SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 25-02-2017 00:23:54

FF
Člen
Registrovaný: 27-07-2010
Příspěvky: 515

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Zdenek11 napsal(a):

...Ptám se proto, že třeba standardním vrtákem HSS nerez prakticky neprovrtám, pár vrtáků jsem už odepsal, než jsem si začal kupovat ty s Co.

...chyba bude na strane vŕtača. Antikor (ináč to je pojem širší než sa zdá) sa dá normálne opracovať HSS nástrojmi - akurát je treba prispôsobiť rezné rýchlosti a úbery...


Fronius TransPocket 1500 & Formica ForMIG 289 & Migatronic MIG 305 Mk III & Abicor Binzel (Kurt Haufe) RM 25 & Speedglas 9100V

Offline

 

#27 25-02-2017 06:59:31

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2295

Re: Vyřezání závitů do nerezu

FF napsal(a):

Zdenek11 napsal(a):

...Ptám se proto, že třeba standardním vrtákem HSS nerez prakticky neprovrtám, pár vrtáků jsem už odepsal, než jsem si začal kupovat ty s Co.

...chyba bude na strane vŕtača. Antikor (ináč to je pojem širší než sa zdá) sa dá normálne opracovať HSS nástrojmi - akurát je treba prispôsobiť rezné rýchlosti a úbery...

V praci vrtame vetsinou 17240 naprosto bez problemu od 3-15 vrtaku i tema nejobycejnejsima kterymi se dela cernota.jak uz zde bylo vyse psano chce to ostry vrtak(zde je duvod naucit se brousit vrtaky) a co nejnizsi otacky(=mala rezna rychlost) a posuv co vrtak snese.A samozrejme MAZAT!!!
Pokud se nekdo pokusi nerez vrtak vetsi reznou rychlosti a nedejboze i suchym a tupym vrtakem jedine co se mu povede udelat je to se uhlik z vrtaku navaze na chrom v nerezu a tim vzniknou uzasne tvrde karbidy chromu a zadny vrtak (vyjma TK) se pak uz na vrtani takovehle diry nechyta!!

I doma naprosto bezne vrtam nerezi a bez problemu!Jedine na co pouzivam kvalitnejsi vrtaky jsou pevnejsi a zuslechtene oceli.

Jinak bezny nepovlakovany ostry zavitnik od narexu vydrzi v nerezu nekolik desitek der pak uz je nepouzitelny do nerezu do cernoty kde udela i nekolik stovek zavitu do der.Tupym zavitnikem do nerezu diru nevyrezes.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#28 25-02-2017 10:46:43

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1866

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Honza007 napsal(a):

.. jedine co se mu povede udelat je to se uhlik z vrtaku navaze na chrom v nerezu a tim vzniknou uzasne tvrde karbidy chromu a zadny vrtak (vyjma TK) se pak uz na vrtani takovehle diry nechyta!!

No tak to bude ono - většinou začátek díry šel a pak najednou konec, ani nabroušení nepomohlo a vrták jsem prostě utavil. Holt nemůžu umět a znát všechno, jsem spíš na tu elektriku, ale rád se nechám poučit.
Edit.: můžete mi doporučit nějaký konkrétní řezný olej? Nebo jsou všechny stejné? Já jsem mazal (když už jsem si vzpomněl) všechno motorovým olejem.

Editoval Zdenek11 (25-02-2017 11:39:46)

Offline

 

#29 25-02-2017 12:26:13

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Většinou na,, takové to domácí žvýkání " doporučuju lojovou pastu ,používám na ruční vrtání ,ruční řezání závitů a hlavně na mazaní kotouče při řezání hliníku karboflexem nebo broušení hliníku fíbr kotouči ,no a samo že na řezání pilovým listem ruční rámovou pilou.
Použití jednoduché, píchnout závitník do pasty a potom řezat závity
http://www.chromtechnik.cz/p_info/482-l … ma/?Lang=1

Offline

 

#30 25-02-2017 14:26:36

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 602

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Zdenek11 napsal(a):

Honza007 napsal(a):

.. jedine co se mu povede udelat je to se uhlik z vrtaku navaze na chrom v nerezu a tim vzniknou uzasne tvrde karbidy chromu a zadny vrtak (vyjma TK) se pak uz na vrtani takovehle diry nechyta!!

No tak to bude ono - většinou začátek díry šel a pak najednou konec, ani nabroušení nepomohlo a vrták jsem prostě utavil. Holt nemůžu umět a znát všechno, jsem spíš na tu elektriku, ale rád se nechám poučit.
Edit.: můžete mi doporučit nějaký konkrétní řezný olej? Nebo jsou všechny stejné? Já jsem mazal (když už jsem si vzpomněl) všechno motorovým olejem.

aha tak to je ten problém, závitníky nemazat v žádném případě minerálním olejem ale vždy rostliným nebo živočičným ideální je sádlo, lůj a nebo řepkový olej, viz literatura napříkad Strojní obrábění - Bohumil Dobrovolný

Offline

 

#31 25-02-2017 14:39:59

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1866

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Aha! Tak tomu zas tak nerozumím a knížku nemám.

Offline

 

#32 25-02-2017 16:14:32

Tomáš S
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 28-05-2007
Příspěvky: 79

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Pokud chcete jít s dobou tak třeba řezný olej MWF. Lze jej použít i na běžnou ocel a pokud nechladím emulzí, tak už nic jiného nepoužívám.
V Brně je snadno k dostání, třeba: https://www.naradi-vesely.cz/olej-mwf-r … html?cur=0

Offline

 

#33 25-02-2017 16:49:53

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 602

Re: Vyřezání závitů do nerezu

tak si přečti zde: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?t=16190&p=160617 jednoznačně vyhrává to co sem psal předtím, já osobně to taky používám je sice pravda že nerez dělám velice málo spíš vůbec ale zato oceli k zušlechťování různé 14220,15230 a podobně to je taky houževnatá špatně obrobitelná ocel a mažu teda buď tím řepkovým se sírou, nebo tím lojem, dlouhodobý výzkum řekového oleje mohu posoudit z použití v pilce PR20 kdy nejdřív sem řezal za sucha a list se měnil každý týden, max měsíc, pak pro velkou spotřebu sem naplnil vanu emulzí a čerpal čerpadlem položeným vedle pilky do řezu tam už vydržel list cca rok a teď po namontování originálního zubového čerpadla používám čistý řepkový olej (důvod ten že ho bylo dostatek asi tak 100-500L měsíčně a pak z důvodu že originál zubové čerpadlo při emulzi moc nefungovalo) nyní už mám v nádrži spíše hustou fermež ale list sem neměnil několik let (ale už budu muset vyměnit oboje, olej i list) ten řepkový právě používám ten z pilky, naberu z té nádrže tu zhoustlou skorovazelínu a to je mazivo, závitník při řezu jen šustí

Offline

 

#34 25-02-2017 17:08:07

Tomáš S
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 28-05-2007
Příspěvky: 79

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Kramlik: Nic nevyhrává. Sto lidí, sto názorů, každému funguje něco jiného. Pro jednorázové  použití je to asi jedno, ale já při časté práci nechci čistit stroje od žluklého smradlavého a zatuhlého oleje.

Offline

 

#35 25-02-2017 17:45:52

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2528

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Jeden známý, velmi dobrý řemeslník, používá fritovací olej s trochou lihu. Na řezání závitů ve všech materiálech.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#36 25-02-2017 20:37:17

Juggernault
Člen
Místo: Karlsbad
Registrovaný: 19-12-2010
Příspěvky: 925

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Kramlik napsal(a):

Zdenek11 napsal(a):

Honza007 napsal(a):

.. jedine co se mu povede udelat je to se uhlik z vrtaku navaze na chrom v nerezu a tim vzniknou uzasne tvrde karbidy chromu a zadny vrtak (vyjma TK) se pak uz na vrtani takovehle diry nechyta!!

No tak to bude ono - většinou začátek díry šel a pak najednou konec, ani nabroušení nepomohlo a vrták jsem prostě utavil. Holt nemůžu umět a znát všechno, jsem spíš na tu elektriku, ale rád se nechám poučit.
Edit.: můžete mi doporučit nějaký konkrétní řezný olej? Nebo jsou všechny stejné? Já jsem mazal (když už jsem si vzpomněl) všechno motorovým olejem.

aha tak to je ten problém, závitníky nemazat v žádném případě minerálním olejem ale vždy rostliným nebo živočičným ideální je sádlo, lůj a nebo řepkový olej, viz literatura napříkad Strojní obrábění - Bohumil Dobrovolný

Jsem rad ze na to nekdo kouknul. smile


Chtel bych nějakou hobby svářečku do garáže na smrkání prahu u auta a nejaký výfuk ale rád bych aby stím šel i nerezový a možná taky hliník a kolejnice vařit. Cloos MC3 333 ,Kemppi Minarc Evo 150,Cut60 ,Powwel 130P,
Na prodej:Powcon 400A,

Offline

 

#37 25-02-2017 20:44:47

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 825

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Je možné, že sa snažíš prevrtávať a rezať závit do feritickej nerezovej ocele, ktorá bola možno tepelne spracovaná. To vŕtanie by aj s ťažkosťami šlo, ale závity by som do nej nerezal.

Offline

 

#38 26-02-2017 07:21:55

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 823

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Do nerezu jsou závitníky typu INOX ST ,ale pro amatérské použití nevím............????


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#39 26-02-2017 08:01:27

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 823

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Velký rozdíl je mezi řezáním závitů v průmyslu,nebo doma. Doma můžu použít fermež a ihned odstranit.
Na jeden závit třeba MD sprej,lůj,husí sádlo nebo řepkový olej třeba i se sírou. Na litinu petrolej,na
hliník líh. V průmyslu je to těžší. Fermež-samovznícení hadrů. Líh-hořlavina atd. Tak se musí použít
schválené přípravky s certifikátem,které jsou na doma nedostupné,třeba i z důvodu velikosti balení.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#40 26-02-2017 11:28:53

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Vyřezání závitů do nerezu

kemppin napsal(a):

Velký rozdíl je mezi řezáním závitů v průmyslu,nebo doma.

To je dost jednoduchý ,doma si můžeš hrát se vším a čas tě taky netrápí, když si zalemtáš něco fermeží tak to utřeš.
A teď v průmyslu ,řežu závity nebo je frézuju mezi ostatníma operacema na CNC frézovacím centru kde je asi 300l emulze ,a teď si představ jí něčim kontaminovat a zkrátit životnost a volat firmu ať s tím něco udělá .Další problém je za chodu mašiny něco lemtat na závitník ,to bys asi nechtěl dělat ,vlastně to bez překlemování bezpečnostních spínačů ani nejde. To jen tak ve zkratce .

Offline

 

#41 26-02-2017 12:27:45

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1804
Web

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Na centru taky neděláš"kusovou" výrobu to by ti asi nikdo mimo opravdu speciálek nezaplatil.Nebo ano?


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#42 26-02-2017 12:48:41

fmodel
Člen
Registrovaný: 21-11-2014
Příspěvky: 468

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Začínají být takové nároky na tvarovou přesnost že i  kusovku dělám na centru ,ale jak říkáš za to se platí .Pak je ještě variánta že když si sám programuješ tak se ti vyplatí dělat klidně i od 2-3 kusů u složitější práce,než se potit na klasice jestli to výjde.

Offline

 

#43 26-02-2017 13:51:10

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2295

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Dost lidi si bohužel myslí že kdyz to nejde diru do nerezu vyvrta tim ze pouzije co nejvetsi otacky(reznou rychlost) bohužel pravy opak je pravdou uz se mi nekolikrat stalo ze bylo potreba vrtak nabrousit na vyvrtani jedne diry vickrat nabrousit .Stací prave lokalni prehratí a už nejde diry klasickym vrtakem vyvrtat.Prave proto je lepsi pouzit pouzití vrtaku legovanych kobaltem nez z klasicke uhlikove oceli.
Mnohdy je dobrym resenim pouziti rezne emulze protoze vyborne chladí.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#44 26-02-2017 14:55:42

Robi G
Člen
Registrovaný: 15-09-2014
Příspěvky: 978

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Ručné vŕtačky majú vyššie otáčky a prst na vypínači ľahko uletí , stačí potom sekunda a ani sa nenazdáte a vrták je tupí. Rezná rýchlosť je klúčová , treba si to ustrážiť.

Offline

 

#45 26-02-2017 18:30:53

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 825

Re: Vyřezání závitů do nerezu

Radíme a bavíme sa tu o vŕtaní a rezaní závitov do nerezu, pritom nikto nemá šajnu o tom čo v tomto prípade slovo "nerez" predstavuje. Ideálne by bolo, keby Zdenek11 mohol zmerať tvrdosť. Niekedy v 1982-hom prišli od Švajčiarskej fy s kompresormi bajlaky pre presné ustavenie na betónové základy. Tie bajlaky boli v hrúbkach od 0,1 mm do cca 40 mm pekne zabalené do tehličiek a prelepené. Materiál to bol feritická nerez ale tvrdosť to malo určite väčšiu ako súprava nožov z Tesca, bolo toho tak na jednú Aviu. Vyvŕtať dieru aj pri nízkych otáčkach a dobrom mazaní aj chladení bol obrovsky problém a prevŕtanie 3 mm silného plechu si vyžadovalo niekoľko krát nabrúsiť vrták.

Editoval senior (26-02-2017 18:32:46)

Offline

 

#46 26-02-2017 18:58:41

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3161
Web

Re: Vyřezání závitů do nerezu

senior napsal(a):

nikto nemá šajnu o tom čo v tomto prípade slovo "nerez" predstavuje.

máš recht seniore, některý "nerezi" jdou vrtat a obrábět stejně snadno jak "obyčejné" železo.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#47 26-02-2017 19:04:00

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1866

Re: Vyřezání závitů do nerezu

No tak to by mně za to nestálo, měřit tvrdost, zase tak často s nerezí nedělám. Mám nejrůznější zbytky no-name, hlavně z dřívějška něco z Chirany, něco od známých z fabriky, něco z Ferony - nějaká je magnetická, jiná ne. Když už teď na nerez používám po blbých zkušenostech výhradně HSSE, není sebemenší problém, projedou jakoukoliv jak máslem. Příští týden mně dojde ten závitník a objednal jsem si ještě řezací pastu, nějaký cintop, asi holandská - byly to kvůli pár dírám nějaké výdaje navíc, ale snad už bude všechno v pohodě. Chtěl jsem hlavně znát názory, proč jsou někdy takové problémy u nerezi s řezáním závitů a vrtáním, a po pravdě řečeno, dost jsem se dozvěděl. Nejvíc mně překvapilo, jak tady někdo psal, že se k obrábění nemají používat žádná minerální maziva. Slyšel jsem to poprvé, a abych se přiznal, v první chvíli jsem tomu moc nevěřil a hledal jsem to pak ještě na netu. No a našel jsem - je to pravda, nemají se používat, prý dochází (m.j.) třeba k trhání závitů. A přitom některé řezné oleje (originál spreje) podle BL obsahují jako hlavní složku právě minerální olej. Holt člověk se pořád učí.

Editoval Zdenek11 (26-02-2017 19:45:27)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS