SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
Nejste přihlášen(a)
TO Bulls Eye , dej mu sem i odkaz z E-baye .
Offline
Tu máš odkaz a vyber si.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= … ;_from=R40
Offline
Dobrý a kdyby jsi vyšetřil trochu času mohl by jsi sem dát i diody ?
Offline
Tady jsou diody: http://www.ebay.com/itm/DSEI2X121-02A-M … 299wt_1091
Offline
Tu máš dalšie
http://www.ebay.com/sch/Business-Indust … I2X121-02A
Offline
Ja to objednám z avelmaku. nemám na to 3 týždne.
Offline
juro maju to tam omnoho drahsie ako v gm , ale skor ti to dodaju z vychodu ako z blavy . juro dostal som objednavku na MIG masinu , uz podavac mam a invertov vykonnejsi idem robit ako je tento tvoj ... ja by ti ten invertor aj dal dokopy ked ho vedel poslat alebo doniest ...
Offline
v gm ani taký nemajú
Offline
pt.kbely napsal(a):
Taky zdravím, BullsEye124, to bylo určeno pro JoroOO, ten k 2x 680uF přidal 3x 680uF a počítal s tím, že mu svářečka začne fungovat, jak má. Výsledek byl ale ten, že se spálil odpor 100R/10W v softstartu (příčina spálení mohla být jiná). A protože potřebuje odstranit jinou závadu a dalšími kablíky by se ten bastl ještě víc zkomplikoval i na manipulaci, tak jsem mu psal, aby další 3 tam nedával.
Já mám kapacitu 3x 470uF, ten odpor na povrchu ohřeji asi tak o 5 až 10°C (bez nuceného chlazení), jak se ale rozpálí spirálka nevím. Čas sepnutí relé je asi 1,5s, uvažoval jsem, že bych ten čas zkrátil a přidal ještě jeden odpor 100R/10W, ale nakonec jsem to nechal být. Zvlnění na kondenzátorech jsem neměřil.
Pokud dáte 3x 680uF tak v tom nevidím nic špatného, pokud počítáte s větším výkonem nebo chcete prodloužit jejich životnost.
Já mám max odběr cca 20A (lítá to +/- 0,5A - nemám umělou zátěž) a max svařovací proud je 160A ( lítá to +/- 5A, pokles napětí v síti cca 222V, svařovací kabely16mm2 (2x 5m)), max zkratový proud je 220A (při zablokované podpěťové ochraně, nebo chybějící), odběr ze sítě při max zkratovém proudu je cca 8,5A.
S těma 3x 680uF by jste si mohl troufnout jít do odběru 25A (nemám vyzkoušeno), ale chudáci jističe.
Pokud chcete jít na vyšší výkony, řešením by mohlo být předělat to na napájení jak střídavým, tak stejnosměrným napětím (v tomto provedení by nefungoval softstart a taky větrák, možná nějaký zdroj 20V). A zvětšit průřezy vodičů, zvětšit průřez jádra, nebo zvýšit frekvenci a dát kvalitnější materiál jádra.
Stejnosměrné napájení: v případě potřeby větších svařovacích proudů by se mohl přívodní kabel svářečky přepojit do adapteru, ve kterém by byly třífázové filtry a usměrňovač a tím by se vyřešil problém jističů a přívodního vedení.
Zdravím,
jestli se můžu zeptat, to Vám ty HGTG20N60A4D zvládají tak velké proudy? Podle mě musí dostávat pořádný kartáč, hlavně při zkratu. Vždyť přez ně musí při zktratu při efektivním proudu 8,5A ve špičce téct několik desítek ne-li stovek ampér. Tu "rychlou" nadproudovou ochranu tvořenou T11 jste nechal zapojenou podle pana Skřivánka?
Editoval BullsEye124 (09-04-2013 19:41:25)
Offline
Zdravím,
tu "rychlou" nadproudovou ochranu tvořenou T11 jsem nechal zapojenou podle pana Skřivánka, (až na výkonnější zatěžovací odpor na proudovém trafu, přidaném transilu – aby z báze tranzistoru nešlo napětí na sběrnici 18V, aj) ale zvýšil jsem převodový poměr hlavního trafa na 18:3 (abych dostal vyšší proudy v režimu MAG). Tím se snížil špičkový proud tranzistory. Další tlumení obstará obrovská přidaná výstupní tlumivka s železným jádrem. Ta je zde také hlavně pro režim MAG, podpěťovou ochranu jsem zablokoval a měřil při teplotě cca 12°C. Teplotu chladiče u tranzistorů jsem tím (měřeno rukou) ani nezvýšil. Podpěťová ochrana se v provozu aktivuje cca za 1/3s. Při sváření se mi nepodařilo ohřát chladič na víc než cca 40°C (měřeno rukou). Jinak zkratovat elektrodu při větších proudech musí být úmysl. Osciloskopem při zkratu jsem neměřil, mám analog a dlouho by trvalo, než by se mi podařilo synchronizovat. Zkrat železnou elektrodou není až tak úplně tvrdý + přechodový odpor, na invertor poměrně dlouhé kabely.
Editoval pt.kbely (10-04-2013 08:20:33)
Offline
Tak dnes my prišile ten IGBT, mám ho tam dať a hned to skúsiť spustiť?
Offline
juro ja na tvojom mieste tam dal tie nove igbt , a nepustal tam tych 325V na napajanie silovej casti . skontroval prvom rade budenie G elektrod na kazdom znich , musi to byt pekny obdlznik , inak uz zakmity su velmi zle ... neviem ci mas este ten oscik doma ...
Offline
Dal som tona osciloskop a bol tam pekný obdlžnik...Ale Vpeak bolo okolo 20,V...nemalo by tam byť 18 ked sú tam tie zenerky??
Offline
Pokud tam ty zenerky opravdu máš a jsou dobré tak by se to snad dalo považovat za odchylku měření analogovým osciloskopem. Může mít tak těch 10%. Důležitější jsou náběžné a závěrné hrany těch pulzů. Měřil si je?
Offline
meral som to týmto http://www.instrumart.com/products/3299 … cilloscope . Ako sa merajú hrany? ved to čo som zmeral som sem už dal a myslím že tvar je dobrý
Editoval JuroOO (15-04-2013 16:23:20)
Offline
Ten by snad měl být přesný. No, na vyzkoušení by ty hrany neměli mít extra vliv, ale při větší zátěži by ti mohli víc topit IGBT. Při hodně malé střídě je tam i riziko desaturace IGBT. To je nevýhoda použití samotného budícího transformátoru. Ty tvé pulzy vypadali celkem slušně. Závěrná hrana se měří horší. U digitálu je možná možnost synchronizace podle náběžných nebo závěrných hran tak by to bylo vpoho. Náběžnou změříš tak, že jen přepneš časovou základnu na nějakých 100ns/div. Prostě abys to byl schopný trochu přesněji změřit protože při 5us/div to nezměříš.
Offline
Fotka by tiež potešila, aby sme to videli.
Ak sa vieš s tým pekelným strojom dostaviť do NR, tak ti ho môžem oživiť.
Offline
No dnes som to skúšal zapojit celé....je to v riti. zapol som, vyhodilo poistky, ten 10W odpor horúci, T1,T3 v háji, vyberiem riadiacu dosku zapnem iba tú, drivery po asi 10s sa začnú priehrievať. neviem čo s tým....predtým tá riadiaca doska normálne išla, ved som posielal obrázky s priebehmi..Muselo sa tam volačo pokaziť v riadiacej doske a to my asi odpálilo tie IGBT...
Editoval JuroOO (22-04-2013 20:33:53)
Offline
Ideš na to zle... Riadiaca doska má vlastný zdroj, je tak? Vyhodiť, napojiť na laboratórny zdroj, prúdovo obmedziť. Nechať ustáliť, kontrolovať odber, teploty... Pichnúť osciloskop, kontrolovať rozkmit, zádrž, stabilitu frekvencie. Ak uspeješ v tomto, nahoď tam naspäť zdroj na napájanie riadenia (musí byť funkčný!). Premerať IGBTčka a nahodiť na dosku, odpojiť transformátor, skontrolovať dosku na skraty. Ak uspeješ, pripojiť do siete a kontrolovať signál na GATE IGBT, použi dvojkanál. osciloskop a kontroluj fázový posun. Znova merať napätia, teploty. Ak uspeješ, premeraj vonku trafko a všetky obvody sekundáru na skrat. Ak uspeješ, pripojiť a merať napätie naprázdno, usmernenie.
Ak disponuješ stovkovou sondou, meraj f aj na IGBT, ale s desinovou tam nelez!
Pri pripájaní do siete použi ochranný odpor trebárs 100R/50W a meraj úbytok, alebo žiarovka 60W do série. Naprázdno nesmie svietiť! Ak sa rozjasní, máš tam skrat. POZOR, pracuješ pod napätím, tak si dávaj bacha. Takto ho pekne oživíš.
Offline
Drakous, dík vyskúšam to všetko zmerať ale mám pár doplnujúcich otázok:
1) ....kontrolovať odber to znamená dať ampermeter medzi lab. zdroj a dosku však? teploty myslíš prstom však?
2) rozkmit? zádrž? hmmm to neviem čo je...
3) kúpim nové IGBT mám ich tam dať, odpojiť trafo a ako sa meria doska na skrat? Proste to mám zapnúť bez riadiacej dosky?
4) to s tou sondou? myslíš 1/10
5) Pri napájaní dám do serie medzi zásuvku a dosku žiarovku .však?
Offline
A čo s tými drivermi, bojím sa ich tam dať aby my ich neodpálilo..
Offline
Takže postupne:
1)áno, ampérmeter do série (na zdroji by eventuelne aj mohol byť zabudovaný). Teplotu ak nemáš možnosť zmerať teplotnou sondou, tak stačí prstom, ovšem pozor! U IGBT nikdy nie, pokiaľ nie je chladič od tranzistora izolovaný a pokiaľ nemáš istotu, že na chladiči nie je rozdielny potenciál. Preto zobrať merák do ruky, proti zemi merať chladič, ak tam je 0V, tak prilož prst. Keď sa tam objaví nejaké napätie, nesiahať. Z bezpečnostného hľadiska by si mal tranzistory oddeliť izolačnou podložkou. Platí, že ak udržíš prst na chladiči aspoň 5 sekúnd, tak je teplota v norme. Ak ho budeš odťahovať po dvoch sekundách, teplota je vysoká.
2)rozkmit myslím frekvenciu, najčastejšie obdĺžnik o f dajme tomu 20kHz (podľa nastavenia generátora) a malo by to vyzerať tak, že kladný impulz, zádrž (medzera), záporný impulz. Fázovo posunuté. Medzera je dôležitá kvôli tomu, aby sa stihol tranzistor zavrieť, než sa otvorí druhý. V opačnom prípade ak sa neprivre dobre prvý a otvorí sa druhý, dôjde k deštrukcii IGBTčie (čo mohol byť tvoj prípad).
3)Nie. Ak sa uistíš, že bod 2 je tak, ako popisujem, potom odpoj primár trafka od IGBTčiek a stačí multometrom merať, či máš na D aj S napätie. Omnoho lepšie by však bolo požičať si sondu k osciloskopu s pomerom 100:1 a sledovať rozkmit (viď bod 2). Na skrat ti stačí pípač, nesmie pípať. Ovšem dávaj pozor, kade meriaš a či tam nie je niekde cesta, po ktorej sa to bude "vracať". Tranzistor sa musí úplne zavrieť, až potom sa môže otvoriť druhý!!! (bavíme sa o dvojčinnom zapojení, čili "polomost").
4)NIE! Myslím 100:1 použiť, s pomerom 10:1 tam neliezť! 100:1 znamená, že ak na vstupe sondy bude 100V, na výstupe bude 1V. Pri "desinovej" je to zas 10V stup - 1V výstup (pri zachovaní impedancii).
5)Správne! Ak naštartuješ invertor a bude naprázdno, žiarovka nesmie svietiť! Ak svieti, máš tam skrat! Žiarovka v podstate slúži na to, že v prípade skratu obmedzíš prúd a nebuchnú ti hneď ističe dole. Ja tak oživujem všetky sieťové zariadenia.
Drivery tam nedávaj, to odskúšaj na stole s lab. zdrojom. Prípadne použi ochranné rezistory, trebárs 10R/2W a meraj na nich úbytok. Držím palce a samozrejme píš, čo si zistil
Editoval Drakoush (22-04-2013 23:06:18)
Offline
Omlouvám se předem zůčastněným, zvláště JuroOO, kterého se to finančně i časově dotýká nejvíc, ale číst toto vlákno je docela slušná reality šou.
Navíc si myslím, že o použitém zapojení se už dávno mělo diskutovat. Aspoň mně připadá principiálně chybné. Ne jako že by muselo být nefunkční, to ne, ale je zbytečně složité , co se týká driverů pro ovládání IGBT . A tudíž je o to náročnější pro oživování, zvláště pro JuroOO , který elektronice evidentně moc nehoví.
Offline
Prečo by to mala byť reality show? Snažím sa ta oživiť s mojimi vedomostami ale je to ťažké....No a ostatný sa my snažia pomoct tak aby som tomu chápal...Nemyslel som že to bude tak náročné ale čo už teraz, chcem to oživiť.
Snažil som sa dnes merať riadiacu dosku podla návodu p.Skrivánka, no ale nemám v tom celkom jasno. Citujem:
Řídící desku můžeme pro oživení zapojit podle schématu na obrázku 19. LED ve schématu
nahrazující pro zkoušku drivery VR3 a VR4 slouží k vizuální kontrole aktuálního stavu řízení.
Pokud diody svítí, měnič běží, zhasnou-li, je zablokovaný. Připojíme-li tedy napájení a na
napěťový vstup připojíme cca 20V, měly by diody svítit. Postupným přidáváním napětí do
proudového vstupu ověříme při jakých napětích diody zhasínají v poloze zadání proudu
minimálního a maximálního. Poté zablokujeme vstup VR1 zkratováním rezistoru R53 a
zhasnutí LED nám signalizuje, při jakém napětí dojde k zablokování měniče vybavením
rychlé proudové pojistky. Vložením driverů VR3 a VR4, a připojením LED na výstupní
svorky desky zjistíme, máme-li v pořádku obvody až k výstupům na IGBT.
No ten napätovy vstup: ked nie je osadený antistick nikam nevedie...
Ked som skúšal pridávať napätie na prúdový vstup asi pri 10,5V sa menič vypol.(namiesto driverov som mal led.) Ak som skratoval R53 nič sa nezmenilo tiež sa pri 10.5V zablokoval.
Na VR1 je na 2 pine asi 2,6V a na 3 pine asi 1,3V a napätie sa mení podla otočenia potenciometra asi -1,5V
, aj ked na prúdový ani napätovy vstup som nedával žiadne napätie.
Na výstupe VR2 je obdlžnik 18V, dt asi 1,2us. Na vstupe(1 a 2 pin) VR2 je asi 6V.
Ak som osadil drivery myslím že sa začali zohrievať.
Najhoršie je to že ja to mám ako zmerať a viem ako ale neviem čo by som mal namerať. Napr. vobec neviem ako funguje prúdová regulácia..Viem že: prúd. tafom sa meria prúd, kt. je prevedený na napätia privedené na + VR2, dalej na -VR2 je napätie na potenciometri teda v rozsahu 0,4-4,7V ale ako to funguje netuším...
Editoval JuroOO (23-04-2013 16:23:13)
Offline
juro , je to tazke pre teba , ked odidu igbt tak musis aj driver opravit , a najlepsie hned vymenit vsetko ... To bola chyba u Teba sa do toho spustit ked to nevies sam ozivit a pytas rady ...
Offline