SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 04-03-2019 09:17:06

LukS
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 10-01-2019
Příspěvky: 9

Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

Ahoj, omezení deformací při svařování plechů u nerez i běžné oceli je věčně omílané téma. Avšak můj dotaz je ohledně rozdílu použití mezi symetrickým přerušovaným svarem a přerušovaným střídavě přesazeným svarem.  Rozdílnost právě v ohledu na vznik deformací.

Je jasné, že bude záviset na dané konstrukci (tvaru svařovaných součástí, tedy jejich tuhosti), materiálu, zvolené technologii svařování a postupu svařování.

Můj dotaz tedy počítá s jednotnými svařovacími parametry pro oba typy svarů.

Editoval LukS (04-03-2019 09:20:05)

Offline

 

#2 04-03-2019 10:51:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3496

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

V základní úvaze v tomto příspěvku o deformacích je logická chyba. Deformace nejsou způsobeny umístěním svárů, ale vneseným teplem. A je celkem jedno, jaké pořadí svařování zvolím. Takže zásadou je co nejvíc zabránit ohřevu materálu do oblasti rekrystalizace. Tato oblast se nachází v přechodové oblasti kolem sváru a je tedy nutné zajistit, aby ta oblast byla co nejmenší, resp. nejužší. Při maximální snaze o zmírnění deformací je tedy nutné, aby místo každého nového krátkého sváru bylo "studené", tedy s teplotou max. 150 °C.
Při jednostranném svařování je možné si trochu pomoci předehnutím svařence.
Dalším problémem je u svařování většiny nerezových materiálů je nízká tepelná vodivost nerezů obecně a navíc až dvojnásobná tepelná roztažnost. To má za následek snadné přehřátí materiálů těsně vedle sváru se všemi důsledky, jako je snížená vrubová houževnatost a "nauhličení" přechodové oblasti cestováním uhlíku do místa s nejvyšší teplotou při pomalém chladnutí.

Offline

 

#3 04-03-2019 11:24:44

LukS
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 10-01-2019
Příspěvky: 9

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

S vneseným teplem a tedy tepelného působení na vznik deformace souhlasím. Nesouhlasím, že postup kladení housenek je nepodstatný, viz obr. níže, omlouvám se za špatnou kvalitu. Deformace při a po svařování vznikají na základě vzniku vnitřního napětí v okolí svarů. A právě velikost a směr působení vnitřní napětí je ovlivněno rozložení svarů.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/8844_postup.jpg

nebo

https://www.google.com/search?q=postup+ … 1-Gv7ocoM:

Editoval LukS (04-03-2019 11:47:40)

Offline

 

#4 04-03-2019 20:11:48

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3496

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

Ach jo. A pročpak asi se používají ty různé varianty přerušovaných svárů? Nebude to náhodou proto, aby se svár co nejrychleji odvedením tepla do okolního materiálu ochladil a aby se tím nerozšiřovala teplem ovlivněná oblast při dlouhém sváru? Co se to tedy vlasně děje v těsné blízkosti sváru, že je výsledkem deformace? Je to vznik tahového napětí různě velkého v profilu sváru a jeho okolí. Pokud znáte princip rovnání teplem, pak je práce s tahovými napětími brnkačka.

Offline

 

#5 04-03-2019 20:55:06

michal84
Člen
Registrovaný: 02-08-2011
Příspěvky: 130

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

Z mojej skusenosti vplyva dost na "krutenie" medzera medzi zvarovanymi kusmi. Prave preto sa snazim mat medzeru minimalnu - idealne ziadnu (zvaram zelezo/nerez do 2-3mm). Samozrejme pri vacsom/komplikovanejsom zvarenci treba rozmyslat dopredu co sa kam uhne a podla skusenosti sa to da celkom pekne vychytat. Ale niekedy sa clovek moze snazit akokolvek - aj tak to bude deformovane.

Online

 

#6 04-03-2019 21:30:21

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3129
Web

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

LukS napsal(a):

můj dotaz je ohledně rozdílu použití mezi symetrickým přerušovaným svarem a přerušovaným střídavě přesazeným svarem.

Žádný rozdíl při ideálních parametrech. Každý postup patří k jiným parametrům svařence. Nelze zobecňovat.
Nelze slepě postupovat podle žlutých tabulek z učebnice dotované Junckrem. Pak padají mosty. (Studénka)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#7 04-03-2019 23:49:33

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 818

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

jirkati napsal(a):

Ach jo. A pročpak asi se používají ty různé varianty přerušovaných svárů? Nebude to náhodou proto, aby se svár co nejrychleji odvedením tepla do okolního materiálu ochladil a aby se tím nerozšiřovala teplem ovlivněná oblast při dlouhém sváru? Co se to tedy vlasně děje v těsné blízkosti sváru, že je výsledkem deformace? Je to vznik tahového napětí různě velkého v profilu sváru a jeho okolí. Pokud znáte princip rovnání teplem, pak je práce s tahovými napětími brnkačka.

To je nejlepší shrnutí tématu . Já jen dodám : u koutového je mezera=0
                                                                   : u tupého je mezera taková,aby byl 100% průvar


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#8 05-03-2019 09:20:08

LukS
Člen
Místo: Brno
Registrovaný: 10-01-2019
Příspěvky: 9

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

Nechtěl jsem se hádat, jen jsem si neuvědomil plnou souvislost působení vneseného tepla.
Děkuji za přiblížení objasnění problému.

Offline

 

#9 05-03-2019 09:42:22

pafik1605
Člen
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 359

Re: Návrh svarových spojů pro potlačení deformací

bourač napsal(a):

Žádný rozdíl při ideálních parametrech. Každý postup patří k jiným parametrům svařence. Nelze zobecňovat.
Nelze slepě postupovat podle žlutých tabulek z učebnice dotované Junckrem. Pak padají mosty. (Studénka)

Bourači, ten most spadl, protože ho podložili papundeklem a ještě blbě, ne kvůli pnutí big_smile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS