SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 02-08-2018 10:26:07

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Zdravim,

na uvedenem foto (rez kolmy na smer svaru) je navarova housenka samochrannym dratem s oznacenim pouze: aws a5.20 e71t - 11 nogas, relevantni informace jsou tyto (hledal jsem u lincolnu apod): flux je na rutilovem zakladu, polarita dc-, doporuceny svarovaci proud 100-130A.

zakladni material: s235jr, tl 8mm, pred svarovanim odmasteno a obrouseno na cisty kov, uhel horaku kolmo na zakl. material s odklonem cca 10 stupnu ve smeru tazeni horaku, poloha PA, delka vyletu dratu od zakl mat. cca 10-12mm, rozkyv cca 3mm na kazdou stranu, trajektorie vedeni horaku /\/\/\/\, rychost podavani dratu 7m/min, korekce napeti mirne do plusu.

foto: deleno rucne plus zabrouseni flexou zrnitost 120

omluva za nektere nedostatecne informace: svarovano strojem v "synergickem rezimu" - pouze nastaveni rychlosti dratu a korekce napeti.

JAK ELIMINOVAT VADU NA FOTO (pory, vmestky - nejsem si jist)? pokud se jedna o vmestky mohlo dojit k odletu strusky pri obrouseni plochy pro ucel foceni.

omluva za kvalitu foto.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7114_fcaw01.jpg

Doplnim informace: po zdravem nasrani se (po par dnech od uvedeni vlakna ve znamost), jsem si pri danych parametrech uvedenych vyse promeril "amperovo - dratoposuvovou charakteristiku" ;-) dane svarecky.
Odpovida cca tomu co jsem si dopocital z min a max posuvu a min a max proudu uvedenemu v "papirech".

Vlevo je cislo u "potaku", vpravo proud (cislo na "potaku" cca odpovida i rychlosti posuvu dratu)

1 - 20
2 - 37
3 - 53
4 - 70
5 - 87
6 - 103
7 - 120
8 - 137
9 - 153
10 - 170

Ve vyse uvedenem pripade jsem to "lepil" cirka na 120A pri 7-mi metrech za minutu. Editace: napeti je 20V plus nejake drobne pri korekci do plusu. Snad uz je to vsechno.

Takze az se svareci a svareci technologove vrati z dovolene, budu velmi rad, pokud se nektery z nich vyjadri k tomu jak danou vadu ve svarovem kovu pokud mozno snizit na minimum.

Zatim dekuji a preji hezky zbytek velmi parneho vikendoveho dne.

Editoval Tigem (05-08-2018 06:15:37)

Offline

 

#2 05-08-2018 08:49:59

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 856

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Pokud vám záleží na kvalitě svaru doporučuji použití trubičkového drátu s normální ochrannou atmosférou CO nebo směsného plynu. Trubička s vlastní ochranou pouze na nedůležité hobby použití, kde na nějaké té vadě nesejde.

Online

 

#3 05-08-2018 09:40:29

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 750

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Hmm, spíše mi to připadá na trubičku skladovanou ve vlhku, tyhle lunkry nám tu taky jeden špatně skladovaný kotouč dělal, novej byl v poho, ale to byly zkoušky na austenitu....trubička je jak elda na ruby,nesnáší vlhkost, ať se povede, zdravím

Offline

 

#4 05-08-2018 09:48:16

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

zdravim,

metodu svarovanim trubickou bez plynu mam na doma. chci tim nahradit svarovani elektrodou. Invertor na elektrodu vyuziji i nadale kvuli obcasnemu vareni nerezi, litiny a tvrdonavaru. Na drobnosti a chutovky mam tiga.
Na trubicku prechazim z techto duvodu: ma vyssi odtavovaci vykon jak elda, casto varim venku (vitr) a nebo v podminkach, kde bych MAG masinu tezko tahal. Takhle stroj dotahnu libovolne kamkoliv (i s "homemade" vozickem v jedne ruce).
Mam svuj urcity standart ve vareni, proto mi vyse uvedena vada lezi v zaludku a zalozil jsem toto tema.

dekuji

Ad Evita: civka dratu nova, hermeticky vakuove balena, skladovaci teplota nevim, vlhkost nula.

Editoval Tigem (05-08-2018 12:46:39)

Offline

 

#5 05-08-2018 16:07:09

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

zdravim,

tak jsem si dohledal "lunkry" na strejdovi guglu. A on mi vypliv neco o plastech, tak jsem se zacetl... Lunkr neboli vakuola vznika u vstrikovacich lisu plastovych materialu pri silne vrstve plastu kdy forma velmi rychle ochladi vstriknuty plast, okrajova cast plastu u formy tuhne rychleji nez ta vnitrni a v dusledku toho vznikaji vnitni vady materialu zvane lunkry (asi z nemciny) cili vakuoly. Proste se material urve stejne jako se urve voda ve sloupci vyssim jak 10m (cca 1 atm). No tak jsem to aplikoval na to moje domaci svarovani. Pouzil jsem tenci material pri podobnych parametrech a ejhle, ono to asi ma neco do sebe. Tlusty material rychleji odvede teplo ze svarove lazne, tensi pomaleji. Asi. U uvedeno dratu byla uvedena maximalni tloustka mat cca do 7.9 mm. Tak jsem to "lepil" lehce za hranici. Pri maximalnim nastaveni (posuv i korekce napeti) uz mi horak "kope" - velky posuv, malo napeti a proudu. Na dalsim foto je 3-ka material stejnych vlastnosti a se stejnou pripravou pred svarovanim. Vysledek je zrejmy.

Vidim to tak, ze FCAW je pro mne ok. Do 4-5mm materialu neni zrejme co resit. To mi pokryje vetsinu fusek, "pruseru na roli (poli - pro cechacky ;-)" a pod. Zbytek je na eldu a tig.

Dekuji.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7114_3-ka-fcaw.jpg

Editoval Tigem (05-08-2018 16:09:16)

Offline

 

#6 06-08-2018 13:44:39

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 717

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

U silnejších materiálov býva zvykom urobiť predohrev.

Offline

 

#7 06-08-2018 19:00:06

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

zdravim,

zkusil jsem to s tim predehrevem, stejny material, stejne parametry.
vlevo bez predehrevu, vpravo s prehrevem (250-300 st. - na slinu jak se rika).
http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7114_predehrev-01.jpg
nejsem si jist, zdali je ten predehrev adekvatni pouzitemu materialu (nejsem ani svareci ani materialovy technolog), a jestli je uvedeny vzorek reprezentativni.
v kazdem pripade je to pro mne vicemene "plichta", protoze bych sebou navic tahal flasku na ohrev, a take je to cas navic.
FCAW mi na tenkem materialu usetri min. polovinu casu, kdy se mohu venovat deleni, ukosovani, brouseni, natirani...

zaver pro mne:
na tenke konstr. materialy: FCAW
na silnejsi konstr. materialy, tvrdonavary, nerez, litina: MMA
chutovky a nerez: TIG

dekuji

Offline

 

#8 06-08-2018 21:23:32

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 150

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Tigem napsal(a):

zaver pro mne:
na tenke konstr. materialy: FCAW
na silnejsi konstr. materialy, tvrdonavary, nerez, litina: MMA
chutovky a nerez: TIG

Nejsem odborník, jen nadšenec. Pořád tedy nechápu Tvou snahu vláčet někde na pole zařízení pro svařování metodou FCAW.
Nestačil by invertorek a odpovídající elektrody? Když někde v terénu něco upadne na kombajnu či traktoru, vždy to bude jen provizorní oprava.
Trubičkou se asi špatně vaří tenký plech, 2jka elda by snad posloužila lépe. Silnější součásti svaříš 2.5/3, přechodové, popř.speciálky... Stejně tak na tom poli musíš nějak napájet svářecí zdroj a brusku, tj.zřejmě elektrocentrála.

Jaké jsou tedy pro tebe v dané situaci výhody svařování FCAW (kromě nutnosti tahat sebou tlakovou láhev a nedostatečné ochraně svaru při MAG ve větru)?
+ cca trojnásobek cena přídavného materiálu.


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#9 06-08-2018 22:10:39

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

zdravim davor,

souhlasim - pruser na poli je nouzovka/provizorka pro MMA a danou elektrodu. nasleduje oprava u dilny atd.

dotaz: co je pro vas tenky plech? pro mne je tenky plech do 1mm, to resim metodou tig.

1) proc vlacet? muj invertor pro FCAW je lehky i s vozikem - viz vyse #4
2) nouzovky na poli = MMA + dane elektrody jak uvadite
3)  sve FCAW zarizeni chci na urychleni prace pri fuskach - varim vetsinou venku (nejen nouzovky na poli, ale i fusky, protoze mne omezuje prostor v dilne).

MMA i FCAW vytahnu rucne i do pater v baraku nebo kdekoli jinde.
Vyhody FCAW pro mne jsem uvadel, vy jste je taktez uvedl: mobilita, ochrana svarove lazne v nepriznivych povetrnostnich podminkach ale hlavne odtavovaci vykon (uspora casu + komfort pri svarovani).
Co se tyka ceny pridavneho materialu, tu nepotrebuji resit, protoze stali "fuskovi klienti" znaji moji praci a cena neni pro ne rozhodujicim faktorem. tou je (doufam) kvalita a rychlost.

dekuji

Offline

 

#10 07-08-2018 15:12:55

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1643
Web

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Tigem napsal(a):

zdravim,

metodu svarovanim trubickou bez plynu mam na doma. chci tim nahradit svarovani elektrodou. Invertor na elektrodu vyuziji i nadale kvuli obcasnemu vareni nerezi, litiny a tvrdonavaru. Na drobnosti a chutovky mam tiga.
Na trubicku prechazim z techto duvodu: ma vyssi odtavovaci vykon jak elda, casto varim venku (vitr) a nebo v podminkach, kde bych MAG masinu tezko tahal. Takhle stroj dotahnu libovolne kamkoliv (i s "homemade" vozickem v jedne ruce).
Mam svuj urcity standart ve vareni, proto mi vyse uvedena vada lezi v zaludku a zalozil jsem toto tema.

dekuji

Ad Evita: civka dratu nova, hermeticky vakuove balena, skladovaci teplota nevim, vlhkost nula.

No, ale to je právě ono! Od trubičky bez ochranného plynu nelze očekávat vysokou kvalitu svaru. A ještě k tomu třeba ve větru. To na vašem snímku je typická porosita, kdy je nedostatečně chráněná tavná lázeň a prostě tam dojde k reakci ze vzdušným dusíkem, vlhkostí ap.

Editoval Frank (07-08-2018 15:13:22)

Offline

 

#11 07-08-2018 15:27:55

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

zdravim Frank,

no nepotesil jste mne.

a) Myslite, ze uvedena 0.9 trubicka je uplne out? (Videl jsem svarovat 1.6 trubickou, ale to je trochu jina liga). Chtel bych to nejak vyresit ke sve (a svych "zakazniku") spokojenosti.
b) je v tomto prumeru nebo do 1.0 na trhu trubicka jinych kvalitativnich vlastnosti? neresme cenu.
c) jak je uvedeno vyse, lze vadu alespon omezit na minimum zmenou svarovacich parametru, vedenim horaku, atd.

dekuji.

Offline

 

#12 08-08-2018 02:02:32

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1643
Web

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Tigem napsal(a):

zdravim Frank,

no nepotesil jste mne.

a) Myslite, ze uvedena 0.9 trubicka je uplne out? (Videl jsem svarovat 1.6 trubickou, ale to je trochu jina liga). Chtel bych to nejak vyresit ke sve (a svych "zakazniku") spokojenosti.
b) je v tomto prumeru nebo do 1.0 na trhu trubicka jinych kvalitativnich vlastnosti? neresme cenu.
c) jak je uvedeno vyse, lze vadu alespon omezit na minimum zmenou svarovacich parametru, vedenim horaku, atd.

dekuji.

a) To si nemyslím, že by měl být nějak podstatný rozdíl mezi průměrem 1.0, nebo 1.6 v kvalitě svaru.
b) ano, tady může být rozdíl v kvalitě i značný, neznám tamní trh, ale určitě se vyplatí kupovat výrobky osvědčených výrobců trubičkových drátů.
c) Určitě ano! Dodržovat doporučené parametry pro svařování určené výrobcem. Zamezit svařování ve větru a za podmínek, kdy může vzduch vniknout do a ovlivnit svarovou lázeň. Já se domnívám, že to je právě ta příčina vzniku takové porosity. Chápu, že venku je to těžké dodržet, nicměně je to zásadní věc. Předpokládám, že svařovaný díl je dobře očištěn od rzi, mastnoty atd...

Offline

 

#13 08-08-2018 20:48:09

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Zdravim,

dekuji za odpovedi. Co se tyka svarovacich parametru, snazil jsem se vyse co nejstriktneji dodrzet vse, co se mi podarilo zjistit. Vyrobce pridavneho materialu jsem bohuzel presne neidentifikoval, vyuzil jsem dostupnych informaci o danem dratu, plnivu, technologii svarovani, vedeni horaku a parametrech nastaveni svarecky. Zakladni material byl ve vsech pripadech nalezite pripravem pro svarovani - ocisteni od okuji, rzi a mastnoty.

Bylo tu zminovano z ruznych zdroju, ze puvodcem vady jsou jak vakuoly tak nedostatecna ochrana svarove lazne, svarovacich parametru. Toto by bylo asi treba resit osobne u daneho materialu s konkretnimi podminkami svarovani, provest odpovidajici testy atd. - vizualni, ultrazvuk, pripadne rtg kontrola, coz je v dane situaci mirne "off topic". Mimo jine - moje amaterska moje fota nejsou zrovna ostra ;-)
Byl bych velmi nerad aby zde kvuli tomuto malemu problemu doslo k nejake "flame war" a pod.

Timto si dovoluji pozadat cleny tohoto fora z CR, zdali maji zkusenost s konkretnimi FLUX pridavnymi materialy (bez pridane ochranne plyn. atmosfery - tzv "double shielded FLUX" / G) prumeru 0.9 a mohou mi doporucit drat, ktery by vyhovoval.

Vsem zucastnenym dekuji za jejich rady a postrehy.
Dekuji.

Editoval Tigem (08-08-2018 20:48:38)

Offline

 

#14 08-08-2018 21:57:31

jees
Člen
Registrovaný: 14-01-2013
Příspěvky: 1191

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Když Frank v bodě c píše "Zamezit svařování ve větru a za podmínek, kdy může vzduch vniknout do a ovlivnit svarovou lázeň", tedy stejně jako u běžného CO, bylo by možná lepší jít cestou zlepšování ochrany proti průvanu, než kupovat ještě dražší trubičkový drát, popř. už to udělat elektrodou

Offline

 

#15 09-08-2018 16:20:03

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3353

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Pro Tigem - možná ti připadá, že jsou všichni proti tvému nápadu na svařování trubičkovou elektrodou zaměření, ale věř, že tomu tak není. Kvalitní trubičková elektroda bude vždy hodně drahá, ať to bude Boehler, ESAB nebo třeba Lincoln. A je potřeba si uvědomit, že svařování trubičkovým drátem je vždy svařování ve sprchovém režimu, který má řadu požadavků a také úskalí. Na průměru trubičky prakticky nezáleží, pokud jsou požadované svařovací parametry v možnostech svářečky.
Má zkušenost s těmito trubičkami je taková, že v dílně to docela funguje, venku nikdy. Jistou pikantností pak může být to, že žádný z katalogů výrobců výslovně nedoporučuje svařování bez ochranného plynu, jen připouští u některých typů trubiček takovou možnost. Podobné to je i se svařováním v polohách, kde řada trubičkových drátů nemá uvedenu polohu PG.
Pokud se týká svařovacích parametrů, tak ty se nejpřesněji určí ušima a tím, co je mezi nimi. Nějaká čísílka na svářečce nemají při svařování MIG/MAG žádný význam.

Offline

 

#16 09-08-2018 17:43:34

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 691

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

a nebude ten drot 0.9mmm malo na 8mm matros ? s 0.8 ide horko tazko 4 -5mm, ta 0.9 je este plnena ta kze aky prud tam pretlaci max 100A, to asi nebude dobre zvarene. ci?

Offline

 

#17 09-08-2018 22:34:17

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 150

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

jirkati napsal(a):

... je potřeba si uvědomit, že svařování trubičkovým drátem je vždy svařování ve sprchovém režimu, který má řadu požadavků a také úskalí...

Možná ta sprcha bude kamenem úrazu? Kvalitně provedený svar či návar ve sprchovém režimu už vyžaduje značné zkušenosti a technické podmínky.
Někde na poli s malým invertorkem a bez flašky asi celkem frajeřina..


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#18 10-08-2018 16:39:43

Tigem
Člen
Registrovaný: 25-03-2016
Příspěvky: 134

Re: vnitrni vada u metody FCAW (trubickovy drat bez ochranneho plynu)

Zdravim,

jirkati napsal(a):

Pokud se týká svařovacích parametrů, tak ty se nejpřesněji určí ušima a tím, co je mezi nimi. Nějaká čísílka na svářečce nemají při svařování MIG/MAG žádný význam.

Pane jirkati v dosti pripadech, pokud zde nekdo chce s necim poradit, tak se zde setkavam s reakcemi typu: co je to za material, jake jsou svarovaci parametry, atd. Proto jsem uvedl vse co jsem mohl, abych podobnym dotazum predesel. Neni pro mne problem nastavit si poslechem MAG tak, aby to pekne "sustelo", taktez udrzet spravny sklon horaku, vzdalenost od materialu, atd.

Atlan napsal(a):

a nebude ten drot 0.9mmm malo na 8mm matros ? s 0.8 ide horko tazko 4 -5mm, ta 0.9 je este plnena ta kze aky prud tam pretlaci max 100A, to asi nebude dobre zvarene. ci?

Prosim pane Atlan prectete si konce mych prispevku #5 a #7. Jinak uvedeny stroj zvlada cca 190A pri vice jak 30% zatezovateli.

Dekuji.

Editoval Tigem (10-08-2018 16:55:12)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2018


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS