SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdar chlapi,
doufam ze me moc nezabijete za otazku asi za hranou zamereni fora - opravuju par rozbitych hrnku, a nektere mensi ulomky chybi. Muzete mi prosim doporucit nejakou hmotu, kterou by slo chybejici mista zatmelit, aby to nevypadalo uplne
blbe (=neco bileho, co pak pujde zabrousit a zalestit), a idealne aspon kafe z toho jeste obcas slo pit?
Nejde o zadne historicke cennosti, ale jak to rict, maji spis pamatecni hodnotu, takze koupit za stovku novej hrnek nechci.
Offline
Kdysi to šlo porcelánovými elektrodami, ale v Bruseli je zakázali prodávat, protože nebyly zelené, ale bílé. A staré zásoby už dávno došly.
Ale vážně, pod stovku na hrnek snad jedině domodelovat neutrálním silikonovým tmelem vhodné barvy. Výrobci neoficiálně tvrdí, že když se ten tmel nechá dobře vytvrdit, neuvolňuje žádné škodliviny a tudíž je vhodný i pro potraviny. Přilnavost na nezasviněný porcelán či keramiku, hlavně ne mastnotou je velmi vysoká stejně jako odolnost vysokým teplotám.
Offline
Známý bílý tmel na keramiku je klasický dvousložkový epoxid s titanovou bělobou, zahuštěný, až už jde sotva míchat. Kdysi hodně dávno jsem to zkoušel - zatmelit to sice šlo dobře, nicméně sjednotit s porcelánem už moc ne. Mělo to jiný odstín, tmel stejně nešel pořádně vyleštit a broušením se navíc podřela glazura okolo. Nakonec to skončilo v odpadu. Možná existují nějaké speciální tmely, asi ale nebudou zrovna levné, snad něco pohledat po internetu. Silikon nevím, nedá se po vytvrzení brousit ani leštit.
Editoval Zdenek11 (02-06-2024 14:00:17)
Offline
Silikon jsem spíše navrhnul jako levnou nouzovku, která bude zaručeně funkční, ale jinak nic. Nalepit lepicí páskou z jedné strany nějaký silnější igelit (zaručeně polyetylén nebo polypropylén, ne jiný materiál, protože ten by se mohl silikonem přilepit), z druhé strany to vyplnit silikonovým tmelem a nechat vytvrdnout.
Vyladit na stejný odstín je vždycky problém. Nějaké přibarvování se musí mnohokrát zkoušet, protože odstín na nevytvrzeném tmelu či na nevysušené barvě obvykle bývá trochu jiný než na hotovém.
Nejblíž okolnímu odstínu, kdyby současně nevadil přebytek namíchané barvy, by bylo vytmelit to tmelem s podobnou barvou a nechat si podle původní barvy hrnku namíchat odstín tam, kde nabízejí namíchat odstín podle předloženého vzorku. Vytvrzený epoxidový tmel by se musel, aby na něm barva držela, zřejmě přebrousit jemným smirkovým papírem, při opatrné a pomalé práci by se snad podařilo nepoškrábat okolní povrch hrnku. Totéž při natírání, nějakým malinkým štětečkem z papírnictví na malování obtáhnout okraje tmelu kolem porcelánu a na zbytek větší štěteček.
Nebo, kdyby odstín pasoval, použít barvu na modely, ty se prodávají ve velmi malých množstvích.
Jinak ve Škeříkovi Receptář pro elektrotechnika existují návody na tmel na kámen, ty by mohly na porcelánu určitým způsobem držet. Jeden je založený tuším na kalafuně, která se roztavená zahušťuje suchým práškovým kaolínem a druhá na vodním skle, který se zahušťuje stejně. Jeden ale nesnese teplo a druhý se ve vodě může vymývat.
Editoval Radim (02-06-2024 16:15:33)
Offline
Podle mě je to stejně celý blbost. Možná tak ještě opravit nějakou vzácnou porcelánovou sošku, která bude stát na skříni, ale určitě ne hrnek, který se po nalití horké vody může kdykoliv rozlepit, nebo se po pár umytích odloupne zalakované opravené místo.
Offline
Existuje systém s plnidlem (lepidlem) následně vytvrzovaným UV zářením, něco jako používají třeba zubaři. Už jsem to kdysi použil na opravu prasklého zadního blinkru na Š 1000 MB, kde chyběly drobečky. Prošlo to i přes STK, protože to po vytvrzení nebylo skoro vidět.
Offline
Jirkati na to asi kápnul. Zubaři mají dokonce i vzorník, jednotlivé tmely pěkně namíchané a dá se očekávat, že by to mohlo vařící vodu vydržet (zde spekuluji, přeci jen pusa běžně snese méně). Další cestou je zubařská laboratoř, když se mohou dělat korunky z keramiky s konkrétním odstínem, tak proč né chybějící části hrnku. Podobně 3d scaner a v laboratoři vyrobená část zubu. Horší je, že cena nebude zrovna lidová a zachráněný hrnek bude dražší než celá sada. A pořád to bude hrnek po opravě.
Nelze poškozený hrnek opravit kaolínem a pak ho vypálit? Opravovaný místa by se pak mohly přiznat a hrnek by byl unikátní.
Offline
Dneska je spousta nových pokrokových materiálů. Jenom ta cena za opravu bude asi čím lepší materiál, tím vyšší.
A spousta materiálů už bez problému vydrží i vařící vodu 100 st C.
Na nějakou vzácnou porcelánovou památku by se asi vplatilo se zeptat na materiál nějakých renovátorů porcelánu Asi by nebylo jiného zbytí než chybějící kus přiznat nějakou odlišnou barvou.
Podle mne by taky stálo za úvahu použít něco jak 3D pero a do něho vhodný filament - materiál pro 3D tisk, který roztavený drží na porcelánu a ten chybějící kus porcelánu tak za tepla domodelovat. Na porcelán by měly přilnout polyuretanové filamenty, to jsou jedny z těch flexibilních, jen si nejsem jistý, jestli jsou některé s atestem na potraviny a jestli vydrží 100 st C.
Jinak na 3D tisk je dnes obrovská spousta různých materiálů s teplotou tisku u těch průmyslových drahých až do nějak 45O st C a některé z nich by se určitě na to daly použít, přilnuly a držely ba na porcelánu. Z těch běžnějších možná polykarbonát?
Zubařské pro 3D tisk jsou obvykle tekuté polymery vytvrzované tuším UV světlem laserem
Editoval Radim (02-06-2024 21:33:10)
Offline
joudo dej pak info jak jsi to vyřešil, mám bílou porcelánovou stoličku (i stůl - z demolice jak jinak ?D) stolička má trochu odštíplou hranu, něměl jsem potřebu to řešit, ale jestli najdeš cestu - rád se nechám inspirovat.
Offline
Radim napsal(a):
Ale vážně, pod stovku na hrnek snad jedině domodelovat neutrálním silikonovým tmelem vhodné barvy.
Ne, ja to myslel tak, ze ty hrnky nemaj zadnou hodnotu, takze nema smysl to davat restauratorovi apod. Ze to vyjde nad stovku pocitam (vsak treba jen ten navrhovany epoxid s titanovou belobou vyjde pixla na petistovku)
Jirkati diky!, ten zubarsky tmel (asi plneny akrylat?) zni hodne dobre, zkusim prvne pokusne epoxid s titanovou belobou (protoze to mam doma) a kdyz to nepujde, tak ten.
Offline
To jouda74. Nemožno brať pomenovanie "epoxid" ako definíciu niečoho čo zaručuje jeho štandardné parametre. Mám viacero skúsenosti, že po primiešaní plnidla niektorý z epoxidov vôbec nevytvrdil, u iného to samé plnidlo sa jeho parametre ako priľnavosť aj pevnosť naopak zvýšili. Takže je nutné pred aplikáciou overiť.
Offline
senior napsal(a):
To jouda74. Nemožno brať pomenovanie "epoxid" ako definíciu niečoho čo zaručuje jeho štandardné parametre. Mám viacero skúsenosti, že po primiešaní plnidla niektorý z epoxidov vôbec nevytvrdil, u iného to samé plnidlo sa jeho parametre ako priľnavosť aj pevnosť naopak zvýšili. Takže je nutné pred aplikáciou overiť.
Dobra pripominka. Delam (jsem z davne minulosti zvyklej) s klasicknym CHS Epoxy 1200 + P11, kde zatim vsechna plnidla co jsem kdy s nimi delal (zinkova beloba, ultramarin, piliny, sadra a tusim ze to cerne byly saze) fungovala bez problemu, ale radsi to testnu predem nez se pak divit.
Editoval jouda74 (03-06-2024 09:52:53)
Offline