SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 03-01-2014 19:28:25

tomvec
Člen
Místo: Kojetín
Registrovaný: 16-11-2012
Příspěvky: 193

Hliník a pevnost pájeného spoje

Zdravím pánové páječi.

Chtěl bych se zeptat na zkušenosti s pevností pájených spojů hliníku. Nejedná se o žádnou konkrétní aplikaci, ale o čistou teorii. Zaujala mě pevnost jedné pájky (dokonce měkké), WELCO 1450.

Obecně se na Svarforu debatuje, že na hliník je nejlepší TIG, potom MIG, největší humus je MMA a něco se člověk dozví o pájení.

Vím, že každá metoda má něco do sebe.  TIG bude nejkrásnější a možná nejkvalitnější, MIG bude nejproduktivnější, MMA zavařím na bitevním poli aspoň tak, abych odjel do bezpečí. Ale co pájení. A pevnost pájeného spoje. A proveditelnost.

Díval jsem se na různé přídavné materiály pro jednotlivé metody. Neberu v potaz nutnost použití ochranné atmosféry, více či méně drahých a úžasně sofistikovaných mašin, případně všemohoucích tavidel.

Pojďme na pevnost přídavných materiálů (takový univerzál AlSi):

TIG dráty Boehler a WELCO mají dle katalogu pevnost v tahu 120-130 N/mm^2

MIG dráty Boehler a WELCO mají dle katalogu pevnost v tahu 120-130 N/mm^2

MMA elektrody Boehler a WELCO mají dle katalogu pevnost v tahu 160-200 N/mm^2

Tvrdá pájka WELCO 1414 má dle katalogu pevnost v tahu 240 N/mm^2

Měkká pájka WELCO 1450 má dle katalogu pevnost v tahu 480 N/mm^2

Jak je to tedy se skutečnou pevností, spolehlivostí a proveditelností pájených spojů hliníku?

Offline

 

#2 04-01-2014 11:56:34

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1074

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

tomvec napsal(a):

Jak je to tedy se skutečnou pevností, spolehlivostí a proveditelností pájených spojů hliníku?

Obvykle jinak než v katalogu smile

WELCO 1450 má, stejně jako obdobné slitiny jiných výrobců, tvrdost kolem 100 HB, čemuž odpovídá pevnost v tahu kolem 330 N/mm2, nikoliv 480 N/mm2.
Pevnost pájky a pevnost spoje je něco jiného. Pevnost pájeného spoje může mít i vyšší hodnotu, než pevnost použité pájky, pokud je optimální pájecí mezera a dostatečná difuze.
A samozřejmě velmi záleží na pájitelnosti základního materiálu.
Tady fakt nelze řešit čistou teorii, ale právě jen konkrétní aplikace.

Jinak na ten "humus MMA" si vzpomeňte, až budete chtít třeba zavařit prasklou olejovou nádrž  smile

Offline

 

#3 04-01-2014 12:34:44

tomvec
Člen
Místo: Kojetín
Registrovaný: 16-11-2012
Příspěvky: 193

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Jinak na ten "humus MMA" si vzpomeňte, až budete chtít třeba zavařit prasklou olejovou nádrž...

Však já to myslel ironicky. Je jasné, že tato metoda má své opodstatnění a určitě ji nezavrhuji. Na YT jsem viděl dělat pěkné svary metodou MMA.

Jinak děkuji aspoň za takovou reakci. S pájením hliníku zkušenosti nemám, to bylo pro případ "kdyby něco". Pájím jenom Cu rozvody na měkko (a sem tam nějaký plošňák).

Offline

 

#4 04-01-2014 20:34:23

Dirtytommy
Člen
Místo: Chomutov
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 39

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

welco 1450 je docela mazec, dostala se mi do ruky jedna tyčka cena cca200kč za kus a prodávaj se po 5ti. Ale ta práce s ní? no prostě paráda stačí ohřát pájené díly, pčiložíte pájku na ně a jen přejedete pájkou joko tužkou po pájeném místě. Pájka nesmí do plamene. Jestli jste zhlédli videa na téma durafix tak to je ono.

Offline

 

#5 04-01-2014 20:59:37

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1319

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Potvrzuji, že Welco 1450 je masakr. Krásně se rozteče, pracuje se s ní parádně. Párkrát jsem s ní opravoval prasklý hliníkový části u různých hliníkových součástek- jen ty, které nenesly více, než 10kg..... Naposledy to byl obal na motorek u stěračů jedný mašiny- klega to vzal kladívkem,, když nešla povolit matička- urval to i s půlkou obalu, tak jsem to očistil a pálkou spojil- drží to už pár let..........


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#6 18-03-2016 21:33:38

majk
Člen
Registrovaný: 24-07-2013
Příspěvky: 192

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

dnes jsem zkoušel welco 1450 a jsem tak nějak zklamaný   nevím co dělám špatně ale moc pevnosti to nemělo 
ohřál jsem 2 plocháče sestavené na koutový spoj po ohřátí přejel pájkou krásně se to zalilo delka cca 10cm ale po vychladnuti bez velké námahy jsem to rozlomil v ruce

původně jsem to bral na opravu chladiče a to zaslepení oštin které tekly ale tam to dopadlo ještě hůř tam to nešlo vůbec pěkně a jak byli vedle sebe tak při pájení druhé jsem si tu předešlou zničil asi plamen

používal jsem autogen malý hořák 0,5-1 s přebytkem acetylenu vše čištěno kartáčkem
tak nevím co dělám špatně

Offline

 

#7 25-12-2016 21:29:07

tibik99
Člen
Registrovaný: 10-04-2013
Příspěvky: 37

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Tak nejako som sklamany aj ja . Mam origo durafix ale spoj slabucky v ruke som to odlomil.
Pravda je sice ze som to len na rychlo skusal na jednom diely kde by som potreboval 4 ruky ohriat drzat diel o diel aj ked jeden bol vo zveraku a prikladat durafix
Uvidime po sviatkoch


LORCH MicorMIG 350 Basic plus,
JET TIG II AC/DC 200,
Scheppach HC 53 dc,
Speedglas 9100XX

Offline

 

#8 26-12-2016 10:38:04

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3564

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Je velmi důležité si uvědomit, že pájený spoj je výhradně určen pro smykové namáhání. Takže tupý spoj či koutový pájet s požadavkem na pevnost je holý nesmysl. Takové spoje se u "tupých" řeší překrytím, u  "koutových" alespoň oboustranným spojem, lépe rohovou vložkou.

Offline

 

#9 23-01-2019 12:43:55

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Ahoj, zkusim pouzit toto starsi vlakno pro muj dotaz. Potrebuju opravit 2 hlinikove konvicky od Trangie, ktere jsou uvnitr prozrane (pitting corrosion). Jedna vic a koroze je sirsi, druha jen na 2 mistech asi 0.4 mm v prumeru. Nechal jsem v ni 3 dny sacek nejakeho ovocneho caje a toto je vysledek. Ta dira je temer skrz. Misto pred letovanim opatrne vybrousim a ocistim rotacnim kartacem. Nevim ale, jakou pajku. Na ebay je bud levnejsi varianta z Ciny treba https://www.ebay.com/itm/10PCS-3-2mm-Al … ctupt=true

nebo z Anglie https://www.ebay.com/itm/ALUMINIUM-BRAZ … ctupt=true

Ma nekdo zkusenosti? Ta z Anglie je doporucena a vim, ze bude fungovat, ale pokud ta cinska verze za desetinu ceny bude fungovat stejne koupim radeji tu. U te cinske pajky bych v nejhorsim mohl pouzit tavidlo. Jinak letovat budu PB horakem, ohrev zespod konvicky.

Jeste mozna jeden dotaz. Nevi nahodou nekdo slozeni pajky? Jestli neobsahuje vizmut, arsen apod. kovy.

Dik moc.

Offline

 

#10 23-01-2019 16:16:58

pt.kbely
Člen
Registrovaný: 26-12-2011
Příspěvky: 875

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

No, víc bych se bál toho rozpuštěného hliníku než bizmutu. Tedy pro přípravu nějakého dryáku rozhodně nepoužívat hliník.

Offline

 

#11 24-01-2019 16:08:13

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

To je v cajku. Hlinik a jeho dopad na zdravi je uz davno vyreseny, ikdyz obcas se mediim podari rozjet novou kampan proti hline. Pokud v hrnci nebudu varit silne kysele nebo zasadite pokrmy tak k zadnemu vyznamnemu rozpousteni nedochazi. Na povrchu se vytvori pomerne tvrda a chemicky odolna vrstva kyslicniku. Konvicka je na caj a pro ohrev vody.
No ale zpet k dotazu, forum sleduju uz nekdy od roku 2008 a vim, ze je tu par machru na letovani. Chtel jsem jen vedet, jesti ty cinske Alu pajky funguji tak dobre jako to welco, durafix... Nebo aby to melo aspon nejakou smacivost. Pac ty z druheho odkazu funguji i bez ocisteni, ale stoji vic jak 10x tolik. Povrch klidne vykartacuju a pouziju tavidlo.
Pokud nikdo netusi tak ty cinske pajky koupim, vyzkousim a dam vedet.

Offline

 

#12 24-01-2019 20:23:20

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Koupil jsem a vyzkoušel tu čínskou pájku. Narazil jsem na problém ohřevu, můj PB hořák dokázal ohřát drát tak, že odkápnul, ale neporadil si s plechem. Pokud bych měl lepší hořák, nebo provedl dodatečný ohřev pomocí plotny či druhého hořáku, nebo tepelně izoloval plech tak by se pájet dalo. Na fotce je plíšek 40x10x1 mm a na něm kapka pájky. Pájka nelze odervat ani šroubovákem. Plech nebyl nijak čištěn. Pájka vypadá, jako kdyby to byl hliník, stejná tvrdost a vzhled.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190124_193957.jpg

Kouknul jsem na odkazy, čínan píše potřebný předehřev na 400-500 stupnů a teplota tání menší než 650 stupnů, angličan teplota tání 300 stupňů. Tím je dána potřeba teplotního zdroje.

Editoval Charon (24-01-2019 20:36:12)

Offline

 

#13 25-01-2019 12:20:04

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Dik moc chlapi. Smacivost vypada dobre, z toho jsem mel obavu. Doma mam maly horak na PB kartuse a v praci mame kdyztak mapp. Zkusim prvne nejakou cinskou verzi, ale radeji jen 2 mm drat a navic tam ted vidim i dalsi pajky s teplotou 480 °C. Pak sem napisu.

Offline

 

#14 27-01-2019 20:41:22

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Měkká pájka na hliník by měl být hlavně mix cínu s tuším okolo 15 % zinku.

Offline

 

#15 25-02-2019 15:48:14

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

@ Jakobo, jsou nějaké poznatky z pájení hliníku a materiálu od čínana? Co jsi objednal?

Offline

 

#16 25-02-2019 21:15:47

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1716
Web

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Radim napsal(a):

Měkká pájka na hliník by měl být hlavně mix cínu s tuším okolo 15 % zinku.

No já nevím jak tam v EU. Tady v US lze sehnat pro běžného smrtelníka tyto: Měkké pájky mající složení Zn 97% + Al3% s teplotou tání ca. 450°C. Nebo Zn 78% + Al 22% s teplotou tání ca.480°C. Tvrdé Al pájky potom jsou slitinou Al 88% + Si12%(zhruba, ono je tam několik desetin % různých legur) K tomu samozřejmě doporučená tavidla. Potom také několik prodejců, co nabízí utajené složení Al pájek s neuvěřitelnými vlastnostmi... big_smile  Např zde:
https://www.youtube.com/watch?v=Zu-VZ5K79pY

Editoval Frank (25-02-2019 21:23:56)

Offline

 

#17 16-03-2019 11:50:06

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2796

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Frank napsal(a):

Radim napsal(a):

Měkká pájka na hliník by měl být hlavně mix cínu s tuším okolo 15 % zinku.

No já nevím jak tam v EU. Tady v US lze sehnat pro běžného smrtelníka tyto: Měkké pájky mající složení Zn 97% + Al3% s teplotou tání ca. 450°C. Nebo Zn 78% + Al 22% s teplotou tání ca.480°C. Tvrdé Al pájky potom jsou slitinou Al 88% + Si12%(zhruba, ono je tam několik desetin % různých legur) K tomu samozřejmě doporučená tavidla. Potom také několik prodejců, co nabízí utajené složení Al pájek s neuvěřitelnými vlastnostmi... big_smile  Např zde:
https://www.youtube.com/watch?v=Zu-VZ5K79pY

Například tato pájka na hliník  na cínovém základě
https://www.hotair.cz/detail/pasty-ciny … 9IQAvD_BwE

Ta "moje" pájka bude z nich asi nejméně pevná. Ale bude mít zřejmě nejnižší bod tání. Podle mých zkušeností, i když starších, je speciální pájecí voda nebo rovnou speciální tavidlo na hliník nezbytné.
Jinak tato pájka by měla být mechanicky pevnější než jiné měkké pájky, takže pokud je třeba trochu vyšší pevnost pájeného spoje měkkou pájkou a přitom se dá pájený materiál ohřát na potřebnou vyšší teplotu,  dá  se i  na běžné materiály, ocel, měď použít tato pájka na hliník.

Pájky Zn 97 nebo 78 a zbytek Al budou zřejmě ještě víc tvrdší a pevnější. Včetně teploty pájení  bych  je  snad už spíš situoval do skupiny tvrdých pájek než do měkkých.  A zřejmě i maximální teplotou při mechanickém namáhání. Ta je u měkkých pájek založených  na cínu do 100 st C, u tady těch založených  na zinku bude určitě vyšší.

V neposlední řadě asi bude poměrně snadné pájky typu zinku s několika procenty hliníku  vyrobit. Zinek  se dá roztavit dost snadno třeba i  v plechovce, jako tavidlo  by měly jít použít směsi chloridů a do toho potom rozpustit kousek hliníkové tyčky nebo prostě kus hliníkového drátu z kabelu. Nebo rovnou odváženou dávku hliníkové krupice. 
Doma jsem dokonce kdysi doloval zinek  z  baterií a potom na PB vařiči z  těch kousků odléval zinkové tyčky. Zřejmě s troškou kadmia, protože tehdy to ještě byly baterie s kadmiem.
Pro případ, kdy měkká pájka už pevností nestačí a kupovaná klasická tvrdá pájka, třeba se stříbrem, je zase příliš předimenzovaná i  cenou i pevností, mosazná pájka kromě toho taky vyšší teplotou pájení a pokud není třeba odolnost v kyselém či hodně korozívním prostředí, na běžné věci, by se tato zinková pájka asi dala s výhodou a velmi levně použít.
Kovový zinek  se dnes dá poměrna snadno a levně sehnat, jednak jako chemikálie ve formě broků či krupice v laboratorních potřebách, jednak  na eshopech specializovaných na prodej speciálních kovů a nakonec třeba i  rovnou  v žárových zinkovnách.
Nebo třeba v pneuservisech, ze zinku jsou dnes, po zákazu olova v EU, vyvažovací tělíska na pneumatikách. Ale nevím, jak moc čistý zinek to je.

Editoval Radim (16-03-2019 12:20:42)

Offline

 

#18 05-08-2019 12:47:41

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Ty cinske pajky jsou ztrata casu a penez. Nefunguje to.
Ted o vikendu jsem mel vytahly horak, opravoval jsem stribrem nerez kosik na lahev na kolo, tak jsem konecne testoval dve pajky objednane v unoru na ebay:

2 mm plne tyce https://www.ebay.com/itm/10pcs-2mm-45cm … 2749.l2649

a 1.6 mm trubicky plnene nejakym bilym tavidlem https://www.ebay.com/itm/Aluminum-Weldi … 2749.l2649

Zkousel jsem ruzne zpusoby a na zkousku jsem mel 3 mm plochac (tusim 6061) a pak nejaky obyc hlinik. Tak jak je to prezentovane (https://www.youtube.com/watch?v=CCycms8wVC4), ze pro vyplneni der se z jedne strany zahriva opravovany vyrobek a z druhe priklada pajka je uplne mimo. Dostal jsem se az na bod, kdy plochac zmekl, ale pajka se porad netavila. Zkousel jsem ji i predehrivat az k bodu tani. Toto byl pro me hlavni cil, oprava der vyzranych v hliniku a takto se to ma opravovat. Ze je chyba v matrosi, 6061 se neda letovat si nemyslim.


I tak jsem jeste vykousel prime pajeni v plameni, ale ani ocisteny povrch nebyl dostatecne smacivy. Mozna s nejakym tavidlem. I tak bude podle me hlavni problem blizka teplota tani pajky a matrose, teplota tani obou zkousenych pajek je IMHO porad prilis vysoka. Uvadena teplota tani 380 °C je nesmysl, Podle me to bude spotrebak pro TIG pokud to neni uplne obyc drat... Mozna, ze s pouzitim tavidla jako normal pajka pri letovani koutovych spoju by to slo.


Zkusim nekde sehnat tu pajku HTS 2000 nebo neco podobneho, to ma mit teplotu tani o 300-500 °C nizsi nez hlinik a dobrou smacivost.

Za tu cenu to bylo lakave a za pokus to rozhodne stalo, vsech 20 kusu pajky mne prislo tolik, co jedna tyc HTS 2000. To je obecne problem s nakupem z Ciny, ale zazraky pri nizke cene se fakt nedaji cekat :-(

Offline

 

#19 05-08-2019 13:35:06

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Číňan s chutí na eshopu kecá. Vychází z toho, že většina kupujících si zboží nezkontroluje nebo není schopna/ochotna reklamovat. Tomu odpovídají i recenze pod výrobkem, často ve stylu: "Zboží vypadá dobře, pěkně zabalené. V práci jsem ho ještě nezkoušel. Doporučuji kupovat"
Také jsem si koupil pájku na Aliexpressu. Cena pěkná. Před hodinou jsem reklamoval, že neobsahuje tavidlo. V době psaní tohoto příspěvku mi přišlo od Aliexpresu, že vracejí peníze. Tak mi zbyly hliníkové dráty, nejspíš vhodné na TIG svařování. A tady ještě ten inzerát:

https://www.aliexpress.com/item/3303606 … 2256NZTXSL

No i v rezenzích na výrobek se objevím, ať ostatní tuší co si koupí.

To: Jakobo. A je v té pájce z Ebay tavidlo? Podle obrázku to nevypadá. Pokud zkoušet tak jedině pokud je uvnitř tavidlo.

Kupoval jste někdo tavidlo samostatně?

Offline

 

#20 05-08-2019 14:50:42

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

To Charon

Popis byl spravny. V tech 2 mm z prvniho odkazu tavidlo nebylo, u toho druheho odkazu, kde jsem vybral prumer 1.6 mm bylo uvnitr nejake bile tavidlo. Po zahrati horakem se tavilo a vytekalo. Tady jsem cekal, ze aspon pujde pouzit naprimo treba na koutove spoje, ale ani to ne. Po vychladnuti pajka z povrchu odpadla.

Vsechno bylo dostatecne predehrate a ocistene. Jedine snad jeste pouzit navic tavidlo, to jsem ale uz nezkousel, mam ted doma jen kys. boritou.

Ono pajet hlinik je nouzovka, v mem pripade jsem nejakou vysokou pevnost spoje necekal, spokojil bych se i s malem. No tady ani to malo. A take si myslim, ze toto je normalni spotrebak pro TIG.

No mozna dnes vecer znovu rozpalim horak a dam tomu druhou sanci, jestli to vcera nebylo spatnou konstalaci hvezd. Zkusim nahrat a tesne pred pajenim prejet kartacem.

Offline

 

#21 05-08-2019 16:08:26

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Jsem zvědav na výsledek. V mém případě když jsem experimentoval s dříve obdrženou pájkou (také bez tavidla) bylo nutností předehřát. Moje PB Meva souprava nedokázala dodávat dostatek tepla co se stačil odvádět pájeným předmětem. Úspěšný jsem byl jen na malém plechu (rozmer cca 3*1cm)

Offline

 

#22 22-09-2019 20:18:24

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Jdu se podělit s výsledky pokusů s hliníkovou pájkou z Aliexpresu. Snad to někomu bude ku prospěchu. Postup a výsledek jsem nafotil.


Pájení jsem testoval na hliníkovém plechu z kterého jsem odstřihnul kus 5x5cm a 2x5cm. Plech jsem po kraji železnou vlnou očistil.V místě spoje byl těsně před pájením ustřižený. Jako podložku jsem použil dřevo, což se neukázalo moc vhodné, ale dobře se na měm pak fotilo. Pájené předměty měly snahu cestovat a tak jsem je musel fixovat hřebíčkem.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_172424.jpg

Při pájení jsem nejdříve ohříval plamenem plech a zkusmo občes tuknul pájkou (průměr pájky 2mm) o pájený předmět. Při posledním dotyku se pájka roztekla jako voda. Roztekla se všude, nepozoroval jsem rozdíl mezi očištěnou a neočištěnou částí předmětu. Černé okraje jsou z toho, jak  podložka hořela.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_172910.jpg

Pájka se roztekla do tenké vrstvy, desetina mm. Samotná destička je prohnutá jak jsem ji stříhal na pákových nůžkách, pájka nevytváří kopeček.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_173304.jpg

Z druhé strany je předmět očouzený a oxidovaný.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_173028.jpg

Vrstva pájky je tenká. Ukázka jak vypadá spoj po ohnutí.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_173415.jpg

Pájka ve spoji neprotekla až dolu a ke spoji došlo jen na jedné straně. Asi by to chtělo se lépe trefit do spojovaného místa pájkou a nešetřit.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_173459.jpg

Předměty jsem přiložil znovu k sobě a ohřál tak, abych pájel pájkou v podobě tyček (průměr 1,6 mm). Ta měla snahu krupičkovatět (polohustá kaše) a došlo k velkému ohřevu, až na teplotu tavení hliníku.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_174654.jpg

Pohled z druhé strany za spojené části. Je zde vidět destrukce v důsledku teploty tavící hliník.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_174709.jpg

Vrstva pájky byla vyšší a pevnost pásku  byla nižší než poprvé. Předmět byl poškozen teplotou tavení hliníku. při ohýbání ve spoji došlo i k ohnutí pásku.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_174737.jpg

Pájky použité na pájení. Stočená pájka byla použita jako přvní, tyčky jako druhé.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_174838.jpg

Pro ohřev byl použit MEVA hořák, uváděný výkon hořáku je 3,5kW, palivo propanbutan.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5816_img_20190922_172928.jpg

Měřil jsem teplotu pájených předmětů pomocí optického teploměru, první pájka se roztekla při teplotě 380C. Měření je zatížené chybou způsobenou odrazivosti hliníku, měřák měří do teploty 550C.

Odkaz na
první pájku o průměru 2mm:
https://www.aliexpress.com/item/3297449 … 2c11W8CVum

druhou pájku o průměru 1,6mm:
https://www.aliexpress.com/item/3303606 … 2256WcXhC6

Zhodnocení.
S první pájkou se pracuje dobře, předmět není potřeba očistit od oxidů hliníku. Pájka se roztéká velmi dobře, až moc. Díky tavidlu má výbornou smáčivost, podobně jako když kápněte benzín na plech. Pájka teče při teplotě od 380C. Vzhled tekoucí pájky je lesklý, nejspíš díky tavidlu, podobně jako u rtuti. Při pájení by bylo potřeba maskovat části kde nechceme mít pájku a tím by se dosáhlo vyšší vrstvy pájky. Cena za 10 drátů o průměru 2mm s tavidlem uvnitř je velmi pěkná, 85 Kč včetně dopravy. Zabalené to bylo v plastové, černé folii.

Druhá pájka je spíš hliníkový drát, teplota tání je blízka teplotě tání hliníku. V rozporu s obrázkem u prodejce uvnitř není tavidlo, a na místo průměru 2mm poslal 1,6mm.

Editoval Charon (22-09-2019 20:33:07)

Offline

 

#23 23-09-2019 18:31:48

Jakobo
Člen
Registrovaný: 20-09-2010
Příspěvky: 13

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Vyborne sepsane, dal sis praci! Vidim tvoji recenzi i na aliexpressu.
Toto uz vypada pouzitelne jak nizkou teplotou tani tak smacivosti, stejne jako ty origo pajky HTS 2000 apod. Tak to jeste jednou zkusim, doufam, ze Cinan posle totez (bohuzel neni zcela jiste).

Offline

 

#24 23-09-2019 21:11:53

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 454

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

Dík. Držím palce, ať dostaneš použitelnou pájku. Dej pak vědět jak se ti s ní pracovalo. Většinou Číňana tepu, ale tentokrát jsem dostal dobrý výrobek, tak jsem ho musel ocenit.

Offline

 

#25 23-09-2019 21:43:34

TaggerxXx
Člen
Registrovaný: 28-01-2012
Příspěvky: 548

Re: Hliník a pevnost pájeného spoje

super recenzia dakujem taky horak na PB by sa pacil aj mne asi sa po nejakom kuknem smile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS