SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


Oznámení

Upozornění! Forum je dočasně pouze pro čtení. Nelze přidávat nové příspěvky!

#1 22-01-2013 13:33:19

LJay
Člen
Registrovaný: 26-11-2010
Příspěvky: 10

Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Dobrý den,
chtěl bych vás požádal o radu, jaký drát použít pro svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301, síla 1,5mm). K dispozici mám MIG/MAG Alfa in ABC155 a ochranný plyn CO2.

Co jsem tak hledal zde na foru, tak nejvhodnější by měl být trubičkový drát Bohler EAS 2 FD. Volal jsem do olomoucké pobočky firmy Chobola (v okolí Liberce jsem nenašel prodejnu kde by ho měli v návinu po 1kg) a tam mi pán řekl, že při použtí tohoto drátu je třeba otočit výstupní polaritu agregátu

Je to opravdu nutné? Musel bych kvůli tomu celkem dost rozložit svářečku a to se mi moc nechce.

Případně nexistuje nějaký jiný svářecí drát, který bych mohl použít? Jaké parametry by měl svár, kdybych použil "klasický měděný" drát?

Měděným drátem jsem již svářel nerezové sací potrubí a vše bez problémů drží a nekoroduje, ale bojím se, že teplem namáhané výfukové potrubí by praskalo, hlavně v místech za turbem, kde se teploty pohybují kolem 800°C

http://www.honda-club.cz/forum/files/potrubi_03_481.jpg

Děkuji za rady

Offline

 

#2 22-01-2013 15:59:29

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

V CO2 skutečně jen trubičkovým drátem. EAS 2 FD je stejnorodý přídavný materiál na 1.4301. A není pravda, že se musí přepólovat.
Žádný trubičkový drát Böhler ani T-PUT (dříve Thyssen) se nemusí přepólovat, všechny jsou na plus, nelegované i nerezové.
Na tomto e-shopu ho máte v návinu po ca. 3 kg: http://www.svarecky-elektrody.cz/
K té mědi, určitě to nepůjde. Výfuky se nedělají čistou mědí. Dráty jsou bronzové, CuAl8 nebo lépe CuAl8Ni2. S těmi jde i nerez, ale plech výfuku bývá nelegovaný pohliníkovaný. A používá se to jen u posledního dílu, kde je podstatně nižší teplota.

Editoval JardaK (22-01-2013 16:07:24)

Offline

 

#3 22-01-2013 16:34:17

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2481

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Tazatel zrejme mel na mysli drat na nelegovane oceli ktery je kvuli korozi pomedeny.Ten je vsam na svareni nerezovych oceli naprosto nevhodny.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#4 22-01-2013 16:40:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

JardaK napsal(a):

V CO2 skutečně jen trubičkovým drátem. EAS 2 FD je stejnorodý přídavný materiál na 1.4301. A není pravda, že se musí přepólovat.
Žádný trubičkový drát Böhler ani T-PUT (dříve Thyssen) se nemusí přepólovat, všechny jsou na plus, nelegované i nerezové.
Na tomto e-shopu ho máte v návinu po ca. 3 kg: http://www.svarecky-elektrody.cz/
K té mědi, určitě to nepůjde. Výfuky se nedělají čistou mědí. Dráty jsou bronzové, CuAl8 nebo lépe CuAl8Ni2. S těmi jde i nerez, ale plech výfuku bývá nelegovaný pohliníkovaný. A používá se to jen u posledního dílu, kde je podstatně nižší teplota.

Naprosto souhlasím. Netřeba nic přepólovat. Jen mne napadá, jestli pan kolega nemyslel tím "měděným" drátem obyčejný plný poměděný drát pro uhlík. oceli. To bych rovněž pro nerez 304 absolutně nedoporučoval, neboť vznikne svarový kov neurčitelných vlastností jak korozní a tepelné odolnosti, tak pevnosti. smile

Offline

 

#5 22-01-2013 21:47:30

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Já bych též volil tig- hladčí sváry, hezčí sváry a lépe ovladatelná lázeň. NAvíc, pokud se mohou ty dva díly do sebe trochu zasunout, tak nebude třeba ani přídavný materiál!.


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

#6 22-01-2013 23:44:14

LJay
Člen
Registrovaný: 26-11-2010
Příspěvky: 10

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Děkuji všem za rady a omlouvám se za nepřesné vyjádření ohledně "měděného" drátu. Myslel jsem tím plný poměděný drát pro uhlíkové oceli. Jsem amatér a svářím jen velmi sporadicky, takže mi chybí znalosti.

Pokud je možné použít trubičkový drát Bohler bez přepólování, tak jej koupím u firmy Chobola, protože mi pán do telefonu říkal, že májí i kilový návin (3kg bych asi nevyužil).

TIGem bych si to mohl nechat dovařit v jedné zdejší firmě, ale stejně to potřebuju minimálně nabodovat na autě, aby šlo potrubí přesně kudy má a o nic neškrtalo a jelikož mám doma jen MIG/MAG tak mi nezbývá jiná možnost než jít touhle cestou.

Offline

 

#7 23-01-2013 02:27:12

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

LJay napsal(a):

TIGem bych si to mohl nechat dovařit v jedné zdejší firmě, ale stejně to potřebuju minimálně nabodovat na autě, aby šlo potrubí přesně kudy má a o nic neškrtalo a jelikož mám doma jen MIG/MAG tak mi nezbývá jiná možnost než jít touhle cestou.

To už by se vyplatilo to udělat tou trubičkou MIGem v CO2 celé, když už budete mít kilo drátu. smile 
Záleží jaké máte praktické zkušenosti. Faktem je, že při síle stěny 1.5 mm a ještě k tomu na trubce malého průměru to zrovna jednoduché není. Takže ten TIG bych rovněž doporučil, včetně toho nastehování, zejména pokud požadujete precizní provedení. V tom případě použít příd. drát ER 308 nebo ER 308L.

Offline

 

#8 23-01-2013 16:57:03

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Souhlas s tím WIG, s tloušťkou stěny jste na hraně. Je fakt, že svar na trubce při tl. stěny pod 2 mm bude vyžadovat cvik. Na tu 0,9 drát je třeba min 100A / 21 V.
Předchozí informace berte jako vysvětlení k tomu trubičkovému drátu a doporučení, pokud jste již pro MAG rozhodnut. Pak máte dál uvedeny parametry.
Pro spolehlivý, stabilní sprchový oblouk počítejte s 100 A / 23 V / 9 m/min.
Minimální doporučené tl. stěny jsou 1,5 mm pro koutový svar a 2 mm pro tupý svar. A na rovném plechu, ujet pár cm rovně a obkroužit trubku malého průměru není totéž. Jinak v čistém CO2 počítejte s napětím ca. o 1-2 V vyšším.

Offline

 

#9 23-01-2013 17:14:35

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 940

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Svařák napsal(a):

Toto MIG MAGem ? Bych to spíš viděl na TIG a drát dolegovaný niklem RW 316 L či podobně.

RW 308 L ovšem taky vyhoví i spoji i peněžence...

Pro vyšší teploty ESAB doporučuje spíš drát OK AUTROD 318Si  (OK 16,31). Drát 308 jen do teploty 400*C.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#10 23-01-2013 17:32:51

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1154

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Žádný z uváděných materiálu není žáruvzdorný, natož žárupevný, všechny jsou korozivzdorné, tím spíše typy L, tzn. 308L a 316L.
318 je na tom trochu lépe, protože není L, tzn. nízkouhlíkový, může mít obsah uhlíku vyšší, proto vychází lépe i pevnost za vyšších teplot. ale pořád jde o korozivzdorný materiál.
Nicméně má-li tazatel svařenec z 1.4301, tak je stejnorodý přídavný materiál 308L. Cokoliv lepšího než 308L, 347 nebo 307 by bylo zbytečné.
Ta teplota uváděná v katalozích u korozivzdorných materiálů, tzn. 300-350-400°C není žáruvzdornost, ale odolnost vlhké mezikrystalické korozi.

kemppin napsal(a):

Svařák napsal(a):

Toto MIG MAGem ? Bych to spíš viděl na TIG a drát dolegovaný niklem RW 316 L či podobně.

RW 308 L ovšem taky vyhoví i spoji i peněžence...

Pro vyšší teploty ESAB doporučuje spíš drát OK AUTROD 318Si  (OK 16,31). Drát 308 jen do teploty 400*C.

Offline

 

#11 23-01-2013 17:55:49

tomape
Člen
Registrovaný: 10-01-2012
Příspěvky: 1320

Re: Jaký drát použít na svaření nerezového výfuku (materiál 1.4301)

Zdravím, ty výfuky se do sebe zapasujou? Nebo jen přiloží k sobě a svaří? Pokud se napasujou, tak by to stačilo svařit bez přídavnýho materiáli WIGem...........


Invertor GAMA 165, plazma Berlan, MIG-MAG Fronius, řezák Harris+30m hadice.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče