SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-02-2021 10:44:24

E-Ryc
Člen
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 108

Ramecek na zulovou desku

Ahoj, mozna blba otazka.
Mam lestenou zulovou desku na grilovani a chci na ni spichnout ramecek s nozickami. Nedelal uz jste to nekdo - nevite, jestli je lepsi to udelat na tesno (ocel se rozpina teplem vic - muj odhad) nebo na volno (zula se rozpina vic a ramecek natesno by roztrhla)?
Predem dik

Offline

 

#2 17-02-2021 11:01:52

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2049

Re: Ramecek na zulovou desku

Žula má tepelnou roztažnost 7,9 (10-6m/mK), ocel podle druhu asi 13-17, tedy o hodně větší. (Google, asi 1 minuta hledání).
Taky ale záleží na místech ohřevu, aby se deska neohřála rychleji, než rám. Úplně natěsno bych to nedělal.

Editoval Zdenek11 (17-02-2021 11:10:54)

Offline

 

#3 17-02-2021 12:25:32

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1581

Re: Ramecek na zulovou desku

E-Ryc napsal(a):

Ahoj, mozna blba otazka.
Mam lestenou zulovou desku na grilovani a chci na ni spichnout ramecek s nozickami. Nedelal uz jste to nekdo - nevite, jestli je lepsi to udelat na tesno (ocel se rozpina teplem vic - muj odhad) nebo na volno (zula se rozpina vic a ramecek natesno by roztrhla)?
Predem dik

Mám ten samej "problém". V létě mě to čeká. A nechci to dělat z černý, ale z nerezu. Takže: za normální teploty s mírnou vůlí, teplem se to roztahne, ale tuším nebezpečí, že se díky pnutí při výrobě nerez stáhne víc, než byla před prvním použitím. Takže uvažuju o částečně posuvném spojení. Ještě jsem to nedomýšlel. Taky je varianta hodit ty profily před svařením do táboráku, pak to obrousit a svařit. Úhelníky chci dělat z pásků, elka maj uvnitř radius, deska má hrany ostré. Na druhou stranu by to mohla být výhoda, při chladnutí by se mohla chovat jako led v konvexní nádobě.

Offline

 

#4 17-02-2021 12:45:57

E-Ryc
Člen
Registrovaný: 08-09-2020
Příspěvky: 108

Re: Ramecek na zulovou desku

@Zdenek11 - jj, to si najit umim, proto to beru jako intuitivni variantu - "muj odhad". Jsem se mozna blbe vyjadril - vubec si neumim predstavit, co to treba bude delat pri zahrivani / ochlazovani, Treba jestli zelezo na kraji uz nebude diky male tepelne kapacite "studene" (male) zatimco vetsina desky jeste zhava (vetsi). Proto se ptam na zkusenost. I proto, ze mi jeden clovek rikal, ze ten ramecek se dela hlavne proto, aby se ten kamen neroztrhnul (coz by navadelo k tomu tesnemu provedeni a jde proti tomu vetsimu rozpinani oceli).

@pafik1605 - to asi bude snazsi tu spodni hranu liznout diamantovym brusnym kotoucem.

Offline

 

#5 17-02-2021 12:55:08

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 2049

Re: Ramecek na zulovou desku

1m černé oceli se při zvýšení teploty o 100°C roztáhne o 1,3 mm, závislost je lineární.
Doufám, že se nepletu...

Offline

 

#6 17-02-2021 14:38:29

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1581

Re: Ramecek na zulovou desku

e-ryc: já mám čedičovou, ty prej nepraskaj. Jestli je to pravda, to se teprve zjistí... smile
zdenek: nerez má dvojnásobnou roztažnost, takže 2,5 mm na 100 stupnů. Maso se dělá při cca 250 stupních, nějaká rezerva; viděl bych to na 10 mm. Kámen 6 mm, takže rozdíl od oka 4 mm?

Offline

 

#7 17-02-2021 15:10:22

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2523

Re: Ramecek na zulovou desku

Já to mám už pár let v klasickém rámečku z "černého" vinklu 30x30x3 a pohoda... Je to s vůlí cca 2mm. Jinak je důležité dát tu desku do grilu a pak zatopit aby se to všechno nahřívalo postupně. Pokud by se deska dala už nad rozpálené topeniště, tak je velká šance, že praskne...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#8 17-02-2021 16:08:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3162

Re: Ramecek na zulovou desku

Spíš se dělá rámeček  proto,  aby si  deska postupně neotloukla hrany. A když kamenná  deska praskne a člověk  není Ročild nebo  aspoň  ajťák,  aby hned kupoval novou,  tak aby tu  desku  nějakou  dobu  rámeček  držel  pohromadě a omezeně šla i  tak používat.

Offline

 

#9 17-02-2021 16:37:21

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 1581

Re: Ramecek na zulovou desku

Rellik napsal(a):

Já to mám už pár let v klasickém rámečku z "černého" vinklu 30x30x3 a pohoda... Je to s vůlí cca 2mm. Jinak je důležité dát tu desku do grilu a pak zatopit aby se to všechno nahřívalo postupně. Pokud by se deska dala už nad rozpálené topeniště, tak je velká šance, že praskne...

Když na tom uděláš pár kousků masa, tak už je pak jedno, že ten rámeček může reznout. Teoreticky ... smile
Postupné ohřívání je důležité, to jo. Teplotní šoky snáší málokterej kamennej materiál.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS