SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj všem. Koupil jsem si co2 svářečku omi 166, ale potřebuju prosím poradit. Nikde jsem se nedočetl, jakou rychlost drátu a napětí mám nastavit při různých tloušťkách materiálu. Můžete mi prosím někdo poradit. Nevím na koho se obrátit.
Děkuji všem za pomoc a radu.
Offline
tady nějaké tabulky jsou, 166 tam asi ale není http://www.omc.cz/nastavovaci-tabulky-mig
Offline
Super moc děkuju, je tam 165 a ta je stejná. Děkuju moc.
Offline
Hezke odpoledne vsem preji,
koupil jsem si vyse uvedenou svarecku MIG/MAG Omicron OMI 166 na takove to domaci svarovanicko hlavne kolem chaloupky, a jelikoz potrebuji dost spojovat plechy, rozhodl jsem se pro tuto metodu svarovani. Predem upozornuji, ze jsem naprosty amater a zacatecnik, tak bych chtel poprosit o kapku trpelivosti a soucasne se predem omlouvam za mozna stupidni dotaz.
Vcera jsem s ni poprve na chaloupce svaroval. Co se samotneho svarovani tyka, tak tam bych snad jiny problem nez absenci cviku a zkusenosti nehledal, nemuzu si stezovat.
Zarazila me ale jina vec: sasi stroje, zejmena ta zadni cast, kam se stavi lahev a ktera neni pod barvou (imho je to holy kov v pozinku), mne "kopala" a na dotek mravencila, jakoby to bylo nejak pod proudem. Je to normalni? Musim teda jeste rict, ze jsem blbec hned napoprve spletl zdirku na kostrici kabel, a tudiz jsem ho zapojil opacne... na tuto amaterskou chybu jsem prisel az po prvnim pokusu o svar, kdyz jsem se divil, proc to krome odfuku plynu nic nedela. Muze to mit nejakou souvislost? Nicmene to kopalo celou dobu, i pote, co jsem kostru zapojil do spravne zdirky a normalne jiz svaroval. Svaroval jsem s prestavkami cely den, nekolikrat to bylo vypnuto i napajeci privodni kabel vytazeny ze zasuvky, nicmene jak jsem to zapnul, kopalo to zas.
Dneska jsem ji zkousel zapnout doma v panelaku a kdyz ji nahodim i s civkou svarovaciho dratu uvnitr, tak to nekope. Nemohu ale vyzkouset, jestli zacne kopat pote, co se s tim zacne svarovat...
Dovolte mi, prosim, zeptat se vas zkusenejsich, zda je vyse popsany jev s kopanim (nechci to nazvat probijeni, ale opravdu mi to prislo jak pod proudem) normalni, ci to mam reklamovat, nebo to znaci poruchu elektroinstalace na chaloupce (napr. nefunkcni uzemneni site)?
Vsem dekuji za ohlasy.
Offline
Nejpravděpodobnější je, že nemáte v pořádku elektroinstalaci - nezapojený, špatně zapojený nebo úplně chybějící ochranný vodič. Půjde zřejmě o měkké napětí, které se na šasi naindukuje a není svedeno do země, je to dost častý jev. Doporučuji si nechat co nejdříve elektroinstalaci prohlédnout odborníkem, nějaký obyčejný multimetr vám tady stačit nebude.
Editoval Zdenek11 (09-11-2017 14:30:29)
Offline
případně i vadný prodlužovák (pokud se používá) -zkusit vyměnit.Správným řešením je svářečku odstavit a zavolat elektrikáře.
Offline
Anebo jsi vevnitř drát utavil , najdeš po rozebrání ....
Offline
Chcelo by to zobrať multimeter príp. vadasku a merať.
Začal by som meraním , či je zapojený ochranný vodič na koliku v zásuvke .
Príp to vizuálne skontrolovať po odstránení krytu zásuvky (samozrejme pri vypnutom ističi ! ) .
Editoval m.evil (22-10-2017 16:07:04)
Offline
m.evil napsal(a):
Chcelo by to zobrať multimeter príp. vadasku a merať.
Začal by som meraním , či je zapojený ochranný vodič na koliku v zásuvke .
Príp to vizuálne skontrolovať po odstránení krytu zásuvky (samozrejme pri vypnutom ističi ! ) .
Vůbec bych do toho nelezl, pokud dotyčný není elektrikář. Multimetr s vysokým vstupním odporem mu neřekne o skutečném stavu uzemnění vůbec nic. Ani vadaska není nijak závazné vyhodnocení. A zjištění, jestli v zásuvce je nebo není zapojen vodič na kolík, mu není k ničemu - tak jako tak by se na to musel podívat odborník, ten drát může končit bůhvíkde. Tady nějaké experimentování není možné.
Editoval Zdenek11 (22-10-2017 16:29:15)
Offline
Jestli je závada přímo ve svářečce, teoreticky by mu mělo ukázat, když pípákem na multimetru zkusí propípat mezi ochranným kolíkem zástrčky na přívodním kabelu a šásí svářečky, ne?
Na chaloupce jestli má elektroinstalaci ještě starou TN-C, tak občas uhnije nebo se přepálí ten propojovací drát mezi kolíkem a nulákem.
Offline
Varoku, už jsem čekal, kdy se ozveš! Zase, jako obvykle, píšeš nesmysly. Jednak tam může být klidně ještě TT, "občas uhnilá nebo přepálená" propojka v zásuvce je naprostá blbina (už i jen proto, že O musela jít prvně na kolík) a pípákem, který má někdy aktivační odpor i stovky ohmů měřit stav pospojování skříně je diletantství, je dobrý třeba na vyhledání kabelu ve svazku v autě. Prostě jsi nezklamal.
Editoval Zdenek11 (22-10-2017 18:06:18)
Offline
Hádat se s vámi samozřejmě nebudu. Už jsem viděl několikrát, provedení co jsem psal. Nejdříve byl drát přišroubován na nulák, tedy pravou svorku zásuvky a poté odbočka na ochranný kolík. Navíc ještě staré hliníkové dráty.
Nevím co je to TT, ale u takovýchto mašin je žlutozelený káblík z přívodní šňůry většinou přímo připojen na bednu svářečky.
Samozřejmě se mohu mýlit.
Offline
varok napsal(a):
...Už jsem viděl několikrát... Nejdříve byl drát přišroubován na nulák, tedy pravou svorku zásuvky a poté odbočka na ochranný kolík...
Tak jo. A teď ještě tu o Karkulce.
Offline
Byla jednou jedna ........
Offline
varok napsal(a):
... ale u takovýchto mašin je žlutozelený káblík z přívodní šňůry většinou přímo připojen na bednu svářečky.
Pokud to tak je, je to špatně. Při ev. narušení krytu by došlo k poruše ochrany dalších komponentů.
(Ta pohádka by šla...)
Offline
Co jsem měl rozebranou moji Gamu, tak tam je to všechno pospojované ohebným káblíkem žlutozelené barvy a v jednom místě spojené s káblíkem na šňůře.
Mrkněte na moje vlákno o mašině Gama 1900HF, na fotkách to jde trošku vidět.
Editoval varok (16-11-2018 21:07:21)
Offline
Tak takhle ano, na smyčce nebo častěji na paprsku - při náhodné deformaci krytu se poškodí jeho připojení k ochraně, ale ostatní prvky zůstávají chráněné. Z přívodní šňůry přímo na bednu (jak jsi psal) se PE zapojit nesmí.
A vůbec, nechceš se už konečně přestat montovat do elektriky? Když si někdy, náhodou, někdo tvůj špatný příspěvek vezme k srdci, může to špatně dopadnout. Elektrika má stovky a tisíce nejrůznějších předpisů, často se i třeba během roku mění - radši se nauč 3 základní vzorečky pro výpočet kompresoru, pak tady můžeš machrovat.
Editoval Zdenek11 (22-10-2017 19:16:02)
Offline
Moc vsem dekuji za prispevky.
Sender napsal(a):
případně i vadný prodlužovák (pokud se používá) -zkusit vyměnit.Správným řešením je svářečku odstavit a zavolat elektrikáře.
Vidite, tohle je vyborna pripominka, uplne jsem zapomnel, ze jsem mel svarecku zapojenou pres prodluzovak. Omlouvam se, ze jsem to neuvedl hned v prvnim prispevku.
Zkusim tedy jeste nejprve svarovat pres jiny a hlavne naprimo ze zasuvky a pokud to bude delat stale, okamzite volam elektrikare, at se na to prijde podivat. Dam pak vedet, jak jsem pochodil. Dokazu si co se elektriky tyka udelat takove veci jako vymenit vypinace nebo zasuvky, ale jak proverit zapojeni resp. funkcnost ochranneho uzemnovaciho vodice v domovni siti, to opravdu netusim. Respektive jeden zpusob me napada, ale aby to nebylo to posledni, co v zivote vyzkousim :-)
Editoval KamiLBC (22-10-2017 20:15:00)
Offline
varok napsal(a):
Hádat se s vámi samozřejmě nebudu. Už jsem viděl několikrát, provedení co jsem psal. Nejdříve byl drát přišroubován na nulák, tedy pravou svorku zásuvky a poté odbočka na ochranný kolík. Navíc ještě staré hliníkové dráty.
Nevím co je to TT, ale u takovýchto mašin je žlutozelený káblík z přívodní šňůry většinou přímo připojen na bednu svářečky.
Samozřejmě se mohu mýlit.
Ve starých barácích se v elektroinstalaci šťoural kde kdo. Já věřím, že to tak leckde může být, protože pokud se ten drát mezi nulákem a ochranným vodičem nepřeruší, funguje to a chrání a bez rozšroubování zásuvky nikdo nepozná, že je to uvnitř zapojeno blbě.
Offline
To je klasické nulování "panelákového" typu, s dvouvodičovým rozvodem. Ale ještě dříve se prováděla v domcích ochrana zemněním, táhly se tři dráty, bez barevného rozlišení a ten zemnicí byl připojen na potrubí vody, plynu, často ještě na nějaké zakopané desky v zemi, na rozvod topení. Sám osobně jsem kdysi opravoval špatně zapojenou zásuvku po její výměně za novou, kdy si soused (po řádném proměření vadaskou!) spletl zem s nulou, na kolík dal nulu a na dutinku zem. Nějakou dobu to jelo normálně, u lampičky na nočním stolku nebylo nic poznat. Až po čase se mně přišel zeptat, proč při zapnutí vysavače jede "nějak málo" a že ho někdy kope vodovodní kohoutek (část přípojky vody už byla nahrazena plastem).
Takové instalace jsou v ČR ještě někde stále v provozu, hlavně u starých domků a zásah do nich je pro člověka, který přesně neví, o co jde a co má udělat, někdy poukázkou do krematoria. Bohužel takových úrazů je ještě pořád dost, i když se o nich moc nepíše. Proto se tady snažím odradit "odborné kutily" od podobných aktivit. Věřte mi, že s uvedením do bezpečného stavu má někdy problém i zkušený elektrikář.
Offline
Zdenek11 napsal(a):
...Z přívodní šňůry přímo na bednu se PE zapojit nesmí...
Prosím ťa, mohol by si toto trochu viac rozviesť?
Príklad: Mám plechovú skrinku, v ktorej je iba jedno trafo, jeden vypínač, a poistka (primár je zapojený medzi L (za poistkou a vypínačom) a N). Vtedy by som popravde pripojil ten PE vodič z prívodnej šnúry priamo na skrinku, lebo mi to prijde ako jediné miesto, kam ho pripojiť... Vďaka za vysvetlenie
Editoval sqad (23-10-2017 19:02:41)
Offline
Většinou se všechny 3 žíly napojí do jedné společné svorkovnice na stroji a z ní se pak ochrana rozvede na požadované části. Na svorkovnici musí být vyznačeny všechny příslušnosti rozvodů (PE,N,L). Šňůra musí být zajištěna proti vytržení, PE vodič ke svorkovnici by měl být aspoň o 1/3 delší, než ostatní dva. Z přívodní šňůry přímo na kryt nee. Na kryt ke svorce se dává barevná samolepka se symbolem uzemnění, někdy tam bývá vylisován. Tento rozvod výhradně barvou zžl.
Editoval Zdenek11 (24-10-2017 13:21:21)
Offline
Zdenek11: Nepsal jsem že je to správné řešení, ale už jsem to tak několikrát viděl. A co jsem měl za hnus v garáži když jsem ji koupil, to už jsem kdysy někde tady psal.
V tom s vámi souhlasím, že kolikrát se v elektrice hrabe i někdo kdo nemá. Já se v ní taky hrabu, ale nechám si to alespoň zkontrolovat elektrikářem.
Offline
Keď už sa tu točí o elektrike, spýtam sa možno trochu blbú otázku, ale s elektrikou sme sa celý život akosi "obchádzali" a som v tejto oblasti dosť mimo . Takže mám parametre zváračky, je to odbočkový zdroj a mám písaný rozsah 30 - 250 A a k tomu údaj 6 stupňov regulácie... Akým výkonom v ampéroch zodpovedá tých 6 stupňov? Je ten rozsah 30-250 A nejako rovnomerne rozdelený, alebo ako mám z takejto informácie vôbec vedieť, koľkým ampérom zodpovedajú tie jednotlivé stupne?
Offline
To ví jen ten nahoře . A možná ten , kdo má návod
Offline