SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, tak je doma. Nikdy jsem MIG nevařil(tak buďte schovívavý), ale myslím, že to šlape výborně, akorát ještě přijít na pořádný nastavení. MMA taky vaří výborně.
Cena: 12500 kč za stroj, co2 láhev 8L-plná(6kg), ventil, drát 0,8mm, hadice. Koupeno Chobola HK.
Foto strojku
Foto z prskání
2mm plech+2mm jekl
Nastavení při vaření
1
2
3
Jestli mohu poprosit o radu jak to cca nastavit. Něco už jsem přečetl, ale moudrej z toho moc nejsem.
Nevím na co je levej poťák když se rychlost posuvu drátu reguluje zvyšováním Ampér. Když nechám napětí i proud stejně a točím jen posuvem tak mě nepřijde, že by se něco dělo.
Editoval Peskora (18-07-2018 16:38:29)
Offline
Levý potenciometr není posuv drátu. To je elektronická tlumivka, tím se nastavuje vyhlazení proudu, aby nebylo moc kuliček apod. na nastavení se zeptejte Rellíka a jiných. Ano, posuv se nastavuje a jemu úměrně i sv. proud. No u těch nových invertorových mašin dnes nedávají u potenciometru znak posuvu ale proud. Takže nastavujete jakoby napětí a proud.
Online
varok napsal(a):
Levý potenciometr není posuv drátu. To je elektronická tlumivka, tím se nastavuje vyhlazení proudu, aby nebylo moc kuliček apod. na nastavení se zeptejte Rellíka a jiných. Ano, posuv se nastavuje a jemu úměrně i sv. proud. No u těch nových invertorových mašin dnes nedávají u potenciometru znak posuvu ale proud. Takže nastavujete jakoby napětí a proud.
Jej, díky moc za vysvětlení, snad si někdo zkušený(Relik, apod...)všimnou tohoto vlákna a poradí.
Offline
Dik za vlakno k tejto masinke. Tiez si spokojny stymi potenciometrami ako dobre pasuju do prstov? (velmi prijemne)
jedine co sme nevykumali ci tie panty su z plastu alebo kovove celkovo ten stroj je pomerne slusne mechanicky spraveny.
Inak Tlmivka v rezime MIG Ampere je asi posuv a napatie mas posledny ked prepnes prepinac na MMA tak len Ampere.
Obluk tu uz parkrat Jirkati pisal ako to nastavit najlepsie usami a ono to funguje...
Mimochodom stroj je aj pod takouto znackou
https://stroje.bazar.sk/27475312-zvaracka-co2/
Editoval ihlan (11-02-2019 05:32:04)
Offline
ihlan napsal(a):
Dik za vlakno k tejto masinke...
Jojo poťáky jsou super, panty jsou kovové(dost robustní), celkově je to na vysoké úrovni, prodavač říkal, že si je berou i profi firmy a zatím žádná reklamace.
Offline
Tlumivka záleží na volbě plynu. Většinou čím větší hodnota se nastaví, míň to kuličkuje. Ale je to všechno o materiálu, drátu i plynu. Já používám směsku 92/8 a tlumivku mívám 80-100%. Ale zase mám naprosto jinou svářečku... Ono ten rozdíl je pěkně vidět, pokud se vyzkouší svár na minimum a pak na maximum té tlumivky. Podle toho se dá pěkně odhadnout jak to +- nastavit... Sem ale dobře poradil co? :-D
Offline
Díky za radu, budu zkoušet a uvidí se.
Offline
(nasiel som co uz davnejsie pisal Jirkati davat link do #4 uz nemalo vyznam nevsimol by si si to )
Tabulky jsou úplná zbytečnost, protože jsou tvořeny za úplně jiných podmínek, než bude svářeč mít k dispozici. Zapamatuj si - a navždy budeš hvězda - že nejlépe nastavíš svařovací parametry podle sluchu! Když dodržíš při svařování ideální délku výletu drátu ze špičky (z průvlaku, ne z hubice) 10 x průměr drátu, tak si točením "kolečky" na mašince nastavíš příjemný šustivě-vrčivý zvuk na oblouku (bzučení čmeláka při pulzním svařování), pak vždycky uděláš kvalitní svár. No a průměrem drátu si "nastavíš" jak hluboký závar si přeješ. To je zkráceně celá věda o nastavování MIG/MAG svářeček. Platí to vše jak při čistém CO2, tak s mírným posuvem parametrů i pro směsné plyny. Prostě hlavní jsou oči a uši, a když se k tomu ještě přidá to, co je mezi nimi - většinou mozek - tak je vyhráno. Jirkati
Editoval ihlan (18-07-2018 19:33:10)
Offline
Poučné, děkuji.
Offline
Tak jednoduché to je spíše u odbočkových mašin. U těch moderních invertorových je to trošku složitější, ale časem se dá i tady.
Online
Výrobce dává rozsah hodnot tlumivky tak, aby byl použitelný. Ale k pochopení funkce je lepší si přestavit dva stavy a) tlumivka se zanedbatelnou hodnotou a b) s velmi vysokou hodnotou.
a) tenké plechy - použijete slabší drát a nastavíte nižší napětí, rychlost posuvu (proud) tedy taky nižší; velikost proudu bude mít vzhledem tlumivce se zanedbatelnou hodnotou příliš veliký dynamický rozsah - od 0 A až k max krátkodobému proudu invertoru (podstatně větší než nastavený)- to se projeví tím, že po kontaktu tenkého drátu projede tak velký proud, že se drát od svařence až k průvlaku částečně rozprskne a částečně vypaří, a to tak rychle, že se svářené místo prohřeje minimálně a do dalšího kontaktu nepoteče vzhledem k nízkému napětí proud, nevznikne žádný svár, hlavně v čistém CO. V argonu přeskočí jiskra větší vzdálenost, proto se vytahuje delší oblouk.
b) tlustší plechy - použijete vyšší napětí a vyšší rychlost posuvu (vyšší proud); při kontaktu drátu vysoká indukčnost způsobí, že proud poroste velmi pomalu, protože časová konstanta tau=L/R bude vysoká (za dobu 3 tau se zvedne proud z 0 na cca 95% ustálené hodnoty) -aby mohl téct obvodem vysoký proud, je odpor obvodu R malý - to se projeví kopnutím drátu a oddálením hořáku a začátek sváru bude neprovařený.
Offline
varok napsal(a):
Tak jednoduché to je spíše u odbočkových mašin. U těch moderních invertorových je to trošku složitější, ale časem se dá i tady.
Môžeš upresniť prečo je nastavenie moderných invertorov oproti odbočkám zložitejšie?
Offline
Doma pojedete ve zkratovém přenosu, to funguje tak, že se natavený drát dotkne svarové lázně, proud vzroste, tím se utaví malý kousek již dříve nahřátého drátu, zkrat se přeruší, ale na tlumivce se generuje napětí, to se přičte ke zdroji, to způsobí, že po zkratu následuje oblouk, ten udržuje svarovou lázeň a natavuje drát, na konci se tvoří malá kulička a celý proces se v pásmu stability pravidelně opakuje. Změny proudu dávají ten bzučivý zvuk. Pokud by byla tlumivka moc velká, proud se nezvýší dostatečně rychle.
Offline
RobiG: Je to možná jen můj pocit, ale co jsem kdysy zkoušel invertor podobný jako má Rellik, Discovera a jiní, myslím ale že to byla jen 160ka, od kemppi MinarcMig 200 apod, tak to má při svařování Jiný zvuk a i nastavení je podle mě prostě jinačí. A dnes už jsou populární synergie a tam je to zase jinak.
Online
To je nezmysel. Na invertore si zvolím potrebné napätie a podla vyššie popísaného postupu nastavím rýchlosť posuvu. Rozdiel je akurát v tom že už aj hobby invertor sa správa ako dobrá odbočka , žiadne prskanie...
Offline
Ahoj, přidám také svůj příběh, jak jsem k Lastonu přišel.
Včera jsem byl přinucen koupit novou svářečku, dědeček Einhell 145 r.v. 93 odešel do věčných lovišť. Cenový strop byl 10 000 kč. Bylo mi jasné, že nic než čínu za to nekoupím a chtěl jsem ať je to nová svářečka se zárukou. Mám už MMA invertor Filex 160 od Choboly Opava, tak jsem zabrousil na jejich stránky a dal si do hledáčku zelený MAG Filex 200, žlutý One Weld 250 a Laston 175. Prodavač ochotný, na stránku svářeček One Weld řekl, že to jsou sračky, že to mi nemůže doporučit (paní majitelka prý koupila zase něco levného co vůbec nefunguje), pár zelených Filexů se jim prý vrátilo s odpálenou elektronikou a že Laston jsou zatím držáky. Tak i po komentáři jednoho člena z fóra jsem dal na radu a vzal ten Laston.
Svářečka je lehká, až jsem musel zkontrolovat jestli v té krabici vůbec něco je. Zpracování hodnotím jako dobré, plastové rohy možná něco ochrání, není na ní nic co by mě zarazilo. Dvířka drží nahoře dobře, panty plastové, ale vypadají bytelně, dva zámky. Madlo na přenášení. Pro mě krátký přívodní kabel cca 140cm. Display ukazuje napětí a proud, klasika. Mile mě překvapilo tlačítko na výlet drátu při výměně průvlaku. Podavač 2 kladka kovový, kladka oboustranná 0,8 a 1 mm drát. Chlazení - ventilátor 120 mm (drátěná mřížka) nasává vzduch zezadu a vyfukuje předním a bočním otvorem a má docela velký průtok, spustí se ihned po zapnutí a po vypnutí chvíli dochlazuje.
Kabely - kabel hořáku, uzemění a kleští na elektrodu mají všechny cca 3 metry a jsou gumové. Hořák je klasika EURO, nevypadá moc bytelně, ale asi něco snese. To samé kleště na elektrody, fungují, ale do profi to má daleko. Svorka uzemnění je fórová a asi půjde vyměnit.
Svařování - Velmi mile mě překvapila svářečka co se týče MMA, s nevysušenýma ESABkama EB 121 2.5mm krásně zapaluje a drží oblouk, struska jde velmi lehce dolů a celkově vzhled svaru je velmi dobrý. Zatím jsem zkoušel jen návary na pásovinu, ale mám v plánu vyzkoušet hlavně koutovou stoupačku. Co se týče svařování MAG, tak samozřejmě je to nebe a dudy oproti Einhellu SGA 145, kterým jsem svařoval předtím, ale není to ani profi stroj. Je hodně citlivá na nastavení, chce to zkoušet a zkoušet, zatím nebylo moc času tak jsem jen vyladil parametry na svařování koutové stoupačky, kde podle zvuku opravdu jela parádně. Koutový PB taky vypadal dobře, ale chce to si udělat čas a zkoušet různá nastavení.
Myslím, že když přihlédnu k cenovce něco málo přes 9000,- Kč tak je to povedený stroj. Jasně, že co se týče výdrže tak to ukáže až čas, tak tohle berte třeba jako první dojmy. Doufám, že to třeba někomu pomůže s výběrem, já do ní šel a jsem (zatím :-) spokojen. Jo a ještě jsem vzal u Choboly 5kg drát 0.8mm za 242,- kč :-D
Tady jsou nějaké fotky:
https://dmmichal.rajce.idnes.cz/Laston_MIG-175V/
Offline
Ahoj. Pořídil jsem tuto svářečku v silnější variantě, tedy 195V. Věřím, že bude vařit dobře, ale ani jsem se k tomu nedostal, protože jsem se trápil s držákem/brzdou cívky. Nasadil jsem 5 kg cívku, dotáhnul na max, ale ta směšná pružinka, co tam je, to vůbec neubrzdí a cívka se bez odporu vesele protáčí. Možná by se s tím pracovat dalo, ale moc se mi to nelíbí. Když jsem hledal po internetu, viděl jsem jiné držáky, které na sobě mají kolík, který zapadne do cívky, a navíc šroub pro regulaci brzdné síly. Např. https://goo.gl/USMA8W nebo https://goo.gl/Ez7mjm. Myslíte, že by takový držák šel do téhle svářečky domontovat při zachování záruky, tzn. přišroubovat do existujících děr? Jsou tam dvě a rozteč je 78 mm. Možná by šel vyrobit nějaký nízkoprofilový adaptér, aby se to tam všechno vešlo. Nebo něco dělám špatně a vám ostatním to brzdí dobře? Podle obrázků na začátku vlákna mám cívku nasazenou správně.
Díky
Offline
Zřejmě to děláš špatně. Musíš otočit to přední čelo tak, aby cívka byla položena na kratším osazení. Pokud to je naopak, je na unašeči vůle. Pak se to chová tak jak popisujete.
Offline
Díky za odpověď. Mám to otočené správně, nebo aspoň stejně jako je na osmém obrázku v prvním příspěvku (https://postimg.cc/image/svn3jezmb/). To čelo můžu jednoduše prsty od cívky odtáhnout bez větší námahy, takže se nedivím, že to nebrzdí. Možná mám ale jen moc vysoké nároky na svářečku za deset tisíc
Offline
Radsej tu daj svoje foto ako to mas.
Nemas to nahodou opacne poskladane? Tj otoceny ten plastovi klobucik?
Offline
Myslím, že to mám správně, ale foto udělám. Svářečku budu mít po ruce nejdříve zítra, tak to sem pak hodím. Díky.
Offline
Urob fotku toho drziaku cievky (bez cievky s dratom)
Aj toho plastoveho medzikusu co sa pcha do cievky, spruziny a matice.
Offline
Tak jsem to všechno vyfotil, viz obrázky níže. Taky jsem natočil video jak to nebrzdí: https://youtu.be/qMQHttDd7Ms
Offline
Ked na tom dobrzdovani tak velmi trvas tak ludia tam davaju kusok filcu zvycajne to pomoze
Niekde na fore to uz X-krat riesili proste podlozis a zvaras...
Editoval ihlan (09-08-2018 04:58:42)
Offline
Díky za reakce. Zatím jsem to vyřešil kouskem gumy, která zvyšuje tření. Časem možná přidám lepší držák, ale uvidíme.
Offline