SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Spíš Takto a namotovat pod Poťák https://www.tme.eu/cz/katalog/stupnice_112337/
Offline
To je asi to nejjednodušší řešení. Ale jak to mají tedy řešeno profi mašiny? Tam to bude ale už asi měřené nějak elektronicky, že? Protože mě se to pořád nějak nezdá. Jsou mašinky bez displeje(ů). Tam se napětí a posuv šteluje tzv. od oka. Pak jsou mašinky s displeji, které ale ukazují jen při sváření, ty to mají podle mě zapojené někam na výstup. A pak mašinky jako ta moje, kde to ukazuje už i v klidu, tedy když není zapálený oblouk.
Offline
Ta to může třeba klidně odčítat z dráhy poteciometru možností je hodně!. ale aby to bylo laciný zvolí nejednodušší cestu a ta bývá ta nejhorší v přesnosti měření je nelineární
Profi mašiny to mají přímo z naprogramovaného procesoru a zde záleží na programu co se do něj nahraje to i střední třída ale vše má svý , záleží na linearitě výstupu a jak se s tím dokázala konstrukce poprat Tyto lacný mašinky a to prakticky ve všech oborech jsou v něčem ošizený co nemá vliv na funkci pouze to trochu klame laik si nevšimne nezná a profík nad tím mávne rukou nastaví podle sebe co potřebuje potenciometrem pak už ani na displej nekouká přidaný displej je lákadlem na zákazníky
Offline
Dobrá, nebudu to tedy řešit. Jak píšete o té nelinearitě, tam je právě ten problém. i když nebudu přímo řešit ten displej(e), tak při nastavování třeba napětí. Otáčím potenciometrem od minima. I když napětí asi stoupá, podle vlastností mašinky, ale displej ukazuje až jednou za čas. Ale jak jste psal, asi to přestanu řešit a budu pomalu šetřit na něco trošku lepšího. Moc se mi líbí ten Omicron Gamastar 176, už mají i čisté COčko označené LS.
Offline
Tak dnes jsem zkoušel změřit napětí a i když mi na displeji svítí stále minimum 13V, po zapálení oblouku a svařování mám na multimetru kolem 17-18V. Takže je V-metr uteklý asi o 4-5V. Mě se to hned nezdálo, že by i při 13V hořel ještě oblouk.
Offline
Dnes jsem pořídil taky tuto svářečku, zatím čekám na láhev s CO, tak jsem zkoušel pouze MMA. Připojil jsem jí do zásuvky s jištěním B16 a nezapálila ani oblouk, zkusil jsem jiný jistič se stejnými hodnotami a taky nic. Pak jsem tam zkusil dát C10 a v pohodě. Čím to jistíte vy? Budu muset koupit jinej jistič, to mi tak nevadí, ale mrzí mě, že nebude ta mobilita a budu moct svařovat jenom tam kde je jištění C nebo zásuvka 32A (redukce)
Offline
B16 by měla být naprosto v pohodě. Nicméně ty jističe jsou až +-20%, takže je možné, že pokud jsou oba ze stejné série, tak jsou slabší než ta 10... Já toho powermata 220 měl doma a jel v pohodě jak na jištění 16A, tak i na 10A (tam s jistým omezením). Ještě může být i chyba v elektroinstalaci, pokud není dobře udělaná. Mě to například dělá jedna zásuvka v kuchyni - rychlovarná konvice 2kW - v jedné zásuvce jde a ve druhé vyhazuje jistič (jistič je společný pro obě)... Slabší věci na té zásuvce jdou normálně (sendvičovač 1.2kW)...
Offline
přívod do rozvaděče nějakej panceřovej hliníkovej kabel, před ním 25A hlavní jistič, v rozvaděči z TNC na TN-C-S, 3f chránič a jistič B16 padal. Nevím co je ten hliník předtím, ten tam je 50let a byla na něm i 32A zásuvka. Chápu to tedy tak, že když je svářečka na měkkým zdroji, prodlužce apod. tak si při zapálení hrábne o proud o to víc, o co je větší pokles napětí? Píšeš, že na 10A má jiné omezení? Jaké? Nezkoušel jsem MIG, ale zkusil jsem dát plnej rozsah, měl jsem 2,5 Lincoln Supra, větší jsem neměl. Elektroda skoro svítila, 4mm to propálilo a nic se nestalo. Zkusil jsem takto 3 elektrody za sebou
Offline
Mě jede svářečka taky normálně na B16 jističi. Před ním mám v hlavním rozvaděči jistič C20A a není problém. Jak MAG tak MMA. Ale mám relativně novou elektriku v mědi. Tahle mašinka už by měla mít pfc obvody, tak by měla jet i při vyšších ztrátách na vedení.
Offline
Karel84 napsal(a):
Píšeš, že na 10A má jiné omezení? Jaké?
No některé svářečky nejdou na 10A jističi zapnout (velký nárazový proud při nabíjení kondenzátorů), některé s PFC jdou, ale můžou mít omezený rozsah svařovacího proudu. Pojede třeba do 110A, pak bude jistič vyhazovat. Nebo může jet i naplno (dle jističe a jeho charakteristiky), a může vyhazovat až po určité době (jak se jistič zahřeje)...
To ale, že to nejde zapnout na 16A jističi a na 10A ano, je trochu divné... Nicméně pokud píšeš, že je tam vedení v hliníku a má cca 50 let, tak to bude nejspíš ono. Hliník totiž "teče", musí se stále kontrolovat a dotahovat všechny spoje. Na tom 16A vedení může být v některé krabici přechodový odpor a tím to pak bere proudu o moc víc.
Pokud máš u svářečky dostupných i 400V, tak ti nic nebrání tomu vytáhnout si z ní 230V s jištěním třeba 20A.
Z těch 400V vezmeš kteroukoliv fázi + zem, z 230V zásuvky vezmeš nulák. Na tu fázi z těch 400V dáš jistič a z těchto 3 drátů si vyrobíš zásuvku.
POZOR!
POZOR! Pokud nejsi elektrikář, nebo alespoň trochu vzdělaný v elektřině, tak si na toto zapojení zavolej nějakého elektrikáře!
POZOR!
Bude to otázka cca 30 minut a budeš mít dobrou zásuvku na svářečku... Komponenty si klidně nakup sám, tam není co zkazit...
Já si tak dělal komplet rozvody zásuvek v dílně https://rellik.rajce.idnes.cz/Moje_diln … 184428.jpg kde mám u zásuvky s jištěním 20A/'B' Navíc to mám přes "STOP" tlačítko kdyby se náhodou něco stalo, tak všechno vypnu pomocí stykačů jedním tlačítkem... Jinak na fotce je vidět to propojení té fáze ze 400V přes jistič 20A, které pak vede silnějším kabelem do tří zásuvek kde připojuju svářečky...
Offline
S elektrikou není problém, vyhlášku mám. Jistič 16A padal protože je béčkovej, 10A je céčkovej. Ještě projdu tu část v hliníku a když to nepomůže, tak tam dám jistič B16. 20A jistič už by pravděpodobně vyžadoval novej rozvod do zásuvky.
Offline
Karel 84: jak nezapálila ani oblouk? Vypad jistič při zapnutí, nebo při pokusu zapálit oblouk, nebo nevypadl jistič, svářečka šla ale obouk nešel zapálit? Prosím vás popisujte jak se jeví závada podrobně. To sdělení nešl zapálit ani oblouk. To je jako přijík k lékaři a tak co vám je na co si stěžujete? Je mě blbě, zkrátka stojí to za h..o.
Online
Jednoduše při MMA jakmile došlo ke kontaktu elektrody se svařovaným materiálem tak vypadl jistič. To samé při MIG a kontaktu svářecího drátu se svařovaným. Na jističi s charakteristikou C to jede bez problému i na 10A jističi. Ale problém možná bude opravdu v rozvodu baráku. Svařuje pěkně na MMA i MIG.
Ještě bych měl jeden dotaz, mám redukční ventil s budíkem měřícím tlak v láhvi a budíkem cejchovaným v litrech na výstupu. Jsou ty litry na výstupu závislé na tlaku v láhvi? Mám láhev plněnou pouze na 50BAR a přijde mi, že když nastavím výstup na 8l/min, tak to skoro nefučí.
Offline
Budíky skoro všechny ukazují špatně, už se to tady mnohokráte psalo. Buď by jste musel mít takovou tu skleněnou trubičku s kuličkou přímo na redukčáku, nebo tu co se přitlačí na hubici hořáku. V práci jsme to zkoušeli měřit tou na hořák a budíky jdou do plusu o dost.
Editoval varok (10-10-2019 04:45:35)
Offline
Aha, jsem tu nový a ještě jsem na toto téma nenarazil. Myslel jsem, že Fronius by mohl být záruka:) Každopádně ale obecně, pokud je výstupní budík cejchovaný v litrech, má vliv tlak v láhvi? Co jsem četl, tak běžně jsou láhve plněny na 200Bar, ale ta moje, kterou jsem zatím sehnal má pouze 50Bar (starý hasičák bez stoupací trukby v černém:)).
Offline
Já mám taky 2 láhve z hasičáků a plní to jen na 50Bar. Láhve které nejsou přímo pro svařování plní méně. I tak vydrží docela dlouho když se neplítvá.
Offline
Varok: vrátím se ještě k tomu ukazování displejů. Podívej se jaký je na tom štelování potenciometr. Jestli je tam E (C), N (B) nebo G (A). Každý má jiný průběh odporové dráhy. Pokud by to mělo ukazovat po celé délce nějakou počítanou hodnotu která je fixní, měl by tam být potenciometr s lineárním průběhem (N). Pokud je tam E nebo G, tak to nemůže ukazovat správně... Víc napoví tento obrázek
Co se pak týká hasičáků, tak pokud se plní čistým Co2, tak tam víc než 50BAR nebude a i toto "malé" množství vydrží klidně 1/2 roku. Ono je tam to céóčko totiž v tekutém stavu a budík ukazuje tlak, který je nad tímto tekutým plynem. Pokud tam dáš směsku (do hasičáku) a budeš mít třeba 170BAR tak vydrží na cca 1.5hod svařování... Nehledě na to, že pokud by tam zůstal originální ventil s přetlakovou pojistkou, tak tato pojistka vyletí u cca 80-100BAR...
Offline
Super, děkuji za typ. O víkendu na to zkusím mrknout. Že by to byla jen taková prkotina?
Offline
No ale ten potenciometr reguluje napětí na výstupu a současně sekundárně ukazuje nějakou hodnotu na displeji - pokud tam je rozdíl, jak měřil varok třeba 4-5V, tak je chyba v převodníku, výměna charakteristiky potenciometru to přece nezmění, ten posun tam bude pořád. Nepředpokládám, že by byl poťák dvojitý.
Offline
Já mám na plasmě pot. dvojitý, jeden na diplej, druhý na regulaci. V PRC je možné všechno.
Online
No kouknout můžu. Přiznám se i když nerad, že jsem už trošku ladil. Teď mám na začátku dráhy potenciometru 13V. Když přidávám, tak to jde už docela dobře, ale vynechává mi to údaj 16V. Na konci mám asi 22V. Po celé dráze potenciometru to ale nejde úplně plynule. Někdy pootočím třeba o 2mm a na displeji to poskočí třeba o 3V, jinde zase pootočím o 1cm a napětí poskočí o volt. Co jsem měřil měřákem, tak to ukazuje voloviny. Měřák mi ukazoval minimum asi 16_17V a maximum někde kolem 24V. Nepotřebuji aby mi to ukazovalo na desetiny voltu, ale ať to jde zhruba trošku plynuleji a volty taky lépe.
Offline
Doporučuji na poták nešahat a nerozhodit si tak nastavení výstupního napětí. Nejdřív doporučuji změřit skutečnou hodnotu a zobrazovanou hodnotu v celém rozsahu regulace. Pak si to hodit do grafu, nebo ještě lepé si hodit do garfu odchylku mezi skutečnou a zobrazovanou hodnotou. To znamená na horizontální ose úhel natočení poťáku, na vertikální ose napětí. Změřit aspoň 3 body (čim víc, tim líp), začátek, prostředek, konec natočení. Pokud odchylka bude linearní, tak se s tím dá něco dělat. Mnohdy je v měřicím okruhu triml (potenciometr na šroubovák) kterým jde odchylku měnit.
Offline
Taky nešahat na měřidla ani Poťák kdyby to mělo ukazovat přesně stála by ta měřidla a vše okolo minimálně o 20 tisíc víc myslím že jsem se tu už bavili o tomhle měření a bastlení to muže tak elektrikář se střední na slaboproud a s patřičným vybavením+ znalosti dané problematiky multimetr na to nestačí
Offline
No já to spíše beru jinak. Jak už více lidí psalo, že mám displeje zaslepit a nevšímat si jich, tak si to dokážu nastavit podle sluchu a vzhledu sváru. Ale když už tam ty displeje jsou? Ještě to zkusím nějak pokutit.
Carls: V tom s vámi nesouhlasím, že by musela stát mašinka hrubo přes 20 tisíc. Jsou i mašinky kolem 15 tisíc a měření u nich funguje myslím si docela dobře. Netvrdím že ukazuje opět s přesností na desetiny, ale.....
Offline
Ty brďo to je znalců... Pokusnou výměnou potenciometru nic nezkazí. Respektive i kdyby se vyměnil, tak stále může dát zpět původní. Ten program není UI a nepřeprogramuje se sám. Nicméně po výměně to možná bude ukazovat dobře, ale špatně svařovat (dle ukazované hodnoty), takže to bude zase "něco za něco"... Nicméně svařovat to bude vždy, ale údaje budou mimo... Tam není co zkazit... S tím potenciometrem mě to napadlo dnes když jsem řešil něco úplně jiného co se svařováním nemá nic společného...
Offline