SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-01-2018 09:50:29

worm6666
Člen
Registrovaný: 15-06-2016
Příspěvky: 141

Galvanicke ODzinkovanie ?

Zdravim vsetkych.

Skusal niekto galvanicky ocistit material od zinku ? Ci uz galvanicky naneseneho alebo ziaroveho ?

Napriklad niekedy je problem zohnat konretne typy skrutiek a matic z ciernej ocele - v pozinku maju takmer vsetko a vsade... Tak pred zvaranim treba vsetko obrusit co je pri mensich skrutkach/maticiach takmer nemozne... A potom to ani nezvarite poriadne.

A kedze s chemiou sa nikto nechce babrat, to glavanicke ODzinkovanie sa mi javi ako rychla a bezpecna cesta.

Ak by mal niekto ja prakticke skusenosti co sa tyka roztoku a zdroju napatia velmi by som to uvital.


SMRRRRT ZINKU !!! big_smile


TIG: Welder Fantasy JET TIG II-S AC/DC 200 IGBT PFC SPOT, MIG: MAGNUM MIG 215 PULS SYNERGIA, GORILLA POCKETMIG 215, KUKLA: Kowax 730, PLASMA CUT: HEROCUT 55, SOLUTION PC 40

Offline

 

#2 22-01-2018 11:44:57

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 863

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Zinok spoľahlivo odstráni kyselina, akurát to potom treba zneutralizovať zbytky, prípadne je možné aj pasivovať. Galvanický proces je tiež chemicky, teda elektrochemicky a je náročnejší na výbavu.

Offline

 

#3 22-01-2018 11:49:39

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2295

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Obcas sundavam zinek moridlem na nerez.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#4 22-01-2018 11:57:50

patrik307
Člen
Registrovaný: 20-01-2013
Příspěvky: 50

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

ideal HCl kyslina chlorovodíkova, niekedy označovana ako kyselina solna


KIT309, KIT 205, Fronius MMA, Dedera DESMi160M, WLSP315

Offline

 

#5 22-01-2018 12:50:51

worm6666
Člen
Registrovaný: 15-06-2016
Příspěvky: 141

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

prave ze som sa chcel vyhnut kyselinam... neviem ako silne pouzivat, ako to bude reagovat, co sa pri tom vytvara, co s odpadom... cele zle tie kyseliny...

takze radsej niekto s galvanickym riesenim prosim...

SMRRRRT ZINKU !!! big_smile


TIG: Welder Fantasy JET TIG II-S AC/DC 200 IGBT PFC SPOT, MIG: MAGNUM MIG 215 PULS SYNERGIA, GORILLA POCKETMIG 215, KUKLA: Kowax 730, PLASMA CUT: HEROCUT 55, SOLUTION PC 40

Offline

 

#6 22-01-2018 13:24:58

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 863

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Ak použiješ HCL, tak vznika chlorid zinočnatý, ktorý môžeš použiť ako spájkovaciu vodičku. Pri galvanickom procese budeš mať tiež odpad, nejaký elektrolyt + výlučok na katóde.

Offline

 

#7 22-01-2018 14:35:32

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1868

Offline

 

#8 22-01-2018 15:55:31

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 666

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

OCOT


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#9 22-01-2018 16:16:42

pafik1605
Člen
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 420

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

V kyselině solné v pohodě, ale hlídej to, když sežere zinek, začne žrát ocel. A celá reakce je exotermická, takže když naleješ do plastovýho kelímku kyselinu a nasypeš to plný šroubů, může se ti stát, že se to teplem zdeformuje. Ani ten plyn není dvakrát zdravej na dýchání.

Offline

 

#10 26-01-2018 19:51:01

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Otázka je, proč chceš pozink ze šroublů odstraňovat, když to obvykle bývá galvaniocký zinek, kde je ta vrstva zinku jen pár mikronů. Pro svařování by to neměl být žádný problém.
Něco jiného je žárový zinek, ten se ale na spojovací materiál z technologických důvodů nepoužívá.

Offline

 

#11 27-01-2018 11:07:21

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 732

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Šetrnější než HCl je kyselina fosforečná (odrezovač). Galvanickej zinek ze šroubů sežere spolehlivě a bez nepříjemných chlorovodíkových zážitků (kromě smradu rezatý vše v okruhu 10m).

Offline

 

#12 27-01-2018 13:13:55

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 863

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Môže to byť aj HCL (dostupnejšia) a potom po oplachu neutralizovať zostatky (zbytky) riedeným luhom napr. NaOH. potom po oplachu naolejovať. Prípadný zostatok luhu olej zneutralizuje (zmydelní). Oplachy je vhodné robiť vo vriacej vode, čo zároveň zarúči, že šrouby nezostanú mokré.

Offline

 

#13 27-01-2018 14:17:55

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Zinek sežere prakticky jakákoliv kyselina, klidně třeba i ocet. A tu tenkou vrstvu galvanického zinku zvlášť. Pokud těch šroubů není moc, protože v octu je jen cca 8 % kyseliny. A šrouby nejsou zamaštěné.
Zinek se taky rozpouští v roztoku louhu,třeba odhadem 5 - 10 % roztok třeba louhu sodného, i toho technického na čištění odpadů, při teplotě takových 40 - 60 st C. Tam by byla výhoda taky v tom, že louh nenapadá ocel, respektive železo, takže by tam ty šrouby mohly být dlouho. A že na rozdíl od moření v kyselině není povrch kovu mořením tolik aktivován, takže během sušení tak rychle nerezne jako po moření kyselinou. A taky že louh, na rozdíl od kyseliny, překoná i slabší zamaštění a měl by taky překonat, pokud je galvanický zinek opatřen z galvanovny ještě dodatkovou vrstvou průhledného laku uzavírajícího póry v zinku a zvyšujícího odolnost pozinkování ve venkovním prostředí.

Offline

 

#14 27-01-2018 21:38:17

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 732

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Proto jsem psal, očividně marně, že na tohle bezvadně funguje fosforečnej odrezovač. Nesmrdí, nic kolem nerezne, použitá lázeň  se dá dlouhodobě skladovat a používat furt pryč a povrch se navíc jako bonus nafosfátuje, nemusí se nic neutralizovat a ještě to nerezne tak snadno jako po jiných lázních. Ale kdo chce kam...

Offline

 

#15 27-01-2018 22:48:17

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 863

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Áno, to je tiež riešenie. Je to H3PO4. Tých riešení je hodne.

Offline

 

#16 28-01-2018 10:18:25

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Fosforečný odrezovač má v návodu napsáno, že se natírá štětcem. Možná taky stříká. Potom to funguje jako odrezovač a stabilizátor rzi, s těmi přídavnými látkami, tuším taninem dokonce jako bezoplachový. Protože tím nanesením je tam na kovu minimální množství kyseliny, která všechna zreaguje  s nadbytkem kovu na povrchu a deaktivuje rez, tam, kde rez není, zreaguje na inertní fosfát Zn3(PO4)2 nebo obdobný železnatý nebo dokonce železitý FePo4.
Když se ale ty dílce do odrezovače ponoří, je tam k dispozicic nadbytek kyseliny a funguje to jako prosté odrezování v kyselině fosforečné, vzniká tam velmi dobře rozpustný dihydrogenfosforečnan zinečnatý Zn(H2PO4)2 nebo obdobný železnatý, který zůstane v tom odrezovači.

Ale to jsou jen víceméně formální věci. Jako že je jedno, jestli se na to moření použije namíchaný odrezovač nebo se sežene rovnou kyselina fosforečná.

Editoval Radim (28-01-2018 10:20:32)

Offline

 

#17 28-01-2018 10:36:45

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1868

Re: Galvanicke ODzinkovanie ?

Pokud si už bude tazatel provádět chemické odzinkování, měl by do lázně dávat zásadně vždy jen jeden druh šroubů, ty povrchy spojovacích materiálů jsou totiž upravené galvanickým i žárovým zinkováním a galvanický zinek je ještě pak dokončen lakováním nebo fosfátováním. Každý povrch bude reagovat různě, rozdíly v časech odleptání mohou být podstatné.

Editoval Zdenek11 (28-01-2018 10:37:18)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS