SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 28-11-2020 03:43:16

Serifus
Člen
Registrovaný: 27-03-2020
Příspěvky: 26

Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Zdravím! Mám v tenkém plechu díru, cca 1 mm. Plech půjde eloxovat. Je možné díru zakápnout čistým hliníkovým elektro drátem bez jakéhokoliv tavidla? Nepotřebuju ultrapevnost. Ale aby to tam vydrželo a elox už to podrží. Samozřejmě povrch bych řádně očistil. Je to vůbec možné nebo je to kravina? 🤣

Offline

 

#2 28-11-2020 06:22:25

MatesF
Člen
Registrovaný: 26-05-2019
Příspěvky: 38

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Serifus napsal(a):

Zdravím! Mám v tenkém plechu díru, cca 1 mm. Plech půjde eloxovat. Je možné díru zakápnout čistým hliníkovým elektro drátem bez jakéhokoliv tavidla? Nepotřebuju ultrapevnost. Ale aby to tam vydrželo a elox už to podrží. Samozřejmě povrch bych řádně očistil. Je to vůbec možné nebo je to kravina? 🤣

Bez tavidla je to kravina 😁 To tam držet nebude.. Co zkusit někoho s TIGem?

Offline

 

#3 28-11-2020 09:37:35

Charon
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 17-08-2014
Příspěvky: 628

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Zakapnutí elektro drátem si představuji dost těžko, kor jestli je požadavkem aby to pohledově vypadalo jako že tam nic není. Hrozí, že se plech (neřekl jste tloušku) kolem svařovaného místa propálí nebo zkroutí a elox navíc jiný materiál zvýrazní.

Spíš bych šel cestou zalepení/zatmelení nebo zapájení nebo nýtku zbroušeného do roviny. Na zapájení lze koupit hliníkovou pájku, tady jsem k tomu dělal rychlo test:
http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 35#p145435

Offline

 

#4 28-11-2020 10:18:18

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1449

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Serifus napsal(a):

Zdravím! Mám v tenkém plechu díru, cca 1 mm. Plech půjde eloxovat. Je možné díru zakápnout čistým hliníkovým elektro drátem bez jakéhokoliv tavidla? Nepotřebuju ultrapevnost. Ale aby to tam vydrželo a elox už to podrží. Samozřejmě povrch bych řádně očistil. Je to vůbec možné nebo je to kravina? 🤣

Elox nic nepodrží, elox je oxydovaná vrstva, v podstatě korund, o tlouštce mikrometrů. Pokud to nemá být po eloxu vidět, tak bych ustříhl kousek toho samýho plechu a tím to zakápnul a zabrousil. Jestli se to stáhne, šikovnej člověk to jemně rozklepe, přes nějakej kus třeba mědi. Jestli to bude zavařený jiným materiálem, než ten plech, tak to bude po eloxu vidět, a to i v případě, kdyby to měl být barevný elox, ne čistý stříbrný.
Některý materiály se dokonce nedoporučujou eloxovat (třeba zrovna oblíbený přídavný 4043).

Offline

 

#5 28-11-2020 11:48:05

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3118

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Ono  taky záleží  jaký  elox.
Jsou  technické  eloxy dělané na tuším - elektrodě,  takže elektrickým  proudem v speciální  lázni  a při přesně určené  teplotě. Aby se dosáhlo příslušné  tloušťky eloxu, případněn příslušné pórovitosti,  případně ještě eloxu  barveného  barvivy v eloxační  lázni. Tam záleží  na materiálu  podkladového kovu.   Nebo  na druhé  straně kutilské čistě chemické eloxy,  kde se ten  hliník  vaří třeba s oxidačním  činidlem  a troškou  chloridu  železitého,  jakožto  amatérské  černění  hliníkových  chladičů. Tam  asi  moc na výchozím  složení  záviset  nebude.

Offline

 

#6 28-11-2020 13:21:58

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1449

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Radim napsal(a):

Ono  taky záleží  jaký  elox.
Jsou  technické  eloxy dělané na tuším - elektrodě,  takže elektrickým  proudem v speciální  lázni  a při přesně určené  teplotě. Aby se dosáhlo příslušné  tloušťky eloxu, případněn příslušné pórovitosti,  případně ještě eloxu  barveného  barvivy v eloxační  lázni. Tam záleží  na materiálu  podkladového kovu.   Nebo  na druhé  straně kutilské čistě chemické eloxy,  kde se ten  hliník  vaří třeba s oxidačním  činidlem  a troškou  chloridu  železitého,  jakožto  amatérské  černění  hliníkových  chladičů. Tam  asi  moc na výchozím  složení  záviset  nebude.

Tlouštka eloxu není velká, protože ten kysličník (korund) je báječnej izolant. Takže když se udělá, tak to přestane vést proud a šmytec.
Ještě mám doma hliníkové eloxované podložky pod výkonové tranzistory v pouzdře TO3, který, pokud je při eloxování nepoškoděj na hranách, tak rásně fungujou a jsou z teplotního hlediska lepší, než slídové. Samozřejmě průrazné napětí je řádově nižší, ale těch pár desítek voltů, co na výkonovejch tranzistorech bývá, snesou spolehlivě.

Offline

 

#7 28-11-2020 18:23:02

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3118

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Tloušťka eloxu  se právě reguluje teplotou  a napětím  na elektrodě. Do  určitých  mezí,  zpaměti  je neznám. Taky se tím reguluje charakter toho povlaku, může být elox pórovitý  s tenkou  vrstvou,  třeba pod nátěr  a elox téměř bez  pórů,  na který  se potom žádná  další povrchovka nedává. Potom  je ale čistě chemický  elox, a tam  se to  reguluje jen  teplotou  a složením  lázně.
Jo  a potom se taky reguluje, jestli  elox celkově rozměry toho  dílu  o  svou  tloušťku  zvětší  nebo při  tom  eloxování  ubude tolik  hliníku,  že výsledný  rozměr tohoto  dílu  je zhruba +- stejný.

Offline

 

#8 29-11-2020 01:53:33

Serifus
Člen
Registrovaný: 27-03-2020
Příspěvky: 26

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Jeden obrázek více než 1000 slov:

https://i.ibb.co/W3gxgYg/IMG-20201129-012602-copy-1024x1365.jpg

https://i.ibb.co/2SsC6kS/IMG-20201129-012512-copy-1024x1365.jpg

Jedno je obrázek z pohledové strany a druhý je proti světlu zespoda.

Je to čistě hliníkový plech bez příměsí (jasně... Nechoďme do detailů. Řekněme 99 % hliníku pro sťouraly). Původní tloušťka plechu je cca 500 um. Plech byl slušně řečeno "v ho*nech". Důlková koroze byla i na místě z fotky. Při broušení došlo k takovému ztenčení materiálu, že došlo k jeho protržení. Chci to opravit. Mám tyčinky na letování, ale ty jsou s velkým obsahem zinku, což je pro elox nevhodné. Proto jsem chtěl vědět, jestli to jde jen hliníkem. Přeci jen roztavím oba materiály a tím se spojí. Nehledě na obsah nebo neobsah tavidla. Logicky řečeno, nebo se pletu? Nikde jsem totiž nenašel letování bez tavidla, jen hliníkem. Když udělám lázeň jednoho materiálu, tak to přeci musí jít...

Každopádně jsem našel tohle:

https://www.hotair.cz/detail/pasty-ciny … -10ks.html

Jen mi nesedí to složení. Jen hliník a tavidlo... teplota tání hliníku je 660 stupňů Celsia. Ale tahle pájka má cca 400. Takže to složení nemůže být jen hliník. Nebo ne? Jestli to bude fungovat, tak to zkusím horkovzduškou udělat. Horkovzduškou proto, protože na ní nastavím přesnou teplotu a tím nedojde k přehřátí a třeba skápnutí.

Díky za podněty a zkušenosti.

Editoval Serifus (29-11-2020 02:03:04)

Offline

 

#9 29-11-2020 14:26:39

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1861
Web

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Serifus napsal(a):

Zdravím! Mám v tenkém plechu díru, cca 1 mm. Plech půjde eloxovat. Je možné díru zakápnout čistým hliníkovým elektro drátem bez jakéhokoliv tavidla? Nepotřebuju ultrapevnost. Ale aby to tam vydrželo a elox už to podrží. Samozřejmě povrch bych řádně očistil. Je to vůbec možné nebo je to kravina? 🤣

Bez tavidla určitě ne! Autogenem s pomocí tavidla ano, ale to chce hooodně zkušeností. Jestli to děláte poprvé, tak nedoporučuji. TIGem by to mělo jít naprosto bez problémů. Jen příd. materiál by měl být shodný, nebo přibližně shodný se základním. Ale i tak tam asi bude znát po eloxování rozdíl... sad

Offline

 

#10 29-11-2020 14:58:36

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3628

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Serifusi ta pájka na hliník obsahuje cín a zinek.  Tedy nevím, jak by to s eloxem dopadlo.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 29-11-2020 23:46:35

Serifus
Člen
Registrovaný: 27-03-2020
Příspěvky: 26

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Famater napsal(a):

Serifusi ta pájka na hliník obsahuje cín a zinek.  Tedy nevím, jak by to s eloxem dopadlo.

Píšou jenom hliník a tavidlo... Kde je ten cín a zinek? Nenašel jsem to nikde. Chtělo by to produktový list...

Offline

 

#12 30-11-2020 07:15:47

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3628

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Já jsem zašel níž na související . U tohoto opravdu píší, že to je čistý hliník.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#13 30-11-2020 09:37:16

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1449

Re: Letování hliníkového plechu čistým hliníkovým drátem

Serifus napsal(a):

Famater napsal(a):

Serifusi ta pájka na hliník obsahuje cín a zinek.  Tedy nevím, jak by to s eloxem dopadlo.

Píšou jenom hliník a tavidlo... Kde je ten cín a zinek? Nenašel jsem to nikde. Chtělo by to produktový list...

Tak se pak hlavně poděl o výsledek, pro další průkopníky tohoto směru. smile

Editoval pafik1605 (30-11-2020 09:37:39)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS