SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 18-01-2012 19:40:02

1981
Člen
Registrovaný: 18-01-2012
Příspěvky: 4

Návar Al bronzem

Zdravím a hned se ptám, jestli se zde na fóru nenajde někdo, kdo má zkušenosti s návary hliníkovým bronzem typu CuAl8. Jde mi o to, že jsem potřeboval navařit tímto bronzem odlitky z ocelolitiny, ale návar vykazoval vizuální vady. Jednak to byly vady po opracování, které asi byly způsobeny tím, že opracovaná plocha byla přesně na rozhraní dvou navařených vrstev (přechod mezi dvěmi vrstvami), to bych až tak neřešil. Příště by stačilo před návarem provést opracování do takové hloubky, aby opracovaná plocha vyšla nějak v polovině navařené vrstvy. Druhý problém byly povrchové vady - póry, bubliny do velikosti cca 1,5 mm. Byly zkoušeny různé teploty předehřevu, ochranný plyn čistý argon, argon s jedním kyslíkem, ruční navařování, navařování na polohavdle (poloautomatické) kartáčování po každé vrstvě, prostě kde co. Výsledek byl ten že některé kusy byly OK, bez vad, některé kusy vykazovaly vady. Prostě záhada. Jde mi o vaše zkušenosti - ideální množství průtoku plynu, druh ochranného plynu, předehřev, jestli po každé navařené vrstvě je nutné opracování před další navařovanou vrstvou, nebo co má vliv na čistotu návaru. Při obdobných návarech cínovým bronzem, CuSn12, žádné problémy nevznikaly a vše bylo OK. Díky

Editoval 1981 (18-01-2012 19:41:43)

Offline

 

#2 19-01-2012 08:24:19

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Návar Al bronzem

Jakou metodu navařování jste používali? TIG, MIG?

Offline

 

#3 19-01-2012 08:43:08

1981
Člen
Registrovaný: 18-01-2012
Příspěvky: 4

Re: Návar Al bronzem

metoda MIG, drát pr. 1,6mm, klasicky na cívce 15kg, drát UTP A 3422 (CuAl8)

Offline

 

#4 19-01-2012 15:48:16

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Návar Al bronzem

1981 napsal(a):

metoda MIG, drát pr. 1,6mm, klasicky na cívce 15kg, drát UTP A 3422 (CuAl8)

V naší firmě toto používáme na speciálních ventilech. Al bronz navařujeme na sedla uzavíracích klínů. Materiál uhlík. litá ocel WCB. Tloušťka stěny navařovaného předmětu 20 - 50 mm, podle velikosti ventilu.
Metoda MIG, drát typu CuAl8. Plyn mix Ar/He v poměru 75%Ar/25%He pro tenší a menší předměty. Poměr až 75%He/25%Ar pro tlusté a rozměrné. Bez předehřevu. Nastavení mašiny uvádět nebudu, s tím je třeba trochu laborovat. Vady jsou minimální, ty opravujeme TIGem, stejným drátem. Vhodné je použít TIG AC proud, jako pro Al. Tolik krátce.

Tady je orientační tabulka pro svařování tímto bronzem:

http://www.midalloy.com/html/pdf/copper … 2%29BW.pdf

Offline

 

#5 19-01-2012 19:41:46

Haufra
Člen
Registrovaný: 08-07-2007
Příspěvky: 139

Re: Návar Al bronzem

My děláme návary CuAl8 pod čistým argonem.Návar v režimu pulz,drát pr.1,6.Jelikož je tl. mat.veliká, 10cm a více, tak předehřev.Při větší vrstvě návaru se provádí opracování do čistého mat.před další vrstvou.S parametrami je to laborování a i při výměně cívky od stejného výrobce bývá nutná uprava parametru frekvence atd.Vady jsou minimální.

Offline

 

#6 20-01-2012 07:39:16

1981
Člen
Registrovaný: 18-01-2012
Příspěvky: 4

Re: Návar Al bronzem

Frank napsal(a):

1981 napsal(a):

metoda MIG, drát pr. 1,6mm, klasicky na cívce 15kg, drát UTP A 3422 (CuAl8)

V naší firmě toto používáme na speciálních ventilech. Al bronz navařujeme na sedla uzavíracích klínů. Materiál uhlík. litá ocel WCB. Tloušťka stěny navařovaného předmětu 20 - 50 mm, podle velikosti ventilu.
Metoda MIG, drát typu CuAl8. Plyn mix Ar/He v poměru 75%Ar/25%He pro tenší a menší předměty. Poměr až 75%He/25%Ar pro tlusté a rozměrné. Bez předehřevu. Nastavení mašiny uvádět nebudu, s tím je třeba trochu laborovat. Vady jsou minimální, ty opravujeme TIGem, stejným drátem. Vhodné je použít TIG AC proud, jako pro Al. Tolik krátce.

Tady je orientační tabulka pro svařování tímto bronzem:

http://www.midalloy.com/html/pdf/copper … 2%29BW.pdf

Děkuji moc, zkusím příště He/Ar jestli to nebude lepší, i když další kolega píše že používájí taky čistý Ar jako jsme zkoušeli i u nás. Ale jak se říká, za pokus nic nedám. Díky ještě jednou.

Offline

 

#7 20-01-2012 16:34:12

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1863
Web

Re: Návar Al bronzem

Haufra napsal(a):

My děláme návary CuAl8 pod čistým argonem.Návar v režimu pulz,drát pr.1,6.Jelikož je tl. mat.veliká, 10cm a více, tak předehřev.Při větší vrstvě návaru se provádí opracování do čistého mat.před další vrstvou.S parametrami je to laborování a i při výměně cívky od stejného výrobce bývá nutná uprava parametru frekvence atd.Vady jsou minimální.

Ano, pulz, to jsem zapomněl poznamenat. smile S tím čistým Ar to jde pochopitelně taky, poznatek mám takový, že ta směs Ar - He je lepší (více tepla). Vzniká méně vad. My tedy používáme drát 1,2 mm. Navařuje se ručně v polohovadle, na dvě vrstvy, pouze důkladné okartáčování před nanášením druhé. Jde prakticky o kusovou výrobu.

Offline

 

#8 23-01-2012 05:54:06

1981
Člen
Registrovaný: 18-01-2012
Příspěvky: 4

Re: Návar Al bronzem

Frank napsal(a):

Haufra napsal(a):

My děláme návary CuAl8 pod čistým argonem.Návar v režimu pulz,drát pr.1,6.Jelikož je tl. mat.veliká, 10cm a více, tak předehřev.Při větší vrstvě návaru se provádí opracování do čistého mat.před další vrstvou.S parametrami je to laborování a i při výměně cívky od stejného výrobce bývá nutná uprava parametru frekvence atd.Vady jsou minimální.

Ano, pulz, to jsem zapomněl poznamenat. smile S tím čistým Ar to jde pochopitelně taky, poznatek mám takový, že ta směs Ar - He je lepší (více tepla). Vzniká méně vad. My tedy používáme drát 1,2 mm. Navařuje se ručně v polohovadle, na dvě vrstvy, pouze důkladné okartáčování před nanášením druhé. Jde prakticky o kusovou výrobu.

Díky ještě jednou,
my to taky nemáme žádnou seriovou výrobu, pouze pár kusů nepravidelně. Zkusíme i pulz i helium a uvidíme :-) Díky všem za ochotu.

Offline

 

#9 29-01-2012 00:54:38

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1092

Re: Návar Al bronzem

UTP A 3422 není CuAl8, ale víceprvkový bronz CuAl8Ni2Fe2Mn2, to jen na upřesnění. Bude mít totiž odlišné operativní vlastnosti.
Ochranný plyn čistý argon. ArHe nevylučuji, ale aktivní směsi, tzn. např. s kyslíkem rozhodně ne.
Povrch je třeba dobře opracovat na čistý kov a dobře očistit.
Předehřev záleží na tl. stěny, jaká je?
Nebo mi pošlete e-mail odkud jste, někdo by se na to zajel podívat. Je to totiž náš drát.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS