SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Poprosím odborníkov o technologický postup pri oprave telesa kompresora - jedná sa o kompresor z r.v. 1989 - orlík - na pätke slzí olej - viď foto - pätka nie je ulomená a drží...materiál je zrejme oceloliatina...a na základni je obrobená frézovaním...Ďakujem za rady...Teleso bolo zrejme poškodené už od výroby, lebo vnútri telesa je vidieť v rohu akýsi tmel zastriekaný originál ešte z výroby...Ďakujem za radu ...
Editoval napisy (14-07-2017 20:44:30)
Offline
Ohřát na cca 150 °C a vybroušenou prasklinu opakovaně zavařit elektrodou s obsahem niklu nad 90%. Vybrušovat tak dlouho, až bude svár čistý.
Offline
Ďakujem za promptnú odpoveď, - zámer bol taký, že identifikujem konce praskliny - odvŕtam(vrták cca 2mm), aby sa prasklina nešírila ďalej - vybrúsim V po dĺžke celej praskliny a ďalej som si nebol istý ako postupovať- rozmýšľal som na tvrdo zapájkovať mosadzou, (musel by som si požičať kyslík - čo sa mi nepáči) potom tak ako hovoríš nikelitka s predohrevom, alebo zalepiť nejakou "Belzonou"...počkám ešte na ďalšie návrhy..neuraz sa...
Editoval napisy (14-07-2017 21:19:54)
Offline
hlavny problem budes mat zrejme s dokonalym odmastenim,neskusal si najst tento diel na bazosi ? je to len torzo...take daco je viacmenej nepouzitelne a cena by mohla byt nizska
Offline
s odmastením máš pravdu...ale spolieham na to, že keď to budem predohrievať, tak to vyženiem vyššie ako je tých odporúčaných 150°C predpokladám aspoň 300°C pomocou propan-butanového horáka a dúfam, že zbytkový olej sa za nejakých 20 minút vypáli...Najprv skúsim opravu a keď to bude "na prd", tak to budem riešiť tak ako píšeš...Zatiaľ čakám, kto a čo napíše, nech to nedomrvím...je v tom hodne roboty...
Offline
O pevnost asi nejde a tak bych vzal "bronzku" CuSn6. Odmastěni a předehřev stále platí.
Offline
Zapalovač a klíč na podlaze jsou ostré. Na té rozmazané patce je vybroušena ta prasklina?
Já teď řeším nouzovou opravu kalače. Prasknul zboku v nejtenčím místě díry na násadu, trhlina se postupně šířila (no samozřejmě se s ním mlátilo při štípání po klínech). Kalač je odlitek z neznámé slitiny (nechce se mi dělat chem.rozbor), na kovadlině přeseknul 10mm hřebínek bez většího poškození ostří. Profesionálem mi bylo doporučeno vybrousit do V a zavařit elektrodou Limarosta 312 od Lincoln Electric. Prý jestli nechytne tohle, tak už nic.
S těmi el. občas svářím nerez (domácí lepení, výborné na nerez k Fe). Dobře se zapalují, struska odpadne většinou sama a oblouk neskáče všudemožně jako u čínských rutilek (ale to je rukama...). Výrobce tvrdí, že svaří i nesvařitelné. Tak uvidím, jaký bude výsledek a trvanlivost sváru.
Bude mít nějaký význam ten kalač předehřát? Opakuji neznámá slitina a předehřev max. propanbutanem bez přesné teploty (termokřídy jsem kdysi podaroval).
Editoval davor (28-07-2017 14:26:29)
Offline
Já osobně bych ho nenahříval, spíš bych se snažil vnést do procesu co nejmíň tepla - sekera se dá velice lehce odkalit. Jedině snad po svaření nechat v troubě tak hodinku na 180°C na vyrovnání pnutí. Odborníci tady na fóru určitě upřesní.
Offline
Zdenek11 napsal(a):
spíš bych se snažil vnést do procesu co nejmíň tepla
Množství vneseného tepla asi moc neovlivním. Prostě nastavím 70A (pokud to bude dost) a přejedu. Při tloušťce materiálu 10.5mm v místě praskliny tipuji, že bude třeba vrstvit 3-4 housenky (el.2,5), tak snad jen 20min pauzami mezi nimi...
A ten předehřev (i řízené chladnutí) byla spíš jen akademická otázka. V domácích podmínkách se to těžko realizuje.
Editoval davor (28-07-2017 14:42:37)
Offline
Osobně bych ho určitě předehřál(pokud přesekl to co uvádíš nebude to rozhodně žádné bláto, ale materiál s minimáně 0,5%C)-předehřevem na cca 200-230st se nemůže nic pokazit a dá se realizovat i v kuchyňské troubě stejně jako pomalé dochlazení.
Editoval Ládes (28-07-2017 17:49:45)
Offline
Hmm, véčko, trochu ohřát, tím nikdy nic nezkazíte a Welco 1625 a bude....
Offline
Evita napsal(a):
Welco 1625 a bude....
O těch el.výrobce píše v superlativech, asi by byly vhodnější než přechodová Limarosta, ale těžko je budu shánět...
Offline
Hmm, hodně to berou ZD, nebo se domluvte s regionálním zástupcem, zdravím
Offline
Proti praskavosti beru OK 6745 nebo drát ok autrod 1695
Offline
davor napsal(a):
.výrobce píše v superlativech,
všichni výrobci píší o své produkci v superlativech tím ty el. nezhazuju - neznám je.
Kalač patří mezi moje přední pracovní pomůcky, takto prasklý jsem ještě neviděl, připadá mi že jej někdo kalil, jen ostří ale zakalil ho až k díře pro topor.
Na opačném konci je vidět že zůstal měkký.
Práce kalačem: https://www.youtube.com/watch?v=pqHmWAuTztM
Offline
Vypadá to kalené do vody-kdysi se mi stalo něco podobného-v oleji sekera nechtěla prokalit,takže jsem ji ohřál,že ji budu kalit jako sekáč(vypopouštět zbytkovým teplem z kalení).Při zamáčení mi ale sjela z trnu a zmizela celá v kýblu s vodou.Tohle by chtělo ohřát,kapku prokovat na zjemnění struktury a z dokovací teploty zakalit.
Offline
Bývá to z nelegovaných či nízkolegovaných ocelí s vyšším obsahem uhlíku, žádná extra nástrojovka. Určitě předehřát, ideální by bylo tak na 300°C. Jenže tyto oceli mají poměrně nízkou popouštěcí teplotu, takže pro zachování vlastností radši max. na 200°C. Takže babo raď . Já bych radši risknul měkčí materiál a tím dřívější otupení, než křehkost a dřívější rozlomení. A ty elektrody 312 jsou vhodná volba.
Druhá varianta, ale cenově dražší, je nižší předehřev, 100-150°C, a materiál na Ni bázi. 1 kg / 55 ks minipak UTP 068 HH 2,5 stojí ca. 1400,-.
Offline
Tak jsem se přeci jen pustil do opravy toho kalače svařováním. Svařováním v uvozovkách. Jsem samouk domo-lepič. Uvědomuji si, že toto fórum nemůže suplovat svářečskou školu ani léta praxe, přesto ale prosím profíky o zhodnocení chyb, kterých jsem se dopustil a které budou zřejmé už ze shlédnutí fotek. Limarosta 312 se tavila s materiálem odlitku bez problémů, jen já víc brousil (struska ve sváru) než vařil...
Podložení Cu plechem, v domění, že to provařím až na něj. Asi 1.chyba, měl jsem to proříznout přes tu prasklinu do čista?
pořád tam ještě chybělo materiálu...
...tak jsem zkusil jěště přidat. Naštěstí už se setmělo...
Zbývá jen obrousit, slícovat s násadou krumpáče a šípat. Jestli vydrží?
28.8. kalač má za sebou cca 8m3 smrku, zatím drží.
Editoval davor (28-08-2017 19:57:36)
Offline
Ja by som to nebrusil naco? Je to uz mimo aktivnej casti. Ci?
Offline
Dobrý večer, mám podobný problém jako první tazatel. Ale mám prasklinu na válci kompresoru. Je to malinká prasklina, odhadem 1cm. Podle mě tam byla už když jsem kompresor koupil, ale byla menší a časem se zvětšovala. Je to mezi chladícími žebry. Nový válec bohužel nejde sehnat, nebo jsem nikde nenarazil. Ptal jsem se už asi v 5ti obchodech a jedině celý agregát a to se mi nechce dávat asi 3500,- kč. Když bych chtěl tu prasklinu zavařit elektrodou, jakou použít? Vybrousím tu prasklinu do drážky třeba 3mm navíc na každou stranu. Když to zavařím, mám to dát někam vyhřívat? A před svařováním to mám předehřát?
Offline