SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Dobrý den,
nejedná se ani o dotaz, ale chtěl bych se utvrdit v mém názoru na přímou a nepřímou polaritu od zkušených borců.
Přímá polarita - elektroda připojená na "minus" - závar je hlubší, užší, vyšší teplota je ve svařovaném materiálu.
Nepřímá polarita - elektroda je připojená na "plus" - závar je mělčí, širší, vyšší teplota je na elektrodě.
Informace jsem čerpal z různé literatury na netu. V případě nutnosti se pokusím dodat podklady.
Offline
V zásadě to tak je, ale při svařování se neřiďte touto teorií, ale údaji výrobce na štítku elektrod.
Offline
To je jasné, polarita podle typu obalu, to je bez debat.
Offline
Budeš psát test s těmito termíny ? Běžně se nepoužívají a pro každý svářecí proces a svařovací materiály je polarita předepsaná .
Offline
Nebudu. Zatím jsem samouk.
Offline
v dnešní době se už vyrábí tolik kvalitních elektrod na střidavé proud že ten stejnosměrný má už jenom jednu výhodu a to že střídavy trafo bude těžká kráva a stejnosměrný invertor bude vážit pár kil jinak už je to uplně fuk, to neni jak za totality kdy se vyráběly na trafo dva typy elektrod, že byly kyselice e-k 103 a rutilovky e-r 103 nebo 107 a že jedny propalovaly do plechu ďůry a druhy si pod bublající svár zapekly strusku, dneska je tolik elektrod na trafo že se člověk zvyklý na ty kyselice nestačí divit, dokonce i nerez se dá trafem svařovat, dokonce na nektery elektrody je střidavé proud doporučen přednostně takže kdo má kvalitní trafo a nehodlá sním někde cestovat tak se není zač stydět, spíš bych se styděl koupit nejaký levný invertor z baubaulidlu kde potom při svařováni na stavbě se mi budou zedníci smát že musím dělat dlouhé a časté přestávky, jinak k původní otázce dodám že tak jak je to napsany v literatuře tak by to mělo byt, tak je to spravne tak to ma byt, kazeň předefšim
Offline
doprčic, samouk a řeší tu tyhle termíny, který patří spíš k profíkům.... Jestli máš invertor, kupuj elektrody, který ti vyhovujou a nikdy nedopusť koupi čínskejch šmejdů. Pokud máš trafo, ber rutilky, nebo kyselice. Rutilky jsou stejně pro samouka nejlepší- vždy dělají rásné sváry bez problému. Po chvíli sváření- dávám tomu maxïmálně 2 víkendy a housenky nebudou problém udělat bez pórů a strusky- sice možná bude chvíli trvat, než uděláš rovnou housenku bez dolíků. U bazickejch se budeš učit daleko déle a navíc se ti bude struska hůř dostávat z housenek. Dobré zkušenosti mám s Böhlerem (levnější než esab, dobré vlastnosti tavné lázně), dále jsou dobrý eldy Rutilen 13 (rutilky, lázeň pro kutily ok, drží pěkně)..........
Offline
tomape napsal(a):
doprčic, samouk a řeší tu tyhle termíny, který patří spíš k profíkům.... Jestli máš invertor, kupuj elektrody, který ti vyhovujou a nikdy nedopusť koupi čínskejch šmejdů. Pokud máš trafo, ber rutilky, nebo kyselice. Rutilky jsou stejně pro samouka nejlepší- vždy dělají rásné sváry bez problému. Po chvíli sváření- dávám tomu maxïmálně 2 víkendy a housenky nebudou problém udělat bez pórů a strusky- sice možná bude chvíli trvat, než uděláš rovnou housenku bez dolíků. U bazickejch se budeš učit daleko déle a navíc se ti bude struska hůř dostávat z housenek. Dobré zkušenosti mám s Böhlerem (levnější než esab, dobré vlastnosti tavné lázně), dále jsou dobrý eldy Rutilen 13 (rutilky, lázeň pro kutily ok, drží pěkně)..........
no asi je to zvídavý samouk a zajímá ho pudla-jádro tak mu nenadávej a řekni mu že je to přesně jak napsal a že to ale okem stejně nepozná, že by musel na zkoušku mět naprosto stejny podmínky, to jest zakladní materiál stejný, mezeru samozřejmě taky a nesměla by se při svařování tepelnou roztažností měnit ani o desetinu milimetru a další další podmínky třeba taky by nesmělo kolísat napětí v síti což obyčejně nelze řešit a hlavně by musel mět elektrodu které je jedno kam ji připojí jestli na plus nebo mínus což teda nevim které je to jedno řekl bych že taková možná ani není (netvrdím ale že to nejde, kterákoliv elektoda připojená kamkoliv bude svařovat jedna bude ale blbě vařit tam jiná zase onde, myslím jako polaritu) a nakonec by to musel svařovat automat jelikož ruka se třese a nedokáže udržet oblou naprosto stejné délky a tím i ten závar je jiný, no pokud by toto všechno dodržel tak by zjistil že opravdu na plusu je tepleji než na mínusu a že tedy plus pól na zakladním materiálu dělá hlubší závar což ale okem stejně nerozezná, musel by vyrobit skušební vzorek dát ho pod mikroskop tam by to pak možná bylo rozeznat, zkrátka tento poznatek je pro obecné použití uplně kničemu, tak asi tolik
Editoval Kramlik (28-11-2012 19:10:33)
Offline
Já mu nenadavam!! Jen mi trochu vadí, že amatér řeší takový složitostí. Dle mě by se měl spíš učit dělat výstavní housenky ... ;D
Offline
Jsou elektrody, které jdou připojit na + i - a dokonce se toho využívá. Např. FOX EV 50 W nebo FOX EV PIPE při svařování potrubí, kořenové spoje se svařují na -, výplň a krycí vrstva na +.
A jsou to elektrody bazické. Nebo UTP GNX-HD pro litinu za studena. Spoje se svařují elektrodou na -, návary nebo výplně ve vodorovné poloze elektrodou na +. Dále návarové elektrody na nástrojové oceli UTP 673 a UTP 67 S (ta je bazická). Opět obě polarity.
Takže ta zvídavost je docela na místě. I amatér by mohl vědět, že si může vypomoci změnou polarity, např. při modelování hrany, kořenového svaru, nebo třeba má-li jen jeden průměr a je s parametry na hraně. Ten poslední případ vlastně může být pro amatéra ten nejzajímavější, těžko bude mít celou škálu průměrů, aby zvolil ten pravý.
tomape napsal(a):
Já mu nenadavam!! Jen mi trochu vadí, že amatér řeší takový složitostí. Dle mě by se měl spíš učit dělat výstavní housenky ... ;D
Editoval JardaK (07-01-2013 18:41:45)
Offline
Mám UTA 200 a pokud nedodržím polaritu, mám oblouk jako koště a strašně to prská.
Offline
ahoj všem jsem tu poprvé . scháním tu informace a na zaklade zde dostupných schémat jsem si sestavil svařečku ze starého trafa , jen s usměrnovačem a násobičem napětí vařila docela dobře ,ted jsem ji doplnil neboli vyměnil jsem diodový usměrnovač za tyrystorové řízení proudu a nějak mi to nefunguje je to podle schématu ZU 130.11 BEZ i když jsou podle mého starého osciloskopu impulzy shodné jak na schématu já jsem na emitoru výstupního tranzistoru naměříl jen 14 v má být 24 v poslal bych foto ale ještě nevím jak se to tu dává
díky všem za odpověd
Offline
naprázdno jsem naměřil 56 v a s násobičem 110 ale ani v jednom případě to nechytne stabylní oblouk jen to prskne a elektroda se přilepí
Offline
MAS na vystupe velku tlmivku a nulovu diodu ? ide o diody V3 vykonovu a velku tlmivku L1 bez toho to zvarat nebude
a nasobic, stym sa bude treba pohrat aby to chodilo.
Editoval Atlan (13-01-2013 17:18:35)
Offline
díky ALTAN za vysvětlení nemáš náhodou podrobnější popis všech modulů i se součástkymi moc bych ti byl vděčný ...Jinak já to mám udělané se dvouma diodama a dvěma tyrystoroma tam je třeba taky nulová dioda .a navíc zem elektroniky je na plus výkonové částo .....prostě jestli mi někdo pošle nějaké schudné schéma na regulaci at do můžu dodělat jinak přidávám nějaké fotky mého budoucího stroje jestli ovšem dám do kupy
Offline
mám už k tomu udělanej pulzátor a hot start ,ještě chci udělat antistik , pak už jenom oplechovat a nastříkat jen se mi nedaří ta regulace
Offline
Tá tlmivka L1 musí byť pomerne velká a taktiež musí byť nastavená správna vzduchová medzera.A ešte je treba tlmivku správne umiestniť aby sa magnetické polia Tr a L1 navzájom neovplivňovali.Do dnes mám zváračku urobenú ale ju nepoužívam .Nikdy som ju nedokončil do finálu(skriňa),skrátka nedostala zváračka kabát.Ale zvárala dobre.Pretože bola nemobilná a už mám invertor tak som ju nedokončil.Riadenie tyristorov bolo ovela jednoduchšie.
Offline
HRMIL jestli máš nějaké jednoduché schéma na řízení tyrystoru tak pošli
Offline
Musím to pohladať.Je tomu už cca 30 rokov.
Offline
jo díky zase tak moc na to nespěchám tak pokud si vzpomeneš ..........................
Offline
aky prierez vodica sekundaru trafa mas ? 1f alebo 3f trafo ?, aky je prierez vodica na tej tlmivke ? Inak zvaracka s riadenymi tyristormi nikdy nebude z varat s pomocnym usmernovacom ktory s apouzival pri usmerneni 4 diodami.
Ono ked nedas schemu zapojenia sekundarnej casi tazko povedat, ale tlmivka a nulova dioda sluzia ako zdroj energie pri zavretych tyristoroch tak ze musi uvazit ze musia byt na to dimenzovane.
v SDELOVACEJ technike zo 76 je rozobraty princip regulacie zvaracky + navrh, to by ti vsetko osvetlilo, 76 no neviem uz prensne ktory rocnik to bol
Offline
Stránky: 1 2