, ale obávám se, že se závitovka rozteče společně s pájkou, bude to švanda. Když se něco zajímavého povede tak dám vědět.


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#23 05-12-2016 17:30:32

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 76

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Mohl byste to trochu rozvést? Cvik se musí získat, ale znát ověřené nastavení a postupy jsou základ k tomu cviku. A taky vím, že to co na youtube vypadá snadné, v praxi vůbec tak snadné nebývá smile Nicméně kdo nic nedělá, nic nezkazí, že?

Famater napsal(a):

Já pájím TIGem jak CuSi3 tak CuAL8. Není to tak jednoduché udržet akorát teplotu tavné lázně, chce to cvik a správně nastavit svářečku. Na tohle, kdyby byla závitová tyč ocelová Pz a plech nerez 0,6mm moc by se mi do toho nechtělo.


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#24 05-12-2016 17:35:20

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 914

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

hmm, jedině plamenem, Ag pájka, opatrně nanést na nerez a potom přidat závitovku, lehce ohřát a bude.Pokud plíšek přehřejete máte problém, tohle bych tigem ani nezkoušela......proč tam nepřistřelíte svorník?

Editoval Evita (05-12-2016 17:38:58)

Offline

 

#25 05-12-2016 18:28:32

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 76

Re: Pájení nerezových řídítek a rámů mosazí

Jedná se o ozdobnou lištu na veterána, v ideálním případě bych chtěl dodržet technologický postup, tedy alespoň výsledný vzhled, kterým to bylo zhotoveno. A na původní nerezové lišty jsou připájeny mosazí (aspoň to tak vypadá) mosazné závitové tyčky. Nevím co myslíte přistřelením, jestli máte na mysli bodování, v úvaze bylo, ale zavrhl jsem ho kvůli deformaci plechu, jenž je z druhé (pohledové) strany leštěn do zrzadla. Přivaření nerezového závitu se bráním kvůli jeho tuhosti, lišta je uchycena přes gumu, díry jsou všelijaké, mosaz se tomu snadno poddá.
O tigu jsem uvažoval pro malé vnesené teplo, ale už dopředu jsem tušil, že to asi nebude easy smile Zkušení mi to tušení velmi rychle potvrdili big_smile Nicméně bych mohl být ten blbec, který neví že to nejde a udělá to, ne? To byl jen vtip na konec smile

Evita napsal(a):

hmm, jedině plamenem, Ag pájka, opatrně nanést na nerez a potom přidat závitovku, lehce ohřát a bude.Pokud plíšek přehřejete máte problém, tohle bych tigem ani nezkoušela......proč tam nepřistřelíte svorník?

Editoval A.I.F (05-12-2016 18:29:46)


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS