SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
mot napsal(a):
opravdu tady není někdo kdo by si chtěl přivydělat a upravit mi tu svářečku?
Klidně bych vám to i předělal, ale jste dost daleko ode mě. Jsem až kousek u ostravy. Zkuste se zeptat u pana Štěpánka, on takové věci dělá, ale nevím kolik by za to chtěl.
Offline
Aleš: já používám Chlorid železitý, ten se po použití může dát zpátky do nějaké láhve. Mám jednu s novým chloridem a jednu na použitý, který používám několikrát. U té kysleliny s peroxidem je to tak, že se prý musí použitá směs prostě nějak zlikvidovat, do láhve už to nejde vrátit, protože ten chemický proces probíhá neustále. Já osobně jsem to nikdy nepoužíval, ale četl jsem to v nějakém časopisu.
Offline
Ale to je jasné, že dnes je profi plošňák a za slušné peníze bez problému dostupný.
Ale tady se bavíme o jednoduchém nápadu, kdy k tomu chceš plošňák třeba do hodiny, dvou hodin, abys ten nápad měl hotový v jednom zátahu a nemusel to rozdělané přesně popsat a hodit na dva týdny do šuplíku, než přijde plošňák.
Doby, kdy si to každý dělal doma podle sebe jsou dávno pryč. Já jsem třeba za socíku dělal na plošňáky šablonu vyřezávanou z moduritu a pak vyvařenou a na měď pak nanášel stříkáním barvou ze spreje. Dělal jsem tak třeba zesilovač s MDA2010 nebo předzesilovač k magnetodynamické přenosce s MAA748.
Offline
varok napsal(a):
U té kysleliny s peroxidem je to tak, že se prý musí použitá směs prostě nějak zlikvidovat, do láhve už to nejde vrátit, protože ten chemický proces probíhá neustále. Já osobně jsem to nikdy nepoužíval, ale četl jsem to v nějakém časopisu.
Přesně tak. Peroxid vodíku je hodně nestabilní, katalyticky ho na kyslík a vodu rozkládají třeba ionty kovů. Už jak se smísí peroxid s kyselinou, musí se směs hned spotřebovat, protože rozklad peroxidu už začíná ionty železa, které bývají jako příměs v technické kyselině chlorovodíkové. A ionty mědi uvolněné při leptání tím tuplem. Za nějakou hodinu, podle teploty, je po peroxidu. Jedině že by se to snad zamrazilo....
Offline
No ono je hlavně nejjednodušší namíchat (od oka) tolik směsi, aby se leptáním téměř vyčerpala. Pak není třeba řešit nějaké skladování. Prostě dám trochu vlažné vody, cmrndnu HCl, přiliju peroxid (reakce běží jak v režimu "světlá měď + bubliny", tak v režimu "tmavá měď ". Pokud se leptání zastaví, stačí lehce přilít peroxid. Spotřeba surovin minimální.
Offline
Ono tou kyselinou je to víc agresivní (záleží na namíchání).Jde to ale dobře oběma způsoby.
Co se týče výroby dps doma,tak je to hlavně o rychlosti .Člověk si může vyrobit dps kdy potřebuje (pokud mu moc nezáleží na kvalitě) a nemusí čekat až na vyrobení.
DPS nažehlováním se dají dělat i SMD tenké spoje.Je potřeba mít vychytaný postup (použitý materiály,tiskárna,hustota tisku a nažehlení).Jde to dobře.
Editoval Sender (01-07-2017 11:53:28)
Offline
Já jsem dodnes nenašel nějakou solidní firmu, která by mi udělala plošný spoj podle mého návrhu a třeba jen jeden kus. Buď firmy dělají jen v sériích mnoha kusů, nebo jen podle nějakých plánků a schémat z časopisů. Takže si DPS taky občas vyrábím sám.
Offline
Na superrychlé prototypy jsem si poslední dobou oblíbil univerzální desky s otvory v rastru - z Číny za hubičku. Zapojení pak někdy rozeberu, pokud to byl jen pokus na ověření něčeho, a nebo ponechám a jen vestavím do nějaké krabičky a pod.
Chlorid železitý je sice bezpečný, ale pro změnu všechno neuvěřitelně zašpiní, je dražší, pomalejší (hlavně když už je trochu použitý), nemá takovou kapacitu a na desku není vidět. Já jsem nakonec přišel na lepší recepturu a postup s HCl a peroxidem, kdy jsem nepřidával vůbec žádnou vodu, prostě jsem desku hodil do koncentrované cca 30% HCl a stranou od desky jsem do nádoby přidal pár kapek 30% peroxidu a opatrně zamíchal. Díky vysoké koncentraci HCl to běží doslova s několika kapkami peroxidu a jeho nízký obsah jednak umožní roztok uchovat (i tak pro jistotu s netěsným uzávěrem) a i když se peroxid rozloží, tak vzniklou vodou se tolik nenaředí a příště jde po přidání nových několika kapek peroxidu pokračovat. Lze tak zreagovat téměř veškerou HCl a kapacita roztoku při tomto způsobu používání je obrovská. Množstvím přikapávaného peroxidu lze nastavit rychlost reakce přesně tak, aby leptání probíhalo rychle, ale aby se přitom téměř netvořily bubliny. Chce to ale větší nádobu, kde bude místo na přimíchání peroxidu. Při kápnutí přímo na desku to zašumí a zmizí vše kromě sklolaminátu.
Offline
Po mnoha letech a zkoušení všech možných i nemožných postupů doporučuji na domácí tišták kvality jeden průchod mezi nožičkama integráče (tj. nožičky od sebe 2,45mm) použít černobílou laser tiskárnu, nažehlit papír a leptat v kyselině solné a peroxidu s vodou. Nespotřebovanou lázen skladovat někde venku v otevřené nádobě nebo vylít. Pozor, kyselina se odpařuje a vše železné v dílně rezne. Rychlé, levné a pro kusovou výrobu dostatečné. Problém vidím jen sehnat odřezky kuprectitu tak, aby jste nemuseli kupovat kuprextit za draho v GM elektroniku, to je snad lepší kooupit univerzální desku.
Pokud máte někdo zdroj na kuprectit, tak budu rád za tip.
Offline
Mě snad nejlíp vyhovuje tisk laserovkou v rozlišení 1200x1200 na fólii(je to spíš papír) GES.Přenese se vše a je to hned.Záleží na nažehlení a gramáži při tisku.Nažehlovací papíry prodávají taky číňani,ale zatím je nemám odzkoušený.
Nemá někdo odzkoušenej cuprexid z číny?
Offline
varok napsal(a):
mot napsal(a):
opravdu tady není někdo kdo by si chtěl přivydělat a upravit mi tu svářečku?
Klidně bych vám to i předělal, ale jste dost daleko ode mě. Jsem až kousek u ostravy. Zkuste se zeptat u pana Štěpánka, on takové věci dělá, ale nevím kolik by za to chtěl.
děkuji za reakci, nikoho s přezdívkou/jménem "Štěpánek" jsem zde nenašel, má nějaký nick?
Offline
mot > To bude určitě pan Zdeněk Štěpánek s nickem "zdeště" (www.svarecky.com).
Offline
varok - souhlas
Aleš_ - taky to tak dělám řádku let. Kdysi jsem dokonce používal i trubičkové násadkové péra. K malé lahvičce kyseliny a peroxidu, jsem nosil i lahvičku s ředěnou barvou na kůži (tou jsem DPS maloval) a lahvičku acetonu (na očištění DPS po vyleptání). Jeden sebevědomý kolega si soupravu vypůjčil, nic nechtěl vysvětlit, všechno viděl, všechno znal. Začal leptat, zdálo se mu že to jde pomalu, přidal peroxid. Chtěl to ještě trochu akcelerovat, přehmátnul se a přidal aceton. Ano, šlo to rychleji, ale všechno. Po chvíli řval jak Tatra v Beskydech. Bez plošáku a bez sebevědomí.
Offline
Na vývodové součástky na zkoušení já klidně vezmu kus kartonu z krabice a rozstříhám vhodný plechovkový plech a pájecí plošky prostě kousky plechovkového plechu do kartonu vytvořím. Při troše šikovnosti to jde velmi snadno, plechem do U se karton prořízne a na druhé straně zahne a drží to. A ten karton v suchém prostředí i docela dobře izoluje. Ten karton má jednu velkou výhodu, schéma se na něho prostě nakreslí se součástkami v reálné velikosti a plíšky se potom už jen otrocky dávají a propojují pistolovou páječkou drátkem podle toho nákresu.
Nebo kdysi, jak ještě sehnat kuprextit byl hodně velký problém, ještě někteří autoři dělali spoje ze sedlářských průchozích nýtků. Já jsem je tehdy sháněl, ale za socíku ani ty nýtky nebyly dobře k sehnání, sehnal jsem je až o hodně později, když už to nebylo aktuální.
Teď ale mám sáček těch nýtků doma, kdyby bylo třeba udělat nějaký jednoduchý spoj do vlhčího nebo venkovního prostředí třeba do svářečky, můžu vzít destičku třeba jen kuprextitu bez mědi třeba z nějakého zkaženého plošňáku nebo jakoukoliv jinou z teplotně odolného izolačního materiálu, vyvrtat cca dvojkou vrtákem dírky a pájet na tyto nýtky.
Editoval Radim (03-07-2017 09:10:21)
Offline
Zdravim, koupil jsem si tuto svarecku na obcasne svareni. Vsechno bylo v pohode, ale vcera, behem svareni, jsem si brnknul dratem o jackl, aniz bych zmacknul svarovani, tak drat byl asi pod proudem a prsknul (a zapekl se do kontakntni trubicky), pak uz se to stavalo prakticky pravidelne... Nevite v cem by mohl byt problem? Diky
Editoval Hanz500 (03-07-2017 21:31:13)
Offline
Vymen špičku. Kedy si ju menil naposledy?
Offline
Nejspíše slepené kontakty relé, které spíná proud do hl. trafa.
Offline
Spicku jsem vymenil, chvilku to fungovalo a pak zase takhle... Mrknu jeste na ty kontaky...
Offline
Tak jsem to byl otestovat a kontakty na trafu to asi nebudou, protoze kdyz jsem zacal, tak drat po dotyku na kov neprskal, po chvili svareni uz ale zacal... Jak to muze souviset s tou tryskou?? Diky
Editoval Hanz500 (04-07-2017 22:39:55)
Offline
Na doske mas asi 30A rele co spina prud do trafa ked zmacknes tlacidlo na horaku. Prever ci ti neostava vysiet to rele. Bud ostavaju spojene kontakty zlepene, alebo je zle tlacidlo alebo kabel od tlacidla horaku k tomu rele.
Offline
2 Hanz 500. Je tu ešte jedná možnosť, prečo sa to tak správa. Ak je u tel zváračky výstupná kapacita dosť veľká (nepoznám túto zváračku) tak je možné aj to, že vybíjací odpor kondenzátora je ta-tam. To by aj vysvetľovalo toto správanie až po prvom zvare.
Offline
Koukal jsem na to rele, pohledove vypada v pohode (oznaceni jqx-29f-a), ale z desky nejde vytahnout... je tam nejak prichycene? Nebo jak rikas zapecene a musim to vymenit? Rukojet jsem rozebral a tam se zda byt vse hezky ciste a tak jak ma byt. Diky
Offline
Senior: svaru udelam treba 10-15 a az potom to zacne takto blbnout je pravda, ze potom co se dotku, on prskne, tak pak se muzu ťditknout znovu a uz je ti v pohode, dokud zase neco nezavarim
Offline
Hanz , to rele ide von lahko . je to prispájkované 4bodoch ... nezvikne sa to rele zlepovat kontaktmi , ale opália sa a cvaká a nespína trafo ...
Offline
U svářeček Einhel nejsou žádné filtrační kondenzátory, tedy výkonové, tedy pokud si to někdo neupraví.
To relé někdy lepí kontakty, už jsem se s tím párkrát setkal a né jen u svářeček.
Offline