SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 21-05-2019 20:31:01

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 476

Řezání HSS oceli

Je možné v domácích podmínkách řezat HSS nože do hoblovky bez ztráty jejich vlastností? Nůž má rozměr v milimetrech 310x25x3, nebo 310x30x3 a výsledek by měl být 310x20x3.

Offline

 

#2 21-05-2019 21:35:32

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2310

Re: Řezání HSS oceli

Buďto dratořez a pak obrousit nebo rovnou obrousit jak si takove domaci podminky představuješ?S chlazením a opatrně by to šlo flexou tedy na hrubo.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#3 21-05-2019 21:47:23

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3373
Web

Re: Řezání HSS oceli

Honza007 napsal(a):

S chlazením a opatrně by to šlo flexou tedy na hrubo.

taky bych to takto udělal, jde o zadní stranu nože o kterou se opírají štelovací červíci ne? Tam na ničem nezáleží...



nějaký nože 25 / 30 dlouhé 200 (nebo víc) bych koupil - vyměnil za něco jiného.
V mojí hoblovce už je mám velmi úzké, už nemůžu ani brousit.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#4 21-05-2019 22:04:50

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 476

Re: Řezání HSS oceli

Viděl bych to řezat flexou na straně kde není ostří.
1)    případné nerovnosti řezu jsou skované v unášecím válci, jsou nejblíže ke středu válce a dynamické vlastnosti nevyvážení se projeví nejméně
2)    případná ztráta tvrdosti břitu v místech řezu nevadí, nůž se musí vyhodit od jisté minimální šířky, nelze ho uchytit do unášecího válce

Jak zamezit ohřátí nože při řezání? Napadá mě:
1)    nůž naolejovat a upnout mezi dva plocháče které by odebíraly teplo (ideálně měď kterou nemám, tak že železo)
2)    nůž ponořit do vody pro odběr tepla (ale co na to řekne flexa)
3)    říznout drážku a počkat do vychladnutí, pak drážku prohloubit a tak postupovat pomalu do uříznutí

To Honza007: co to je drátořez?

To bourač: ano, jsou tam uchycovací červíci. Běžně se prodávají nože šířky 25 a 30, nože šířky 20 jsou unikát a podle toho stojí. Čim nože brousíš?

Editoval Charon (21-05-2019 22:11:37)

Offline

 

#5 21-05-2019 22:52:57

ivko
Člen
Registrovaný: 13-03-2012
Příspěvky: 612

Re: Řezání HSS oceli

Drátorez je drôtová rezačka, doma to má asi ťažko niekto a nemajú ani v každej firme. To je stroj skôr pre nástrojárne
Taký rez na 310mm pri hrúbke 3mm by trval kludne 45min

Na druhú stranu to drôtorezom odreže rovno pod uhlom a hranu nebude treba brúsiť

Offline

 

#6 21-05-2019 22:57:49

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3373
Web

Re: Řezání HSS oceli

hobluju 3 prkna jednou za 10 let, mám jen srovnávačku, dva nože válec 20cm dlouhý.
Mám souseda truhláře + další kamarády s profi 60cm protahovačkou, řeším dříví převážně u nich.
Ty moje nože jsem brousil pouze jednou když jsem mašinu koupil na inzerát.
Brousil mi je jiný kamarád který má doma i brusku na plocho - magnetku.

Jak píšeš - vem dva plocháče, smirglem očistit hrany (aby v tom nůž pěkně seděl) upni to vodorovně do svěráku tak aby nadbytečná šířka nože byla v rovině tech plocháčů - máš vedení pro kotouč flexy. Kotouč 1.8 tl. maximálně 2,- .

Je potřeba stát pevně, udržet rovinu řezu, aby kotouč nedrhnul bokem - pak se to téměř neohřeje. Nástroje HSS se stejně při obrábění (kovů) celkem zahřívají a na vlastnosti to vliv nemá.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#7 22-05-2019 11:03:43

pafik1605
Člen
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 474

Re: Řezání HSS oceli

Tam může být problém s kroucením, vznikla by ti "šavle". Ten nůž možná bude teplotně ustálenej (vyžíhanej na odstranění pnutí), ale kdo ví? Čínskej asi sotva. Taky se ti může stát, že pak budeš ten nůž brousit a odebereš mu ve středu 1 mm, abys srovnal ostří.
Jinak tenhle materiál do frézky a TK frézou odebrat na několikrát 5 mm, to je jen o čase.

Offline

 

#8 22-05-2019 13:05:50

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1863
Web

Re: Řezání HSS oceli

???Kalený nástroj vyžíhaný na odstranění pnutí?Teoreticky to HSS materiály teplotně umožňují,(horší je to s výdrží na teplotě a průběhem chlazení),ovšem již se značným poklesem pracovní tvrdosti.Osobně si myslím že upnutí mezi 2 desky a opatrné říznutí flexou bude v domácích podmínkách asi tou nejlepší variantou.Ono i při ostření se nože z HSSky mrskají daleko míň než z nástrojovek(1.2210 a 1.2379)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#9 22-05-2019 13:25:32

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 667

Re: Řezání HSS oceli

Flexou to ide,chytíš medzi dva plocháče a tenkím kotúčom najlepšie na inox a pekne pomali.Rezal som takto hss,ku na sústružnícke dláta.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#10 22-05-2019 18:52:10

pafik1605
Člen
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 474

Re: Řezání HSS oceli

Ládes:
Nejsem metalurg, ale mezi žíháním k odstranění pnutí a kalením je cca 120 stupnů, tak by to mohlo jít, ne? Otázka spíš je, jestli to půjde v domácích podmínkách. Přece jen, těch 120 stupnů není moc, chtělo by to pícku.

Offline

 

#11 22-05-2019 19:36:23

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3373
Web

Re: Řezání HSS oceli

pokud nemám praxi, doporučuji přečíst třeba toto http://www.tumlikovo.cz/rubriky/materia … oceli-hss/


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#12 22-05-2019 20:56:36

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 878

Re: Řezání HSS oceli

Podľa mňa je najlepšie HSS-u rezať systemon WEDM, čiže ako píše Honza007 "dratořez". Pokiaľ táto metóda nie je dostupná, tak potom flexou tenkým kotúčom ale nie fričným spôsobom ale vybrúsovať drážku po celej dĺžke a pomerne rýchlym posúvaním sa tam a späť. Tak nedôjde k miestnemu prehriatiu a pre HSS oceľ neškodnému tepelnému šoku.

Offline

 

#13 22-05-2019 22:26:22

user
Člen
Registrovaný: 11-04-2012
Příspěvky: 31

Re: Řezání HSS oceli

Odporúčam odniesť niekam, kde režú vodným lúčom. Materiál ostane teplotne neovplyvnený. Predpokladám, že v Prahe to musí byť niekoľko firiem, ktoré majú vodný lúč.

Editoval user (22-05-2019 22:27:49)

Offline

 

#14 23-05-2019 00:12:25

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1863
Web

Re: Řezání HSS oceli

pafik1605 napsal(a):

Ládes:
Nejsem metalurg, ale mezi žíháním k odstranění pnutí a kalením je cca 120 stupnů, tak by to mohlo jít, ne? Otázka spíš je, jestli to půjde v domácích podmínkách. Přece jen, těch 120 stupnů není moc, chtělo by to pícku.

Tepelné zpracování rychlořezných ocelí je o dost komplikovanější,tady se s postupem ohřeju to na třešňovou hodím do vody moc parády nenadělá.Kalící teploty se pohybují přes 1100°C s delší výdrží na teplotě kvůli tvorbě odolných karbidů a právě proto se musí i chlazení držet přesného postupu buď v pecích s řízeným průběhem nebo solných lázních o přesné teplotě.Žíhání na pnutí je u HSSek někde mezi 700-800°C,popouští se mezi 500-650 podle aplikace a určení nástroje.Ono ač se to může zdát jednoduché,je kompletní problematika nástrojařiny poměrně obsáhlá.

Ano drátořez,vodní paprsek,ale kdo to má v dílně,případně zaplatí práci(za peníze co by to stálo si koupí nůž nový rovnou potřebných rozměrů)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#15 23-05-2019 09:56:04

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1893

Re: Řezání HSS oceli

Ani podle mně by to neměl být problém uříznou flexou. Chytit mezi dva plocháče (=zároveň vedení pro řez), prodávají se běžně kotouče na nástrojovou ocel tl. 0,8 mm, a řezat pomalu, navíckrát. Zase tak dramaticky se při tenkém kotouči ten materiál neohřeje.

Offline

 

#16 23-05-2019 10:28:49

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2775

Re: Řezání HSS oceli

Rychlořezné oceli se běžně brousí, nakonec také i tyto nožr do hoblovky. Proto by neměl být problém při jisté opatrnosti aby se to moc neohřálo ten kousek odříznout. Dříve se na př. radeko řezalo "gumovkou".  Takže jak už tu bylo psáno výše upnout mezi plocháče pokud možno tažené, spodní pod celou šířkou nože, vrchní odsazený o odřezávaný kus.   0,8-1mm kotoučem postupem jak psal senior. Drátořez by měl smysl, kdyby se jednalo o nějaký tvarový výřez.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#17 23-05-2019 13:00:09

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2310

Re: Řezání HSS oceli

Jinak bez problemu řežu obcas nejen cernej ale i nerez(kterej vede teplo dost blbe) a nemam problem riznout plech bez toho aby nabehly barvy.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#18 23-05-2019 13:12:04

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 2145

Re: Řezání HSS oceli

hodne zalezi na pouzitom kotuci - nejaky tenky a kvalitny kotuc by to nemal extra prehriat


pouzivame hilti a cubitron2 kotuce a mozem potvrdit honzove slova, ze aj nerezovy plech/pasovina sa da odrezat bez nabehovych farieb
https://www.hilti.sk/c/CLS_POWER_TOOL_I … V=125%20mm
https://euronaradie.eu/obchod/3m-65512- … bitron-ii/

Editoval rcp (23-05-2019 13:13:43)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Online

 

#19 23-05-2019 13:45:31

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 476

Re: Řezání HSS oceli

Potěšili jste mě, řešení není až tak složitý a je doma lehce zvládnutelný. Je vidět, že s tím dost lidí má zkušenost. Půjdu cestou fexa a postupné prohlubování drážky. Koupím na to kotouč co doporučuje rcp, nebo něco podobného.

Offline

 

#20 23-05-2019 20:49:08

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 667

Re: Řezání HSS oceli

Určite je to hsska? čo viem tak pilana používa aj D2-ku.


malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 190II,tuson tucana 200 dc multi
+Všetko možné z Lidlu  a Obi a z blšáku

Offline

 

#21 23-05-2019 21:21:39

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3373
Web

Re: Řezání HSS oceli

ty nože za provozu (při hoblování) se ohřejí víc než při operaci odříznutí flexou smile
obavy z vyhřátí můžeš ještě omezit tak že zadní plocháč necháš vyšší - tím zabráníš hlubokému řezu = tření boku kotouče o nůž.
Pro vedení řezu stačí ustavit ten přední.
Také na jiskře uvidíš zda jsi už skrze nůž, plocháč bude mít jiskry světlejší, nůž červené.
Howgh.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#22 24-05-2019 00:21:32

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1863
Web

Re: Řezání HSS oceli

huat napsal(a):

Určite je to hsska? čo viem tak pilana používa aj D2-ku.

Jj,ale obvykle to tam bývá popsané.Jak už jsem říkal tak nejvíc se při broušení mrskaly nože z 1.2210(značně otupené a se zuby),chtěl jsem šetřit čas a pustil jsem segmenty v podstatě na dvojnásobek než obvykle a po přejetí tam a zpět jsem musel nožům ubrat pár desítek na šířce a postavit břit znovu s daleko menším úběrem než u HSS nožů,ovšem daleko daleko jedovatější.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#23 24-05-2019 12:03:03

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 476

Re: Řezání HSS oceli

huat napsal(a):

Určite je to hsska? čo viem tak pilana používa aj D2-ku.

Nevím to jistě, spíš jsem si to na to tipnul.

Offline

 

#24 24-05-2019 13:06:26

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2775

Re: Řezání HSS oceli

no by to bylo pro postup řezání jedno.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#25 07-06-2019 17:18:03

ypres.bass
Člen
Registrovaný: 07-06-2019
Příspěvky: 36
Web

Re: Řezání HSS oceli

nože do hoblovky se dají řezat skoro bez problémů pásovkou s M51 pásem a dostatečným chalezením


Třístovku malou pilou neuřízneš!
Až budete chtít pilový pás, tak napište... možná vám dám i slevu... ;-)
www.bit.ly/pilovepasy | www.politicon.eu | www.miligram.cz

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS