SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
velmi moudrá slova od p. Jakobo.
v minulosti jsem vařil např kyvnu na rám ČZ 150 (pérák) nebo nějaké dětské polámané koloběžky.
Předělával kardanky, vařil jiné panty na stavební ocelová futra (plech 0,8) apod.
Předělávat rám na kolo podle zdejšího zadání bych si ani po 50ti letech sváření netroufl.
Offline
Jakobo si nevšiml, že kolega Smíšek nechce stavět komplet nový rám, ale chce použít hotový ocelový a ten upravit. Jinak má samozřejmě pravdu, požadavky na přesnost a rovinnost (a pevnost) je vysoká, a bez speciální stolice praktiky nerealizovatelná. Mimochodem, i z té stolice a po letování stříbrem vypadne zkroucený rám, který se musí srovnat.
Ale u tohohle bastlu bude fuk, jestli z toho udělá štafle, jestli to bude mírně prohnuté do oblouku, nebo mírně zkřížené. Jízdní vlastnosti toho bastlu budou (pro mě cyklistu) tak mizerné, že bych na to nesedl, a možná bych na tom ani neuměl jet .
To říkám jako silničář, který má rám od Štěrby, s kterým doteď spolupracuju, na stavbu mnoha rámů jsem se díval, vím, jak je to složité a co je k tomu potřeba. Taky je pravda, že obvykle se rámy vaří TIGem (pokud se neletují stříbrem, nebo mosazí ala Favorit), ale viděl jsem i seriovou výrobu rámů MIGem. Nakonec Author jeden takový rám dělá (nebo dělal před pár lety). Natupo vařený ocelový rám, a ne TIGem. Sváry jsou nádherné, připomínalo to vzhledem syrové rámy Morati (ty samozřejmě TIGem byly).
Spíš bych se bál toho, že kolega Smíšek nemá se svařováním zkušenosti, takže je pravděpodobné, že to svaří špatně. Ale když chce být pionýrem slepých uliček, ....
Offline
varok napsal(a):
Asi i záleží z jakého materiálu je rám kola vyroben. Už jsem párkrát někomu něco svařoval na kole že se ulomilo apod. Normálně COčkem, drát 0,6mm. Byly to ale spíše starší kola, i tzv. horské.
Varoku, levné rámy se dělají z levných materiálů, které se při troše šikovnosti dají vařit cočkem. Ale ty drahé jsou z materiálů o pevnosti > 80 kg/mm2, to když přepálíš, tak praskne. Já mám rám z Columbus trubek s pevností 120 kg/mm2. Samozřejmě letovanej stříbrem. Reynolds dokonce kdysi dělal sadu trubek, na které bylo potřeba udělat u Reynoldsu zkoušky. Když jsi neměl zkoušky, tak ti tuhle sadu neprodali. Tak byla choulostivá na zpracování.
Co jsem teď koukal na sady Columbusu, tak maj složení takové, že by se nepoškodily ani při letování mosazí. Prostě aby s tím mohl pracovat "každej".
Jen tak pro zajímavost, mezi stavitele rámů patřil kdysi i Šírer. Letoval je stříbrem. A praskaly mu. Protože není stříbro jako stříbro. Šírer tehdy kupoval od Castolinu, ale mělo vysoký bod tání. Dost blízko mosazi.
Offline
Aha. No já si zase nedokážu představit, že někdo bude řezat do rámu kola za plácnu 50 000,- kč. Obzvláště když neumí svařovat a chce se to naučit. Vím že dnes jsou špičkové rámy z různých moderních materiálů, ale takové svařovat v domácích podmínkách je asi jen sen.
Offline
Ja na kole prave jezdim take. Nechtel jsem, aby moje reakce vyznela arogantne, ani nechci zakladatele odrazovat, soucasne ten napad, jak je tady popsany je proste neuvazeny a ten cas by bylo lepsi investovat nekde jinde, treba vyrobit regal do sklepa. Asi se nemylim, ze zakladatel nekde shlednul video, problematice podle dotazu nerozumi a vidi to bohuzel zjednodusene, coz v zasade neni spatne, nejak zacit musi. Ale musi nejprve porozumet dilum ramu, aby pochopil funkci jednotlivych trubek. Bezpecnosti na prvnim miste. Pokud praskne nektera kriticka cast ramu, tak jde na hubu a u kola jsou hodne tezke urazy, tam jde o zivot. Ono i staci, kdyz v zaberu upadne klika a vedle jede auto... Napr. nevim, kde vezme vidlici, ktera je stavena na pozadovane zatizeni. Bezne jsou ramy staveny nejvys pro hmotnosti 135 kg vc. samotneho kola (uvazujme 15 kg u ocele), tak si odpocitej svoji hmotnost kolik zbyva. Kola prasaji casto a i ty od velkych vyrobcu (to spis ted myslim hlinu). A velmi rady praskaly zminene Favority z chomutovskych blatotrubek (bohuzel, bylo to tak). A praskaly i zahranicni ocelace CrMo, videl jsem na tupo letovanou Meridu, kde praskla horni trubka 2 cm pred hlavovou. Potom jsou nutne pevne zaplety. To je veda sama o sobe. Zaplest tak, aby draty po case nepraskaly.
Pafik: Mam doma jednu silnici od vyrobce Domkar z levnejsi Columbus Gary do mufen a zadni stavba Monostay k sedlove letovana na tupo. Pan Domkar dnes uz ramy nevyrabi, stejne tak skoncila spousta vyrobcu v CR nekdy v 90. letech, Bares, Sirer vyrabeli myslim o neco dele. Vsichni koncili s nastupem hliny a zda se mi, ze az posledni dobu nastava urcity navrat. Author pred par lety prisel s tim Roninem, toho mozna mas na mysli. Hlinu v CR dnes vyrabi ve vetsim pokud vim jen RB, Duratec a celkem malovyroba Fr. Mrazek. Vsechno ostatni se vyrabi v Cine (Author, Superior...).
Ale abych jen neplacal, zde je jedno vlakno na BF pro pocatecni zorientovani. Jsou tam pak samozrejme dalsi. Pokud se do toho skutecne pustis, tak tam bez pro rady, pac znovu. Spojeni samotne je jen zlomek prace. Navic vim, ze spousta lidi z BF chodi i na toto forum. https://www.bike-forum.cz/forum/vyroba- … erial-rady
Offline
Já bych chtěl vidět, jak bude jezdit na tom kargo kole. I když to udělá přesně a dobře, tak to bude kvůli větší délce a "hřmotnosti" výrazně neobratnější než běžné kolo nebo dokonce elektrokolo. Dát denně 10 kilometrů do práce a 10 zpátky a ještě se psem, předpokládám nějakého velkého plemene, bude to trvat o dost déle než na obyčejném kole. A bude to větší fyzická zátěž.
Ostatně kargo kolo je hit v Asii, lidi tam si jím asi nahražují snadné vezení břemene tak do 50 - 100 kilo autem, na které ještě nemají. Takže je jedno, jestli to je obratné a hbité. A spousta videí z výroby takových kol na Trubce je z Asie a některým to tam jde velmi dobře, radost se na to dívat.
Dodatečně, souhlasím s Jacobem, co se týká toho zatížení kritických dílů.
Zvláště když to nemá být na nějakou jednorázovou srandu nebo občasnou rekreaci, ale na každodenní dojíždění do práce. Kde bude člověk jezdit třeba nevyspalý, kde si nemůže vybrat trasu a kde třeba ráno za tmy jsou okolní řidiči třeba naštvaní nebo ožralí ze včerejška nebo ještě spí a podobně.
Editoval Radim (04-08-2025 18:24:10)
Offline
varok napsal(a):
Aha. No já si zase nedokážu představit, že někdo bude řezat do rámu kola za plácnu 50 000,- kč. Obzvláště když neumí svařovat a chce se to naučit. Vím že dnes jsou špičkové rámy z různých moderních materiálů, ale takové svařovat v domácích podmínkách je asi jen sen.
Dá si inzerát: Koupím staré kolo, i nepojízdné, do 1000 kč. Spotřební díly mohou chybět.
A bude mít za pár peněz matroš třeba na 5 kargo kol.
Editoval Radim (04-08-2025 18:36:44)
Offline
Jakobo napsal(a):
K zakladateli: Zduraznuji, ze respektuji zdejsi komunitu, ale malokdo zde asi skutecne rozumi svarovani ramu pro kolo....
Taky nic ve zlém, ale je tady pár lidí, kteří svařování rozumí. A je zcela jedno, jestli to je rám na kolo nebo chlazení jaderného reaktoru. Vždy je třeba posoudit konkrétní případ.
Tazatel zatím jen řeší koupi svářecího zdroje, chce realizovat projekt dle YT, svařit profil o stěně 1,5mm MMA se mu nedaří.
Dle mého: S jakýmkoliv zdrojem/metodou se musí seznámit, zkoušet, nabýt praxi, dovednosti... Jinak mu to kolo rupne pod prdelí i se psem.
Offline
Zatím jen stručně - svářečka je doma, je ve velmi slušném stavu. Odkrytoval jsem ji, vyfoukal, ale prakticky nebylo co, všude čisto. Pán říkal, že s ní nevyvařil ani jednu cívku, ani jednu láhev a docela tomu věřím. To, s čím jsem se neúspěšně mořil minulé dva víkendy elektrodou - navařit 1mm trubku na 1.5mm jekl se mi podařilo skoro hned - zdaleka to není dokonalé, ale je jasné, že to půjde. Měl jsem si COčko pořídit hned od začátku. Čeká mě hromada učení z YouTube, na to se těším. Děkuji všem za rady a podněty.
Offline
Jan Smíšek napsal(a):
Zatím jen stručně - svářečka je doma, je ve velmi slušném stavu. Odkrytoval jsem ji, vyfoukal, ale prakticky nebylo co, všude čisto. Pán říkal, že s ní nevyvařil ani jednu cívku, ani jednu láhev a docela tomu věřím. To, s čím jsem se neúspěšně mořil minulé dva víkendy elektrodou - navařit 1mm trubku na 1.5mm jekl se mi podařilo skoro hned - zdaleka to není dokonalé, ale je jasné, že to půjde. Měl jsem si COčko pořídit hned od začátku. Čeká mě hromada učení z YouTube, na to se těším. Děkuji všem za rady a podněty.
To vypadá, jako by s námi skončil ....
Doporučuji u těch včera svařených komponent udělat destrukční zkoušky na ohyb, pak sem dát fotky. Jestli se to neroztrhne těsně vedle sváru, bude to z pr...le klika
Jakobo - já si nemohl vzpomenout na výrobce, který vařil rámy MIGem; díky za osvěžení. Bareš.
Celkem nově existuje u nás výrobce rámů na míru z nerez Columbus trubek - rám v cenové hladině 100 tisíc. Know-how dojili (mimo jiné) ze Štěrby.
Tak, je hezky, než začne pršet, jedu na švih ...
Sláva, 26 km, a nezmokl jsem
Editoval pafik1605 (05-08-2025 13:49:04)
Offline
Trochu mam ale obavu, jak by svar dopadl pri nejake zkousce. Zadni savle mohou mit o neco vic, ale hlavni trojuhelnik bude mit steny kolem 1 mm, to tak odpovida co pises. To se bude spatne varit. Mozna bych udelal stejne, co se dela u ramu z hliny, kde navazuje spodni trubka k hlavove se jeste pres svar privari plech a heftne se jen celo a po stranach, celo smerem ke stredu se necha neprivarene. Vyrazne se tim svar zpevni.
Ja si vzpominam, ze jsme kdysi v dilne chtel opravit COckem kryt z pasove pily, ktery byl probrouseny, stena asi 0,9 mm, ale byly tam i mezery nekolik mm a misty stena zbrouseny az do ztracena. Samozrejme pri vedeni horaku okamzite propal, muselo se to "bodovat", horak temer soubezne s plechem a jen se kratce mackal horak, drat preklenul mezeru, pak se brousilo a bodovalo znovu. No, chudak svarecka! Byla to docasna nouzovka, nez se objednal novy kryt. Ono to drzelo a tady na pevnosti nezalezelo, u kola je to ale neco jineho. Me hodne vytaci videa, kde dnes spousta kutilu vyrabi "lifehacky" a vsichni svaruji jen kratce, takove smrkani. To samozrejme u kola nestaci.
Pro jistotu bych se i podival na typ ramu, zda je to hi-ten ocel (obyc uhlikovka) nebo CrMo (nekdy znacena Chromoly, na kolech z Nemecka byva 25CrMo4, na kolech z USA 4130, pokud je to double butted je to take chromoly). Nekdo tady, kdo dela WPQ ti poradi jaky drat a smes pouzit a jak varit (chladnuti v zabalu? To CrMo to muze vyzadovat).
Jeste pozor, pokud budes navarovat primo ke stredove mufne (kam prijde osa pro kliky). Ta sice miva stenu az 3 mm, ale at se moc nezdeformuje. Mozna by pomohlo pred varenim nasroubovat osu s hlinikovymi miskami (ne plast) a zavit poradne namazat. I tak asi bude nutna mensi oprava. Je to specificky zavit a leva i prava musi byt perfektne soubezne, lepsi servisy maji zavitnik, kterym ti ji protahnou. Podobne hlavova roura pro vidlici, kam se nalisuji misky pro loziska vidlice.
Drzim palce, at se dari. A davej sem prubezne reporty bez ohledu na uspech nebo fail.
Editoval Jakobo (05-08-2025 17:22:33)
Offline
Reportovat průběžně budu, a určitě jsem s vámi neskončil (:-). Jen to nečekejte rychle. Teď se budu seznamovat se svářečkou, pak učit svařovat, pak trénovat na konkrétních typech svarů na pokusných rámech a vyrábět jig, hledat optimální způsob přesného řezání jeklů (vlákno tady na foru mám načtené). Dokupovat a zjišťovat co potřebuju - teď jsem třeba přišel na to, že se svojí starou SK100 od MAGGu fakt neobstojím (na tlusté elektrodou to stačilo), z temu hubicový průtokoměr, časem redukčák a láhev Corgonu, zjistit jestli drát 0,6 nebo 0,8 a z jakého materiálu, pochopit hořák, hubice, průvlaky, jak ho vést... (hořák k tomu má lepší, Abicor binzel s kloubem), v jakém pořadí se co otevírá a zavírá na redukčáku, .... Beru to jako nový koníček.
To co mi zatím šlo nejlépe bylo svařovat pulzy - vychytal jsem si nastavení napětí, proudu a délky pulzu a pauzy tak, aby se stěna trubky těsně nepropálila a pak jsem sázel jeden steh vedle druhého vždy nový namířený na okraj loužičky starého. Jestli to půjde použít i na budoucí rám, tak to nebude tak složité.
Kuklu mám zatím vybranou Pantermax 2000, kterou navrhoval varok, včera jsem si s tím hrál několik hodin a večer jsem cítil oči (měl jsem půjčenou Parkside z Lidlu od souseda, i ta je hodně rozdíl od té mé). A chci, aby to zvládalo i TIG, kdybych se v budoucnu rozhoupal. Ale ještě budu pátrat. Našel jsem, kde v Krumlově plnit CO, na učení a většinu běžného to bude určitě stačit. Musím vymyslet, odkud budu brát odřezky na učení, šroťáky zatím max. když přinesu jiné železo, můžu si vybrat stejnou váhu, odkoupit se nedá (zákon o zacházení s odpady... bla bla). Mám příští cívku (ubývá:-) pořídit 0,6 nebo 0,8? Teď jedu 0,8. Svářečka mi dvakrát mi vyhodila jistič (16A), ale je to "jen dvakrát" za několik hodin. Zažil jsem svou první rozžhavenou kuličku v kroksech. Takže myslím, že vše jde tak jak má.
Predátor
Editoval Jan Smíšek (05-08-2025 18:21:06)
Offline
Stran drátu - pořídil bych i 0,6 i 0,8. A pokud možno kvalitní, ne nějakou hnusnou čajnu. Použiješ oba.
https://www.svarecky-elektrody.cz/svaro … :sidergas/
Třeba zrovna ten Sidergas je dost kvalitní, měl jsem ho. Teď mám Lincolna, ale to je trochu jiná cena.
Pokud to umí pulz, tak ho použij. Takže trénuj ho přednostně. Všechno co budeš napojovat na stávající rám bude dobré dělat pulzem.
Flaška se otevírá nejdřív, pak výstup redukčáku. Ten ventil dole reguluje průtok plynu, na čisté CO2 nepotřebuješ přesnej průtokoměr. Na corgon se hodí, to je o jiných penězích.
Jak píše Jakobo, až budeš vařit ten střed, tak nedokurvi závity. Našroubovat dovnitř starý misky je dobrej nápad, namazat vazelínou taky. Ale nedával bych tam hliníkový, je nebezpečí, že se to zdeformuje a máš po závitu. Normální ocelový. Osu tam dávat nemusíš, stejně by to chtělo po svaření vzít někam do servisu a protáhnout závity i dosedací plochy středu a hlavy (i když tam bude těžký sehnat servis, kterej má metrovou tyčku, kterou by zasunul do hlavy ). Ale když tu hlavu neufikneš jako na YT, navaříš osazenou trubku k ní (jak jsem psal dřív) a ještě tak kdybys předtím tu trubku mohl strčit do soustruhu a srovnat jí čela, tak bys to ani pak nemusel zafrézovat (pokud se tam dole nebudeš ochomýtat s hořákem).
Editoval pafik1605 (05-08-2025 18:33:22)
Offline