SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#26 25-02-2013 21:39:42

franišek
Člen
Registrovaný: 10-05-2011
Příspěvky: 636

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

A kolego zapomněl si na chlazení taky to pomáhá s je to lepčí než vrtat malou dírku.

Offline

 

#27 26-02-2013 07:52:51

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2835

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Tehdá jsem předpokládal , že když je celé těleso ohřáté , tak to nebude vadit . Nějak jsem i tu poslední dírku zaletoval . Ten plovák byl malý , cca pr.50*100mm

Offline

 

#28 18-04-2013 18:50:01

SF
Člen
Registrovaný: 18-04-2013
Příspěvky: 1

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Hľadal som na nete ako zvariť, alebo radšej napíšem spojiť medené trubky 1/2" s nerezovou rúrou 2" tak, aby to vyhovovalo potravinárskym kritériám. Hľadám radu a stručný postup pre laika na takéto spájkovanie. Nemám žiadne zvláštne požiadavky na pevnosť spojenia /ak sa spoj poruší, zletujem, zvarím znova/, maximálna teplota pri prevádzke trubiek 120 st. C. 1/2" medená trubka prechádza cez 2" nerezovú. Je nutné nejako natvarovať presné otvory, použiť nejaké zosilnenie materiálu v spoji, alebo to aj niečo vydrží - nik s tým zápasiť nebude, neviem si predstaviť akú silu spoja môžem očakávať, tak sa skúsim spýtať inak. Bez úprav presne navŕtaných dier bude sila spojenia približne taká ako keby v spoji sa zmenšila sila medenej trubky na polovicu? Ak by to platilo čo i len približne, vyhovovalo by mi to. Predstavujem si, že budem na to si musieť kúpiť nejaký propanbutanový horáčik na jedno použitie, benzinový mám, ale tým by to asi nešlo. Ak by som si mohol vybrať, radšej by som cínoval bezolovnatým cínom, len či by to šlo. Vy ste tu odborníci, spolieham sa na vás a nechcem sa učiť na vlastných chybách a neoverených pokusoch. Nečakám žiadne presné postupy, len typy a body ako na to. Tak ako som to videl tu vo vlákne vyššie. Predom ďakujem za každú radu a prajem príjemný deň.
SF

Offline

 

#29 16-04-2016 20:22:20

tarzan
Člen
Místo: Makov na Slovensku
Registrovaný: 20-06-2015
Příspěvky: 281

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

páni skuseni majstri poradte,  potrebujem privarat (pripajkovavat) na nerezovu pasovinu(hrubka 3mm) male  mosadzne fitingy.
   skusil som dat do miga drot ok 19.20(hrubka 1,2mm) +čisty argon   a skusil som s mosadznou rurkou vid fotky.  vypada to tak že ten medeny drot sa s mosadzou dobre premiešava ale na tej nerezi až tak dobre nedrži.
  mate na to neake finty že ako ten kontakt medi s nerezou zlepšit?
budem vdačny za rady lebo by som nerad vymlatil kilo drotu len tak do šrotu.  strieborne pajky nesmiem použit koli chemii
prve pokusy...

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/6533_dsc_0143.jpg
http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/6533_dsc_0144.jpg
http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/6533_solidcaptureimage216430171.png
v tom mieste kde je ta packa to napriklad sa ta med  zahryzla aj do nereze len keby to tak na viacerych miestach...
pomohlo by predohriat nerez?

Editoval tarzan (16-04-2016 20:41:17)


kutil - zvarač začiatočnik, na pracu s drevom profik,
.MAHE Hyper MIG 400 DPS Plus-3..Hyper TIG CWK 400...
https://www.modrastrecha.sk/blog/martin … a-radost/#

Offline

 

#30 16-04-2016 21:32:23

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 601

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Předehřev do 200* ano,ale to co vidím jsou rozdíly ve vedení hořáku.


ARISTOmig 4000i w ,MMA,TIG dc,Fronius tig dc, bodovky, autogen.     Doma: KEMPOWELD 4000w, ALFIN 280 AC/DC Kitin 1700 hf, KM 12c, autogen+RS 12, BERLAN BS 40.

Offline

 

#31 16-04-2016 21:48:51

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3091

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Na pájeném spoji se měď nikdy do nerezu nemůže, a ani nesmí "zahryznout". Proto je to pájený spoj. Kvalita spoje se musí určit trhací zkouškou. Spoj se musí přerušit v pájecím kovu, nesmí se oddělit pájka od ocelového dílu. Tak se u těchto heterogenních spojů pozná kvalita.

Offline

 

#32 28-04-2017 14:05:15

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 612

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Právě jsem dodělala pro zákazníka sondy, nerez, stříbro si nějaký dovezl, ale došlo nám obíbený tavidlo od Castolinu, použili jsme na to FB 11-31, no to ale bylo strašný, nechtělo se to smáčet, v styčné spáře to spájené bylo v pořádku ale zákazník chtěl nahoře plynulý přechod a nějak to nešlo.Setkal jste se s tím někdo?, bude to tím tavidlem nebo ten nerez víc oxyduje, trubička šla v pohodě.Nebyla by na to lepší pájka s kadmiem?

Offline

 

#33 28-04-2017 18:07:03

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1012

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

1) Nevím, co je FB 11-31, ale tavidlem to být může. Tavidlo na nerez musí být podstatně aktivnější, protože oxidy chrómu jsou podstatně odolnější.
Pro stříbrné pájky je nejčastějším tavidlem dle DIN EN 1045 FH 10, ale pro nerez to chce FH 12. Viz http://www.bohler-uddeholm.cz/media/Paj … targen.pdf str. 12 pasta F 300 HF Ultra.
2) Pájky s kadmiem jsou v EU problém. Vynikající byla např. Ad40Cd, nízká pájecí teplota, výborná smáčivost, vysoká pevnost a tažnost, rozumná cena. Ale prakticky nelze dodat, byrokracie kolem dodávky je šílená a seriózní dodavatel to obcházet nebude.
3) Ideální na nerez je Ag55Sn, ekonomická alternativa je Ag45Sn a Ag40Sn, vše s menším obsahem stříbra je šetření na nesprávném místě, i když tím pájet lze.
4) Co je to vlastně za nerez? Např. běžné CrNi austenity se pájí dobře, ale chrómové feritické typy o dost hůř.
5) Hodně důležitá je rychlost ohřevu. U pájení plamenem to chce výhřevný plamen, ideálně kyslík-acetylen, ale mírně  redukční. Při delším ohřevu (dle tavidla klidně již po 30 s) je tavidlo tak nasyceno oxidy, že nefunguje a tvrdá sklovina pomalu ani nejde odstranit.

Offline

 

#34 28-04-2017 19:35:26

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 612

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

No, tavidlo je starý socialistický na stříbro TP 17 a ohřívali jsme to kyslík.acetylen, zkusím objednat universál Welco 1500flx, stříbrem to nebude, zkoušeli jsme i Ag 60, doufám že to už nepřinesou...hi

Offline

 

#35 28-04-2017 20:33:55

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1618
Web

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Evita napsal(a):

Nebyla by na to lepší pájka s kadmiem?

Zcela určitě by byla! Tam v EU s tím máte problém, tady v Eméérice se stále prodává. big_smile

Offline

 

#36 28-04-2017 21:16:58

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2434

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

A nepoužívají výrobci místo kadmia jako příměs do tvrdé pájky zinek? Zinek je totiž v periodické tabulce i chemicky kadmiu velmi podobný, takže by mohl ve slitině fungovat taky podobně.

Offline

 

#37 28-04-2017 21:37:08

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 2835

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Jednou jsem pájel plovák a jak jsem ho pájel , tak se ve stydnoucím prostoru trhal .....

Offline

 

#38 28-04-2017 22:27:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1618
Web

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Radim napsal(a):

A nepoužívají výrobci místo kadmia jako příměs do tvrdé pájky zinek? Zinek je totiž v periodické tabulce i chemicky kadmiu velmi podobný, takže by mohl ve slitině fungovat taky podobně.

To je pravda, nicméně je veliký rozdíl ve vlastnostech ve slitinách pájek s použitým Cd a Zn ve prospěch cadmia. smile

Offline

 

#39 28-04-2017 22:33:14

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 612

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

No, kdyby měl teda někdo doma starý zásoby, koupíme, vyměníme.....děkuji předem, zatím koupím to tavidlo, ale tím to asi nebude.

Offline

 

#40 28-04-2017 22:42:16

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1618
Web

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Evita napsal(a):

No, kdyby měl teda někdo doma starý zásoby, koupíme, vyměníme.....děkuji předem, zatím koupím to tavidlo, ale tím to asi nebude.

To se nedivím. Se stříbrnými pájkami s obsahem Cd byla radost pracovat. Bohužel, pájky s obsahem Cd nelze již dle Regulation (EU) No. 494/2011 of May 20, 2011 používat. Jejich výhodou byla vysoká pevnost při vysoké tažnosti, výborná smáčivost a kapilarita, o 50 - 70 °C nižší pracovní teplota při nižším obsahu stříbra. Obsah Cd lze kompenzovat vyšším obsahem stříbra, legováním Sn a Si. Ag zvyšuje cenu, Sn snižuje tažnost z 25 % až na 12 %, Si snižuje pevnost při pájení oceli. Bez Sn a Si má pájka vysokou pevnost při vysoké houževnatosti, avšak vyšší pájecí teplotu.

Zdravím z poza Atlantiku. smile

Offline

 

#41 28-04-2017 23:10:09

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 612

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Zdravíme též ze zasněžený Vysočiny, pijem grog a těšíme se na setkání.....třeba se to někomu doma válí, na potravinu to není a takový špeky se vyskytnou málokdy.

Offline

 

#42 30-04-2017 19:55:38

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1012

Re: Pájení nerezu tvrdou pájkou

Evita napsal(a):

No, tavidlo je starý socialistický na stříbro TP 17 a ohřívali jsme to kyslík.acetylen, zkusím objednat universál Welco 1500flx, stříbrem to nebude, zkoušeli jsme i Ag 60, doufám že to už nepřinesou...hi

1) Welco 1500flx je DIN EN 1045 FH 10. I když se v materiálovém listu tohoto tavidla uvádí, že je vhodné i na nerez, fakt to chce FH 12.
2) Vyšší obsah stříbra nemusí automaticky znamenat nižší pájecí teplotu a lepší smáčivost a zatékavost. Záleží i na obsahu dalších základních legur, tj. zinku a mědi a na dalších legurách, tj. křemíku a cínu. No a na čistotě pájky. Doporučuji Ag55Sn.

Editoval JardaK (30-04-2017 19:56:22)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2017


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS