SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Ahoj všem,
jsem tu na fóru nový a s TIGem taky začínám - tzv. "od podlahy", tj. doma v garáži asi dva týdny.
Zatím mé absorbované teoretické znalosti neskonale převyšují nad těmi praktickými.
No, snad se to co nejdřív bude vyrovnávat.
Chtěl bych být stručný, ale asi mi to moc nepůjde.
Mám takový problém při TIG svařování s dost intenzivně oslňujícím obloukem a nevím si už rady co s tím.
MMA mi to svařuje bez problémů.
Jsem z toho vždy úplně oslepenej - oblouk je chvíli normální a pak se zintenzivní a pak je zase chvíli normální,
a tak dokola. Ale spíš převažuje čas toho intenzivního světla. To mi pak vypaluje oči i když mám kuklu nastavenou úplně na max (asi 15) a vůbec nevidím co vařím. Ještě abych to upřesnil - tohle se děje v mnohem větší míře při elektrodě 2,4 mm než u 1,6 mm.
Nejdřív jsem měl špatný red. ventil (což mi prodejce bez problémů vyměnil) a možná to trochu i pomohlo,
ale asi je to spíš jen takový dojem. Když jsem pustil ventilek na hořáku, tak do 10 sekund začala ručka na budíku
průtoku lítat jak splašená, z ventilu se ozývaly zvuky jako když tam běhá malá kovová kulička, a proud plynu z
hořáku kolísal. Pochopitelně že mi taky černala elektroda.
Moje nové vybavení:
- Omicron GAMA 1500L PFC (Lift-Arc), proud jen DC 10-150 A
- TIG Hořák Binzel SR17V TSB 1025 s ventilkem, délka 4m (kontroloval jsem těsnost - je ok)
- zemnící kabel 3m
- redukční ventil GCE BaseControl 200/24L
- plyn Argon 4.6 OmiGas
Podmínky:
- elektrody 2,4 mm WT20, WC20, WL15 (dělá mi to na všech)
- vyložení elektrody od okraje hubice cca 5 mm
- hubice č.6
- průtok 7-8 l/min. (zkoušel jsem i přidat, ale nic)
- hořák pochopitelně připojen na minus pól svářečky
- připojení plus svorky na materiál je OK
- svařovaný kov běžná ocel nebo nerez tl. 2-5 mm
- materiály i pracovní plochu mám vždy dobře očištěné - nahrubo a pak i acetonem
- DC proud trvalý (bez pulsu) jsem zkoušel od 60A do 140A (podle té tloušťky materiálu)
- v místnosti garáže mám asi 8 st.C, žádný vítr, který by sfoukával někam plyn v oblouku, a nijak velká prašnost
- elektrodu nemám po čas svařování ve styku s lázní či přídavným materiálem
- elektrodu se snažím držet cca 2-3 mm nad materiálem
- elektroda nabroušena korektním způsobem na cca 1,5 D (brousím to na diamantovém kotouči z eBay s grit 120)
- elektrody nechávám ofukovat po ukončení svařování asi 10 sekund a už mi nefialoví ani nečernají
A ještě na závěr:
V celém baráku i garáži mám starý elektro-rozvod (místy ještě i v hliníku) kde ochranné vodiče slouží zároveň
jako pracovní nula. Jištění mám v pořádku.
Pracovní stůl a tím i vlastní svařované materiály nikde nejsou ukostřeny či spojeny s ochranným vodičem.
Pro jistotu jsem si prošel celou cestu od rozvaděče za hodinama až k cíli a všechny spoje jsem pečlivě outahoval.
V manuálu ke svářečce se o způsobu připojení nemluví - pokud to ovšem neobsahuje nějaká norma, v tom se nevyznám.
A taky nevím jak přesně u té svářečky funguje to PFCéčko - jestli náhodou není v tom zakopaný pes.
Tak to je snad všechno.
Teď vás jen moc prosím někoho o pomoc, tedy jestli vás někoho něco ještě nenapadne co bych měl udělat nebo co dělám blbě.
Jinak mé místo působení je Kladno, to pro případ kdyby se někdo chtěl přijít podívat osobně.
Předem děkuju zá vaše odpovědi.
Doufám, že nějaké přijdou.
Mirek
Offline
Chcelo by to este napisat aku mas kuklu. Ci nahodou problem nebude tam. Pretoze ked mam ja na speedglase nastavene stmavenie 13, tak pri tigovych 60A ledva nieco vidim. 60A varim pri zatmaveni 9. Ci ti len nepreblikava kukla, to by mi davalo viac zmysel...
Offline
Domorobo napsal(a):
Ahoj všem,
jsem tu na fóru nový a s TIGem taky začínám - tzv. "od podlahy", tj. doma v garáži asi dva týdny.
Zatím mé absorbované teoretické znalosti neskonale převyšují nad těmi praktickými.
No, snad se to co nejdřív bude vyrovnávat.
Chtěl bych být stručný, ale asi mi to moc nepůjde.
Mám takový problém při TIG svařování s dost intenzivně oslňujícím obloukem a nevím si už rady co s tím.
MMA mi to svařuje bez problémů.
Jsem z toho vždy úplně oslepenej - oblouk je chvíli normální a pak se zintenzivní a pak je zase chvíli normální,
a tak dokola. Ale spíš převažuje čas toho intenzivního světla. To mi pak vypaluje oči i když mám kuklu nastavenou úplně na max (asi 15) a vůbec nevidím co vařím. Ještě abych to upřesnil - tohle se děje v mnohem větší míře při elektrodě 2,4 mm než u 1,6 mm.
Nejdřív jsem měl špatný red. ventil (což mi prodejce bez problémů vyměnil) a možná to trochu i pomohlo,
ale asi je to spíš jen takový dojem. Když jsem pustil ventilek na hořáku, tak do 10 sekund začala ručka na budíku
průtoku lítat jak splašená, z ventilu se ozývaly zvuky jako když tam běhá malá kovová kulička, a proud plynu z
hořáku kolísal. Pochopitelně že mi taky černala elektroda.
Moje nové vybavení:
- Omicron GAMA 1500L PFC (Lift-Arc), proud jen DC 10-150 A
- TIG Hořák Binzel SR17V TSB 1025 s ventilkem, délka 4m (kontroloval jsem těsnost - je ok)
- zemnící kabel 3m
- redukční ventil GCE BaseControl 200/24L
- plyn Argon 4.6 OmiGas
Podmínky:
- elektrody 2,4 mm WT20, WC20, WL15 (dělá mi to na všech)
- vyložení elektrody od okraje hubice cca 5 mm
- hubice č.6
- průtok 7-8 l/min. (zkoušel jsem i přidat, ale nic)
- hořák pochopitelně připojen na minus pól svářečky
- připojení plus svorky na materiál je OK
- svařovaný kov běžná ocel nebo nerez tl. 2-5 mm
- materiály i pracovní plochu mám vždy dobře očištěné - nahrubo a pak i acetonem
- DC proud trvalý (bez pulsu) jsem zkoušel od 60A do 140A (podle té tloušťky materiálu)
- v místnosti garáže mám asi 8 st.C, žádný vítr, který by sfoukával někam plyn v oblouku, a nijak velká prašnost
- elektrodu nemám po čas svařování ve styku s lázní či přídavným materiálem
- elektrodu se snažím držet cca 2-3 mm nad materiálem
- elektroda nabroušena korektním způsobem na cca 1,5 D (brousím to na diamantovém kotouči z eBay s grit 120)
- elektrody nechávám ofukovat po ukončení svařování asi 10 sekund a už mi nefialoví ani nečernají
A ještě na závěr:
V celém baráku i garáži mám starý elektro-rozvod (místy ještě i v hliníku) kde ochranné vodiče slouží zároveň
jako pracovní nula. Jištění mám v pořádku.
Pracovní stůl a tím i vlastní svařované materiály nikde nejsou ukostřeny či spojeny s ochranným vodičem.
Pro jistotu jsem si prošel celou cestu od rozvaděče za hodinama až k cíli a všechny spoje jsem pečlivě outahoval.
V manuálu ke svářečce se o způsobu připojení nemluví - pokud to ovšem neobsahuje nějaká norma, v tom se nevyznám.
A taky nevím jak přesně u té svářečky funguje to PFCéčko - jestli náhodou není v tom zakopaný pes.
Tak to je snad všechno.
Teď vás jen moc prosím někoho o pomoc, tedy jestli vás někoho něco ještě nenapadne co bych měl udělat nebo co dělám blbě.
Jinak mé místo působení je Kladno, to pro případ kdyby se někdo chtěl přijít podívat osobně.
Předem děkuju zá vaše odpovědi.
Doufám, že nějaké přijdou.
Mirek
krásná teorie takhle je to vcelku správně v praxi už pak horší. ale ted k věci pujč si jinou kuklu!! je možný že nezvládne spínat tiga. či ji nastavit max citlivost. todle se mi stáva když umírá baterka a jedu na pulza při malejch proudech. při startu zatmavý po chvilce se rozjasní
Offline
ahoj,
jojo na to jsem zapomněl,
mám samostmívačku z Lídlu a moc s ní spokojenej nejsem, je citlivá potvora na normální osvětlení - zářivkové trubice i klasická žárovka mi jí ztmaví a tak si musím vždy nějak pomoct.
Pokukuju po KWX73T, protože se do ní dají přikoupit i zvětšovátka-lupičky a to bude pro mě "pidlovokýho" určitě lepší. Holt už mám věk.
Jinak ne, kuklou to není, protože jsem to zkoušel i s normálním temným sklem a dělá to taky.
M.
Offline
Hele a jsi si jistý že ti tam jde celu dobu dostatečné množství plynu? Oslňující oblouk u tigu tak že to oslnilo i přes samostmívačku jsem zažil jenom ve chvíli kdy jsem si neotevřel lahev s argonem případně když jsem vařil vařil až jsem si nevšiml že láhev už je skoro prázdná a najednou pokleslo množství plynu nad svarem...
Offline
Problem s eldou a zlym oblukom + GAMA sme tu uz mali nie ? tak mesiac dozadu chlap mal zle zlozeny horak..
Ked mas problem s obycajnym sklom KWX ti nepomoze.... (musim pozriet kde to bolo)
Ak si slepy pri DIN 9-13 fixne sklo tak aj v KWX budes mat problem treba najst pricinu toho kolisania intenzity.
Fakt zobrat nejake certifikovane sklo 30czk a kuklu / karton krabicu a vyskusat....
taky ten loparik s niecim ciernym co davaju v lidli treba zahodit....
PS: #3 odcitoval tam cely prispevok a napisal 3 riadky jou jou jou dalsi v.....
Editoval ihlan (12-11-2019 21:25:35)
Offline
a ještě mě napadlo jestli se mi do hubice nepřisává vzduch, ale jak to poznám?
Maximálně kontrolu těsnosti o-kroužků gumiček a jestli doléhá při utažení hubice do těsnícího kroužku - a to se vše zdá být OK.
Jinak k té kukle KWX73T - mám do toho jít? Je dobrá? Je necitlivá na normální osvětlení?
Tahle mi připadne za ty peníze ok, na dražší víc neř 3 klacky bych už asi neměl.
M.
Offline
Lukas44 napsal(a):
Hele a jsi si jistý že ti tam jde celu dobu dostatečné množství plynu? Oslňující oblouk u tigu tak že to oslnilo i přes samostmívačku jsem zažil jenom ve chvíli kdy jsem si neotevřel lahev s argonem případně když jsem vařil vařil až jsem si nevšiml že láhev už je skoro prázdná a najednou pokleslo množství plynu nad svarem...
budík ukazuje snad správně, ale ruční průtokoměr s kuličkou zatím nemám - musím dokoupit
a plynu mám furt dost - 150barů
M.
Editoval Domorobo (12-11-2019 21:19:37)
Offline
Domorobo napsal(a):
Lukas44 napsal(a):
Hele a jsi si jistý že ti tam jde celu dobu dostatečné množství plynu? Oslňující oblouk u tigu tak že to oslnilo i přes samostmívačku jsem zažil jenom ve chvíli kdy jsem si neotevřel lahev s argonem případně když jsem vařil vařil až jsem si nevšiml že láhev už je skoro prázdná a najednou pokleslo množství plynu nad svarem...
budík ukazuje snad správně, ale ruční průtokoměr s kuličkou zatím nemám - musím dokoupit
a plynu mám furt dost - 150barů
M.
v plynu bych to nehledal, kuličku taky nemám , je teda fakt že na 6ku dávám na budik cca 4l dle sluchu, na 10ku a malý proudy tam mám taky 4l, je teda fakt že snad jen v koutáku nastavuji přesunutí od keramiky víc jak 3mm . ventilek na hořáku bych používal jen na max otevřeno , max zavřeno na regulaci je naprosto k ničemu. elektrodu od matroše ne dál jak 2mm není to autogen. je taky docela možný že ti svářečka kompenzuje velkou vzdálenost a přidá proudíky
Offline
ctiteljan napsal(a):
Domorobo napsal(a):
Lukas44 napsal(a):
Hele a jsi si jistý že ti tam jde celu dobu dostatečné množství plynu? Oslňující oblouk u tigu tak že to oslnilo i přes samostmívačku jsem zažil jenom ve chvíli kdy jsem si neotevřel lahev s argonem případně když jsem vařil vařil až jsem si nevšiml že láhev už je skoro prázdná a najednou pokleslo množství plynu nad svarem...
budík ukazuje snad správně, ale ruční průtokoměr s kuličkou zatím nemám - musím dokoupit
a plynu mám furt dost - 150barů
M.v plynu bych to nehledal, kuličku taky nemám , je teda fakt že na 6ku dávám na budik cca 4l dle sluchu, na 10ku a malý proudy tam mám taky 4l, je teda fakt že snad jen v koutáku nastavuji přesunutí od keramiky víc jak 3mm . ventilek na hořáku bych používal jen na max otevřeno , max zavřeno na regulaci je naprosto k ničemu. elektrodu od matroše ne dál jak 2mm není to autogen. je taky docela možný že ti svářečka kompenzuje velkou vzdálenost a přidá proudíky
takhle,
na redukčáku je budík na průtok, který ukazuje na dolní zarážce už cca 6l i když je výstupní ventil uzavřem.
Prostě to měří až od 6l/min.
a ta kompenzace proudu - to asi invertor při TIGu nedělá, tahle funkce stabilizace oblouku je snad jen u MMA.
M.
Offline
Domorobo napsal(a):
ctiteljan napsal(a):
Domorobo napsal(a):
budík ukazuje snad správně, ale ruční průtokoměr s kuličkou zatím nemám - musím dokoupit
a plynu mám furt dost - 150barů
M.v plynu bych to nehledal, kuličku taky nemám , je teda fakt že na 6ku dávám na budik cca 4l dle sluchu, na 10ku a malý proudy tam mám taky 4l, je teda fakt že snad jen v koutáku nastavuji přesunutí od keramiky víc jak 3mm . ventilek na hořáku bych používal jen na max otevřeno , max zavřeno na regulaci je naprosto k ničemu. elektrodu od matroše ne dál jak 2mm není to autogen. je taky docela možný že ti svářečka kompenzuje velkou vzdálenost a přidá proudíky
takhle,
na redukčáku je budík na průtok, který ukazuje na dolní zarážce už cca 6l i když je výstupní ventil uzavřem.
Prostě to měří až od 6l/min.
a ta kompenzace proudu - to asi invertor při TIGu nedělá, tahle funkce stabilizace oblouku je snad jen u MMA.
M.
tak hlavne nastavuj s otevřeným výstupem, jinak ti tam naskáčou nesmysly, moc plynu taky škodí hlavně ve sváru. s ubývacím tlakem v bombě se ti bude zvedat i průtok plynu, hlídej si to. začátky jsou težky zvláště pokud nemáš někoho u koho bys to viděl a měl možnost rovnou vyzkoušet aby bylo vidět jak se to vůbec má chovat a co máš vidět
Offline
ctiteljan napsal(a):
Domorobo napsal(a):
ctiteljan napsal(a):
v plynu bych to nehledal, kuličku taky nemám , je teda fakt že na 6ku dávám na budik cca 4l dle sluchu, na 10ku a malý proudy tam mám taky 4l, je teda fakt že snad jen v koutáku nastavuji přesunutí od keramiky víc jak 3mm . ventilek na hořáku bych používal jen na max otevřeno , max zavřeno na regulaci je naprosto k ničemu. elektrodu od matroše ne dál jak 2mm není to autogen. je taky docela možný že ti svářečka kompenzuje velkou vzdálenost a přidá proudíkytakhle,
na redukčáku je budík na průtok, který ukazuje na dolní zarážce už cca 6l i když je výstupní ventil uzavřem.
Prostě to měří až od 6l/min.
a ta kompenzace proudu - to asi invertor při TIGu nedělá, tahle funkce stabilizace oblouku je snad jen u MMA.
M.tak hlavne nastavuj s otevřeným výstupem, jinak ti tam naskáčou nesmysly, moc plynu taky škodí hlavně ve sváru. s ubývacím tlakem v bombě se ti bude zvedat i průtok plynu, hlídej si to. začátky jsou težky zvláště pokud nemáš někoho u koho bys to viděl a měl možnost rovnou vyzkoušet aby bylo vidět jak se to vůbec má chovat a co máš vidět
když mám otevřený ventilek na hořáku tak třeba průtokoměr ukazuje 7l/min., jak ventilek zavřu - pak budík ukazuje průtok asi 9l/min. Řekl bych, že to tak asi má být. Nevím ale nakolik je ten průtokoměr přesný.
ještě se zeptám
- co to přisávání vzduchu? dá se to nějak detekovat?
- a proč ten zářivý oblouk je na 2,4 elektrodě a na 1,6 skoro vůbec?
M.
Offline
ja koupil jemnější redukčák bo sem nepředpokládal svařování přez 200A tak mám rozah od 2-16l, začal bych materiálem 3mm , elektoda klidně levná červená (hnědá), fialová 2,4mm méně mizí. proud cca +/-120A keramika 8 . 6L/min cca. dofuk těch 10sec by mněl teoreticky stačit .skoro to není slyšet průtok plynu
Offline
citace :- co to přisávání vzduchu? dá se to nějak detekovat?
- a proč ten zářivý oblouk je na 2,4 elektrodě a na 1,6 skoro vůbec?
odpověd:
přisávání černý uhlík okolo sváru. bohužel se stejně projevuje špinavá elektroda,keramika,materiál,plyn.
proč 2,4 jo a 1,6 ne? máš 6ku keramiku a ješte jí zmenšíš výstup obrovskou elektrodou kterou vysuneš daleko, to pak moc v ochraně nebude ...
Offline
ok zkusím něco zítra, manželka už volá , asi něco chce důležitýho ...
jinak ten muj budík je od 6 do asi 25.
M.
Offline
Domorobo napsal(a):
ok zkusím něco zítra, manželka už volá , asi něco chce důležitýho ...
jinak ten muj budík je od 6 do asi 25.
M.
budík beru jen jako orientační dneska už to slyším, vidím
Offline
Já to vidím jako problikávání kukly. Zkus si vzí obyčejnou se sklem 10-11. A uvidíš. Nevidím žádný důvod aby to bylo plynem a p.
Offline
Špatně nastavená citlivost kukly. Nic jiného... Dělá to i speedka pikud je citlivost slabá... Při začátku svarovani setmi a po chvilce zase rozetmi. Případně pak různě problikava... Ty levne kukly s timto maji probkem, protoze oblouk u tigu jen sviti a neprska jako u te elektrody. Kukla si oak mysli, ze se nic nedela, protoze nezaznamena zmenu svetla...
Offline
Dobre nastavena "normalna" kukla by dnes uz nemala mat problem s tigom.
Speedglaska spolahlivo funguje aj pri 5A - menej uz na zvaracke nenastavim:
Ztmavne dokonca uz na HF-ko:
(Citlivost bola tretia maximalna)
Niekedy je na skodu aj velmi citlivo nastavena kukla - raz na montazi som ju uz chcel hodit do kosa - neustale blikala, aj ked nikto nezvaral. Potom som si vsimol, je okolo nas jazdila pracovna plosina so zapnutym oranzovym majakom - ked som ubral citlivost, uz to bolo OK.
Relik> neviem, com vam to nakupili za speedglasky - to mate nejake "nemocne" kusy - neboli to tie cinske fejky?
Editoval rcp (13-11-2019 21:51:30)
Offline
Rcp- čti pořádně... Ja psal když je citlivost slabá, tudíž ubraná... Taky mi blikala podle majáku na stroji, kdyz jsem neco vařil v jedne firmě...
Chce to prostě nastavit jen kulku a neřešit kraviny s plynem a podobně...
Offline
Aha - sorry, ja som to pochopil trosku inak
A samozrejmr suhlasim, ze dnesne "normalne" a spravne nastavene kukly by uz s tigom nemali mat problem.
Editoval rcp (13-11-2019 12:35:28)
Offline
Píše, že zkoušel i klasické tmavé sklo a chovalo se to stejně.
Offline
zahajskej napsal(a):
Píše, že zkoušel i klasické tmavé sklo a chovalo se to stejně.
V tom případě by tam mohl mít nastavený dlouhý puls... Chvíli jede nízký proud a pak velký... Tím to pak vypadá, že to bliká.... Nebo chvíli to jede ok a pak se "světlo" zesílí... A tak stále dokola...
Offline
Když se někdo dívá třeba na obloukem osvícenou zeď, tak to také vidí pulzovat? Když si zapomenš pustit Ar, tak ti shoří elektroda, ale žádné zvláštní světlo nebude. To se mě stalo nedávno a ještě k tomu na hliníku. Všechno zasraný černidlem a problém to vyčistit tak, aby se dalo svářet. To ale není tvůj případ. Na černým a nerezu se to odstraní jednodušeji. Od plynu to nebude.
Teď trochu mimo. Stalo se mi něco podobného, ale při MMA. když jsem zesiloval spodní pásnice na Ičkách ve chlívě. Tam se ve spárách vytvořilo tolik dusičnanu, že to s prachem (plevy a p.) úplně vybuchovalo. Ty záblesky v kukle skutečně oslňovaly.
Offline
Ahoj všem,
"právě jsem se vrátil z garáže ... " a - problém VYŘEŠEN !!!
Děkuji všem za rady a speciální dík pak patří "ctiteljan", jeho tip opravdu zabral.
Bylo to tím větším vyložením elektrody. Nepochopitelné pro mě, co může udělat rozdíl asi 2 mm.
Takže teď před chvílí jsem odzkoušel pěkných pár housenek na ocelovém plechu tl. 2mm a to takto:
- DC proud cca 75 A
- elektroda 2,4mm vyložená přesně 3mm od hubice
- hubice č.6 (tedy průměr asi 9,5 mm)
- průtok argonu tak mezi 6-7 l/min.
- vzdálenost elektrody od materiálu okolo těch 2,5 mm (trochu jsem zkoušel i hořák víc položit a opírat se o okrajem hubice o plech)
- přídavný materiál průměr 2 mm
- manuální předfuk tak 2 sec a dofuk tak asi 10 sec (pro ochlazení elektrody)
- dovaření kráteru asi 2 sec na dolní proud asi 20 A
... a housenky vypadají už celkem obstojně - oznámkoval bych se tak na 2- až slabší 3.
Zítra ještě vyzkouším silnější plach (4-5 mm) - tak uvidím jak to bude s vyššími proudy.
Pro kuklu jsem našel optimální nastavení - 0,5 sec pro rozsvícení, přidal jsem citlivost tak na 1/4 a poťák mám na 10. Je to ale potvora co je moc citlivá na okolní osvětlení, tak jsem zatím zatemnil kouskem kartonu z krabice přímo jen část nad stolem - a je to lepší. Nohoru na kuklu jsem si ještě přišrouboval lupu - resp. její konec ohebnej kovovej flexibilní krk - a to je teď paráda. Jet to k zasmání, ale funguje to. Lupa je ale low-end plastová - tak uvidím co snese.
Ještě al mám jeden dotaz a ten se týká jak to udělat s vyložením elektrody při koutovém sváru?
Evt. i jakou hubici a kolik plynu a co s proudem? víc nebo míň než při tupym sváru?
Není na tohle už vhodnější nějaká plynová čočka? Jak se v tomhle případě chová plyn když utíká vlastně jen do stran?
Něco jsem zde už četl o kouťáku, ale moc zatím nechápu.
M.
Offline