SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Ahoj/dobrý den,
Mám Omicrona 160k (MMA) a uvažuji o pořízení TIG, abych se s tím jako hobista seznámil a dokázal svařit tenčí materiály a třeba i hezčím svárem. Resp. uvažoval jsem i o nějaké multifunkci (Gamastar, Perun 200…), kamarád mě ale odrazuje a říká, že TIG jedině s HF zapalováním, což mě dostupné multifunkce nemají..
Rád bych se zeptal na reálně zkušenosti, zda TIG lift-arc je pro občasné hobby použití OK, nebo člověk pak “jen brousí opálenou elektrodu” a opravdu se i pro občasné použití vyplatí investovat do HF.
Možná ještě druhý dotaz.. Omicron 160k má také přepínač na TIG.. vlastně by stačilo koupit hořák s ventilkem, Argon a RV… Je vlastně nějaký rozdíl mezi tímto řešením a TIGem na multifunkci?? Třeba ten Gamastar 176LS je inzerován jako MIG/MAG/TIG ale připojení pro konektor a hadičku TIG hořáku taky nemá..
Předem moc děkuji za sdílení zkušeností.
Offline
StepanS napsal(a):
Ahoj/dobrý den,
Mám Omicrona 160k (MMA) a uvažuji o pořízení TIG, abych se s tím jako hobista seznámil a dokázal svařit tenčí materiály a třeba i hezčím svárem. Resp. uvažoval jsem i o nějaké multifunkci (Gamastar, Perun 200…), kamarád mě ale odrazuje a říká, že TIG jedině s HF zapalováním, což mě dostupné multifunkce nemají..
Rád bych se zeptal na reálně zkušenosti, zda TIG lift-arc je pro občasné hobby použití OK, nebo člověk pak “jen brousí opálenou elektrodu” a opravdu se i pro občasné použití vyplatí investovat do HF.
Možná ještě druhý dotaz.. Omicron 160k má také přepínač na TIG.. vlastně by stačilo koupit hořák s ventilkem, Argon a RV… Je vlastně nějaký rozdíl mezi tímto řešením a TIGem na multifunkci?? Třeba ten Gamastar 176LS je inzerován jako MIG/MAG/TIG ale připojení pro konektor a hadičku TIG hořáku taky nemá..
Předem moc děkuji za sdílení zkušeností.
Na niektorých multifunkciach by malo ísť spinat elmag ventil plynú cez spínač na tig horaku s euro koncovkou miesto krútenie s ventilom ale ci to tak majú zrovna spomínané netusim
Offline
V práci jsem si vyskoušel mnoho a stejně sem si domů koupil plnohodnotnýho AC-DC tiga HF- 200A za nějakych 35tis. Jak jednou okusíš HF zapalování už nic jinnýho nebudeš chtít. neříkám že i s náškrabem se dá hezky vařit ale už to chce něco v rukách umět. o elektrodách to není, sice u náškrabu trpí více, ale ne zas tolik jako když dáš lamě HF ktará ti elektrodu strká do lázně nebo má dofuk na 1sec.jde spíš o možnosti nastavení zakončování ať nemusíš tolik brousit, spotřeba s plynu s el ventilem je rozhodně menší. koiirát sem ventilek nezavřel nebo dokonce zapoměl otevřít . na domácí žvýkání 200A většinou stačí a když ne tak se dá více vrstev.
Offline
Gamastary mají TIG přes EUROKONEKTOR stejný i pro MIG/MAG.
Offline
Da sa to ale mas vyssiu spotrebu wolframu a rovnako aj plynu pretoze ho musis otvarat a zatvarat rucne na horaku, niekedy ho aj zabudnes pustit a zhori ti elektroda, potom nevies riadit nabeh a dobeh prudu, musis zvladnut ukoncenie aby ti nevznikal krater. Neviem ako funguje na tej 160ke tig ale na elektrode ma taky tvrdy obluk aj v porovnani s Gama 1500.
Skus Gama 1550L, ta vie riadit prud a je za dobru cenu a dobry zatazovatel. 100% 130A. Ale tiez nema HF,
Editoval AndyS (28-10-2021 20:42:06)
Offline
Domu jsem si tez poridil k Transpocketu (ma Lift arc) horak s ventilkem a malou lahev 8l. A muzu potvrdit, ze obcas take zapomenu otevrit plyn = elektroda v pytli. Muj Fronius ma funkci na ukonceni svarovani a vyplneni krateru. Nicmene nikdy to nenahradi flnohodnotny TIG. Pokud si s tim nekdo chce obcas hrat, tak tuto kombinaci mohu doporucit. Je to zabavne a zase se clovek neco nauci. Navic i doma s Lift arc lze dosahnout peknych vysledku. Zde uvadim ukazku svaru zidlicky do dilny z doby kratce po porizeni aparatu. Neni to zadna super krasa, ale dle meho ani zadny propadak. Mam v planu sestavu jeste dovybavit elektronicky ovladanym ventilem z tlacitka na horaku, pac rucni ventilek je opravdu nouzovka. Zde na foru toto jiz nekolik lidi take uspesne realizovalo.
Offline
Pánové, umíte si představit, že v roce 1970 neexistovaly žádné vymoženosti kolem ovládání oblouku na metodě TIG? Že jsem používal na montážích (i v zahraničí) československou TRIODYN 220, k tomu láhev argonu a hořák s ventilkem? Zapalování na měděném plíšku, nebo přímo v úkosu, a byly to sváry na velice kvalitních amerických nerezech třeba v rafinerii v syrském Homsu (kterou před pár lety amíci rozbombardovali). A pak i tisíce svárů na vysokotlakých potrubích a hadovině v tehdy nových domácích elektrárnách. Pokrok samozřejmě frčí dopředu a i domácí kutilové si pořizují domů stroje se špičkovými parametry. Ale jde to i s mnohem jednodušším vybavením. Jen to musí hlava a ruce umět.
Online
Predstavit si to umim, akorat v mem okoli neni nikdo, kdo takove prace realizoval a od koho bych se mohl priucit. Potrubarina obecne me fascinuje. To, ze to je o zkusenostech a hodinach, je jasne. Myslim, ze je spousta hobiku, kteri to chteji dostat do hlavy a do rukou. A v ramci domova pak odvadet praci, jak nejlepe dovedou.
Offline
StepanS napsal(a):
A) ” a opravdu se i pro občasné použití vyplatí investovat do HF.
Ano oplati... kratke zvary spoty a tenke plechy tam by som skrabat ako hobbik s Gama 160k FAKT nechcel a trubky duplom.
S LiftArc-com ak funguje dobre (prilozis dvihnes a zapali) je lahsie ale s HF-kom je to uz pohodicka (hlavne pri nizkych prudoch)
Možná ještě druhý dotaz.. Omicron 160k má také přepínač na TIG.. vlastně by stačilo koupit hořák s ventilkem, Argon a RV… Je vlastně nějaký rozdíl mezi tímto řešením a TIGem na multifunkci?? Třeba ten Gamastar 176LS je inzerován jako MIG/MAG/TIG ale připojení pro konektor a hadičku TIG hořáku taky nemá..
Předem moc děkuji za sdílení zkušeností.
riesilo sa to tu X krat ... http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=7631
a tvoj predchodca http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 426#p98426
a este asi 2 inych vlaknach strata casu ... a penazi stou GAMOu kym sa to naucis spalis tolko elektrod a plynu
a aj tak nic poriadne nezvaris s naskrabom na tej GAME160k.
LiftArc maju dnes uz aj tie najlacnejsie stroje a dokonca aj lacne TIG stroje maju HF
a ked ti napise niekto ze to ide aj tryodynom bez novych ficur tak nech ta to nauciiiiiiiiii
hned zacne pisat inak nie kazdy dokaze hrat na klaviri ale kazdy ho dokaze rozmlatit
proste nie kazdy ma taku motoriku aby to dal
V cene TP150tky sa uz da kupit plnohodnotny TIG DC HF Puls stroj s el. mag ventilom v stroji
a nie onanovat s 2 ventilmi (flasa+horak)
kazdy kto zabudol otvorit horak vie, ale kazdy kto ho zabudol dotiahnut si to pamata este lepsie
Editoval ihlan (29-10-2021 21:39:25)
Offline
jirkati napsal(a):
Pánové, umíte si představit, že v roce 1970 neexistovaly žádné vymoženosti kolem ovládání oblouku na metodě TIG? Že jsem používal na montážích (i v zahraničí) československou TRIODYN 220, k tomu láhev argonu a hořák s ventilkem? Zapalování na měděném plíšku, nebo přímo v úkosu, a byly to sváry na velice kvalitních amerických nerezech třeba v rafinerii v syrském Homsu (kterou před pár lety amíci rozbombardovali). A pak i tisíce svárů na vysokotlakých potrubích a hadovině v tehdy nových domácích elektrárnách. Pokrok samozřejmě frčí dopředu a i domácí kutilové si pořizují domů stroje se špičkovými parametry. Ale jde to i s mnohem jednodušším vybavením. Jen to musí hlava a ruce umět.
To mi mluvíte z duše... S těmi triodynami se převážně svařovala prakticky i celá Atomová elektrárna Dukovany. Až na několik WTUček... A to bylo ještě v osmdesátých. A kdyby dnes z těch mladých někdo viděl, čím jsme svařovali aluminium v počátku sedmdesátých let , to by se asi divil.
To tehdy ty TIG mašiny byly obrovský bedny, transformátory, těžký několik set kg s baterií kondenzátorů, bez pedálu, regulované posuvným jádrem... To dnes je svařování a možnosti těch mašin úplně jinde.
Offline
jirkati napsal(a):
Pánové, umíte si představit, že v roce 1970 neexistovaly žádné vymoženosti kolem ovládání oblouku na metodě TIG?
A pro nastartovani auta se muselo umet spravne skubnout klikou a pro obsluhu pocitace (ktere zabiraly celou mistnost, ne li patro) umet strojak, derovat stitky a najit vadnou elektronku. Nic z toho dneska potreba neni (byt je treba zajimave to umet, kdyz je clovek nadsenec).
Tak proc by mely byt "moderni" (no moderni, 20 let?) vymozenosti ve svarovani nejakym demonem, na ktereho zacatecnik nesmi ani pomyslet? Ostatne, jake procento profiku dneska vari TIG nejakym 50 let starym kouskem (abychom se drzeli toho roku 1970) a ne novou masinou narvanou elektronikou?
Editoval E-Ryc (02-11-2021 08:47:20)
Offline
E-Ryc napsal(a):
jirkati napsal(a):
Pánové, umíte si představit, že v roce 1970 neexistovaly žádné vymoženosti kolem ovládání oblouku na metodě TIG?
A pro nastartovani auta se muselo umet spravne skubnout klikou a pro obsluhu pocitace (ktere zabiraly celou mistnost, ne li patro) umet strojak, derovat stitky a najit vadnou elektronku. Nic z toho dneska potreba neni (byt je treba zajimave to umet, kdyz je clovek nadsenec).
Tak proc by mely byt "moderni" (no moderni, 20 let?) vymozenosti ve svarovani nejakym demonem, na ktereho zacatecnik nesmi ani pomyslet? Ostatne, jake procento profiku dneska vari TIG nejakym 50 let starym kouskem (abychom se drzeli toho roku 1970) a ne novou masinou narvanou elektronikou?
Máš pravdu, zahodme mapy kompasy máme GPS navigaciu, každý nieje tak bohatý ako ty, že si kupi tig profesional.
Offline
Profi TIG mašinu (Fronius,EWM, Lorch,....) si kúpi ten ktorému bude zarábať alebo nadšenec.
Naučiť sa dá aj na MMA invertore, ale z vlastnej skúsenosti to už nikomu neodporúčam. Radšej si zaplať pár hodín vo zváračskej škole-kľudne aj bez skúšky iba bezpečnosť, základy zvarania a pár hodín zvárania a za 100-200€podľa "od zváraných hodín" zistíš či ti to ide, čo chceš a čo budeš potrebovať.
Ak máš kupovať atyp horák, míňať plyn, ničiť elektródy a v kuse ich len brúsiť tak sa nato vykašleš a iba si minul prachy (horák nepredáš tak ľahko, plyn a elektródy minieš)
Ak ti to pôjde získaš navyše kontakty väčšinou na profi zváračov čo vedia poradiť ale hlavne ukázať.
V robote máme profi TiG Fronius, EWM a doma mám Jettigmini.
Už len keď porovnám magicwave a jettigmini tak je to 100a1, proste fronius chytí a varí, s jettigom je zvaranie pre mňa vždy pomalšie - viac nastavuješ, horšia ergonómia,...
Offline
Ber to spis takhle: ridici zacatecnikovi cerstve po autoskole, ktery je rad, ze ma nad autem kontrolu a ma jet poprve do Prahy, das radsi navigaci nebo kompas a mapu? EDIT: jo, taky jsem jezdil s autoatlasem otevrenym na volantu, jde to
Ja rozhodne nejsem profesional a nemam profesionalni masinu, ale cinsko-polsky Ideal (nekde tu je vlakno, kam pridavam postrehy). Ale chtel jsem AC/DC kvuli hliniku a ty se snad bez HF ani nedelaji.
Editoval E-Ryc (02-11-2021 09:55:46)
Offline
ono to ešte ani nie je vodič, vodič musí niečo vedieť z teórie, mať niečo odšoférované v premávke a skúšky, toto je skôr len učenie sa jazdiť.
A hoc sám som sa učil jazdiť na škode 100 a ešte ju stále aj vlastním tak ak sa mám presunúť aj v rámci mesta zvolím si auto ktoré má posilňovač, ABS, ESP, v zime kúri hneď, nemusím oškrabávať ale len zapnem odmrazovanie skiel, zrkadiel ale je to každého osobná voľba.
Editoval sttefo86 (02-11-2021 10:19:59)
Offline
V úvodním dotazu je zásadní omyl. Lift Arc (LA) není zapalování náškrabem. U něj nedochází k opalování elektrody, protože princip je jiný. Při zkratování elektrody je snížen výrazně proud (cca 10A). Tím se ohřeje špička elektrody . Po jejím oddálení vznikne ionizovaný kanál a zapálí se oblouk. U Škrtačky je proud plný.
Také svářečky s LA (KITin 150LA, Transpocket 1500TIG a p) mají možnost ukončení oblouku krátkým vzrálením elektrody a opětovným přiblížením.
Z praxe bych volil zásadně svářečku s elmag. ventilem.
Za mě: Koupil bych čistokrevnou svářečku, která má i další výhodné funkce.
Offline
pri LA nedochádza priamo k ničeniu elektródy ale aj tak je viac namáhaná, skorej sa kontaminuje, skorej treba brúsiť, plyn sa míňa viac resp. niekedy sa zabudne pustiť a zvar sa môže vybrúsiť atď., ......
Zváranie TIG-om je precízna robota a robiť niečo precízne bez kontroly je na nervy (dá sa to, aj tu sú páni majstri ktorí to vedia ale koľko hodín-rokov zvárania už za sebou majú si treba uvedomiť)
keby som mal neobmedzený čas, prístup k lacnému plynu, elektrine, spotrebáku učím sa aj s LA, keďže ja osobne minimálne čas na laborovanie nemám, takže výber bol jasný.
Offline
Tak tak Amen....
PS: prirovnanie GPS a mapy nieje spravne skor auto s posilovacom riadenia (HF) a bez posilovaca (naskrab TIG)
PS2: Famater nepomylil sa 1 prispevku pyta sa na 2 veci len to neoddelil odstavcom
a) ci na hobby staci lif-arc lebo multi stroje HFko nemaju
b) ci by mu nestacila aj ta gama s horakom ktora ma prepnutie na TIG mode
odpoevede dostal v #9 a #13 prispevku alebo paralena rovnaka tema
ale strucne lebo dlhe odpovede nikto necita kym sa niekto nezobudi a nerozviri flame...
a) Ak LA funguje da sa stym zacat ale nieje to plnohodnotny TIG stroj chyba pulz, kopa nastaveni (krivka), HF, AC(ALU)
b) GAMA 160k so skrabanim je cesta pre novacika velmi trnista vsetko podstatne napisal steffo86
Ja (GAMA 166+TIGBox) a steffo86 sme zrejme s MMA TIG-om zacinali ale obaja sa zhodneme ze to UZ nikomu neodporucame..
kopa ludi nema na to cas, nervy = vydrz a peniaze (elektrody, plyn material zniceny tiez nieco stoji...)
Hawk
Editoval ihlan (02-11-2021 19:07:43)
Offline
Famater napsal(a):
V úvodním dotazu je zásadní omyl. Lift Arc (LA) není zapalování náškrabem. U něj nedochází k opalování elektrody, protože princip je jiný. Při zkratování elektrody je snížen výrazně proud (cca 10A). Tím se ohřeje špička elektrody . Po jejím oddálení vznikne ionizovaný kanál a zapálí se oblouk. U Škrtačky je proud plný.
Ten Lift Arc je výborný pomocník při svařování v čistém heliu, nebo směsích, kde převyšuje He. HF je při tom k ničemu, prostě v He nezapálí a když se dotkne elektrodou o materiál, tak je většinou hned po špičce...
Offline
Stránky: 1