SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-09-2020 09:11:06

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 616

Zamezení zatékání taveniny

1)    Jakou hmotu by jste použili pro zamezení zatečení kovu při sváření? Hmota musí být krátkodobě odolná proti vysokým teplotám a jít následně dostat ven. Představte si to jako trubku která když se nechtě provaří tak se musí vnitřek vyčistit aby do ní šla zasunout osička.
Napadlo mě vylít trubku sádrou a tu po svaření vyrejpat. Sádra se teplem rozruší (vypálí se na původní stav před ztuhnutí) ale to by nemělo vadit, aspoň půjde líp ven. Lepší by byla hrnčířská hlína nebo jíl, ale to vysychá dlouho, ale zase neustoupí jak by mohla sádra.
Šamot je další alternativa, ale je dost hrubý  - pórovatý a tak by tam přeci jen něco zateklo.

2)    Co používáte jako podložku pod plech, když nechcete aby kov protek a potřebujete to prohřát? Já používám staré obkládačky, bohužel je teplo zničí. Azbest nechci a tak uvažuji o pálené střešní tašce. Tam by vlhkost také mohla trhat, ale mají větší tloušku - bez vyzkoušeníto nevymyslím.

Nějaký nápad?

Offline

 

#2 10-09-2020 09:26:05

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1228

Re: Zamezení zatékání taveniny

Dotaz jedna není moc jasnej, tak ke dvojce - podkládám to měděným plechem.
Jestli myslíš v jedničce to samé, jen uvnitř trubky, tak pokud bych měl možnost, tak bych stočil z měděnýho plechu "3/4-trubku", vsunul dovnitř a po svaření vytáhnul.  Což samozřejmě nepůjde u kolínek a dlouhejch úseků; ty bys musel dělat per partes a asi by jsi po pár úsecích muset tu měď vyměnit.
Jinak napěchovat tam šamot by chtělo vyzkoušet, jestli to přece jen neproteče. Ale zase bys ho mohl používat "donekonečna".

Editoval pafik1605 (10-09-2020 09:27:45)

Offline

 

#3 10-09-2020 09:32:03

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3514

Re: Zamezení zatékání taveniny

Běžně se používá měď. Když jsem zmenšoval průměr trubek délky cca 100mm o20x1,5 nerez  na D116, tak jsem vložil topenářskou Cu trubku 15x1, vyklinoval tak, aby se dotýkal trubky v místě sváru. Svařoval jsem TIGem.  Tento způsob jsem použil mnohokrát, např, když jsem  dělal z trubek kuželové přechody a p. a přitom nechtěl foukat se strany kořene.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#4 10-09-2020 12:52:07

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2000
Web

Re: Zamezení zatékání taveniny

Jasný na tenký materiály vložka z mědi(topenářské trubky jsou vděčné,dají se naříznout rozhrdlit,přihnout a to stačí pár odřezků.)Na podkládání třeba cihly,šamotky z kamen,sibralový plát apod.Dají se koupit i izolační desky a rohože.

Editoval Ládes (10-09-2020 12:52:43)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#5 10-09-2020 13:21:15

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 2947

Re: Zamezení zatékání taveniny

Strkat trubku do trubky nie je najlepsi napad - tu vonkajsiu stiahne a potom tu vnutornu nepojde jednoduchym sposobom vybrat....

Par- krat sa stalo, ze chalani nevytiahli mosaznu vlozku z nerezovej trubky pred zvaranim - ma sluzit len na vystredenie trubky so srobenim a nastehovanie

Po zavareni to odtial rvali von lisom a podobne - skurvili vlozku aj trubku so srobenim.....

Editoval rcp (10-09-2020 13:41:11)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#6 10-09-2020 13:27:33

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3514

Re: Zamezení zatékání taveniny

Já používáml trubku menšího průměru a zaklínuji ji tak, aby podkládala svár v celé délce. Takže s vyndáním není problém, vypadne sama.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#7 10-09-2020 13:37:44

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 2947

Re: Zamezení zatékání taveniny

To by slo - vlozit tenkostennu medenu trubicku prerezanu po dlzke a vnutri ju niecim roztiahnut....

Editoval rcp (10-09-2020 13:44:01)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#8 10-09-2020 13:45:52

AndyS
Člen
Registrovaný: 09-06-2020
Příspěvky: 143

Re: Zamezení zatékání taveniny

rcp napsal(a):

To by slo - vlozit tenkostennu medenu trubicku prerezanu po dlzke a vnutri ju niecim roztiahnut....

no vidis, sam si na to došiel :-)

najprv ju roztiahnut aby bol OD mensi ako ID trubky, potom stlacit a vložiť dovnutra. Pri vyberani to iba stlacis kliestami a vytiahnes jednoducho

Editoval AndyS (10-09-2020 13:48:29)


konstrukter v Caterpillar, Bobcat, Thermoking, JLG.. /hobby zváranie / Omicron GAMA 1500

Offline

 

#9 10-09-2020 13:50:48

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 2947

Re: Zamezení zatékání taveniny

Zalezi na co to je - aky to ma priemer, na co to presne bude.....

U tenkej nerezi by sa nesral s vyrabanim vlozky - ked sa nafuka argonom, ide koren zavarit na "nulu"

Pri trubicke maleho priemeru, pokial to nemusi byt uplne tip-top, by som sa tiez nesral s vlozkou, ale po zvareni by som to prestrelil vrtakom...


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#10 10-09-2020 14:20:38

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3514

Re: Zamezení zatékání taveniny

Já jsem ale nedělal vložku. Svařovanou trubku jsem rozřízl, vyřízl kolik bylo potřeba, stáhnul a sheftoval.  Vyrovnal zhruba ovalitu. Vložil do ní Cu trubku  menšího průměru tak, ža podkládala svár. V této poloza ji zaklínoval dvěma Al klínky tak, aby byla pevně přitisknuta pod svár. Protože se jednalo o hrdla, která musela pasovat na nátrubky, tak jsem nechtěl svářet bez podložení.
Pokud by se jednalo o napasování vnějšího průměru, tak bych to nepodkládal, jen foukal.
K sádře. V žádném případě bych to ani nezkoušel. Musela by se před svářením zbavit krystalické vody, což by asi dělalo problém.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 10-09-2020 18:17:52

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 616

Re: Zamezení zatékání taveniny

Díky všem, tak že měd na podložení a nejspíš nic jiného není.

Offline

 

#12 10-09-2020 22:13:51

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2000
Web

Re: Zamezení zatékání taveniny

rcp napsal(a):

Strkat trubku do trubky nie je najlepsi napad - tu vonkajsiu stiahne a potom tu vnutornu nepojde jednoduchym sposobom vybrat....

Par- krat sa stalo, ze chalani nevytiahli mosaznu vlozku z nerezovej trubky pred zvaranim - ma sluzit len na vystredenie trubky so srobenim a nastehovanie

Po zavareni to odtial rvali von lisom a podobne - skurvili vlozku aj trubku so srobenim.....

no proto je nařezaná když uděláš spáru dostatečně širokou stáhneš to o slušný kus nebo vyrazíš násadou,jinou trubkou,tyčí ap.


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#13 11-09-2020 04:30:26

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3059

Re: Zamezení zatékání taveniny

Co  se týká  nekovových  hmot, sádra žárem ztratí  vodu  a rozpadne se,  takže kov tam  zateče. Šamot naopak, obvykle je už  namíchaný  s pojivovou  složkou a naopak žárem hodně vytvrdne. Takže by zřejmě byl  problém  ho po  svařování dostat  ven. Něco  mezitím  je obyčejný  jíl,  v místě svaru  se žárem  sice vypálí,  ale pokud není  hodně kvalitní  a úplně suchý, vypálený  moc pevný  nebude.

Offline

 

#14 11-09-2020 09:56:56

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1228

Re: Zamezení zatékání taveniny

Ládes napsal(a):

.....no proto je nařezaná když uděláš spáru dostatečně širokou stáhneš to o slušný kus nebo vyrazíš násadou,jinou trubkou,tyčí ap.

Vždyť to píšu hned ve druhém příspěvku. 3/4-trubku (čti třičtvrtětrubku). To znamená vyřízne 1/4 obvodu podýl a má přípravek pro několik průměrů trubek.

Offline

 

#15 11-09-2020 11:00:42

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3514

Re: Zamezení zatékání taveniny

No jo, Pafíku tak to jo, já jsem to četl jako 3/4" trubku.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#16 11-09-2020 12:33:30

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1228

Re: Zamezení zatékání taveniny

big_smile

Offline

 

#17 11-09-2020 21:49:03

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2000
Web

Re: Zamezení zatékání taveniny

Famater napsal(a):

No jo, Pafíku tak to jo, já jsem to četl jako 3/4" trubku.

Taky jsem dumal jaká to je "vyfikundace" vystačit si u všeho s "tříčtvrt coulkou".


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#18 12-09-2020 05:53:27

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 882

Re: Zamezení zatékání taveniny

Na svřování kořenových vrstev jsme používali tavidlo pro SAW.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#19 12-09-2020 09:12:45

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1228

Re: Zamezení zatékání taveniny

Ládes, Famater:
Sorry chlapci, můj návod byl až moc zjednodušený...  Mea maxima vulva ....(nebo culpa? ) big_smile

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2020


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS