SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 19-01-2021 14:54:41

lubajz
Člen
Registrovaný: 02-08-2019
Příspěvky: 17

Pórovitost sváru

Zdravím pánové,

o víkendu jsem potřeboval svařit dvě pásoviny 30x10 mm na tupo do pravého úhlu. Oba protikusy jsem obrousil, odstranil okuje, srazil jim hrany, odmastil technickým lihem a nachystal je pro dvojitý V svár (tj. svár X). První svár z jedné strany byl bez problémů, ale u druhého sváru se během vytváření sváru objevila pórovitost - lázeň nebyla klidná, ale dynamicky se v ní objevovaly a zase zanikaly póry. Když jsem tento druhý svár dokončil a chtěl jej "přejet" ještě jednou, abych póry odstranil, nastal přesný opak - velmi výrazná pórovitost se objevila po celé délce sváru, jak je patrno z obrázků.

Po pravdě nemám zkušenost se svářením takto hrubého materiálu svárem X a TIGem (vždy jen tenkostěnné jekly 2-3 mm, popř. pásovina 3 mm) a lámu si hlavu, čím by mohla být pórovitost způsobena. Nejhorší asi je, že jediným řešením opravy je zřejmě jen uříznutí, obroušení a znovu provedení obou svárů. Jediné, co mně nyní napadá a co jsem nevyloučil z jiných důvodů, je kontaminace kořene prvního sváru vzdušným kyslíkem, která se následně projevila při provedení druhého sváru (sváru z druhé strany). Oba konce pásovin a tedy i provedení sváru jsem totiž dělal "nad volným prostorem" - nemám svářecí stůl, proto jsem si upnul jedny konce obou pásovin svěrkami na dílenský ponk a u těch druhých konců, které ale nebyly na stole (byly nad volným prostorem "vedle" stolu), jsem provedl svár.

Máte nějakou radu, čím by to mohlo být způsobeno a jak tomu předejít? Nebo jak takovýto svár vlastně správně provést? Bude stačit místo sváru podložit nějakým vhodným plátem např. litiny, aby se omezil přístup vzduchu ke kořeni? Nebo bude potřeba chránit i kořen prvního sváru argonem?

Parametry svařování: TIG DC 120 A, elda 2.0 mm, plynová čočka, hubice vel. 7, průtok Ar cca 7-8 l/min.


obrázek 1
obrázek 2

Offline

 

#2 19-01-2021 15:44:02

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3730

Re: Pórovitost sváru

Když uděláš ten první svár, a chceš svařit z druhé strany, je nutné to obrousit. A to dobře. Pak už bude stačit jen okartáčovat.Dělají to okuje. někdy také přehřátí sváru.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#3 19-01-2021 15:57:00

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3068

Re: Pórovitost sváru

cele je to nejake ocudene dookola - pokial to bolo obrusene na "kovovy lesk", tak to tak malo zostat aj po zvareni

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0028_2.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0049_2.jpg

ja by som to riesil v poradi:
- spravny postup zvarania????
- dokonale ocisteny material????
- spravny argon?????
- cinska plynova cocka/problem s horakom????


edit: este ma napadlo, ze ak to zvaral z oboch stran a uprostred zostala dutina, tak mu "vybublava" vzduch, ktory tam zostal uvezneny - ale to by mu robilo vzdy iba pri tom druhom zvare

edit2: citam, ze mu to robi prave pri tom druhom zvare, takze tam by som hladal chybu
riesenie - to X-ko obrusit vacsie - nechat tam len male otupenie + korenovu medzeru, zavarit jednu stranu, druhu stranu rozbrusit 4-7mm kotucom az do prevareneho a cisteho materialu (nesmu tam zostat okuje, hrana a vzduch) a nakoniec zvarit druhu stranu
je to 10mm material, vrstiev tam bude viac - nevarit jednu stranu "nakomplet", ale s vrstvami preskakovat - inak to "zalomi" do jednej strany

Editoval rcp (19-01-2021 16:21:54)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#4 19-01-2021 16:37:11

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3730

Re: Pórovitost sváru

To, že to je očuzené, může udělat i ten ev. vzduch, ale i okuje. Když se podíváš co také z toho sváru vybublalo. Takhle také vybublá svár, který je zespoda okujený a na př. kdybys ho chtěl opravit a protavil ho.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#5 19-01-2021 17:04:21

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3068

Re: Pórovitost sváru

nech je ako je, v oboch pripadoch treba tu druhu stranu rozbrusit az na cisty material - bez okuji, bez hrany - potom to je tip-top


tebe som tusim aj posielal foto, ako robime tieto obojstranne zvary na nerezi? uz to bude nejaky ten rok, ale na 99% si myslim, ze tebe big_smilebig_smile som prave hladal tie fotky, ze ich tu hodim, ale uz som nenasiel


tam je to este citlivejsie na cistotu - a hlavne vsetko, co tam "zabudnes" (bubliny, pory, hrany), tak je potom na RTG vidiet....

Editoval rcp (19-01-2021 17:06:04)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#6 19-01-2021 17:15:44

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4014

Re: Pórovitost sváru

Při svařování TIG bez ochrany kořene je svár na druhé straně vždy "chlupatý". To je přesně ten problém, který se ti stal. Ta chlupatice je kromě jiného i vrstva různých oxidů. Oxidy v TIGovém sváru jsou problém a vzduch zachycený v nich ještě větší. Póry ve sváru jsou vždycky vzduch. A je úplně jedno v čem ten vzduch je zachycený, může být krom chlupatice i v nečistotách a okujích. Při svařování bez ochrany kořene je vždy nutné beze zbytku odbrousit vše, co se tam vyskytne, až na čistý kov, jak už bylo řečeno či napsáno.
Daný svár už asi nepůjde opravit, protože v těch pórech je mraky vzduchu a kompletní vybroušení je vlastně oddělení zavařených dílů.
Dříve se hoši v práci docela bránili různým udělátkům na podfukování svárů na plochách a profilech. Když si ale porovnali čas strávený čištěním kořene s časem montáže krytu kořene, bylo to jasné. Dnes mají celou sadu "korýtek", do kterých se fouká nepatrné množství argonu a sváry jsou jak vyšité jak na nerezavějících tak na uhlíkových ocelích. A kde to skutečně nejde, tak používají (docela neradi, protože to pak musí čistit) zapastování kořene z druhé strany.

Offline

 

#7 19-01-2021 17:52:47

pat
Člen
Místo: Č.R.
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 2397

Re: Pórovitost sváru

Pořád hledím na fotky te roury a nevidím nic špatného až teď mi došlo ,že je řeč o těch plocháčích  big_smile

Offline

 

#8 19-01-2021 19:55:09

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3730

Re: Pórovitost sváru

RCP: pokusil jsem se ty fotky najít, ale bohužel. Bylo to to, jak to jeden pracant přidržuje zespodu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#9 19-01-2021 23:39:07

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3068

Re: Pórovitost sváru

u cierneho materialu ta druha strana bez ochrany korena zase nie je az taka tragedia - cierne potrubie sa bezne zvara bez fukania

(foto z vnutra toho T-kusu, ktory je na fotografii v prispevku c.3 - varene bez ochrany korena - rozvody chladenia)
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/2227_dsc_0052_1.jpg

ale je pravda, to sa uz nikto nesnazi zvarat este raz..........


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#10 20-01-2021 01:11:14

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1919
Web

Re: Pórovitost sváru

To lubajz
Jak už zde bylo napsáno... Při svařování TIGem na černém materiálu se toto co zde představujete na obrázcích, zpravidla stane. Je to normální jev. Ocel, resp. železo reaguje při vysokých teplotách se složkami vzduchu, zejména s kyslíkem a při velkém přehřátí i s dusíkem, což dohromady tvoří okuje. Pokud dokonale neobrousíte tyto okuje na čistý kov a začnete svařovat, tyto okuje se vysokou teplotou zpětně rozkládají na plyny, které způsobují tu porositu. Zpravidla po dokonalém obroušení to bude OK. Do jisté míry tvorbě porosity lze zamezit použitím přechodového příd. materiálu např. ER- 309 - ER-320, nebo alespoň ER-70S-2. Tyto materiály i přes nedokonalé obroušení zajistí, že svár bude bez porosity.

Offline

 

#11 20-01-2021 09:00:50

user
Člen
Registrovaný: 11-04-2012
Příspěvky: 44

Re: Pórovitost sváru

Stalo sa mi nedávno niečo podobné. Minul som argón, vymenil som fľašu a zvary začali pórovať, myslel som si, že mám zlý argón, doniesol som ďalšiu fľašu a niekedy to pórovalo, niekedy nie. Nakoniec som zistil, že pri výmene fľaše som zváračku nedal na správne miesto a silný ventilátor z WF Jet Tig mi odfúkaval ochranný plyn.

Offline

 

#12 20-01-2021 11:02:02

lubajz
Člen
Registrovaný: 02-08-2019
Příspěvky: 17

Re: Pórovitost sváru

Pánové, super, díky moc všem za příspěvky, vysvětlení a rady, jak se tomu vyhnout.

Líbí se mi nápad jirkati, že by se dalo udělat nějaké udělátko a foukat argon i pod svár, čímž by se ochránil. Potřebuji ale provést jen 4 takové sváry, tak asi bude jednodušší vzít flexu a odbrousit ty oxidy/okuje před provedení druhého sváru. Ale je dobré to vědět.

Každopádně ještě jednou díky všem!

Offline

 

#13 20-01-2021 13:17:06

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3068

Re: Pórovitost sváru

udelatko je dobre na dlhe, pripadne opakujuce sa zvary

na tamto je to uplne zbytocne - rozbrusit celkovo 20cm zvaru je tak na 5 minut aj s pozametanim bordelu.... big_smile


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#14 20-01-2021 14:24:03

Juggernault
Člen
Místo: Karlsbad
Registrovaný: 19-12-2010
Příspěvky: 1050

Re: Pórovitost sváru

Kde se dá sehnat takovej pěknej nátok s obloučkem ? Mají DN300 a víc ? xD


Chtel bych nějakou hobby svářečku do garáže na smrkání prahu u auta a nejaký výfuk ale rád bych aby stím šel i nerezový a možná taky hliník a kolejnice vařit. Cloos MC4 333 ,Kemppi Minarc Evo 150,Cut60 ,Powwel 130P,
Na prodej:Powcon 400A,

Offline

 

#15 20-01-2021 15:13:59

rcp
Člen
Registrovaný: 28-08-2010
Příspěvky: 3068

Re: Pórovitost sváru

myslis to "vysedlovanie" odbocky na mojich fotkach?

neviem, vozili nam to v nemecku - nedavali sme klasicke t-kusy, ale tamto sa muselo vyrezat a napasovat do potrubia - je s tym ovela viac prace, ale tvrdili, ze je to lepsie

boli rozne a myslim, ze aj DN300 a DN400 tam boli....


musel by si hladat
https://www.google.com/search?q=Hrdla+s … Cp_xzWNV-M
https://www.fitingsmetal.cz/00501i.htm
https://www.fitingsmetal.cz/hc.htm

neviem, na co to potrebujes, ale ak by ti stacilo nalepovacie plastove (napr. na nejake odvodnenie), robia sa aj take
https://www.google.com/search?q=sedlova … amp;hs=fSc

Editoval rcp (20-01-2021 15:15:59)


Fronius MagicWave 3000 Job + FK 2500 FC + TTW 3000AF
Fronius MagicWave 230i + CU600t + THP300i + TTB300A/P
Fronius TransSteel 2200 + MTG 2100
Fronius Vizor 4000 AIR Professional, Fronius Vizor 3000 AIR Professional, Speedglas 9100XXi

Offline

 

#16 20-01-2021 18:21:34

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4014

Re: Pórovitost sváru

Chlapi, to už neumíte udělat tzv. vyhrdlení na libovolném základním průměru o libovolném výstupu? Na učňáku, někdy v r. 1962, nás to mistr s oblibou nechával dělat na trubkách 219 mm se stěnou 6 a ty co "zlobili" 8 mm  smile .

Editoval jirkati (20-01-2021 18:22:03)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče