SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 27-06-2019 12:26:47

Pony
Člen
Registrovaný: 27-06-2019
Příspěvky: 1

Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Dobrý den,
mám TIG AC/DC, ale nikdy jsem s ním nesvářel hliník. Nyní renovuji autoveterána a ten je napůl z hliníku. Sehnal jsem si pásek Al plechu 1 mm a asi 20 mm široký na vyzkoušení. Opískoval jsem jej jemnou struskou, aby byl zaručeně čistý. Dal jsem AC, asi 35 A, pulz, ostatní jsem nastavil od oka. Elektroda je 1,6 mm zlatá, drát je 1 mm. Zapálil jsem oblouk, hořel, ale nedělala se žádná tavenina. Přiložil jsem drát a udělaly se tam z něho kuličky. Chtěl jsem je roztavit, aby se rozlily, chvíli se nic nedělo a pak se konec plechu utavil a spadl na podlahu. Zkoušel jsem zkusmo měnit nastavení, ale bez úspěchu. Najde se zde dobrák, který mně poradí, co s tím? Děkuji, Pony.

Offline

 

#2 27-06-2019 12:34:04

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2562

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Al čisti nerezovým kartáčem, na puls se vykašli. Drát můžeš přidávat jen do taveniny. U Al to je jiné, jako u oceli. Pro začátek si sežeň něco tlustšího 2-3mm.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#3 27-06-2019 13:37:56

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1706
Web

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Pískování Al před svařováním není moc dobrý nápad. Lepší je moření v teplém mírném roztoku NaOH, následné neutralizaci ve zředěné HNO3 a oplach teplou vodou. Nebo alespoň kartáčovat Jak postupovat už zde zmínil kolega Famater.

Offline

 

#4 27-06-2019 16:03:51

vyrobca
Člen
Místo: Bratislava
Registrovaný: 05-05-2012
Příspěvky: 992
Web

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Pony -  co s tym... no najprv obetuj aspon tyzden zvarania hliniku o hrubke aspon 2 - 3 mm aby si prisiel do cviku ako sa to vlastne chova. Inak pokial by som osobne mal zvarat na tupo hlinik s 1mm stenou, tak to radsej pozvaram Mig-om..

Editoval vyrobca (28-06-2019 12:58:28)


Formica FOR mig 169, Kuhtreiber KIT in 1500 HF, ALFA in Pegas 40A Plazma, Welder Fantasy JET TIG III AC/DC 200 3w1 IGBT PFC PLASMA, Dnipro M SAB 210,
speedglas 9100XX, Bomar STG 120, Kompresor Parkside PKO 400 B2, Profi3Dmaker, pieskovaci box Lincos 110L, klima Whirlpool PACW12CO :-)
https://goo.gl/d8VszQ - vypocet rozostupov tyciek v rame

Online

 

#5 27-06-2019 19:13:16

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2060

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

35A je taky trochu málo, to mám náběhový a doběhový proud... Normálně svařuju kolem 130A plechy kolem 1-2mm s pulsem.

Co se pak týká veteránů, tak to určitě nebude "jen" hliník, ale bude tam určitě i nějaké procento Mn. Pokud to chceš udělat dobře, tak si vem tu část kterou chceš opravovat nějak na spektrometr, kde ti vyjedou přesné složení toho opravovaného dílu. Podle toho pak můžeš vybírat přídavný drát... Nedávno jsem řešil něco podobného http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=11777

Jinak co se týká svářečky, tak mám nastaveno:
0.3s předfuk, 35A počáteční proud, 0.3s náběh proudu, hlavní proud ~130A, střídu AC 130Hz, pulz 130Hz, střída pulsu 40%, balance 25%, doběh proudu 2s, koncový proud 35A, dofuk 3.5s...

Co se pak týká pískování, není to úplně ideální, teď na něčem podobném dělám (viz odkaz) a je to opískované křemičitým pískem. Ten písek se tam ovšem "zažere" a pokud je tam větší kontaminace, tak se to špatně svařuje... Tož asi tak no... smile


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#6 27-06-2019 21:29:31

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 1752

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Off topic:

rellik:
registrujes nejaky rozdiel, ked mas nastaveny tento rychly puls (130Hz) a bez pulsu?

neviem, mozno nieco prehliadam, ale mne osobne to pride takmer rovnake v takomto pulse a bez pulsu s adekvatne upravenou vyskou prudu

puls vyuzivam pomaly (0,7-1,5Hz) - vtedy vidim rozdiel, vtedy to ma pre mna nejaky vyznam - dava mi to viac casu....

Editoval rcp (27-06-2019 21:32:02)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#7 27-06-2019 21:34:18

ivko
Člen
Registrovaný: 13-03-2012
Příspěvky: 603

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Ale 130A asi nemáš na hliník 1-2mm, aj pri 2mm mi príde 130A vela. Sem tam zváram v práci z 3mm AL a vtedy nejdem na 130A, skôr 100-110A a ked je kus zohriaty zváraním tak stiahnem aj na 90A. Dalo by sa aj pri 130A ale to by človek musel riadne rýchlo zvárať

Neviem či som vôbec niekedy 1mm hliník zváral. Viem že kedysi dávno som robil z 1,5mm a bolo to dosť trápenie

Editoval ivko (27-06-2019 21:36:24)

Offline

 

#8 27-06-2019 21:49:23

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2060

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

RCP: je to poznat, chce to vyzkoušet. Jinak taky většinou jedu do těch 1.5Hz... Zkoušel jsem to i na těch 0.9Hz, ale už to velmi malá frekvence na tak tenký plech, při mém nastavení... wink To je těžko, každý umí vařit trochu jinak...

ivko: Mám na svářečce nastavených 150A, ale mám to stáhnuté na hořáku abych si mohl regulovat proud od minima do nastaveného maxima. Je tam myslím číslování od 1-9 a mám to cca na 4-6 (čím větší číslo tím míň proudu), takže je možné že ten proud bude i kolem 100A. Těch 130A jsem bral spíš jako průměr používaných hodnot, které jsou od cca té 100 po 150... Ono taky záleží na tom materiálu a jeho složení. "Čistý" hliník by to asi neustál, ale směsky s tím Mn (Mg), jsou pevnější potřebují víc proudu...

Nicméně tohle jsme už mimo téma... smile


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#9 27-06-2019 21:51:35

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Tam je problém že hliník má velký odvod tepla a tak musíš mít  těch 130ampéru a být rychlý. jak si dáš málo tak nahřeješ  hodně matroše a propadne se ti to. Proto je to těžké vařit hliník  nemáš čas na nějaké to hraní. Jak se ti to hodně prohřeje  musíš si dát pauzu. I pro to se dělají chladiče z AL

Offline

 

#10 30-06-2019 09:32:35

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2562

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

ještě uvedu pro Ponnyho důležié informace pro sváření Al. Pro doplnění a bližšího vysvětlení toho co napsal Pat. Protože hliník má velkou tepelnou vodivost, tak se při pomalém ohřevu (málo proudu) ohřívá rovnoměrně a na konci pomalého ohřevu je, že se materiál v celé tloušťce ohřeje na tavnou teplotu - propadne se nebo ukápne. Proto je důležitý takový proud, aby se hned začal tavit- vznikne loužička "zrcátko". U tenkých pleců je ale moc málo času, než to upadne. Proto je důležité ve správný čas přidat drát.
Při sváření hliníku je nutné odstranit oxydy, což u AC provádí oblouk v době, kdy je na elektrodě kladná půlvlna. To znamená, že kam oblouk nedosáhne, tak se oxydy nečistí. Proto je nutné přídavným drátem se dotknout tavné lázně, aby došlo k vodivému spojení. Jinak vznikne ta kulička, které se nezbavíš. Při přidávání je nutné drát vzdalovat, jednak proto, aby se netavil, ale také aby nestínil a byl svařovaný materál těsně před svárem obloukem čištěn. Přitom je ale nutné držet drát v ochranné atmosféře.
Toto je ale potřeba nejdříve pořádně nacvičit, než se budeš moct pustit do toho tvého svařování.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 30-06-2019 10:26:06

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

V poslední době hodně svařuji  na těch velkoobjemových  kontejnerech za tahače. Tam vaříš hodně hliník nad hlavou  Je to čtyřka AL plech. Tam je opravdu problém ,že když  Ti odkápne přídávný drát tak  ho máš za krkem. big_smile Právě na to mám TP 2200 Provedu svar jak se dá a pak  ho přejedu tigem musím napsat  že hodně lidém (svářečum) leží v hlavě jak jsem to zavařil. Právě díky tomu ,že jak máš na tig hořáku 180ampéru tak je prakticky nemožné dávat přídavný drát. Jak píši nad hlavou . To jen pro info normálně to zavaří každý ale kvůli prasklině nikdo tu vanu dávat dolu a přetáčet nebude. Raději chodím do práce kde vařím nerez big_smile  Tu hlínu nikdo nechce dělat tak se starý osel za prachy vždy nechám ukecat  big_smile

Offline

 

#12 30-06-2019 10:44:45

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2562

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

To si dovedu představit tu práci. Ještě poznámka pro Ponnyho: Al je možné při sváření podložit nerezovým plechem.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#13 01-07-2019 12:11:36

Juggernault
Člen
Místo: Karlsbad
Registrovaný: 19-12-2010
Příspěvky: 930

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

a taky to jde tak
https://www.youtube.com/watch?v=s78i9Ds_5kM

Editoval Juggernault (01-07-2019 12:12:52)


Chtel bych nějakou hobby svářečku do garáže na smrkání prahu u auta a nejaký výfuk ale rád bych aby stím šel i nerezový a možná taky hliník a kolejnice vařit. Cloos MC3 333 ,Kemppi Minarc Evo 150,Cut60 ,Powwel 130P,
Na prodej:Powcon 400A,

Offline

 

#14 01-07-2019 12:42:31

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 1607

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Přesně a ještě aby tam nebyl takový hrb tak to roztáhneš tigem a pak je to OK

Offline

 

#15 01-07-2019 16:11:59

klimbik
Člen
Registrovaný: 30-12-2017
Příspěvky: 273
Web

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

ja mam dotaz k tomu podlozeni. rikas nerezem, ja jsem spis slysel ze medi, pro lepsi odvod tepla. nerez ho asi odvadet moc nebude. co je na tom pravdy?


Jasic Tig 200P AC/DC E101, Kühtreiber KIT 2400
3M Speedglas 9100XX
Můj youtube kanál "klimbíkova bastlírna" https://www.youtube.com/channel/UCCkm_l … uiBak6_JwA

Offline

 

#16 01-07-2019 16:49:23

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1102

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

No lenze bez teploty, sa nezbavis oxidov, prave preto otrebujes nieco, co ti neododberie teplo, neroztavi sa.

Med sa pouziva na ocelove plechy pri zvarani elektrodou, tam je tepla az vela.

Editoval Atlan (01-07-2019 16:51:00)

Offline

 

#17 01-07-2019 17:43:37

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2562

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

Měď na nerez. Na Al nerez. Nebylo by dobré, kdyby se Al kontaminovalo právě mědí. Ten odvod tepla stačí, aby to formovalo. Dá se podložením vyvařit i velká díra, třeba odlomený kus řemenice.

Editoval Famater (01-07-2019 20:11:55)


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#18 01-07-2019 22:53:42

klimbik
Člen
Registrovaný: 30-12-2017
Příspěvky: 273
Web

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

aha. diky. ja jsem se jednou pokousel zavarit stary hlinikovy kastrulek, takovy z toho jidlonosice, no a dopadlo to zle smile) a jeste to strasne smrdelo, protoze to je asi za ta desetileti uplne propite vsim jidlem co se v tom pripravovalo. no hnus smile


Jasic Tig 200P AC/DC E101, Kühtreiber KIT 2400
3M Speedglas 9100XX
Můj youtube kanál "klimbíkova bastlírna" https://www.youtube.com/channel/UCCkm_l … uiBak6_JwA

Offline

 

#19 04-07-2019 20:28:11

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2768

Re: Sváření starých hliníkových plechů 1 mm silných

klimbik napsal(a):

aha. diky. ja jsem se jednou pokousel zavarit stary hlinikovy kastrulek, takovy z toho jidlonosice, no a dopadlo to zle smile) a jeste to strasne smrdelo, protoze to je asi za ta desetileti uplne propite vsim jidlem co se v tom pripravovalo. no hnus smile

To  by ale neměl  být čistý  hliník, ale nějaká  slitina. Na čistý  hliník, aspoň  co  si vzpomínám  na ešusy,  to  je příliš pevné.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS