SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 28-12-2016 19:01:11

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Pozdravujem
Potreboval by som poradiť ohľadom spájkovania hliníka, resp. kde robím chybu. Prelúskal som toto fórum, videl veľa videí kde to ide "samo", no nedarí sa. Chcem spojiť hliníkove profily hrúbky 2 mm.
Kúpil som tento horák: http://www.zvaracky-zvaranie.sk/pb-nahr … w-438.html
spájkovaciu kvapalinu na hliník a a toto tavidlo:
http://www.ebay.pl/itm/142194867332?_tr … EBIDX%3AIT
používam propán bután.
Aj keď ako dlho nahrievam spájaný materiál nikdy sa mi ta pájka nedostane do tekutého stavu ako napríklad na tomto videu:
http://www.cargo-camion.eu/sk/firmy/det … ntelis/web
Prosím o radu kde je chyba.
- Nevhodné tavidlo?
- Nízka teplota?
- Alebo zlý majster?
Vopred vďaka všetkým

Offline

 

#2 28-12-2016 19:41:38

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 1007
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Vyzera to, ze mas slaby horak na velkost profilov ktore chces spojit. Vyskusaj nieco podstatne mensie hlinikove, co ti neodvedie vsetko teplo ktore tam vlozis horakom. Na videu je tiez jasne vidiet ze ide o pomerne male kusky a nie o nejake metrove profily.

Editoval vyrobca (28-12-2016 19:42:22)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma, Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200 3w1 IGBT PFC PLASMA, Dnipro M SAB 210,
speedglas 9100XX, Kowax KWX820, Bomar STG 120, Kompresor Parkside PKO 400 B2, Profi3Dmaker, pieskovaci box Lincos 110L, klima Whirlpool PACW12CO :-)
https://goo.gl/d8VszQ - vypocet rozostupov tyciek v rame

Offline

 

#3 29-12-2016 07:25:07

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3115

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Jakou máš kapalinu a hlavně pájku .

Offline

 

#4 29-12-2016 08:18:53

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Skúšal som to celý večer. V tom horáku to asi nebude, lebo keď som ho pridržal na jednom mieste dlhšie tak som ten hliník až prepálil. Skôr bude problém asi v pájke, lebo tá sa sprava inak ako na všetkých tých videách. Keď ju len otieram o horúci plech tak zo začiatku sa nič nedeje a po chvíli zmäkne a začína sa ohýnať ale ani náznak tavenia. Keď dám plameň priamo na ňu tak z nej kúsok odpadne ale znovu ani náznak tavenia, pričom predajca píše že bod tavenia je 480 stupňov. Mate niekto konkrétnu dobrú skúsenosť s nejakou konkrétnou (nie drahou) pájkou? V mojom okolí (Bardejov) to nikto nepredáva, musel by som to objednať a už nechcem riskovať.
Skúšam to týmto: http://www.ebay.pl/itm/142194867332?
Na značku kvapaliny pozriem keď budem v dielni, potom napíšem, kupoval som ju v modelárskych potrebách a je na nej uvedené, že je to na pajkovanie hliníka.

Offline

 

#5 29-12-2016 09:49:35

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Tiež sa prikláňam k názoru , že to bude slabý horák .
Síce som hliník nikdy nespájkoval  , ale rovnako sa správa napríklad mosadz .
Propan butánom mi to šlo podobne.
Drôt sa len ohýbal , lámal ale vôbec sa netavil.
Tak som kúpil PB + O2 a už nieje žiaden problém .
PS: A nebolo by lepšie tieto veci  normálne zvariť ,alebo sa jedná o nejakú modelárčinu ?


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#6 29-12-2016 10:09:08

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Čítal som tu, že PB horák dáva až okolo 2000 stupňov tak neviem...
Ako to myslíš normálne zvariť? Občas potrebujem dať dohromady nejaké kúsky hliníka (napr. teraz dve hliníkové mreže - dvierka  30 x 50 cm).
Mám zváračku Kühtreiber KITin ale tým asi hliník hrubý 2 - 3 mm nezvarím, či áno?

Offline

 

#7 29-12-2016 10:19:40

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Ale zvaríš .
Kúp si normálne obalené elektródy na hliník a máš to .
Akurát sú dosť drahé a zvar nebude nikdy taký pekný ako z TIG-om. 
https://www.youtube.com/watch?v=12eP7ROuge4
https://www.youtube.com/watch?v=_g-IWPYNIeI

Editoval m.evil (29-12-2016 10:29:32)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#8 29-12-2016 10:36:30

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2386

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Juraj K napsal(a):

]po chvíli zmäkne a začína sa ohýnať ale ani náznak tavenia

Toto bude asi problem teplota klasne ked tam prilozis tu pajku odvedie teplo a v mieste kde sa ma roztavit
uz nieje dostatocna teplota. Toto je nieco podobne ako ked pajkujes baterky
potrebujes urcitu teplotnu kapacitu aby si neprehrieval bodovo a pajka sa rychlo rozliala.
Inak mam asi podobny horak JA.Je  to slabe ja som stym potreboval lopatu vyklepat pri 5`C ani po 10m
stihalo to odviest teplo. Mozes sa pokusit ten hlinik predhriat napr teplovzduskou ked nemas nic ine.
Alebo ako ti radia mensi kusok ktory nebude fungovat ako velky chladic wink

Ja si hovorim ze v lete to pojde lepsie smile

Editoval ihlan (29-12-2016 10:39:12)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#9 29-12-2016 10:36:41

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Čo tam musím a ako ponastavovať aby mi to zváralo? (prepnúť to do iného režimu? ampére?...)
Je to zváračka Kühtreiber KITin 170 TIG LA

Offline

 

#10 29-12-2016 10:43:13

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

ihlan napsal(a):

Juraj K napsal(a):

]po chvíli zmäkne a začína sa ohýnať ale ani náznak tavenia

Toto bude asi problem teplota klasne ked tam prilozis tu pajku odvedie teplo a v mieste kde sa ma roztavit
uz nieje dostatocna teplota. Toto je nieco podobne ako ked pajkujes baterky
potrebujes urcitu teplotnu kapacitu aby si neprehrieval bodovo a pajka sa rychlo rozliala.
Inak mam asi podobny horak JA.Je  to slabe ja som stym potreboval lopatu vyklepat pri 5`C ani po 10m
stihalo to odviest teplo. Mozes sa pokusit ten hlinik predhriat napr teplovzduskou ked nemas nic ine.
Alebo ako ti radia mensi kusok ktory nebude fungovat ako velky chladic wink

Ja si hovorim ze v lete to pojde lepsie smile

Už som skúšal malé kúsky a aj tak nič...   A pritom používam podobný horák ako na tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=xpwpkMQGTqU

Offline

 

#11 29-12-2016 11:01:40

ihlan
Člen
Místo: Nový Svet
Registrovaný: 11-05-2012
Příspěvky: 2386

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Pozor pisal som to vtom linku tie horaky su podobne ale niesu rovnake Kupoval som 2ks a viem ze to nebolo rovnake.
Jeden bola cina ktora isla na redukcak a druhy o dost tazsi citelne tazsi ine trysky priamo na flasku.
A pasta alebo kvapalina je tiez velmi dolezita asi nemas tu original ze...
Sprav kratke video je tu vela ludi co ti urcite poradia ked uvidia co to robi. (lepsie 1x vidiet ako 10x citat)


Inak Chuck2009 tiez bojoval s ALU elektrodami https://www.youtube.com/watch?v=12eP7ROuge4
(posielam len aby si mal predstavu co ta caka ak sa rozhodnes ist do toho )
Kurnik uz ma novu garaz aj odsavanie betar jeden - "JÍháááááá" smile

Editoval ihlan (29-12-2016 11:05:32)


Link : Stavba kompresora www.bit.ly/2fywe1u  Lacne hobby CO2 zvaracky www.bit.ly/2EO3SQk Kukly www.bit.ly/2eSAlrB
Hladam zvaracku do XXX http://bit.ly/2wDObaP Pasove Pily www.bit.ly/2iOcpXj TIG www.bit.ly/2KdU02O
som pichlavy od narodenia a co je horsie picham z kazdej strany rovnako wink

Offline

 

#12 29-12-2016 11:25:35

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Na hliník je měkká cínová pájka s nějak 15 - 25 % zinku. Nouzově se dá udělat rozpuštěním zinku, třeba úzkých proužku odstřižených ze zinkového plechu v kapce rozpálené cínové pájky na přehřátém pájedle. Za cenu rychlejší koroze měděného hrotu. Ale dá se běžně koupit.  Tát by to všechno mělo při teplote cca 350 st C, což je dostatečná rezerva teploty k bodu tání hliníku.
Na hliník musí být taky hodně kvalitní tavidlo plus k tomu se optimálně musí roztavená měkká pájka na povrch hliníku mechanicky "roztáhnout", aby se porušila vrstva oxidů. A hliník musí být před pájením čerstvě okartáčován a pravděpodobně ještě před zahříváním plamenem opatřen tavidlem, aby plamen na holém hliníku nevytvořil při zahřívání další odolnou vrstvu oxidů Al2O3.

Pokud by stačila měkká cínová pájka, vidím to tak, že by bylo třeba nejdřív konce hliníkových profilů určených k pájení potáhnout vrstvou té měkké pájky, pomocí tavidla a mechanicky roztáhnout třeba měděným "kladívkem" či něčím podobným a teprve potom dalším ohřátím a přídavkem pájky s tavidlem kusy spájet.
Jinak přídavek zinku k cínové pájce způsobuje, že pájka je tvrdší a pevnější než běžná cínová pájka, takže je možné spoj namáhat o trošku víc než kdyby se jednalo o běžnou měkkou pájku, nevím ale, jak to vypadá s dlouhodobou trvanlivostí takového spoje a s korozí.
Pájka je například tady:
http://www.svarecky-kompresory.cz/pajka … n/d-73583/
http://svarecskepotreby.cz/mekkepajeni.html

Editoval Radim (29-12-2016 11:39:41)

Offline

 

#13 29-12-2016 11:38:12

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Napríklad: http://www.esab.cz/cz/cz/products/index … &tab=2
Pri priemere elektródy 2,5 mm výrobca udáva prúd 50-90 A .
Polarita + pol ,tak že ako bazická elektróda pri oceli .
Len pozor, hliník sa vari ináč než oceľ .
Inač sa vedie horák napríklad pri MIG-u .
Predpokladám , že elektróda sa bude správať podobne .
RADIM: On to potrebuje na plechy hrubé 2-3 mm , teda spájkovanie by som radšej dal stranou  a použil zváranie .

Editoval m.evil (29-12-2016 11:43:19)


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#14 29-12-2016 11:49:10

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Juraj K napsal(a):

Skúšal som to celý večer. V tom horáku to asi nebude, lebo keď som ho pridržal na jednom mieste dlhšie tak som ten hliník až prepálil. Skôr bude problém asi v pájke, lebo tá sa sprava inak ako na všetkých tých videách. Keď ju len otieram o horúci plech tak zo začiatku sa nič nedeje a po chvíli zmäkne a začína sa ohýnať ale ani náznak tavenia. Keď dám plameň priamo na ňu tak z nej kúsok odpadne ale znovu ani náznak tavenia, pričom predajca píše že bod tavenia je 480 stupňov. Mate niekto konkrétnu dobrú skúsenosť s nejakou konkrétnou (nie drahou) pájkou? V mojom okolí (Bardejov) to nikto nepredáva, musel by som to objednať a už nechcem riskovať.
Skúšam to týmto: http://www.ebay.pl/itm/142194867332?
Na značku kvapaliny pozriem keď budem v dielni, potom napíšem, kupoval som ju v modelárskych potrebách a je na nej uvedené, že je to na pajkovanie hliníka.

Nevím, jestli to prostorově vyjde, ale co takhle u této tvrdé pájky vzít velkou elektrickou plotnu ze starého elektrického sporáku nebo vařiče nebo rovnou starý vařič, ty hliníkové kousky na to dát a plotnu zapnout na jeden z nejvyšších stupňů. To může zajistit předehřev až na odhadem takových 400 - 500 st C - plotna je v šeru slabě červená žárem. Potom by na to tvrdé pájení mohl stačit i ten dřív slabý PB hořák.

Offline

 

#15 29-12-2016 12:40:37

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Tak som to zase skúšal ale pre zmenu som použil oceľový plech - lepšie na ňom vidno teplotné zmeny. S tým horákom som ho za malú chvíľu dokázal nahriať do červena tak že horák je podľa mňa O.K. Keď som ho z jednej strany nahrieval, z druhej strany som po ňom šúchal pájkou. Pájka sa začala taviť tak ako sa má až keď už bol plech žeravý z čoho usudzujem, že chyba bude v pájke -tavý sa až pri veľmi vysokej teplote. Pri teplote len o trochu vyššej sa tavil už aj obyčajný hliníkový drôt. Keď som tento postup zopakoval na hliníkovom profile tak som zistil, že pájka sa začína taviť až keď sa už ten profil takmer rozpadá. Tak že musím kúpiť iný druh pájky. Kvapalinu používam túto:
http://www.svarecky-kompresory.cz/kapal … l/d-71917/

Offline

 

#16 29-12-2016 12:54:36

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Juraj K napsal(a):

http://www.svarecky-kompresory.cz/kapalina-pajeci-na-hlinik-30-ml/d-71917/

To je ale tavidlo na měkké pájení, ne na tvrdé. Funguje od cca 150 st C po odhadem tak do 300, maximálně 400 st C, při vyšší teplotě se buď zaručeně odpaří nebo zoxiduje a určitě prakticky vůbec nefunguje.

Offline

 

#17 29-12-2016 14:05:04

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1698
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Ešte v lete som bol v Prešove v OBI a mali tam obalenú hliníkovú spájku.
https://www.obi.sk/prislusenstvo-pre-sp … /p/1905660
Tu je nejaké video , ako to funguje  https://www.youtube.com/watch?v=l8SEaQjGAQw
Osobne som to však neskúšal .


BERLAN BWIG 180 , Plazma DEDRA DESPi40, TMB-125, POWERMAT S-MAT 160 - OMI 165

Offline

 

#18 29-12-2016 15:00:16

jees
Člen
Registrovaný: 14-01-2013
Příspěvky: 1303

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Já jsem nedávno jen ze zájmu zkusil pár 2mm elektrod na hliník a nepovedlo se mi nic, bylo to horší, než když jsem vařil svojí první klasickou elektrodou, zapálit oblouk nějak šlo, ale udržet už ne

Offline

 

#19 29-12-2016 16:45:38

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Napište přesné označení té kapaliny, případně normy, nebo jestli na ní není uveden rozsah teplot.
Kapalina by klidně mohla být pro cínovou pájku SnAg4 a tou se pájí při ca. 230°C. Bývá to taková olejovitá tekutina.
Pro zinko-hliníkové pájky by mělo být tavidlo účinné ca. mezi 380-480°C, protože pájka dle obsahu zinku potřebuje ca. 400-450°C. A je to často pasta, ne tekutina.

Offline

 

#20 29-12-2016 17:34:42

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

No pozrite ako to tomu ide:
https://www.youtube.com/watch?v=6j3tCPQ79Ro
A pritom zvára pomerne veľké kusy...   Skúsim ešte kde sa dá kúpiť tá pájka aj taký prášok ako na videu...

Offline

 

#21 29-12-2016 19:23:24

jikok
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 14-12-2012
Příspěvky: 142

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

letování hliníku PB hořákem má mnoho háčků. Jeden z nich je to, že aby se materiál ořál, je potřebné vzít veliký hořák. Když to neudělám, menší hořák musím přidržet déle. A jelikož PB hoří pomaleji, tak výrobce vše ladí tak, aby plamen byl oxidační a hořel trochu rychleji. A to právě hliník nemá rád. Takže rychlá práce zmenší oxidovanou vrstvu a tavidlo zafunguje.  Letování hliníku cínem se kdysi dělalo tak, že se na hliníku udělal bobeček roztavené cínové pájky+ Eumetol, pak v jedné ruce hořák, ve druhé ocelový kartáč a silou se kartáčovalo. Tím se odstranil oxid, nestihnul se utvořit nový a cín přilnul na hliník. pak už to byla brnkačka..

Offline

 

#22 29-12-2016 19:37:55

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

jikok - To odstraňovanie oxidačnej vrstvy podľa môjho názoru by mali zabezpečiť tie letovacie tekutiny, pasty a pod...   Alebo sa mýlim? A to ohrievanie asi bude ako píšeš, ale (zase podľa môjho názoru) veľa záleží na spájke. Tá čo mám ja má vysoký bod tavenia a v tom to asi bude. Už som objednal presne tú čo má ten chlapík na videu hore (alumweld) tak uvidíme...

Offline

 

#23 30-12-2016 11:03:34

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Juraj K: On je oxid hlinitý, Al2O3 velice chemicky odolný. Proto jenom tak jednoduše nějakým tavidlem odstranit nepůjde. Na rozdíl od oceli - železa, nebo i nerezi, mědí ..... tam stačí jakákoliv trochu kyselá složka. Navíc jak se hliník zahřívá kvůli pájení, vrstva oxidu Al2O3 se dále dost zesiluje.
Musí to být dost silná vrstva solí tavících se od nějak 150 - 200 st C do teploty toho pájení na hliníku a ta tavenina solí musí působit redukčně a kysele. Stejně nejspíš to tavidlo na hliník působí tak, že se někde na jednom místě ta vrstva oxidu naleptá a potom se musí mechanicky postupně ten stávající oxid odloupávat do taveniny těch solí a v něm potom zůstane bez chemické změny jako součást strusky.

Offline

 

#24 30-12-2016 18:15:00

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3115

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Při pájení se tam nijak nesmí dostat měď !!!

Offline

 

#25 30-12-2016 19:13:07

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Při pájení se tam nijak nesmí dostat měď !!!

No a kdesi som čítal že tu pájku práve za horúca prehrabávajú medeným hrotom    (????)

Editoval Juraj K (30-12-2016 19:13:28)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS