SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#51 02-01-2017 20:20:32

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 451

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Za mäkké spájkovanie sa považuje teplota do 400 °C a tvrdé nad 400 °C.

Offline

 

#52 02-01-2017 21:50:38

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 61

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Mám otázku na adminy a zkušené odborníky světa svařování, pájení apod. Proč tak trochu usnulo Svarinfo? Já jsem při pročítání tohoto vlákna, protože jsem taky laik bez zkušeností, koukal na videa, materiály jaké se dají koupit, jejich vlastnosti apod., ale je toho opravdu hodně a myslím, že by bylo nejlepší toto téma shrnout do článku/tabulky, kde by se dalo rychle a přehledně najít co je na co třeba, jaké to má vlastnosti, případně technologický postup použití. Chápu, že to není na chvilku, ale s pomocí zkušených odborníků, kterých zde je myslím dost, by to nemusel být až tak velký problém. Vlastně jsem byl překvapen, že v kategorii pájení je jen odsávač par na letování tišťáků...


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#53 02-01-2017 22:57:39

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Offline

 

#54 02-01-2017 23:58:45

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 61

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Něco takového jsem si představoval. Celkem jasně a stručně popsáno. Díky. Teď už to jen dostat do rukou... smile Já budu muset asi vyzkoušet všechno, tak až ze mě bude profík dám vědět.
Mě docela hodně zajímá TIG pájení (mimo jiné bez tavidla?!?), tady https://www.youtube.com/watch?v=wf-Cq5eQmt0 je toho dost k vidění, i je jasně ukázáno co psal Jirkati, jednostranně sletovaný kouťák na ohyb moc nedrží. Navíc je jasné, že to nepůjde tak lehce jako na videu a asi to bude poměrně náročné na nepřehřívání, ale rozhodně to zkusím. Poznatky nasdílím. Tedy až se budu nudit, takže se obrňte trpělivostí... big_smile

PS dá se koupit CuSi3 v tyčkách? Já ho snad viděl jen na cívkách pro MIG pájení. Kdybyste někdo věděl budu rád.

Editoval A.I.F (03-01-2017 00:09:24)


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#55 03-01-2017 07:41:28

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2691

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Co je tam jiného , než co se zde dříve rozepsalo .....

Offline

 

#56 03-01-2017 08:10:14

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 61

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

není tam nic jiného, ale je to ucelená informace přehledně na jednom místě. Když potřebuji něco vyhledat tady, trvá hodiny než všechno pročtu. Většinu informací ve vláknech tvoří příspěvky jako tenhle, nebo ten Tvůj... smile


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#57 03-01-2017 08:52:20

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Súhlasím s A.I.F. Je to na jednom mieste a profesionálne spracované nie systémom JPP.

Offline

 

#58 03-01-2017 17:46:37

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2691

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Ale o problému , který řešíme , či se o to snažíme , prakticky ani jedna celá řádka .

Offline

 

#59 03-01-2017 19:08:07

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 61

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

To bych neřekl. Já jsem se dozvěděl co se čím dá pájet, i jaká jsou úskalí (např. nedostatečně výkonný ohřev), takže teď už opravdu nezbývá než zkoušet. Až to zkusím a něco nepůjde budu zjišťovat další, zcela konkrétní věci. Mě zajímá tvrdé pájení všeobecně, nejen hliník, hlavně kvůli spojování nesourodých materiálů. Nicméně i pájení hliníku jsem se dozvěděl, tak nevím co je špatně... Vlastně jediné co jsem se nedozvěděl, jestli má někdo zkušenost s TIG letováním, ať už CuSi3 nebo CuAl (nebo třeba ještě něco jiného), ale to by asi bylo spíše na samostatné vlákno..

Jedině snad kdyby se protřásla tavidla, tam se dají tušit rozdíly vlastností mezi obdobnými výrobky různých výrobců. To by určitě taky všem pomohlo.

Editoval A.I.F (03-01-2017 19:11:07)


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#60 03-01-2017 20:40:33

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 2818

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

TIG pájení ocelí a kombinací už tu bylo probíráno několikrát. Myslím, že nová akce na toto téma už by nepřinesla moc nového. Už jsem tu psal i o zavádění robotizovaného svařování ocel + Al, kde na straně Al jde o svár, na straně oceli o adhezní spoj. Jako tepelný zdroj se používá obvykle metoda MIG, lépe laserMIG.

Offline

 

#61 03-01-2017 21:22:48

A.I.F
Člen
Registrovaný: 22-10-2015
Příspěvky: 61

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Díky, něco už jsem viděl, dohledám co půjde.


Berlan BWIG180, BSP40, Lorch MicorMIG 300, Welder Fantasy JET TIG II AC/DC 320

Offline

 

#62 05-01-2017 20:09:06

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Tak dnes mi došiel AlumWeld Classic + Topnik do lutowania aluminia - toto čo je na tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=xpwpkMQGTqU
Stihol som to už aj trošku vyskúšať a prvé poznatky sú také že tá pájka sa taví pri nižšej teplote ako tie čo mám doma čo je dobré ale nemohol som vyskúšať ten topník, lebo je stvrdnutý ako kameň. Neviem či to tak má byť a či sa to dá niečim riediť (neviete náhodou?). Spoj na pohľad vyzeral dobre ale nedržal ani zďaleka tak dobre ako je to prezentované na videu. Ak neporadíte oslovím predávajúceho a potom dám vedieť...

Offline

 

#63 06-01-2017 11:34:35

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 675

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Topnik roztuč v pytlíku kladivem na prášek - žádná věda. Pokud pak potřebuješ pastu, tak rozmíchat trochu topniku s vodou na kašičku.

Offline

 

#64 06-01-2017 13:36:08

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2178

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Já bych řekl, že pokud se to na částečně ohřátou pájku nataví, tak to potom není třeba rozbíjet. Nebo maximálně na kousky o velikosti mm krychlových, které se na spoj přidají.
Pokud ale se to rozbije na prášek a z toho se bude chtít udělat pasta, bude dobré vědět chemické složení. Protože aby pasta na pájce držela, bude tam v tom muset být nějaké lepivé pojivo. Pokud je to tavidlo čistě jen směs anorganických solí, tak to držet nebude, protože se z toho nepovede udělat pasta.
Je třeba na trošce prášku potom vyzkoušet rozpouštědla, se kterým ta pasta půde nejlíp. Jestli s vodou nebo lihem nebo možná i nějakým acetonem či podobným ředidlem.
V nejhorším případě by se prášek musel zamíchat třeba do lihu s trochou kalafuny, i za cenu toho, že by ta kalafuna při té teplotě pájitelnost zhoršila.

Offline

 

#65 06-01-2017 14:05:28

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 451

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Radime, viem, že v odbore náterovej chémie si odborník aj s patričným vzdelaním, tak by som rád poznal tvoj názor na možnosť použitia k príprave letovacích past napr. silikónový olej s bodom varu až okolo 300 °C, pripadne glykolový prípravok, napr. brzdovú kvapalinu napr DOT 5.1 s bodom varu tiež okolo 300 °C.

Offline

 

#66 06-01-2017 14:08:47

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 675

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Ale prd, tavidlo je buď prášek nebo pasta. Prášek (proto prášek, ne "kousky") se normálně rozmíchá na kašičku (kašička z "kousků" jaksi nejde) a do tý se namáčí tyčka pájky. Krystalky na ní prostě nedrží. Tavidlo se přídává právě podobně jako u obalených pájek odtavením z tyčky pájky. Tohle teoretizování s přidáváním kalafuny a podobný nesmysly akorát dotazujícího mate.  Druhá možnost je nažhavit tyčku pájky a vrazit do prášku, něco málo na ní obvykle zůstane přitavený. Při šťourání nahřátou tyčkou do kelímku ztvrdlýho tvidla přeju hodně úspěchů a rád bych viděl jak mi to autor této rady předvede.

Offline

 

#67 06-01-2017 14:08:59

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1007

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Zkuste na trošku naškrabané pasty přidat kapku vody, jinak isopropanol. Kalafunu určitě nepřidávat, pastu můžete zcela znehodnotit.
Edit.: místo isopropanolu lze v nouzi použít i líh, ale ten se jednak rychleji odpařuje a jednak hořlavé kapaliny do past pro tvrdé pájení nepatří.

Editoval Zdenek11 (06-01-2017 14:24:55)

Offline

 

#68 06-01-2017 15:40:29

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2691

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Už se těším na první místní spoj ... To je rad . No objednal jsem z china a z matičky Rusi , tak potom ofotím výsledky .

Offline

 

#69 06-01-2017 16:08:44

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2178

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Píše, že tavidlo má ztvrdlé na kámen. Tak dost možná s tím něco bude muset dělat.
A pokud to tavidlo jsou běžně rozpustné soli, tak z toho pastu jenom vodou nebo etanolem bude dělat dost blbě. Maximálně z toho místo tvrdé udělá měkkou polosypkou směs.
Fakt je ale, že pokud to bude mít třeba navlhčené trochou vody, na studené tyčce pájky to držet nebude, ale na trochu nahřáté se to snadněji nataví.

Offline

 

#70 06-01-2017 21:10:25

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Pruduch napsal(a):

Ale prd, tavidlo je buď prášek nebo pasta. Prášek (proto prášek, ne "kousky") se normálně rozmíchá na kašičku (kašička z "kousků" jaksi nejde) a do tý se namáčí tyčka pájky. Krystalky na ní prostě nedrží. Tavidlo se přídává právě podobně jako u obalených pájek odtavením z tyčky pájky. Tohle teoretizování s přidáváním kalafuny a podobný nesmysly akorát dotazujícího mate.  Druhá možnost je nažhavit tyčku pájky a vrazit do prášku, něco málo na ní obvykle zůstane přitavený. Při šťourání nahřátou tyčkou do kelímku ztvrdlýho tvidla přeju hodně úspěchů a rád bych viděl jak mi to autor této rady předvede.

Tvoje riešenie sa mi pozdáva najviac. Máš s tým skúsenosť že to takto funguje?
Toho tavidla je tam dosť málo na to aby som si časť z neho ešte zničil experimentami. Písal som predajcovi som zvedavý či sa mi ozve a čo napíše, potom to tu posuniem.
Ďakujem všetkým za rady

Offline

 

#71 07-01-2017 09:26:28

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

bobobo napsal(a):

Už se těším na první místní spoj ... To je rad . No objednal jsem z china a z matičky Rusi , tak potom ofotím výsledky .

No super. Daj potom vedieť ako to funguje.

Offline

 

#72 07-01-2017 10:47:41

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 675

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

to Juraj  - když jsme s kolegou řešili před časem letování hliníku, tak tavidlo mohlo být ve formě pasty nebo prášku. Zvolili jsme prášek kvůli neomezené trvanlivosti (pokud je skladován v suchu). Tím že to ztvrdlé tavidlo rozetřeš na prášek a uskladníš v suché lahvičce nemůžeš nic zkazit (třecí miska, skleněná lahev na hladkém stole, nahrubo pytlík a kladivo). Začal bych pokusy s obalením nahřáté tyčky pájky tavidlem prostým vsunutím horkého konce tyčky do lahvičky s práškem. Pokud by se Ti to neosvědčilo, tak zkusit upatlat tu kašičku (mimochodem ten izopropylalkohol od Zdenek11 je taky dobrej nápad, ale někde jsem viděl i vodu - pár kapek). Problém je, že jestliže toho máš málo, tak budeš mít pak velký ztráty nevyužitýho tavidla/kašičky. To tavidlo se nanáší na pájku čistě z toho důvodu, že se tím dobře dělá - nechá se natéct kam je potřeba odtavením (tavidlo má mnohem nižší teplotu tání než pájka, takže se nechá stéct na pájené místo, koncem tyčky pájky se dá dobře ovládat kam má zatéct). Nevím jak to napsat aby to bylo pochopitelný, ale tavidlo se neodtavuje stejně jako třeba obal elektrody, tedy současně s pájkou.. konec pájky je ve chvíli pájení už vždycky holý, protože tavidlo už "odteklo". Stejně se chová třeba obalená stříbrná pájka atd...

PS: I tavidlo ve formě pasty není roztok, ale suspenze (kapaliny je tam maličko). Zřejmě to Tvoje tavidlo prostě kdysi bylo pasta a pak vyschlo. Pouhé rozpouštění je blbost, takhle to nefunguje (musel bys přidat mraky rozpouštědla a co pak s tím ?) - nezbyde než to prostě rozdrtit.

Editoval Pruduch (07-01-2017 10:52:08)

Offline

 

#73 07-01-2017 14:54:38

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 667
Web

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

A.I.F. tu je obrazok tig pajkovania.
http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/3907_img_20150514_152304_hdr.jpg

Su to nejake drobne dielce zo startera ktore su kalene a normalnym sposobom nie su zvaritelne. Samozrejme som pouzil pajku CuSi3. Je to zvarane na DC s nejakymi asi 15 - 20 A. Predpokladam ze pri zvarani som tie dielce mierne popustil, :-) ale vraj to nebolo az take hrozne, nebola ziadna reklamacia a ani negativna spatna vazba. Pajkovana tam bola ta tenka podlozka, ktora hrkotala, co bolo povazovane za chybu. Povodne tam bola privarena - pribodovana asi laserom. Boli tam v kute take malinke roztopene bodky ktore to mali akoze drzat..
uff...  moj 666 prispevok...

Editoval vyrobca (07-01-2017 14:56:27)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma, Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200 3w1 IGBT PFC PLASMA,
speedglas 9100XX, Bomar STG 120, Kompresor Parkside PKO 400 B2

Offline

 

#74 09-01-2017 09:22:27

Juraj K
Člen
Registrovaný: 30-01-2016
Příspěvky: 35

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

Písal som v tejto téme, že topník, ktorý som si objednal je tvrdý ako kameň a toto mi prišlo od predajcu:
Dzień dobry,

Bardzo proszę dolać parę kropelek wody i wymieszać prętem do uzyskania
jednolitej pasty.

Pozdrawiam

Offline

 

#75 09-01-2017 12:54:11

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2691

Re: Spájkovanie hliníka - kde robím chybu?

smilesmile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005  -  2017


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS