SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím,
rád bych se zeptal zdejších "hard-steelerů" na názory, či zkušenosti s multifunkčními pilami Evolution RAGE.
Tyto pily jsou osazeny kotoučem s břity z karbidu wolframu a umožňují řezat současně kov, hliník a dřevo. Řezání je oproti klasické rozbrušovačce téměř bezjiskrné a bordelu bude taky o dost méně.
Otázkou ovšem je, zda-li je tato koncepce pily v praxi použitelná a nejedná se pouze o reklamní hračku.
Více na odkazech:
http://www.evolutionpowertools.co.uk/eu … age3.html#
Video:
http://www.evolutionpowertools.com/downloads/Rage3.wmv
Díky za reakce - Wehrner
PS: Řeším problém s dělením materiálu ve své dílně (hobby) a tento poměrně nový stroj mně celkem zaujal - právě svojí univerzálností. Zatížení nebude rozhodně na profi úrovni, ale na druhou stranu se chci vyvarovat nákupu nějaké "hračky".
Offline
Já mám velice dobré zkušenosti s Tungstencarbide (karbid wolframu) nástroji. Neznám konkrétně tu pilu, jež uvádíte, ale mám doma podobnou a i ve firmě kde pracuji se hodně používají wolfram karbidové nástroje. Karbid wolframu je materiál s tvrdostí stupně mezi 8 - 9 stupnice mineráové tvrdosti. Tvrdší už je pouze Korund a Diamant.
Editoval Frank (04-05-2009 14:53:25)
Offline
Funguje vcelku slušně. Při řezání kovů se zuby tupí rychleji. Dá se to vyřešit opatrným podbroušením omezovacích zubů. Výrobce broušení kotouče nedoporučuje, prý je lepší koupit nový. S tím nemohu zcela souhlasit. Nicméně broušení takto tvrdých zubů je drahé. Kotouč je skutečně univerzální, po dlouhodobém řezání kovu se mu do dřeva příliš nechce, bylo by lepší mít kotouče na výměnu podle druhu řezaného materiálu.
Offline
Marten264 napsal(a):
Funguje vcelku slušně. Při řezání kovů se zuby tupí rychleji. Dá se to vyřešit opatrným podbroušením omezovacích zubů. Výrobce broušení kotouče nedoporučuje, prý je lepší koupit nový. S tím nemohu zcela souhlasit. Nicméně broušení takto tvrdých zubů je drahé. Kotouč je skutečně univerzální, po dlouhodobém řezání kovu se mu do dřeva příliš nechce, bylo by lepší mít kotouče na výměnu podle druhu řezaného materiálu.
To je zajímavé, jste si jist, že se jedná opravdu o wolfram karbidovou pilu? Při řezání kovů, dokonce kalené oceli se neotupil v mém případě vůbec. Pravda, používám to málokdy. Řezal jsem s tím i keramické dlaždice a stále je to OK.
Brousit to lze pouze diamantovým kotoučem. Normální kotouč nemá šanci...
Jinak používám i wolfram karbidové vrtáky a frézky a opravdu je radost s tím pracovat.
Offline
Ahoj Franku, pokusil jsem se o makro.
Také neřežu tak mnoho, dvakrát do měsíce, na této pile pouze kovy. Tento kotouč nelze použít na keramiku či kámen, na to výrobce prodává jiný typ. Možná máš ještě o třídu lepší.
Offline
Jenom pro doplnění - Pila údajně není vyrobena v PRC. Vůle se zatím neprojevily. S laserem byly trochu potíže, byl namontovaný o 180° otočený - opravil jsem sám - není problém, přišel jsem na to tak, že laser nedosahoval až na konec stolu. Pilu je po zakoupení nutné nastavit , úhlování kotouče proti dorazům a linku kam má laser ukazovat. To samé jsem musel udělat u Makity na dřevo - byla jednou tak drahá. Na hobby použití pila dostačuje. V prodejně kde jsem ji kupoval, povídali že si ji u nich kupují profíci do dílen - myslím že na celodenní používání to není, určitě ne na kovy. Ale na doplňkové řezání , především díky horizontálnímu i vertikálnímu pokosu je velmi vhodná.
Editoval Marten264 (07-05-2009 16:36:09)
Offline
Zdravím borci, jak je to s řezáním plných materiálů? Zvládá to tahle pila? Díky Michal
Offline
Pila řeže i plný materiál, i když né moc ochotně. Problémem jsou vibrace a nedostatečná konstrukční tuhost stroje. Vůbec nelze - a je to velmi nebezpečné - řezat např. kruhové tyče menších průřezů tak do 20 mm, kdy zuby pily mají tendenci se tečne do polotovaru zasekávat a způsobuje to velmi silné vibrace kotouče, což je opravdu nebezpečné. Naopak celkem dobře jdou řezat plné ploché tyče běžných šířek 20-50mm i po dvou na sobě položených kusech. Obecně se na tuto pilu nesmí moc tlačit a při práci dávat pozor na občas se vyskytující vibrace při řezání právě zmíněných plných materiálů. Naopak velmi dobře se řežou veškeré duté i otevřené profily.
Jinak po asi dvouletém používání pily v dílně mohu potvrdit napsané výše Martenem264 - beze zbytku.
Já teda pilu používám převážně na kov, ale často se mi hodí i k nějakému nařezání polotovarů ze silonu do soustruhu, což jde jinak dost blbě. Jenom je potřeba při řezání vydatně stříkat na kotouč silikonový olej a úplně ideální je pilu dovybavit nějakým regulátorem otáček a tyto při řezání polyamidu snížit tak na polovinu. Rychlost už je jinak moc vysoká a dochází k natavování silonu a jeho lepení na zuby.
Broušení kotouče se rozhodně vyplatí, jeho životnost je těžké odhadnout. Kotouč lze břebrousit několikrát, kdy je potřeba akorát brusičovi nahlásit ať nastaví omezovače před zuby na výšku záběru max. 0,5mm. Pak zase kotouč parádně bere. Cena broušení je individuální podle možností - maník co s námi sedává v pátek hospodě mně brousí za 100 ,- ... to je myslím super, ale původně chtěl jenom 50,-, což zase mně přišlo nelidské )
Samotná životnost kotouče je tedy, podle mně, daná spíš jeho mechanickým poškozením, kdy se čas od času díky vibracím poškodí některý ten zub, vyskytne se trhlina, případně při hrubším zacházení se i nějaký ten zub vylomí. Pro prodloužení životnosti bych doporučil dávat pozor hlavně při najíždění na obrobek a obecně tlačit při řezání na kotouč přiměřenou silou.
Otupení kotouče naám pomalu signalizuje postupné zvyšování počtu odletujících žhavých jisker až nakonec kotouč začne po obrobku klouzat úplně a jisker je jako z flexy. Rozhodně a důrazně NEDOPORUČUJI při dosažení tohoto stavu pokračovat v práci zvýšováním tlaku na kotouč. Zuby se nažhaví a dojde k jejich popraskání, nebo vylomení. Jeden kotouč jsem si takto blbec poškodil, protože jsem potřeboval k dokončení rozdělané práce udělat ještě několik málo řezů a nechtělo se mi práci přerušit a čekat na nabroušení - znáte to, no výsledkem bylo výše popsané a nevratné poškození kotouče.
Jedinou závažnější věc kterou bych určitě této pile vytkl jsou plastové výložníky (drážka kam se zanořuje kotouč) v místě řezání. Pozn.: černé pásy v místě kde dopadá laser na horním obrázku. Na tyto díly dopadají při řezání oceli žhavé hoblinky a zatavují se do nich, což vede časem k rozrušení povrchu a následné nedolehnutí obrobku na rovnou plochu stolu - to má samozřejmě za následek rozhození požadované kolmosti řezu. Výložníky jsem si nechal vyfrézovat nové z hliníku a stávající plastové nahradil - teď je vše OK.
Závěrem tedy moje malé shrnutí:
Výhody:dobrá EKONOMICKÁ varianta univerzální pily do hobby/poloprofi dílny. Kdy velkou výhodou je právě variabilita (řezání dřeva, polyamidu, kovů) dobré možnosti nastavení úhlů a pokosu. Čistý chladný a relativně přesný řez. Mobilita - pila se dá hodit pohodlně do auta, je lehká. Výkonný, dobře dimenzovaný motor s plynulým rozběhem a kotoučovou brzdou. Pohodlný hmatník a tlačítka ovládání. Laser - NUTNO seřídit!!
Nevýhody: drahý kotouč - dá se ale brousit. Tuhost stroje a uložení - nějaké vibrace při řezání přece jenom jsou, ale je to dáno kompromisem konstrukce. Pak to zmiňované plastové vyložení v místě řezu, NUTNOST seřízení kolmosti pily a laseru před uvedením do provozu (všechny prvky jsou ale pohodlně nastavovací a aretovací, takže jednou se pila seřídí a není v podstatě třeba se k tomuto vracet). Nakonec ještě drobná výhrada k systému upínání obrobku, který mohl být trochu promyšlenější a lépe provedený - použitelný ale jakž takž je.
Co bych nakonec ještě doporučil tak je zhotovit si k pile nastavitelné pachole pro podpírání řezaného materiálu, předělat dodávané podpěry s dorazy (zhotovit je delší) a pokud chcete řezat silon tak dobastlit nějaký regulátor otáček.
To je asi vše
Wehrner
Offline
Zdravím,
neví někdo, zda by šel do pily dát kotouč 260mm (origo je 255). Chtěl bych ji převážně na hliník (a příležitostně na ocel) a kotouč na hliník 255 jsem nenašel. Jelikož hliník by se řezali i lakovaný profily, řez musí být echt a nevím zda by to ten originál universální kotouč dokázal pěkně čistě říznout.
Jinak máme na dílně nějakou pokosku makitu do které používáme ten 260 kotouč, potřebujeme ještě jednu a tahle se mně zamlouvá poněvadž někdy je potřeba uříznout ocel.
díky
ps: Volal jsem i tomu dodavateli těch pil, kotouč na hliník 255 nenašel ani v katalogu jiných firem.
Editoval Sauber (07-10-2016 08:15:24)
Offline
Tie pily maju ine otacky ako bezna pila a otvor si uz nepamatam mam pocit ze to robili just inak.
Ale otacky su urcite ine ako bezna pila pre ktoru bude urceny ten rezaci kotuc ktory tam chces dat.
Offline
Otvor je jinej, ale jsou na to redukce. Otáčky jsou na kotouči vyznačeny jen maximální. Ano ta pila má otáčky o dost nižší než běžná pokoska, to by mohl být problém?
Offline
Najdi si na fore kde to niekto vysvetluje asi 2-3 roky dozadu vysvetloval princip toho rezania s Evolution kotucom.
Skus rezat drevo na vysokych otackach co to spravi ... napr kotucom s redukcnym kruzkom v karboske
Skor to bude dymit ako rezat - a nicit kotuc ako pilnikovat makky smrek. (jasne ze zalezi na otackach)
Ja takym kotucom v regulovanej karboske rezem korene ked vykopavam strom lacnejsie ako nicit retaz.
Ked si najdes ten prispevok kde niekto vysvetloval ako funguju tie kotuce tak to pochopis
nechce sa mi to hladat na tomto blbom fulltexte idem obedovat
Edit: na odpich mozes zacat tu aj Szabitch to spomina http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic … 016#p62016
Editoval ihlan (09-10-2016 11:39:24)
Offline
Pravděpodobně ty vlákna mám přelousklý - pochopení který z nich mám je, že ty kotouče na železo potřebují kromě většího krouťáku, nižší otáčky než má běžná pokoska. Prostě každej kotouč má povolený max. otáčky, jejichž překročením se nadměrně ničí.
Dotaz byl zda budou problém nižší otáčky té pily, když zamýšlenej kotouč se běžně používá na vyšších otáčkách (ale min. otáčky kotouč nemá uvedený, jen max.).
No nečekám, že zde někdo vyteorizuje řešení, spíš jsem myslel jestli to někdo nezkoušel.
Ale díky
Offline
Sauber napsal(a):
Pravděpodobně ty vlákna mám přelousklý - pochopení který z nich mám je, že ty kotouče na železo potřebují kromě většího krouťáku, nižší otáčky než má běžná pokoska. Prostě každej kotouč má povolený max. otáčky, jejichž překročením se nadměrně ničí.
Dotaz byl zda budou problém nižší otáčky té pily, když zamýšlenej kotouč se běžně používá na vyšších otáčkách (ale min. otáčky kotouč nemá uvedený, jen max.).
No nečekám, že zde někdo vyteorizuje řešení, spíš jsem myslel jestli to někdo nezkoušel.
Ale díky
Mám len praktickú skúsenosť s mojou pokosovou pílou Scheppach HM 100 MP s TCT kotúčom na rezanie kovu. Píla ma prepínač na 2 rýchlosti, na vyššej sa reže drevo, na nižšej sa dajú rezať železné a neželezné kovy. Požičal som ju známemu, ktorý s ňou chcel rezať železo a pod víziou rýchlejšieho rezu pri rezaní L profilov (oceľ) prepol vyššiu rýchlosť. Výsledkom boli vylámané SK plátky na kotúči...
PS: Skúšal som svojho času aj úpravu pokosovej píly Metabo (na drevo) aj na rezanie kovu s kotúčom na kov. Znížil som otáčky viac menej odhadom, ale rezalo to veľmi biedne, malo to tendenciu odskakovať od materiálu a zároveň sa veľmi rýchlo otupil kotúč. Po tento skúsenosti som kúpil spomenutého Scheppacha...
Editoval jarinox (09-10-2016 20:28:43)
Offline
@jarinox
a jak to celkově hodnotíš ten Scheppach (jak se s tim řeže ocel, zpracování pily apod...)?
Nevíte někdo o něčim podobnym o třídu výše? Vybírám to do práce a badžet je větší.
Díky
Offline
Sauber: Kupoval som ju koncom 2014 roku, po 2 rokoch používania na rezanie kovu (oceľ, hliník) ma dosť poničené ložiská posuvu, kotúč viac vibruje a začína mať problémy so zapínaním (odchádza softstart). Lúč laseru bol nepresný od novoty (ubiehal do strany), po nastavení sa vrátil do nepresnej polohy po pár rezoch.
Ale všeobecne povedané, nereže sa s ňou zle kov. Ako nová je relatívne presná, časom sa presnosť znižuje. Na prepad pilín je použitý plastový zberač, ktorý časom je veľmi opotrebovaný (opálený) od iskier. Aj takáto píla generuje iskry, aj keď podstatne menej ako rozbrusovací kotúč. Na občasné profi použitie je to dobrá voľba, do denného profi použitia ani náhodou..
Skôr ako najväčší problém vidím neustále opotrebovanie (životnosť) pílového kotúča pri rezaní ocele :-) Mám doma asi 6 kotúčov po smrti, ktoré boli brúsené viac krát, mám 2 kotúče na ktorých sa zlomil SK plátok pri prvom používaní bez brúsenia. Je treba veľmi šetrné pílenie (netlačiť), pri malom opotrebovaní kotúča ho treba ihneď prebrúsiť, inak sa poškodí kotúč. Všeobecne tieto lacnejšie píly a kotúče nie sú vhodné na každodenné použitie, vzhľadom na výslednú cenu rezov...
Editoval jarinox (09-10-2016 21:18:06)
Offline
Sauber napsal(a):
...............a kotouč na hliník 255 jsem nenašel. ...........
http://www.rr-naradie.sk/pilovy-kotuc-b … 4x30mm-80z
ta evolution pila by mala mat otacky cca 2500 /min (volnobezne)
bosch kotuc by mal bezat do 8800 / min
akurat otvor nesedi, bude treba kruzok 30/25,4 mm
Editoval rcp (09-10-2016 21:26:45)
Offline
ked uz spominate brusenie kotucov, potreboval by som dat niekde nabrusit par kuskov tychto
http://www.exacttools.com/en/blades/cermet-165-1
cermet 165 x 62 x 1.8 x 1.4 x 52
navstivil som par miest, kde brusia kotuce pre stolarov, ale zatial som nenasiel nikoho, kto by ich nabrusil
(niekomu sa nepaci material, inemu stredovy otvor 52mm)
idealne zilina a okolie, ale viem poslat aj postou
Offline
rcp napsal(a):
ked uz spominate brusenie kotucov, potreboval by som dat niekde nabrusit par kuskov tychto
http://www.exacttools.com/en/blades/cermet-165-1
cermet 165 x 62 x 1.8 x 1.4 x 52
navstivil som par miest, kde brusia kotuce pre stolarov, ale zatial som nenasiel nikoho, kto by ich nabrusil
(niekomu sa nepaci material, inemu stredovy otvor 52mm)
idealne zilina a okolie, ale viem poslat aj postou
Skús Tekol, síce je to od teba dosť ďaleko, kúsok od Šamorína, ale nabrúsia skoro všetko... :-)
Offline