SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
mám v nádrži cca 8 menších direk po spotování.
Jakou metodu použít na zavaření, letování, aby se mi plech co nejmíň pokroutil. Přesnou sílu materiálu nevím. Odhadem do 1mm. Děkuji za radu.
Offline
To je docela zapeklitá situace. Svařování tam vnese zase hodně tepla a to znamená novou deformaci. Hodně dobrý svářeč by asi dokázal dírky zavařit malými "body" tenkým přídavným materiálem. Zvolil bych raději pájení. Jen připomenu, že motocyklová nádrž je při výrobě uvnitř ošetřená proti korozi a tepelné zatížení tento štít zničí. Proto se při opravách deformací motocyklových nádrží používá moderní vytlačovací systém - něco jako v karosařině.
Offline
Tahle nádrž byla hodně promáčklá tak se to muselo nejdřív vytáhnout spotovačkou a pak ručně klempířská babka a kladívko. Teď to je už na 95% hotové. Na to pájení jsem koukal na nějaká videa na YT a i když to dělal třeba stříbrem, nebo olovem tak ten materiál musel hodně prohřát propan butanovým hořákem aby se hezky rozlil přídavný materiál. Druhý problém je že si každou dírku ještě zatlačil důlčíkem dovnitř aby mu tam vznikla jakási miska kterou pak vypájel. Ale tím se udělá další nerovnost.
Říkal jsem si jestli nebude nejjednodušší to vzít COčkem a pak to místo rychle ochladit? Nebo když bude nádrž na boku a plná vody, akorát v místě sváru bude vzduchová kapsa, že by se to třeba nemuselo tolik zvlnit? Co třeba svár laserem?
Jinak tu povrchovku uvnitř budu dělat novou. Koupím na to sadu přímo na nádrže. Ta původní vrstva je od babky pryč
Editoval solo.8 (04-02-2025 00:08:07)
Offline
Asi bych zapomněl na youtube a pájení hořákem a zapájel to normální klempířskou elektrickou páječkou. Očistit na skutečně čistý kov a s pomocí příslušné pájecí kapaliny zapájet kvalitnější olovnatou pájkou (cínem). Proti zatečení pájky do dírek podložit třeba nerezovou podložkou (ta se při pájení nepřichytí). Při teplotách do 300 st.C k deformaci nedochází.
Pokud máš přístup ke svařování laserem, je to ta nejlepší metoda, protože ohřev okolního materiálu je skutečně minimální a tím i deformace.
Offline
Ok, zkusím ten laser. Byl mi nabídnut ale báli se že jim to tam bouchne. Tak jim půjčím flašku s argonem a nebo tam můžou foukat vzduch.
Když se budou pořád bát tak zkusím tu pájku, dobrý nápad. Od té pájky by to nemělo bouchnout. Nebo? Pro sichr můžu dát vodu a nechat jen v tom místě malou vzduchovou kapsu
Offline
Co může bouchnout? dírou po víčku veškerej tlak vyjde, jenom to trošku štěkne. Naopak voda je komplikace.
Offline
Komplikace je také cín. Dle mých nemnohých zkušeností velice nerad přemostuje i ty nejmenší dírky. Poněkud lépe se chová stříbrná pájka, ta ovšem vyžaduje vyšší teploty.
Offline
Já bych to zapájel tigem CuSi3, nebo CuSn6. Pórek vyčistit pak zapájet. Nic moc se to nevyhřeje.
Editoval Famater (07-02-2025 09:06:48)
Online
Nezkoušel jsem, ale někdo psal že napojí nádrž na výfuk auta a honí tam vyfukové plyny. A ty jak známo už nehoří. Podobně, pokud má jeden doma CO2 tak naplnit nádrž CO2 a opět nemá co bouchnout.
Trochu mi to připomíná tvrzení plynaře, co říkal, že stačí u plynového kotle uzavřít komínová klapka (ekvivalent cihly na komín), kotel se naplní spalinama (kouřem) a plamen neodvratně zhasne.
Editoval Charon (07-02-2025 09:21:29)
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Komplikace je také cín. Dle mých nemnohých zkušeností velice nerad přemostuje i ty nejmenší dírky. Poněkud lépe se chová stříbrná pájka, ta ovšem vyžaduje vyšší teploty.
Pokud vadí příliš velké dírky, které cín nezalije, mělo by jít na vyplnění použít tenký pocínovaný drátek, přes který se cím sleje. Buďto drátky z elektrického káblíku nebo pokud by kvůli korozi mohla vadit měď, tak třeba včelařský drátek, to je pocínovaná černá ocel nebo potom nerez. Případně potom proužek pocínovaného plechovkového plechu.
Offline
Charon napsal(a):
Nezkoušel jsem, ale někdo psal že napojí nádrž na výfuk auta a honí tam vyfukové plyny. A ty jak známo už nehoří. Podobně, pokud má jeden doma CO2 tak naplnit nádrž CO2 a opět nemá co bouchnout.
Trochu mi to připomíná tvrzení plynaře, co říkal, že stačí u plynového kotle uzavřít komínová klapka (ekvivalent cihly na komín), kotel se naplní spalinama (kouřem) a plamen neodvratně zhasne.
Pročítal jsem tady někde jinou diskuzi kde řešili sváření různých nádrží a došlo tam i na ty benzínové. Někdo vhání do nádrže vzduch aby se neudělal poměr výbušné směsi, někdo to natlakuje inertním plynem, takže CO nebo Argon, kdo chce hodně šetřit tak tam nalije vodu a nechá kapsu do které natlačí inertní plyn a dokonce tam psal i někdo kdo v tom má benzín který zapálí a vaří. Že prý co hoří to nebouchne. Já ani jednu techniku nechci testovat protože si myslím že nepotřebuju mít ustřelený obličej. Laser je domluvený, tak snad to klapne
Offline
Tak nám z toho laseru udělej fotodokumentaci . U nás moc sváření s přidaným materiálem nebude .
Offline
Opraveno, odzkoušeno. Dám sem všechny fotky před a po. Koupil jsem ten verk po bouračce tak jsem tam zatím nastříkal ten Crash Test ať to místo vypadá lépe 🙂 A jelikož je dlouhá zima tak jsem si s tím trošku hrál.
Offline
super práce! Jak jsi vyrovnal ty promáčkliny - natlakoval vzduchem?
Offline
bourač napsal(a):
super práce! Jak jsi vyrovnal ty promáčkliny - natlakoval vzduchem?
"Spotovačka"?
Offline
Bourači, on to kolega solo.8 hezky popsal v příspěvku #3. Taky jsem si na začátku myslel, že by bylo možné použít natlakování. Ale i takhle to vyřešil velice pěkně.
Offline
Natlakováním by to takhle nevyrovnal . Je to super .
Offline
jo tááááák, spotovačka, proto ty dírky.
dej sem foto komplet stroje ni?
Offline
bourač napsal(a):
jo tááááák, spotovačka, proto ty dírky.
![]()
dej sem foto komplet stroje ni?
Stroj je teď rozebraný do krabic. 🙂
Jinak díky všem za případné rady, tipy atd.
Offline