SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
|
Nejste přihlášen(a)
Už jsem nechtěl do toho zasahovat, ale: Pro zatečení pájky nesmí být moc velká "fuka". Snýtování zajistí právě malou fuku a že se to nepohne. Kulatý žlab je možné "našponovat" zacvaknutím na zahnuté straně. U hranatých jedině nýtem. Co se týká tmelení místo pájení, jedná se o zjednodušení při realizaci (jako mnoho nynějších technologií). V takovém případě se nýtují nerezovými trhacími nýty. Protože u Charona nebylo provedeno snýtování, tak tmel povolil. Náprava nebude jednoduchá. Pokud se spára nevyčistí nebude možné pájet. Já bych se proto pokusil spoj "rozšklebit" dát nový tmel a snýtovat trhacími nerezovými nýty.
Offline
Ty staré okapy, co neproreznou, jsou zinkové. Ty jsou z I. republiky. Ty se také nenýtovaly, ale řádně, pokud možno v celé šířce spoje letovaly, protože Zn je měkký. Nýtování je běžné na spojích okapů z FeZn. Dříve se používaly nýty plné z měkkého železa a plně se z obou stran zacínovaly. To je důležité u dlouhých rovných okapů, kde se uplatňují ve větší míře dilatační pohyby vlivem změn teploty. Na nerezové nýty jsou potřeba silné nýtovací kleště, aby došlo k dobrému dotažení spoje. Hliníkové nýty nelze použít, protože dojde k rychlé elektrochemické korozi spoje.
Offline
Co týká materiálu žlabů z 30 tých let m.st. byly pozinkované, silnější plech a hlavne vrstva zinku. čistý zinek se používal na víčka (konce žlabů) aby nepraskaly spoje. Ještě v letech 60-62, byla vrtsva zinku tak silná, že klempíři mohli používat ostrou kyselinu.Teď už snad všichni víme všechno.
Offline
Čistý zinkový plech se používal na drobnější složité věci nejspíš proto, protože byl velmi měkký a dal se snadno dřevěnou paličkou nebo dokonce rukou vytvarovat tak, jak bylo potřeba. Z pozinkovaného plechu to bylo výrazně pracnější a náročnější na dovednosti. Dneska, co jsem se díval, se třeba konce rýny lisují na nějaké formě. takže se nemusí kklempířsky nic sklepávat a napasovávat, stačí to jenom přiložit a připájet.
Editoval Radim (Včera 16:34:59)
Offline
Konce ryny, neboli čílka, se nemusí u některých provedení pájet. Přiloží se a naklepou, hrana okapu zaleze do falcu a roztáhne se. Tím se zafixuje. Pak stačí jen zevnitř přemáznout tmelem.
Dříve, když jsem si dělal okapy, tak mě letovaní přišlo pracné. Dnes, přesah 10 cm, nýt klempířský tmel a je hotovo. A hliníkového nýtu je netřeba se bát. Po dvaceti letech ani skvrnka rzi.
Offline
Čistým zinkovým plechem dělali chlapi detaily , právě různé přechody , opravy na výrobních halách . Ještě pár odtřižků mám .
Offline
A používá někdo z vás na okapy těšnící nýty? (ty, co mají hlavičku trhacího hřebíku zakrytou)
Offline
O nich jsem nevěděl, děkuji. Na žlaby by jich bylo ale asi škoda.
Offline
Původně jsem nechtěl, ale nedá mi to napsat svůj názor. Řádná oprava bez demontáže žlabu asi nepůjde jen tak rychle provést. Pájení už tmeleného okapu bych si určitě netroufnul, tmel z mikrostruktur povrchu se nikdy dokonale neodstraní a pájka přilne jen naoko. Bez snýtování už bych to nezkoušel vůbec. Natlačit nový tmel do mezery ve spoji je spíš tak jen zoufalý pokus, natlačením se dostane v nejlepším případě jen nějaký milimetr od kraje, bude vlastně ve spoji natlačený jen volně a při kombinovaném namáhání žlabu nemůže dlouho vydržet. Zalít spáru řídkým epoxidem by možná nějak šlo, ale nevím jak, všude bude protispád. Možná by pomohlo jen žlab snýtovat třeba 4 nýtky, tmel tam stále je a došlo by ke stisknutí obou plechů, nicméně není to zaručené a je to už nevratný pokus. Já bych asi pro rychlé okamžité řešení použil nějakou opravnou pásku do vnitřku žlabu, třeba něco takového https://www.tokal.cz/fasadni-folie/me104-bitumen-alu/ , apod., měla by vydržet spoustu let. Výhledově, pokud by se žlab nedemontoval, se dá použít pro trvalé řešení žlabová spojka pro titanzinek. Esteticky by to možná nemuselo vadit, podle toho jak to bude na očích, a bylo by to trvalé řešení (toto už tady tuším někdo psal). Samozřejmě po demontáži žlabu by oprava byla jednoduchá, očistit a přetmelit.
Editoval Zdenek11 (Dnes 15:58:02)
Offline
Proto jsem kdesi nahoře psal, že teď před zimou bude nejlepší to zatěsnit preventivně a pořádně to spravit až někdy v létě, kdy je sucho a lepší počasí.
Offline