SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 03-08-2017 19:36:34

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Zdravím všechny svářeče. Z ničeho nic se začal přerušovat elektrický oblouk, sotva to zacne dělat pěkný svár tak se jakoby el. oblouk vypne a za vteřinku začne znova, přitom se mírně pozastaví i posuv drátu. Nejsem, elektrikář, proto prosím o co nejjednodušše vysvětlené rady :-) Děkuji předem, tento problém na fóru ještě řešen bohužel není.

Offline

 

#2 03-08-2017 19:53:24

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Zapnutý režim bodování ?

Offline

 

#3 03-08-2017 20:26:47

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Časování sváru mám úplně vyplé, začalo to z ničeho nic.

Offline

 

#4 03-08-2017 20:48:27

Sender
Člen
Registrovaný: 21-04-2008
Příspěvky: 700

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Má ten potenciomete vypínač ? První co mě napadá zkusit hledat kolem této(časování sváru) funkce (spínač,vodiče k potenciometru,deska).

Offline

 

#5 03-08-2017 20:53:10

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Casovani svaru je takovy otocmy kolik, ktery uplne v leve poloze cvakne, tak predpokladam, ze je vyplý.

Offline

 

#6 04-08-2017 00:31:11

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 828

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Jsou 2 typy. 1bod,nebo řada bodů. Potom je 0 uprostřed.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#7 04-08-2017 21:13:48

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Tak máte pravdu, že to asi boduje, ale je to nevyzpytatelný, desetkrát to udělá bod a po jedenácté si jede svár. Vím, že se to nastavuje třetím ovladačem zleva na bedně. Z druhé strany to vypadá takto a jsou tam volné dva kabely svázané k sobě a nevím, kam je připojit, nebo jestli tam vůbec patří. Mohu poprosit o radu či foto, jak zapojit ten potenciometr, nebo v čem jiném může být chyba?

Tady mi nereaguje ten třetí ovladač
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5305.jpge

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5306.jpg

Tady je vidět (bohužel blbě) ten potenciometr (ovladač z druhé strany), jsou na něm připojeny dva kabely a další dva svázané k sobě jsou vypadlé.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5310.jpg

Jaké má být tedy prosím správné zapojení, či v čem může být ještě chyba? Kdyyste si všimli nějakého průseru budu rád :-) Ať vám to sváří líp než mě :-)

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5316.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5315.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5314.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5313.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5311.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5309.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5308.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5307.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/7989_img_5304.jpg

Offline

 

#8 04-08-2017 21:33:26

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1143

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

No ked vidim ten zeleny a zelenejsi kondik uz by som mal obavy ci su este ok. V kazdom pripade na to musi pozriet niekto kto vie co robi.

Offline

 

#9 04-08-2017 21:50:54

VašekP
Člen
Registrovaný: 12-10-2013
Příspěvky: 268

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

No jo kondenzátorky TE002 až TE 006 ztrácely kapacitu díky pouzdření do zeleného (později také oranžového nebo šedého) plastu. Některý drží, dost jich ale vyschne a nemá kapacitu téměř žádnou. Při výměně pozor na polaritu, dnešní radiální kondenzátorky mají vyznačené minus proužkem ze strany pouzdra, tyto staré mají u vývodů zespodu vylisované + a - , takže to chce být opatrný, zejména, když nemá deska potisk.

Offline

 

#10 05-08-2017 16:07:38

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Ty dva kondenzátory vyměním, myslíte si, že to je vynechávání je jima? Ještě se chci zeptat, zda jsou ty kondenzátory jenom nastrčené nebo se musí deska odšroubovat a z druhé strany zapájet? Díky za rady.

Offline

 

#11 05-08-2017 17:29:08

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Pokud vím, pájí se. V tom byl asi problém, ten plast nebyl moc tepelně odolný a při pájení se drátky přívodu kondenzátoru zahřály a udělaly v plastu netěsnost. Co vím, pro náročnější zapojení se pod tyto kondenzátory dávala nevodivá podložka, která o cca půl centimetru prodloužila "nožičky" , takže plast obalu nebyl při pájení vystaven takovému horku. A kondenzátor ležel na podložce, nedržel jen za přívodní drátky.

Taky může stačit, pokud tam je prostor a vyschlé kondenzátory nemají svody, prostě staré kondíky nechat a nové připájet na cín ze strany spojů. Nemusí se piplat s pracným vypájením starých kondíků a čištěním či odsáváním cínu ze spoje, kdy je určité nebezpečí poškození toho spoje. Pokud jsou nové kondíky tak malé, lehké a takového tvaru, že je přívodní drátky udrží nebo je lze k něčemu přichytit. Přirozeně musí se pořádně zaizolovat, aby neudělaly zkraty a ohlídat ostré hrany a hroty kolem kondíků, aby se jimi ta izolace neporušila.

Editoval Radim (05-08-2017 17:37:39)

Offline

 

#12 05-08-2017 19:54:38

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 430

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Ty kondenzátory bych tam nenechával. Pájet ze strany spojů je dost nepřehledný a po několika podobných zásazích aby to jeden vyhodil. Navíc at vyschlý, tak stále nějaké parametry mají - C, L, R. Důležité je si před vypájením označit kde je plus a kde mínus. Třeba fixou na tišták, místa je tam dost.

Offline

 

#13 05-08-2017 20:17:42

jiristrnadik
Člen
Registrovaný: 31-07-2017
Příspěvky: 16

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Tak deska je na pantu a jde krásně otočit, že je super přístup ze zadu. Mám doma trafopáječku a na tohle už bude asi prasácká. Nějakou lepší páječku pořídím (celkem často ji potřebuji a asi i budu potřebovat) a snad se mi to podaří ho vyměnit bez narušení desky. Kdyby to šlo celé odmontovat tak to odvezu jednomu známému elektrikáři, ale tady je drátků, že bych se v tom pak nevyznal a převážet celou svářečku nebudu :-)

Offline

 

#14 05-08-2017 21:15:37

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 430

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Klasická trafopáječka by měla stačit, mikropájka by byla rozhodně lepší. Součástky citlivé na elektrostatickou elektřinu zde nepředpokládám. I přes to doporučuji zapínat a vypínat trafopájku když se hrot nedotýká pájeného místa.

Offline

 

#15 05-08-2017 21:47:11

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3539

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Najdi si ve šrotu jakoukoliv desku plošných spojů a vyzkoušej si odpájení a připájení pár součástek tak, aby se to i tobě líbilo. Jde to určitě i trafopájkou, dobré je si smyčku kleštěmi upravit tak, aby se na konci byla skoro špička. Je potřeba používat i dobré tavidlo (aspoň kalafunu) a kvalitní trubičkový cín. Prohlédni si na té "zkušební" desce DPS jak vypadají dobré pájené spoje a snaž se je co nejvíc napodobit. Mohu tě ujistit, že nejhůř se hledá závada, kterou si způsobíš třeba špatným postupem pájení sám. Hodně se toho o pájení můžeš dozvědět na stránkách Bastlírna.cz.

Online

 

#16 06-08-2017 17:47:26

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

jirkati napsal(a):

Najdi si ve šrotu jakoukoliv desku plošných spojů a vyzkoušej si odpájení a připájení pár součástek tak, aby se to i tobě líbilo. Jde to určitě i trafopájkou, dobré je si smyčku kleštěmi upravit tak, aby se na konci byla skoro špička. Je potřeba používat i dobré tavidlo (aspoň kalafunu) a kvalitní trubičkový cín. Prohlédni si na té "zkušební" desce DPS jak vypadají dobré pájené spoje a snaž se je co nejvíc napodobit. Mohu tě ujistit, že nejhůř se hledá závada, kterou si způsobíš třeba špatným postupem pájení sám. Hodně se toho o pájení můžeš dozvědět na stránkách Bastlírna.cz.

Souhlas, takhle se to dělá, že se to natrénuje. Ono když to člověk nemá natrénováno, tak dělá podivné spoje minimálně vzhledově i s pájecí stanici za několik tisíc s kvalitní regulací teploty. S pistolovou pájkou se mně osvědčilo průběžné zapínání a vypínání v rychlosti 1 - 2 sekund, podle vzhledu cínu na smyčce. Cín se musí tavit, kalafuna na cínu trošičku kouřit, ale ne víc. Dělám to už automaticky. Pokud se to nechá pořád zapnuté, tak se velice rychle smyčka rozžhaví, kalafuna spálí a už to pájí strašně špatně. To je pak nejlepší takový cín setřepat, zbytek roztaveného cínu otřít třeba do starého bavlněného hadru, smyčku očistit od zbytků kalafuny a začít úplně od začátku s nanesením nového cínu s kvalitním tavidlem.
Zmenšit příkon smyčky třeba jejím prodloužením se nedá, protože potom se zase neprohřeje větší hmota, třeba hodně cínu na nějakém velkém spoji na desce.
Staré součástky se vytahují tak, že se cín na spoji prohřeje a roztaví,  třeba i za přidání zrnka kalafuny a roztavený cín se odsaje odsávačkou nebo měděným lankem. V ideálním případě zůstane pouze pocínovaný a jinak holý spoj a v průchozím otvoru volný drátek přívodu součástky. Cín se v žádném případě nepřepaluje.

Offline

 

#17 06-08-2017 18:50:33

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 1143

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

No kondiky vymenit nebude na skodu. Ale ci to pomoze. Skontroloval si vypinace? Prepinace vyfukal si to od prachu? Skontrolovane utiahnutie svorkovnic? Aby si nenarobil viac skody ako uzitku.

Offline

 

#18 07-08-2017 11:35:32

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1870

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Takhle chaoticky a nahodile vyměňovat součástky nikam nepovede. Ty kondíky jsou opravdu šmejdy, ale určitě nebudou dělat závadu typu "chvilku jede, chvilku ne", tento druh závady dělají po letech nejčastěji 1. kontakty pohyblivých částí (potenciometry, spínače) a za 2. studené spoje, běžně vznikající po desítkách let provozu. U součástek, které se za provozu zahřívají, může vzniknout studený spoj už po pár letech. Klidně i ty svorkovnice, to dotažení je to nejjednodušší, co se dá zkusit. Pokud nemáte praxi v opravách starých zařízení, vřele doporučuju nechat to na někom zkušenějším, možná opravdu naděláte víc škody, než užitku.
Edit.: prvně bych asi trochu lepším ohmmetrem zkontroloval po rozpojení postupně funkčnost poloh spínačů a potenciometru (vyfoukat je a ev. prostříkat čisticím a konzervačním sprejem není takový problém), dále zkontroloval dotažení svorkovnic a ostatních spojů a pod lupou zkusil za silného osvětlení prohlédnout DPS, jestli není někde zjevný studený spoj - bývá matnější a často má i barevný nádech. Tím by vaše aktivita měla skončit.

Editoval Zdenek11 (07-08-2017 12:09:31)

Offline

 

#19 07-08-2017 12:51:56

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2787

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

Asi jsem se nechal s tím vyměňováním trochu unést, souhlasím s příspěvkem 18 Zdenek11.

Editoval Radim (07-08-2017 12:52:49)

Offline

 

#20 31-08-2017 14:39:09

pán volnosti
Člen
Registrovaný: 27-04-2016
Příspěvky: 176

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

To nebude na desce.

Offline

 

#21 02-09-2017 12:24:49

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 628

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

pokud to při výpadku cvakne (odpadne či přiskočí relé) slabě někdy až neznatelně cvaká malé relátečko na desce tam spíš je spínání vidět než slyšet ovšem to optické zjištění funkce není rozhodující i sepnuté relátko nemusí být sepnuté*1 relé hlavní cvaká už silněji*1, tak je to závada spínačů, choulostivý je kontakt ve spínači na rukojeti hořáku přesto že je robustní tak jeho kontakty jsou vystaveny nejvíce prachu a potu z rukou - agresivní prostředí*2, nebo jiné zaoxidováné či za ty roky už vymačkané kontakty na zástrčkách ve svorkovnicích a při mírném pohybu se kontakt přerušuje*3, nebo dokonce přerušené vodiče v kabelu*4, když vydím ten zabalený kabel  do té hadry nebo co to bílé je tak bych to i předpokládal, a pokud to necvaká tak poruchu způsobuje elektronika a do té bych doporučoval bez znalostí elektroniky a funkce vůbec nezasahovat natož tam něco pájet a kdo se ptá jak se pájí kondenzátor na desku jestli mu na to stačí trafopájka tak to zajisté neumí protože jinak by se neptal takže zničení desky je téměř jisté, pájet na staré už osazené desce je horší než osazovat novou kde se nasune součástka s čistými drátky a na čistou měď "cestičky" se kápne cín ten se rozleje, to se musí odsát cín odehnout drátky staré součástky tu vytáhnout to vše během jedné vteřiny jinak ta cestička se od desky odlepí a pak se musí pracně opravovat jeli to vůbec možné

samozřejmě kdo chce tak ať si ji zničí tohle moje doporučení je jen rada

měl jsem podobnou poruchu, taky nepravidelné sepnutí nebo přímo přerušení v polovině práce pak z ničeho nic to celý den šlo pak zase to začlo zlobit a nebylo možné udělat centimetr pěkného sváru a tak pořád dokola, zkoušel jsem co se dalo ovšem jen v možnostech a hlavně tak abych nic nezkurvil a o čem jsem věděl že tomu nemohu ublížit

*1osobní zkušenost, relátko lun na desce sice při stisknutí spínače přiskočí onšem kontakty nesepnou jelikož jsou zoxidované, rozebrání a naleštění kontaktů pomohlo musí se ale velmi opatrně je to maličké a případné ohnutí či napružení kontaktu by mělo za následek rozladění funkce nebo úplné vyřazení činosti - porucha se zmírnila, velké hlavní reré také rozebrané vyčištěné - porucha se ještě více zmírnila
*2 osobní zkušenost, spínač tvoří měděné plíšky a kousek kulatinky v místě styku je černý příškvarek a někdy sepne občas ne důkladné vyčištění pomohlo - porucha se opět zmírnila ale pořád to zlobí
*3osobní zkušenost, zástrčka pro kabel je pětikolíková použity jsou všek jen dva a zrovna ten jeden měl prasklou dutinku a podle toho jak se postavili hvězdy na nebi společně s měsícem tak to buď šlo nebo ne, opravil jsem to tak že zásuvka je rozdělávací tak tu nepoužitou dutinku jsem dal do místa kde je potřeba - intervaly mezi poruchami se stále zvětšují ale pořád je svařování opruz když v půli svaru to vypne za dvě vteřiny opět zapne tak to udělá přerušení nebo bouli
*4osobní zkušenost, kabel při nějaké pozici prostě nejde, stačí mírný pohyb i třeba milimetr - koupil jsem nový a porucha, prozatím se neprojevuje

Offline

 

#22 27-08-2019 11:47:49

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 628

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

tak co jak to dopadlo, co nového, asi nic..

u mě se porucha zatím neprojevila, ale mám tu druhou svářečku kde se mi projevuje jiná porucha, totiž že na konci sváru chybí dohoření drátu a ten se přilepí do sváru, vím že to je nějaký elektrolytický kondenzátor který má podržet po vypnutí motoru posuvu stykač hlavní trafa sepnutý aby dohořel vyjetý drát ale který to je kondenzátor to teda nevím, tak zatím když si vzpomenu tak rukojetí po skončení ucuknu aby se drát nepřilepil (kupodivu nevyjede tolik jako na první svářečce asi má podavač brzdu v lepším stavu, vyjede asi tak 2mm na té první svářečce asi centimetr) a nebo se drát přilepí a musí se znovu ťuknout na tlačítko aby se přilepený drát "odpráskl" trochu nepohodlné a nemá se tak ukončovat svár

Offline

 

#23 11-09-2019 01:02:44

Kramlik
Člen
Registrovaný: 21-08-2010
Příspěvky: 628

Re: WLSP 315 - při svařování začal vynechávat oblouk

tak děkuji všem za odpovědi už sem to našel jedná se o vadný kondenzátor 500μF 35V

https://i.postimg.cc/SJQckKhD/DSC02107.jpg

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS