SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
ahoj
Chcel by som zvarit nerezovy detsky bazenik o rozmeroch 2x2x0,6m dost komplikovanych tvarov, precital som skoro cele svarforum, ale nikde som sa jednoznacne nedozvedel ci je nerezovy plech cca. 1,5mm lepsie zvarat migom alebo tigom.
Z info na nete a z roznych diskusii som zistil ze s migom sa zvara rychlejsie (tym padom sa plech tolko neprehrieva), lahsie a celkovo je vybavenie a prevadzka lacnejsia, oproti tigu ktory je pomalsi o to preciznejsi, ale treba to mat v ruke a zase ked sa zvara s pulzom tiez sa nedava do zvaru tolko tepla teda material by sa nemal deformovat, takze zase neviem co je pre zvaranie nerez plechov lepsie mig alebo tig.
Nemozem to vyskusat lebo mam len stary hoby Mag(ktory sotva zvara normalne plechy a nechcem investovat do flase a drotu na mig, ked si nakonec kupim tig s argonom) a uvazujem o kupe bud migu alebo tigu (podla toho co lepsie zvari ten bazen).
PS: neide len o ten jeden bazen (hoci to je prvorade) stale vyrabam nejake doplnky a podobne tak preco nie aj z nerezu
Offline
Pokud budete chtít větší objem výroby při nižších nárocích na technickou zdatnost svářeče a o něco levnější provoz pak asi mig.Chcete li perfektní vzhled svárů,netlačí vás objemy a čas,máte to v ruce,pak jděte směle do tigu.
Editoval Ládes (01-07-2012 22:08:49)
Offline
ja bych to svařil ceočkem dutinkovym dratem od bohleru lze nato použít i čiste co2 svar potom zaleštíte jem jemnym leštakem a mate to levneji než tigem argon je drahy a každy nema doma tigovku a dostupny argon.. tady je odkaz na drat sma doma používam pod cístym co2 jednim slovem parada nepotrebuju argon..http://www.svarecky-elektrody.cz/?i=1322/bohler-eas-2-fd-mig-mag-trubickovy-drat-na-nerez-0-9-mm-3-kg
Editoval alll (01-07-2012 22:23:36)
Offline
Na tuto otázku vůbec není jednoduchá odpověď. Příznivci metody MIG budou tvrdit, že jedině to je to pravé, TIGaři zase budou tvrdit, že jedinou správnou metodou pro svařování nerezu je přece TIG.
Takže:
MIG: Rychlejší svařování koutových svárů, problémy při svařování svárů natupo. Menší deformace při svařování koutových svárů, potřeba mnohem přesnějšího sestavení dílů. Při požadavku na těsnost svárů nutnost použít slabší přídavné materiály a velmi přesné vedení hubice.
TIG: Pomalejší postup při svařování při svařování koutových i tupých svárů. Nepatrně větší deformace, mírnější nároky na sestavení dílů. Přídavný materiál nůže být až o 1 mm tlustší než svařovaný plech. S těsností zpravidla nejsou problémy.
Obě metody vyžadují ošetření kořenové vrstvy formovacím plynem, jinak vznikne "chlupatý", obtížně opracovatelný kořen.
Já osobně bych jako svářeč preferoval TIG.
Offline
Ládes napsal(a):
Pokud budete chtít větší objem výroby při nižších nárocích na technickou zdatnost svářeče a o něco levnější provoz pak asi mig.Chcete li perfektní vzhled svárů,netlačí vás objemy a čas,máte to v ruce,pak jděte směle do tigu.
Viac ma zaujima kvalita a vzhlad zvarov ako cas a ekonomika (nezivym sa zvaranim, je to moje hoby), co sa tyka deformacii plechov a vzhlad zvarov je jednoznacne lepsi tig? lebo som prezistoval vyrobcov bazenov a prevazne zvaraju migom, hoci nevidiet detaily ich prace :-)
Offline
pouzil bych mig a drat od bohleru :http://www.svarecky-elektrody.cz/?i=1322/bohler-eas-2-fd-mig-mag-trubickovy-drat-na-nerez-0-9-mm-3-kg
Offline
alll napsal(a):
pouzil bych mig a drat od bohleru :http://www.svarecky-elektrody.cz/?i=1322/bohler-eas-2-fd-mig-mag-trubickovy-drat-na-nerez-0-9-mm-3-kg
je to dobry napad, ale aj tak musim kupit novu zvaracku lebo doma mam len taku krabicu
takze ked uz mam kupovat nieco nove tak uz technologiu co potrebujem, ja sa priklanam k Tig len sa bojim tych deformacii, hoci chcem urobit falce, bazen ma byt samonosny na podperach a s vystuzami takze miesta mam dost, myslim si ze ten drot je len ako nahradne riesenie
aj neskorsie vyuzitie na rozne dekoracne veci z nerezu vidim na tig, paci sa mi to ze to nijako neprska a mam kopu casu pomaly vytvarat zvar (aspon tak som cital ked sa pouzije pulz)
napriklad ked zvaram s co2 a zvar sa esteticky nevydari je tazke to dovarit tak isto ako zacat a skoncit bez stopy, co sa vraj s Tigom da
Editoval peter35 (01-07-2012 23:10:58)
Offline
sam použivam tuhle trubičku,stim je svařeni velka parada tig je prej lepší, nemohu posoudit vařil jse tigem černy matroš snad 3x a to svojí gamou naškrabovy start inventor stim nerezem jsem spokojenej i migem umim svařel lepe než tigem zatím a navic neni to tak drahe jako tigem jen ten argon je drahej sm osobě na asvar bazaru nekdo nabizí teto trubičky celou velkou civku 18 kg za celkem dobry peniz kdybych mell penize tak to vezmu, dělam přípravu sveho stroje na svaření hliniku byl jsem požadan znamym jestli bych mu nesvařoval takovy drobnosti jako melouch dlouhodoby tak mam jen vzduchem chlazeny hořak a nahlinik je potřeba vodou chlazeny hořák tak mam doma chlazeni fronus umusim jen upravit mašinu na upevneni toho chlazeni mam vymyšlene 2 varianty uvidim ktera semibude zamlouvat vice schlazenim počítam jako z mobilnim strojem bude i sloužit k tigovemu hořaku a mašině ac/dc jeto jen otazka času.. jak pujed jabude kamoš platit za svařene kusy.
Offline
Peter35 pokial ta viac zaujima kvalita a vzhlad zvarov, tak potom jednoznacne TIG. Ked to zvaris pulzom, bude to dokonale. Nemusis nic obrusovat, len to docistis kyselinou...
Offline
cus all
ok takze tig
druha dilema, staci na to moje obcasne zvaranie aj ta cinska "barevna krabice" alebo tie ceske vyrobky?, alebo radsej trochu do znacky investovat, nejedna sa mi o zivotnost na to je zaruka, ale ci s tou cinou zvladnem porovnatelne tak isto kvalitne zvarat ako so znackou (nikdy nebudem zvarat silne plechy ani jakle max do 3mm.
Offline
NO tie lepsie krabice maju tych par cudlikov pre tig naviac... skus precitat clanky na svarinfo o tigu, tusim sa da nastavovat prud pri zacati zvaru a pri ukonceni aj ako rychlo ma klesnut prud ku konci... od toho potom vyzeraju aj zaciatky a konce zvarov,,, viac povedia skusenejsi.
Editoval Atlan (02-07-2012 21:31:23)
Offline
Atlan napsal(a):
NO tie lepsie krabice maju tych par cudlikov pre tig naviac... skus precitat clanky na svarinfo o tigu, tusim sa da nastavovat prud pri zacati zvaru a pri ukonceni aj ako rychlo ma klesnut prud ku konci... od toho potom vyzeraju aj zaciatky a konce zvarov,,, viac povedia skusenejsi.
jj vsetko mam prestudovane, ale nikdo neporovnava vykony medzi cinov a znackov, vsade riesia len kvalitu a zivotnost, zaujima ma ci zvarim porovnatelny zvar s krabicou a znackovym inventorom podobnych parametrov
Offline
ja myslim že ano..
Offline
Pouzivam mig i tig profesionalne. Pro domaci pouziti bych jednoznacne pouzil elektrodu. Tech je na trhu velky vyber. Duvod je hlavne ten,ze se tady vubec neresi ochrana korene. To muze byt v amaterskych podminkach docela problem. Ja se na svar divam z obou stran a chlupaty koren se mi vubec nelibi. tig i mig potrebuji ochranu z obou sran.To je take dvojnasobna spotreba argonu. To jsou dvoje hodiny s rozdvojkou,nebo 2 lahve. V jedne muze byt misto argonu formovaci plyn.
Offline
kemppin napsal(a):
Pouzivam mig i tig profesionalne. Pro domaci pouziti bych jednoznacne pouzil elektrodu. Tech je na trhu velky vyber. Duvod je hlavne ten,ze se tady vubec neresi ochrana korene. To muze byt v amaterskych podminkach docela problem. Ja se na svar divam z obou stran a chlupaty koren se mi vubec nelibi. tig i mig potrebuji ochranu z obou sran.To je take dvojnasobna spotreba argonu. To jsou dvoje hodiny s rozdvojkou,nebo 2 lahve. V jedne muze byt misto argonu formovaci plyn.
s tou ochranou mate pravdu, ale videl par videi ako zvaraju renomovane firmy bazeny priamo na stavbe a ziadnu ochranu nepouzivaju a ani si neviem predstavit akoby sa to dalo zrealizovat na spajani dvoch plechov o rozmeroch cca 2x1m polozenych na zemi a väcsina to zvara tigom
ps: prosim co to znamena "chlupaty koren"
Offline
peter35 - nefunguje vaše emailová adresa, pošta se vrací opakovaně jako nedoručitelná. Nevadí, odpovím zde.
Při svařování nerezových materiálů a při provaření celého průřezu se na kořenu z druhé strany objeví chlupaté okysličení, kterému je možné zabránit tím, že se kořenová vrstva během svařování kryje formovacím plynem, t.j. buď čistým argonem nebo dusíkem s příměsí vodíku. Je také možnost po nastehování pokrýt kořenovou stranu specielní pastou, která okysličení při následném svařování také zabrání.
Zabarvení na kořenové i lícové straně se dá snadno odstranit pastou na nerez, která zabarvenou vrstvičku odleptá.
Pokud má svařovací zdroj (MIG i TIG) možnost pulzního svařování doporučuji to využít, protože svár je potom "hezčí".
Offline
Jednoznačně bych šel do tigu je duležité taky vědět z jak tlustého plechu cheš ten bazén vyrábět. Já bych nepoužíval žádnou ochranu kořene prostě bych to zavařil z obou stran. Bez problému jsem tak zavařil kilometry svaru na nerezových plechách a pokud dobře nastavíš svařečku tak druhá strana je bez propalu ( není chlupatý kořen ) jen očistíš ocelákem zbarvenou vrstvu aby jsi viděl na spoj přidáš 5 amper navíc a převaříš z druhé strany. Pak celé odmoříš a je to hotovo
Offline
To, co popisuje PI 250 AC/DC je samozřejmě taky možnost, ale dvakrát větší množství vneseného tepla znamená dvakrát větší deformace. A protože v základním dotazu je uvažován plech 1,5 mm tak ty deformace jsou značné - přesněji zvlnění ploch vlivem tahových napětí po délce sváru. Prostě svár je po délce o něco málo kratší, než původní délka stěny. No a to pak znamená svařovat po krátkých úsecích, aby se ten plech moc neohřál. Pokud nasadím a jedu co to dá, pak mám o velice krušné chvíle při následném rovnání postaráno.
Offline
to je sice pravda ale pokud si řadně nastehuji jednu stranu a to poctivě třeba po 3 cm a pak nejprve zavařím druhou stranu popřípadě svar překlepu a pak teprve nabodovanou stranu tak to celkem drží a deformace nejsou tak velke a není ani třeba vařit s přerušením svaru máme to tak odzkoušené ale je pravda že na plechu 3mm
Offline
Těm deformacím se dá z části předejít prolisy v plechu.Je to zároveň i výztuha a zpevní tak celou nádrž.Ohranit buď dovnitř nebo ven.A jak píše PI 250 tak na husto nastehovat a svařovat napřeskáčku.Dělal jsem s kamošem takovou nádrž na dešťovku.Magnetická nerez síly 2 mm,vařeno tigem.
Offline
dakujem Vam vsetkym za cenne rady
ako som uz pisal vyssie na kazdom spoji ktory zvara plechy k sebe v rovine (kutove nie)
chcem urobit falc - (prolisy v plechu) tak 1cm, cela ta nadrz bude s vystuzami aby sa tam dali postupne pridavat rozne trisky a osvetlenie, takze miesta okolo je dost a ani to nebude vidiet lebo tam aj tak bude sama bazenova technologia
Takto nejak by to malo vyzerat ╥ (je to take male lebo je to len symbol)
dva plechy ohnute po celom spoji a prilozene k sebe a mozno aj privarene k vystuhe, potom si myslim ze by sa to nemalo deformovat a ani ten koren nebude vidiet, lebo bude medzi tymi plechmy, (ako keby sa hrubsi material zabrusil a tak sa po prilozeny k sebe vytvory pismeno V) kutove svary klasika.
chlupaty koren
Uz som asi pochopil co su to tie chlupate koreny, to je asi to ked napriklad zvaram s Co-ckom
plech tak na druhej strane nie je zvar pekny ale taky ako keby odkvapkany kov take skarede, je to vono? a ma to aj nejaky iny vyznam ako to ze je to skarede?
Offline
ještě by bylo taky dobré vědět jak budeš vodu upravovat v bazenu jestli chlorem tak to asi bude mít vliv na výběr nerezi myslím že obyčejńá 1.4301 nebude stačit
Offline
A4 - zvýšená odolnost proti korozi a kyselinám, používá se zejména v chem. laboratořích, v plaveckých bazénech, odolává mořské vodě… kg za 4,3eur
DIN 1.4401
CSN 17 346
AISI 316
Offline
zdravim all
tak uz som kupil tig
momentalne nemam moc casu trenovat zvary, ale co som skusal na 1,5mm nerez plechu (zatial mam len cervenu 2,4 elektrodu) skusal som ju zabrusovat na rozne uhly, pridavny material som skusal od najtensieho az po 2mm, argon 4,6 som nastavoval od 6 do cca. 9 l/m
1 otazka:
stava sa mi ze ked robim kutovy zvar (nezalezi od parametrov nastavenia) normalne tavim obe plochy a pridavny material , ale zrazu sa tavia len plechy a nechcu sa zliat do kopy, musim sa vratit spät pridat material ale aj tak sa nechcu zliat spolu tak lahko ako pred tym, no pokial sa mi to podari tak uz tam vnesiem tolko tepla ze je to cervene a zacne sa deformovat.
Robim nieco zle alebo je to len otazka praxe, existuje na to nejaky figel?
inak zvary mi celkom idu, uz niesu cierne :-D ale pekne modro ruzove, zmena farby kolo zvaru cca. do 2-3cm
2 otazka
som zistil ze ked mam nastavene napr. 50A a zvaram, pekne to ide ale musim ist nekompromisne dost rychlo aby som neprehrial material no a tym padom este ten zvar nie je taky pekny ako by som si predstavoval a ked dam pulz (skusal som rozne nastavenia pulzov od 1-500hz) tak pri tych istych 50A to zvara sice pekne pomaly (dost dlho to tavi material a drot) da sa urobit krasny zvar ale vnesene teplo je omnoho vecsie ako pri klasickom bez pulzu, samozrejme zacne sa to aj deformovat.
To znamena ze pri pulze treba mat ine nastavenia ako bez pulzu?
PS: 1: sry ze pokracujem v mojej starej teme, pokial mam zalozit novu staci napisat
2: som samouk takze prepacte za pre vas mozno primitivne otazky (je to pre mna vyzva ucit sa sam)
3: je to pre mna hobby a zabava
Editoval peter35 (14-08-2012 21:45:27)
Offline
2 mm drôtom na 50 A prudu? a cudujes sa,že sa to deformuje?ale ako pises je to pre teba hobby a zabava,tak prajem prijemnu zabavu
Offline